![]() |
30.10.2013 22:04 | Topi Lajunen | ||
Kaipa niitä on jäänyt jonnekin vielä pystyynkin. Mitään merkitystähän ko. merkillä ei enää ole. | ||||
![]() |
30.10.2013 16:32 | Topi Lajunen | ||
Olennaista ei kuitenkaan ole kirjoittajan itsensä mielipiteet, vaan kirjoituksen kohderyhmän (enemmistön) mielipiteet. | ||||
![]() |
29.10.2013 23:37 | Topi Lajunen | ||
Azerbaidžan on suomeksi juurikin Eljaksen mainitsema Azerbaidžan. Sen sijaan mikään maa tai kansallisuus ei ole asiallisessa tekstissä millään kielellä "Ryssä". | ||||
![]() |
29.10.2013 21:24 | Topi Lajunen | ||
Rautatiejärjestelmän opasteet, opastimet ja liikennöintiin liittyvät merkit (RVI/1091/412/2009): "5.9 SEISLIPPU Opastetta käytetään vain vaihtotyössä. Seislippu (opastelippu) kalustoon kiinnitettynä tarkoittaa, että kalustoon ei saa mennä kiinni eikä kalustoa saa liikuttaa." |
||||
![]() |
29.10.2013 17:29 | Topi Lajunen | ||
En tarkoittanut mitään. Tämä on täysin neutraali raportointikuva. | ||||
![]() |
29.10.2013 16:54 | Topi Lajunen | ||
Tänks! | ||||
![]() |
29.10.2013 15:17 | Topi Lajunen | ||
Ennen kuin joku kommentoi, että tässähän on ohjausvaunun pää, niin vastaan: niin on, mutta moottoripäässä vihreys pilkistelee vielä enemmän. | ||||
![]() |
29.10.2013 15:03 | Topi Lajunen | ||
Itse asiassa EP-jarrupiuha on yhtä olennainen kuin uudenmallinen UIC-piuhakin. Ohjausdata on kahdennettu, ja toinen niistä kulkee uudenmallisessa UIC-piuhassa, toinen EP-jarrupiuhassa. | ||||
![]() |
29.10.2013 06:45 | Topi Lajunen | ||
Kyllä, ja lisäksi kaksi kappaletta paineilmajohtoja, 1500 voltin piuha ja EP-jarrupiuha. Vastasin kuitenkin siihen kysymykseen, jonka Jorma tarkoitti kysyä. :) | ||||
![]() |
29.10.2013 06:43 | Topi Lajunen | ||
Ari, aivan satavarma en muistikuvani kanssa ole, mutta jos pitäisi vastaus lukita, niin lukitsisin sen siten, että poikkeavalla neloselle/-lta. | ||||
![]() |
28.10.2013 16:28 | Topi Lajunen | ||
Kyllä siinä yhteensä kuuden vaihteen kautta mennään, joista neljä on poikkeavassa asennossa. 1) poikkeavaan myötävaihteeseen jossa yhdistyy 3- ja 4-raiteet, sitten 2) vastavaihde suorille (poikkeva menee pussiraiteelle), 3) poikkeava myötävaihde, jolla pääsee eteläiselle raiteelle, sitten 4) poikkeava vastavaihde kohti pohjoista raidetta, 5) poikkeava myötävaihde liittyessä pohjoiseen raiteeseen, ja vielä 6) vastavaihde suoralle, jottei muljahda takaisin eteläiselle. Pussiraiteen vaihdetta lukuunottamatta kaikki ovat sn 80. |
||||
![]() |
27.10.2013 23:44 | Topi Lajunen | ||
Eero, tänään lisättyjen kuvien mukaan kuitenkin itse veturikin oli epäyhteensopiva, joten henkilökunnan epäyhteensopivuus ei ollut ainoa syy, jos oli oikea syy lainkaan. | ||||
![]() |
27.10.2013 23:40 | Topi Lajunen | ||
Ei tarvitse muuta, paitsi että kaapeli on erilainen kuin aiemmin. Enemmän nastoja käytössä. Vanhoilla kaapeleilla ei siis kytkentä onnistu. | ||||
![]() |
27.10.2013 22:50 | Topi Lajunen | ||
Intercity on palvelutaso, ei väri tai rakennusmateriaali. Tässä kokoonpanossa on kaikki IC-palvelutason palvelut. | ||||
