![]() |
13.05.2014 13:40 | Topi Lajunen | ||
Arvaus: kuormajarru? | ||||
![]() |
13.05.2014 13:27 | Topi Lajunen | ||
Kellonajoissa käytetään toisaalla etunollaa, toisaalla ei. Amatöörimäistä! :P | ||||
![]() |
13.05.2014 13:25 | Topi Lajunen | ||
Mekaanisesti näyttäisi olevan hyvin pitkälti Scharfenberg-tyyppinen (valmistajia tosin nykyään useita, liekö patentit vanhentuneet). Tuollaisen läväyttäisi siis yhteen (mikäli raideleveys ja kytkimen korkeusasema sallisi) myös kotoisten Sm3-, Sm4-, Sm5- ja Sm6-yksiköiden kanssa. (Mites Dm12?) | ||||
![]() |
12.05.2014 05:09 | Topi Lajunen | ||
Katkottaisiin kädet? Ihan tosissasiko ehdotit? | ||||
![]() |
11.05.2014 15:58 | Topi Lajunen | ||
Kuinkahan moni kuvan matkustavaisista on tempausta ennen matkustanut junalla vuoden sisällä... | ||||
![]() |
10.05.2014 15:25 | Topi Lajunen | ||
Harmaa hartia paljastaa toisen tosiaan hiilihapoksi, mutta varsin modernilta sekin vaikuttaa. | ||||
![]() |
08.05.2014 23:52 | Topi Lajunen | ||
http://www.finlex.fi/data/normit/41500-TRAFI_22096_03.04.02.00_2012_Fi.pdf sivunumero 29. | ||||
![]() |
08.05.2014 22:49 | Topi Lajunen | ||
Merkit on poistettu nykysäännösten mukaisesti tarpeettomana, sillä kyseessä on 80 km/h tai korkeampi rajoitus, joka ei ole tilapäinen. | ||||
![]() |
08.05.2014 13:52 | Topi Lajunen | ||
Tällainen löytyi haulla: https://vaunut.org/kuva/66574 - Lisäksi pari muuta, mutta tuo oli ehkäpä selvin. | ||||
![]() |
08.05.2014 00:42 | Topi Lajunen | ||
Villen kysymykseen Sm5-kalustosta Riihimäen ja Hakosillan välillä: tuskinpa. Sm5-kaluston omistaa paperifirma Junakalusto Oy, joka on hankkinut junayksiköt hallintaansa HSL-alueen liikennettä varten. Niinpä Sm5-kalustoa ei ole vakinaisessa ei-koeajoluonteisessa liikenteessä näkynyt HSL-alueen ulkopuolella. | ||||
![]() |
08.05.2014 00:32 | Topi Lajunen | ||
Rajoitus, jonka tämä JKV-nopeusmerkki siis päättää, lienee tilapäinen päätellen baliisien kiinnitystavasta. | ||||
![]() |
05.05.2014 10:57 | Topi Lajunen | ||
Markku, muutaman vuoden välein on hätämaadoituksen kertausharjoituspäivä. | ||||
![]() |
05.05.2014 10:56 | Topi Lajunen | ||
Mankissa on puomit. :P | ||||
![]() |
04.05.2014 07:16 | Topi Lajunen | ||
Olipa törkeää. | ||||
![]() |
04.05.2014 07:09 | Topi Lajunen | ||
('_')-b | ||||
![]() |
01.05.2014 22:52 | Topi Lajunen | ||
Se vaatisi ainakin sopivan päätykytkinadapterin ja Dm12:lta kyvyn säätää jarrujohdon painetta. | ||||
![]() |
01.05.2014 22:49 | Topi Lajunen | ||
Pitäisiköhän tuohon liikennemerkin varteen lisätä vihreää huomioteippiä? | ||||
![]() |
01.05.2014 14:32 | Topi Lajunen | ||
Ajeltiin ennen. Nykyään 1000 mm. Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/Majorca_rail_network |
||||
![]() |
01.05.2014 02:36 | Topi Lajunen | ||
Lisätään edelliseen vielä, että vaikka kuvan opastimet eivät noudata Trafin määräyksiä, niin mielestäni tämä on oikeaa versiota parempi versio kahdestakin syystä: 1) Tärkeämpi valoaukko, punainen, on lähempänä kuljettajan katselinjaa, ja näin ollen vähemmän todennäköisemmin missään katveessa (tämä lienee syynä sille, että maailmankin mittakaavassa punainen valoaukko tuppaa olemaan alempana kuin vihreä rautatieopastimissa). 2) Vihreän valoaukon etäisyys esiopastimeen on pidempi, eli kauempaa katsoen opasteet erottuvat toisistaan paremmin. |
||||
![]() |
01.05.2014 02:11 | Topi Lajunen | ||
