![]() |
22.09.2013 13:50 | Topi Lajunen | ||
Nopeusväite perustunee kahden aseman väliseen keskinopeuteen, joka Wikipedian (ja Railway Gazetten) mukaan on tällä junatyypillä maailman korkein välillä Shijiazhuang–Zhengzhou, 283,7 km/h. | ||||
![]() |
22.09.2013 12:24 | Topi Lajunen | ||
Kuvanottohetkellä Suomen ainoa kaksiraiteinen tunneli. | ||||
![]() |
19.09.2013 15:02 | Topi Lajunen | ||
Overground on varsin tuore konsepti, se muodostettiin yhdistämällä usean eri operaattorin linjat saman brändin alle, ja samalla muodostettu järjestelmä siirtyi TfL:n ("paikallinen HSL") hallinnan alle. | ||||
![]() |
19.09.2013 14:56 | Topi Lajunen | ||
Blackpoolissa ajetaan edelleen modernin kaluston lisäksi kaksikerroksisilla saneeratuilla vaunuilla: http://en.wikipedia.org/wiki/Blackpool_tramway | ||||
![]() |
19.09.2013 14:53 | Topi Lajunen | ||
"Craft"? Tietokonepelien ja elokuvien seikkailijatar on nimeltään toki Croft. | ||||
![]() |
17.09.2013 23:55 | Topi Lajunen | ||
Eiköhän tunnelin idea ollut se, että saadaan rantatontteja kaavoitettua rakentamiselle. Hyvin on käyty lobbaamassa valtuutettuja, kun kerran ryhmäkurikin repeili. Puhtaan liikenteellisesti tunneli on turha, ehkä jopa joukkoliikenneosuuden kannalta haitallinen. |
||||
![]() |
17.09.2013 03:18 | Topi Lajunen | ||
Koska tämä on puomeista huolimatta vain kevyelle liikenteelle tarkoitettu laituripolku, on tässä junille 80 km/h rajoitus. Kuvan etusuuntaan matkatessa löytyy vastaavanlainen laitos, Luoman seisakkeen laitureiden päässä. Siinä rajoitus on 120 km/h, koska siinä ylitys on sallittua myös ajoneuvoille, tavallinen tasoristeys siis. Mitä tästä opimme? Tasoristeys on 40 km/h turvallisempi, mikäli radan saa ylittää myös autolla. |
||||
![]() |
15.09.2013 19:40 | Topi Lajunen | ||
Sekajunia kulkee kaupallisestikin vielä silloin tällöin - aina kun yöjunaan lisätään avovaunu (yleensä saksalaista) linja-autoa varten. | ||||
![]() |
15.09.2013 15:30 | Topi Lajunen | ||
Ei tulisi, sillä 1911 on varattu juurikin museoliikennöitsijälle, PMR:lle. Luultavimmin se olisi jotain 511 tai 811 tai vielä todennäköisemmin jotain ihan muuta. | ||||
![]() |
15.09.2013 15:27 | Topi Lajunen | ||
Kuten Kimmo mainitsi, listassa oli yleisimmät (pl. höyryt). Jos siihen listattaisiin kaikki, niin Dr16:n edelle menisi moni muukin vetokalustotyyppi, kuten Sm4 (30 kpl) ja Sm5 (n. 30 ja lisää tulossa). | ||||
![]() |
15.09.2013 11:03 | Topi Lajunen | ||
Hieno | ||||
![]() |
14.09.2013 12:11 | Topi Lajunen | ||
Liikenneviraston tilaama tilausjuna. Lätän avara ohjaamo tarjoaa oivan tähystyspaikan radantarkastukselle. Toki tarkastajien havaittiin myös jalkautuvan useasti suorittamaan lähempää tarkastelua. :) | ||||
![]() |
13.09.2013 20:15 | Topi Lajunen | ||
Suunnilleen joo, mutta pääsääntöisesti raiteen verran vasemmalta. :) | ||||
![]() |
13.09.2013 20:14 | Topi Lajunen | ||
Tuona päivänä Joensuusta Kajaaniin. | ||||
![]() |
09.09.2013 10:45 | Topi Lajunen | ||
Eiköhän se ole ihan vain varaosa. Alueella on näkynyt muutakin turvalaiteroinaa. | ||||
![]() |
05.09.2013 10:47 | Topi Lajunen | ||
Muistikuvieni mukaan kyllä, lipunmyyntitekstit mukaanlukien. Tokihan pelkkien lipunmyyntitekstien näkyminenkin on yleistä, eli silloin, kun määränpäänäytöt on tyhjennetty (mutta sisävalot ovat päällä). | ||||
![]() |
03.09.2013 21:55 | Topi Lajunen | ||
On säännösten mukaista - ja arkipäivää yli kaksiyksikköisissä lähijunissa pääkaupunkiseudulla. | ||||
![]() |
03.09.2013 16:54 | Topi Lajunen | ||
Tämä on 7x01 tai 7x02. Ja nämä pystyy erottamaan toisistaan keulaviivan ylälaidan taivutuksesta, mutten nyt ulkoa muista, että kumpi tämä on. Valkoiset punavalot toki kuuluvat näissä protoissa jo asiaan. | ||||
![]() |
03.09.2013 12:06 | Topi Lajunen | ||
Juu, henkilökunta osaa tarvittaessa joustaakin (vaikkakin potkujen uhalla?) http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/kolumni_ihminen_vrn_sankari/ | ||||
![]() |
02.09.2013 04:14 | Topi Lajunen | ||