![]() |
27.10.2013 16:28 | Topi Lajunen | ||
Olen ymmärtänyt, että kuplalla tarkoitetaan sellaista ilmaa hinnassa, joka johtuu jostain olemassaolemattomasta seikasta kuten perusteettomista tulevaisuudenodotuksista - kuten vaikkapa IT-kupla. Helsingin asuntojen hinta kuitenkin on puhtaasti "todellisuuden" muodostama, eikä siten oikeastaan voi äkisti puhjeta, vaan se vähenee tuottamalla tarjontaa eli rakentamalla sellaisia asuntoja lisää, joista on suurin kysyntä. | ||||
![]() |
27.10.2013 16:24 | Topi Lajunen | ||
Vähän matkaa SanasepPolamoon, mutta hyvä alku. :) | ||||
![]() |
27.10.2013 13:50 | Topi Lajunen | ||
En ymmärtänyt kirjoittamastasi mitään. | ||||
![]() |
27.10.2013 10:23 | Topi Lajunen | ||
Ei Helsingin asuntojen hinnat (oletan että tarkoitat niitä) ole mikään kupla, vaan kysynnän ja tarjonnan epäsuhdan aiheuttama luonnollinen hintataso. | ||||
![]() |
26.10.2013 13:27 | Topi Lajunen | ||
Hinthaaran ja Pornaisten lisäksi seudulta löytyy englannin puhekielestä tuttu Box. Pornaisten kaksimielisyys ei rajoittunut ainoastaan kunnan nimeen: aikaisemmin sieltä löytyi anniskeluravitsemusliike "Härän Pystis". | ||||
![]() |
26.10.2013 11:20 | Topi Lajunen | ||
Hccqmmr on kalustorekisterin mukaan tavaravaunu. Tämä asetti rajoituksia ainakin eri jarrulajeihin liittyvien jarrupainojen käsittelyyn. Viherryksen yhteydessä muutettu Gd vaunu löytyy kalustorekisteristä matkustajavaunuksi merkittynä, mikä onkin järkevää, sillä sen jarrulaitteisto vastaa varsinaisten matkustajavaunujen laitteistoja. | ||||
![]() |
25.10.2013 14:56 | Topi Lajunen | ||
Se on epäolennaista pystyykö, sillä teosto huolehtii ylikorkeilla maksuillaan siitä, ettei saa junakuuntelusta senttiäkään. | ||||
![]() |
25.10.2013 14:51 | Topi Lajunen | ||
Joo muistaakseni on. Siinä aseman jälkeen vähän matkaa pohjoispuolella kun on pitkä kaarre länteen päin, siinä on jokin rajoitus ei-kallisteleville, mutta tässä aseman kohdalla ja sen itäsuunnan kaarteessa ei ole rajoitusta. | ||||
![]() |
25.10.2013 03:43 | Topi Lajunen | ||
Oulussa kävin kerran katselemassa (sotilas-)lentonäytöstä, ja korvien kautta mieleen painui eräs konetyyppi, jonka ääni peittosi muut aivan 6-0. Nimittäin Panavia Tornado. Huh-huh. |
||||
![]() |
25.10.2013 03:41 | Topi Lajunen | ||
Ei, kyllä se korvaa jollain lailla. | ||||
![]() |
24.10.2013 15:28 | Topi Lajunen | ||
Moniajokaapeli yhdistää akustopiirit yhteiseksi, eli periaatteessa jokainen junan akustovaraaja varaa jokaista akustoa - myös siis liitevaunun akustoa. | ||||
![]() |
24.10.2013 04:37 | Topi Lajunen | ||
Ajomoottorin lisäksi samaan äänimaisemaan antaa mausteensa myös akselinkäyttölaitteet. | ||||
![]() |
24.10.2013 04:32 | Topi Lajunen | ||