Voisi ehkä olla tilapäisiä "kaarrepaaluja", joissa kerrotaan kaarteen ominaisuuksia, ja itse keppi kertoo kaarteiden tai siirtymäkaarien alkamis- ja päättymiskohdat. Varsinaiset kaarrepaalut ovat metallisia, ja niiden merkinnät on kuvattu mm. täällä: http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf4/rato_17_radan_merkit_web.pdf sivulla 82 (dokumentin numerointi) / 84 (pdf:n numerointi). | ||||
![]() |
29.04.2014 02:00 | Topi Lajunen | ||
Tässä: http://goo.gl/maps/B3hiQ taitaa näkyä näitä uusia raidejärjestelyjä Kiirunan eteläpuolella. Itse Kiirunan alueelta ei ole tuoretta ilmakuvaa. | ||||
![]() |
28.04.2014 18:08 | Topi Lajunen | ||
Musikaalinen puoleni älähtää Björkin lokeroimisesta "rocktähdeksi". Huikea tähti toki on kyseessä, mutta ei se rokkia vedä. :) | ||||
![]() |
28.04.2014 18:06 | Topi Lajunen | ||
Ei saa, ellei kirjoita käyttäjätunnusta ja salasanaa. En tiedä, riittääkö kirjautuminen Dropboxiin vai pitääkö lisäksi erikseen asettaa oikeudet tiedostoon. Dropboxista kuitenkin käsittääkseni löytyy toiminto, jolla mihin tahansa tiedostoon saa avoimen latauslinkin. | ||||
![]() |
27.04.2014 02:02 | Topi Lajunen | ||
Montakin: https://vaunut.org/kuvat/?paik=Pepallonm%C3%A4ki | ||||
![]() |
27.04.2014 01:17 | Topi Lajunen | ||
Arctic Machine: http://goo.gl/maps/f427l | ||||
![]() |
26.04.2014 22:03 | Topi Lajunen | ||
Olen lähes satavarma, että kun sadan vuoden päästä, jolloin nämä turvaraidoitukset ovat olleet tarpeettomina pois aktiivikäytöstä yli 50 vuotta, näitä vanhoja kuvia katsellessa harrastajat hihkuvat "asjallisuutta". Ja ehkäpä jokin museoliikenteessä oleva turvateippinen Dr16 on asjallisuuden huipentuma. :) | ||||
![]() |
26.04.2014 21:27 | Topi Lajunen | ||
Googlen kuvahaulla "semptalin" löytyy tällaisia logoja: http://www.antikvariaatti.net/tuotekuvat/isot/601050.jpg Samat värit löytyvät kahdesta erilaisesta kuvasta, ja toisaalta muunvärisiä ei pikaisesti silmäilemällä löydy lainkaan. Tämä ei luonnollisesti kuitenkaan tarkoita, etteikö vaunun kyljessä olisi voinut olla eri värit. |
||||
![]() |
25.04.2014 23:57 | Topi Lajunen | ||
Ei Reijo laita mitään. Ylläpito näitä korjailee sitten kun ehtii. | ||||
![]() |
23.04.2014 17:00 | Topi Lajunen | ||
En ole kyseisen vehkeen kuljettaja, mutta noin kääntyessään ne ei ole ainakaan käytössä olevien peilien näkemän tiellä. | ||||
![]() |
22.04.2014 21:59 | Topi Lajunen | ||
Kyllä, minäkin olisin antanut positiivisuuspeukkua Jimin kommentille, sillä liikennöimismielessä asialla on suuri merkitys eikä asia kuvasta itsestään välttämättä näy. | ||||
![]() |
22.04.2014 02:16 | Topi Lajunen | ||
Jostain on mielensyövereihin tarttunut myös sellainen palanen, jonka mukaan Norjassa olisi myös 200 km/h:iin kykeneviä Flirttejä. Olisiko myös tämä näitä kahta sarjaa erottava tekijä? | ||||
![]() |
22.04.2014 02:07 | Topi Lajunen | ||
(Täten:) Molodets. Ei ole suhuäännettä. | ||||
![]() |
22.04.2014 01:58 | Topi Lajunen | ||
Totta tosiaan, vanhanmallisen kaksivaloaukkoisen pääopastimen valoaukkojen värit tulisi olla toisin päin. Kuitenkin, täällä Pasilan seudulla kun tehtiin muutostöitä, niin uusissa ja uudelleensijoitetuissa pääopastimissa osassa lipsahti värit väärinpäin. Yllälinkatun blogin kirjoittaja on käsitellyt asiaa täällä: http://kiskoarkea.wordpress.com/2012/06/14/opastimien-tyypin-tunnistaminen/ Tässä kirjoituksessa myös näytetään, miten värien kuuluu Trafin määräysten mukaan mennä. Joten totta tosiaan, tämän kuvan värit ovat väärinpäin. Julkaistuaan tuon