Vahvistetaan, että kyllä on voinut ajaa, mutta toistobaliiseja ei ole ollut. Junan pysähtyessä JKV-veturilaite merkitsee seuraavan pää- tai suojastusopastimen punaiseksi, riippumatta sen todellisesta opasteesta. Ilman toistobaliiseja täytyy tällöin seuraavalla opastimella nopeuden olla korkeintaan "valvontanopeuden" suuruinen, joka on yleensä 35 km/h, mutta varsin usein myös 10 km/h. Toistobaliisit siis sopivasti asennettuina jouhevoittavat liikennöintiä pysähdyksen jälkeen, kertomalla seuraavan (seuraavien) opastimen opasteen ennakkoon. |
||||
![]() |
24.10.2013 04:27 | Topi Lajunen | ||
Kyllä, tämä on raiteensulun käsiasetin ja asennonilmaisin. | ||||
![]() |
23.10.2013 15:47 | Topi Lajunen | ||
Ei se liity mitenkään myöskään tämän sivuston aihepiiriin, vaikka translitterointi (ja muunlainen siirtokirjoitus) sinänsä onkin kiehtova aihe. Toki kyrilliset nimet ja vastaavat tulee tälläkin sivustolla translitteroida vakiintuneiden standardien mukaisesti suomenkielisessa tekstissä. Mutta valkovenäläiset latinalaistamiset ja Puolaan liittymättömät puolastelut eivät mielestäni kuulu sivustolle, paitsi tietysti Resiina-keskustelun offtopic-alueelle. (Jossa mielelläni lukisin aiheesta lisääkin!) | ||||
![]() |
23.10.2013 15:38 | Topi Lajunen | ||
Tänään näytti Vantaankosken radalla olleen kylvetty rutkasti uusia baliiseja, vasemmanpuoliseen liikennöintiin siirtymistä ennakoiden. Veikkaan, että tämä Dv12 testaili niiden toimivuutta. | ||||
![]() |
23.10.2013 15:32 | Topi Lajunen | ||
Kiitoksia tarkennuksesta. Itse kysymykseen se ei kuitenkaan vastannut. | ||||
![]() |
23.10.2013 14:25 | Topi Lajunen | ||
Työhönopastajat ovat niitä, jotka kouluttavat käytäntöä oppilaille, eli niille jotka eivät ole vielä tehneet työsopimusta. Tässä on kuitenkin kyseessä jo valmistuneen kuljettajan kalustokoulutusta, joten seuralaisena ohjaamossa lienee opetuskuljettaja tai aivan tavallinen rivikuljettaja kakkoskuskina. | ||||
![]() |
23.10.2013 10:17 | Topi Lajunen | ||
Toni, mikä on näiden pseudopuolannuksien tarkoitus? Sama tarkoitus kuin muinoin sinun "ääniefekteillä"? | ||||
![]() |
22.10.2013 18:48 | Topi Lajunen | ||
Mihin perustuu väitteesi, että "varovasti"¹ ajaminen johtuisi uudesta kuljettajasta? ¹ Mitä tässä tarkoitetaan sanalla "varovasti"? Tilanteen vaatimalla varovaisuudella nimittäin pyrkivät kaikki kuljettajat ajamaan. |
||||
![]() |
22.10.2013 18:16 | Topi Lajunen | ||
Maailmalla ei ole kovin harvinaista, että matkustamosta näkee eteenpäin, ihan ilman kameroitakin. | ||||
![]() |
21.10.2013 23:36 | Topi Lajunen | ||
Toni, ihan varmistuksena kysyn: olethan tietoinen, että tässä kuvassa oleva Sr1 ei ole alkuperäisessä värityksessään? | ||||
![]() |
21.10.2013 23:32 | Topi Lajunen | ||
ETCS-koeajoissa käsittääkseni testataan ETCS-standardien mukaista JKV-veturilaitetta, joka poikkeaa nykyään käytössä olevasta EBICAB 900 -vekottimesta. Ideana taitaa olla, että ratalaitteet pysyvät ennallaan, mutta vetureissa käytettäisiin uutta ETCS-yhteensopivaa laitetta. Väliin tulisi "tulkkikomponentti", joka muuttaa lennossa datan standardista toiseen. | ||||
![]() |
21.10.2013 21:58 | Topi Lajunen | ||
Ari, siellä oli paikalla ainakin raidenosturi, josta voisi päätellä ehkä, että siellä vaihdettiin vaihde-elementti tai useampi. | ||||