äskenmainitun kirjoituksen, jossa ihmeteltiin virheellisiä opastimia ja niiden näyttämiä, kirjoittajaan oltiin "ylempää" yhteydessä, ja pyydettiin kertomaan, mistä löytyy näitä mainittuja kaksivaloisia vanhan mallin pääopastimia, joissa värit ovat Trafin määräyksen vastaisesti väärin päin. Kirjoittaja vastasi, ja kertoi ne muutamat pääopastimet, joissa oli virheellisyyttä havainnut. Meni jokunen viikko, ehkä jokunen kuukausikin, ja tadaa: osassa mainituista tolpista oli värit vaihdettu Trafin määräyksen mukaiseksi. Mutta ei kaikissa. Ainakin nämä tässä kuvassa näkyvät opastimet jäi korjaamatta. En suostu julkisesti ottamaan kantaa, onko joku alun perin tehnyt asennuksessa virheitä, tai onko joku toimeksiannon myöhemmin saatuaan jättänyt tekemättä pyydetyt toimenpiteet. Fakta on kuitenkin, että edelleen rataverkoltamme löytyy _useita_ Trafin määräysten vastaisia opastimia. |
||||
![]() |
20.04.2014 22:40 | Topi Lajunen | ||
Et. | ||||
![]() |
20.04.2014 15:25 | Topi Lajunen | ||
Tuossa vaunustotyypissä on telit (yksiakseliset?) vaunujen välissä, vähän kuten Flirteissä (joissa toki kaksiakseliset). Kun vaunuja irrottaa toisistaan, niin toinen pää jää ilman pyöriä, jolloin täytyy alle lykätä tilapäinen aputeli. | ||||
![]() |
20.04.2014 01:22 | Topi Lajunen | ||
Vaahtoautolla... No, käyhän se niinkin, kunhan ei vahingossa käytä vaahdonsekoittajaa välissä. :) EDIT: On näemmä Pirkkalan VPK:n auto, eli ei pelastuslaitoksen lain. http://www.pirkkalanvpk.com/index.php?page=kalusto EDIT2: Kuulemma kyljessä pelastuslaitoksen tekstit, joten taitaapi olla kuitenkin pelastuslaitoksen auto, mutta Pirkkalan VPK:n käytössä. :) |
||||
![]() |
19.04.2014 20:36 | Topi Lajunen | ||
Käsittääkseni tast-ep blokkaa paineilman tast-venttiilille, kun kääntöä ei yritetä. Muutoinhan tast-venttiili yrittäisi kokoajan toimia, eli painua vasten akselia. | ||||
![]() |
19.04.2014 14:36 | Topi Lajunen | ||
...ja toisella puolella teksti on numeron yläpuolella. :) | ||||
![]() |
19.04.2014 01:01 | Topi Lajunen | ||
Juu. Uudessa yhdistelmäopastimessa ei moista ole, ja tämän ongelma on ainakin kuljettajilla tiedossa. Liekö vekottimen suunnittelijoilla... | ||||
![]() |
19.04.2014 00:57 | Topi Lajunen | ||
Helsinki. :) | ||||
![]() |
19.04.2014 00:56 | Topi Lajunen | ||
Mielestäni tuo suunnankääntö ei onnistu tuolleen, että ennakolta ennen pysähdystä yrittää kääntää suuntaa. Se Tast-venttiili nurjahtaa akselin sivulle, eikä se sieltä itsestään oikene akselin pysähtyessä. Vaatinee uuden kääntöyrityksen. Dv12:n ohjekirjan mukaan paineilman reitillä on ensin sulkuhana, sitten tast-ep-venttiili, joka sähköohjatusti päästää paineilman eteenpäin varsinaiselle tast-venttiilille, joka itsessään ei tarvitse paineilman lisäksi muuta. Mikäli akseli on pysähtynyt, päästää tast-venttiili edelleen paineilman eteenpäin suunta-ep-venttiileille, jotka ohjaavat suunnanvaihtosylinterin liikettä. |
||||
![]() |
19.04.2014 00:35 | Topi Lajunen | ||
Virallistesti se on "paikantamismerkki 30", mutta luku tosiaan perustuu vahvasti etäisyyteen Helsingistä. | ||||
![]() |
18.04.2014 13:56 | Topi Lajunen | ||
Juu, pimeä opastin tarkoittaa sitä opastetta, joka olisi kyseisen opastintyypin rajoittavin opaste. Eli yksittäinen tai ajonsallivan pääopastimen yhdeydessä oleva pimeä esiopastin tarkoittaa "odota seis". | ||||
![]() |
18.04.2014 13:47 | Topi Lajunen | ||
Vuonna 2009 Länsisatamassa on kuulemma(:P) tehty nykäisy. | ||||
![]() |
17.04.2014 19:54 | Topi Lajunen | ||
Tässä käsityksessä olen itsekin. Nykyisen operatiivisessa koekäytössä olevan "puikon" lisäksi on joissain brosyyreissä näkynyt kompakti versio, joka on sijoitettu maanläheisesti ja jossa on valoja kahdessa pystyrivissä. (Ja kyllä, aion kutsua yhdistelmäopastinta tuttavallisesti "puikoksi".) |
||||
![]() |
17.04.2014 18:38 | Topi Lajunen | ||
Luultavimmin korvaus tapahtuu siten, että ensin korvaantuu nykyiset JKV-veturilaitteet ETCS-standardin mukaisella laitteella. Väliin laitetaan muunnospalikka, joka mahdollistaa ETCS-veturilaitteen käytön nykyisien baliisien kanssa. JKV-ratalaitteet korvataan luultavasti vasta sitten, kun niiden ylläpidon tuki ja varaosatilanne siihen pakottavat. | ||||
![]() |
17.04.2014 18:35 | Topi Lajunen | ||
Vastaavat opasteet ovat muuttamassa tulevaisuudessa jälleen ulkonäköään, ainakin suunnitelmien mukaan. Nimittäin, uusi yhdistelmäopastin ("OJ2010") varustettuna kyvyllä antaa myös nykyisen raideopastimen opasteet, esittää kyseiset opasteet täysin nykyisestä poiketen. "Seis" näytetään yhdellä punaisella, joka on se sama punainen kuin "pääopasteessa" käytetty. "Aja varovasti" näytetään vain yhdellä valolla, valkoisella. Löytynee opastimen alaosasta. "Ei opasteita" näytetään myös yhdellä valolla, mutta sinisellä. Sininen opastinlamppu on siis tekemässä näillä näkymin paluuta rataverkollemme. Tosin vasta sitten, kun jossain sellaisessa paikassa uusitaan opastimia yhdistelmäopastimiksi, missä on tarve antaa paikalliskääntölupia. Eli tuskin aivan heti. |
||||
![]() |
17.04.2014 18:26 | Topi Lajunen | ||
Mulla on sama käsitys noista palikoista. Ovat toki testikäytössä ainoastaan. | ||||
![]() |
17.04.2014 15:40 | Topi Lajunen | ||
Tämä opaste ei ole "aja", sellaista ei voi raideopastimella edes näyttää. Sallivin opaste on "aja varovasti", jossa kuvan valkoisen valon lisäksi on valkoinen valo myös keskimmäisessä kuvan pimeässä valoaukossa. Kuvan opaste on "ei opasteita". Se ei tavallaan ole opaste lainkaan, vaan vain ilmaisu, että opastimella ei sillä hetkellä anneta opasteita - sen voi siis ohittaa aivan kuten opastinta ei olisi olemassa lainkaan. (Se ei siis kerro muodostuneesta kulkutiestä, tai mistään muustakaan.) Opastimen on kuitenkin näytettävä jotain, sillä kokonaan pimeä opastin saattaisi olla rikkinäinen, ja tällainen opastin tulkitaan aina seis-opasteeksi. "Ei opasteita" on käytössä useimmiten silloin, kun tietylle alueelle (alueen vaihteille) on annettu liikenteenohjaukselta paikalliskääntöluvat. Eli liikenteenohjaus luovuttaa tiettyjen vaihteiden käännön paikan päällä olevalle vaihtotyöyksikölle. Tällöin vaihteet käännellään joko käsin tai sähkövaihteet painonapeilla, eikä varsinaisia varmistettuja kulkuteitä muodostu. Kuvan tapauksessa ilmeisesti liikenteenohjaus ei ole vielä ottanut vaihteiden hallintaa takaisin itselleen päättyneiden paikallistöiden jälkeen. (En tunne paikallisia tapoja tai olosuhteita, joten tietävämmät korjatkoon.) |
||||
![]() |
17.04.2014 14:11 | Topi Lajunen | ||
Nykäisyssä on sellainen riski, että vaunu tai vaunusto pysähtyykin siihen vaihteen päälle. Jos ei ole ympäriajomahdollisuutta, niin eipä tilanteen korjaaminen olekaan enää kovin vaivatonta. :) | ||||
![]() |
17.04.2014 11:43 | Topi Lajunen | ||
Eikös vain tuo viimeinen Kimmon mainitsema liikesarja ollut "mustalainen"? Keskimmäisenä mainittu oli "nykäisy" ja oli huomattavasti sallitumpi. |