![]() |
21.10.2013 14:32 | Topi Lajunen | ||
Tuukka, huomioi edellinen viestini. Dr14:ssa on jo havaittu vihreää keulalla. | ||||
![]() |
21.10.2013 14:31 | Topi Lajunen | ||
Minäkin kallistun sille kannalle, että uutissähkeet ja säät vaunujen infomonitoreissa ovat nykyisellään melkoisen turhia. Joskus kymmenen vuotta sitten ne olisivat olleet varsin paikallaan, mutta ei enää. Nykyisin lähes kaikilla on mukana kulkevia älylaitteita, joista katsovat uutiset ja säät sujuvasti milloin haluavat. | ||||
![]() |
19.10.2013 23:53 | Topi Lajunen | ||
Ainakin yhteen seepraankin on vihreää raitaa teippailtu keulaan. | ||||
![]() |
19.10.2013 23:51 | Topi Lajunen | ||
Tarkoitat ilmeisesti, mikä on tyyppimerkintä silloin kun se mainitaan suomenkielisessä tekstissä. Silloin se on TšS6. | ||||
![]() |
19.10.2013 23:47 | Topi Lajunen | ||
Edo-kortillisia ei taida tällä hetkellä olla kuin jokunenkymmentä. | ||||
![]() |
19.10.2013 14:31 | Topi Lajunen | ||
Ziggy tosin unohti omasta viestistään virkkeen perästä sinne kuuluvan välimerkin. | ||||
![]() |
19.10.2013 01:06 | Topi Lajunen | ||
Rinnakkainen kysymys: millä risteysasemalla on lähdetty rataosalle asteluvultaan pisimmän kaarteen kautta? Ehdotan vastaukseksi Keravaa. | ||||
![]() |
18.10.2013 00:11 | Topi Lajunen | ||
Nyt meni moni asia yllä olevasta kommentista ohi. Haluaisitko Toni hieman tarkentaa? | ||||
![]() |
17.10.2013 10:57 | Topi Lajunen | ||
Sm3-yksikössä on kaksi kolmivaunuista itsenäisesti toimivaa vetoyksikköä, joista jokaisessa on vetoyksikölle olennaisia komponentteja. Tällaisen kolmen vaunun pötkön täytyy siis olla yhdessä toimiakseen. Periaatteessa voisi ehkä olla mahdollista liittää vaunujen 3 ja 4 väliin lisävaunuja, mutta tällöin ne eivät osallistuisi vetovoimantuottoon. Käytännön mahdollisuudesta en osaa sanoa, esimerkiksi ohjausjärjestelmän softa ei välttämättä ymmärrä tuollaista tilannetta. Saman roolin omaavan vaunun voinee vaihtaa toiseen samantyyppiseen kohtalaisen vaivattomasti. |
||||
![]() |
17.10.2013 09:50 | Topi Lajunen | ||
Meikäläiselle taas on muodostunut sellainen kuva, että "kilpailu-uskovaisuus" on tarttunut todella tiukkaan äänekkääseen osaan v.orgin käyttäjiä. Heille kaikki vähänkään vastaiset mielipiteet, oli ne sitten miten perusteltuja tahansa, ovat "VR-propagandaa". Vähän kuin Helsingin sanomat. Oikeistolaisten mielestä se on aivan vassarilehti, kun taas vasemmiston mielestä kapitalistien äänenkannattaja. :) |
||||
![]() |
17.10.2013 09:47 | Topi Lajunen | ||
Kyllä vain. :) 7018 ei itse asiassa ole minkään vaunun (tai junayksikön) virallinen tunnus, vaan vakiintunut käytäntö nimittää junayksikköä, joka sisältää vaunut 7118 ... 7618. EVN sen sijaan on yhteinen koko yksikölle. | ||||
![]() |
15.10.2013 17:05 | Topi Lajunen | ||
...ja ovat olleet alusta saakka. | ||||
![]() |
15.10.2013 14:21 | Topi Lajunen | ||
Johtunee siitä, että kytkin on täysin samaa mallia. (Käsittääkseni.) |