Kyse oli varmaankin esim. sinun mainitsemista junien kokoonpano(listo)ista. :) | ||||
![]() |
02.09.2013 01:12 | Topi Lajunen | ||
Siihen, mistä nykyään kaikki "paperit" saadaan. Intranetiin liitetyiltä tietokoneilta: tarkemmin intranetissä olevista websovelluksista. | ||||
![]() |
02.09.2013 01:01 | Topi Lajunen | ||
3001 näyttäisi seisovan paraikaa Iisalmessa, ja 3112 Ilmalan ratapihalla veturihallien pohjoispuolella. Ovat siis molemmat kaikesta päätellen liikenteessä (sitten kun ovat). | ||||
![]() |
01.09.2013 12:42 | Topi Lajunen | ||
On on. Erillinen kysymys sitten kuuluukin, että miksi ihmeessä. | ||||
![]() |
01.09.2013 12:18 | Topi Lajunen | ||
Paitsi junan liikkuessa yli tietyn nopeusrajan... Ja kun matkustamon valaistus ei ole päällä. | ||||
![]() |
30.08.2013 11:41 | Topi Lajunen | ||
Minä en, sillä suoritus ei taida täyttää Darwin-palkinnon kriteerejä. | ||||
![]() |
30.08.2013 11:39 | Topi Lajunen | ||
2-akselisen 8 kuution vesisäiliöllä olevan kuorma-auton kyydissä olen ollut 110 km/h vauhdissa. Oli melkoista tärinää jo siinä vaiheessa... (Ajelu oli laillista ja jopa suotavaa, koska auto oli punainen.) | ||||
![]() |
29.08.2013 13:01 | Topi Lajunen | ||
Tuolloisesta en tiedä, mutta ainakaan vuoden 2008 jälkeen ei ole vaihtotöitä saanut tehdä työntämällä yli 35 km/h. Vetämällä (ts. kuljettaja kulkusuuntaan nähden ensimmäisen kalustoyksikön ensimmäisessä ohjaamossa) tietyin edellytyksin sallitaan 50 km/h:n nopeus. Käytännössä nämä edellytykset ovat sen verran mittavat, että harvoin maksaa vaivaa. | ||||
![]() |
29.08.2013 12:55 | Topi Lajunen | ||
Heh. Mikon "asiantuntevista" arvioista poiketen vaunujen välit olivat kunnossa, eikä asiaan liittynyt Sr1-veturit mitenkään. Sr2 oli keulalla, ja syystä tai toisesta veturin ja vaunujen välinen Unilink-ruuvikytkentä jäi vähän löysäksi. Ei se katastrofaalista ole, sellaista sattuu. Joskus Unilinkin ruuvikytkin on yksinkertaisesti jumissa, eikä tällöin asialle oikein voi mitään kytkentätilanteessa. Sitten kun yhdistää tähän Unilinklöysyyteen pelkistä kaksikerrosvaunuista koostuvan junan EP-jarruohjauksen ja Niilan mainitsemat sähköjarruilmiöt, löysän välin "kontrollointi" on hieman vaikeampaa. Ei mahdotonta, mutta kokeneimmallakin kuljettajalla saattaa joskus vähän täräyttää, etenkin pysähdysjarrutuksen loppuvaiheessa. ...ja kyllä se kytkinvälyksen kontrolli tuolla matkalla vähän epäonnistui paikoin, mutta näköjään ainakaan ennen Toijalaa seikka ei aiheuttanut merkittävää epämukavuutta matkustamossa. Mikä on tietenkin mukava kuulla, harvemmin ajotekniikasta näissä hommissa saa minkäänlaista palautetta. :) Näin äkkiseltään ajatellen hankalin pehmeästi jarrutettava matkustajajunakokoonpano lienee sellainen (muut esittänevät tarvittaessa poikkeavat mielipiteensä...), jossa keulalla on Sr1 (hieman tehoton ja toisinaan epätasaisesti jarruttava sähköjarru), seuraavana sinisiä vaunuja läjä (vähän hitaammin toimivat ja vähän tehottomammat jarrut) ja niiden perässä uusia uunituoreita Edm:iä ja Hccqmmr/Gd-vaunuja, jotka vastaavasti jarruttavat äkäisemmin ja nopeammin. Siinä pitää melko suunnitelmallisesti ja rauhallisesti jarrutella, jos meinaa pitää REMmit soimassa herkkäunisimpienkin silmäluomilla. :) |
||||
![]() |
28.08.2013 18:43 | Topi Lajunen | ||
Ja vieläpä etukäteen! | ||||
![]() |
28.08.2013 16:14 | Topi Lajunen | ||
Ok, tämä on tämän laiturin osalta loogista, tosin olen ymmärtänyt, että kovin lähelle päätepuskimia ei ajeta muissakaan tapauksissa. | ||||
![]() |
28.08.2013 15:26 | Topi Lajunen | ||
Taitaa tuo E 601:n kilpi olla sellaista mallia, joka on tarkoitettu matalampitaustalevyiseen kaksivaloiseen pääopastimeen. | ||||
![]() |
28.08.2013 15:23 | Topi Lajunen | ||
Kuulutuslaitteen gps:ltä, kuten Markku sanoi. Vetävän kaluston "junat kartalla"-gps on sen sijaan eri laite. | ||||
![]() |
28.08.2013 15:18 | Topi Lajunen | ||
Tekisi mieli tähän kirjoittaa ajankohtaisesti omenoista ja niiden putoamiskohdista itse puuhun nähden, mutta veikkaanpa, että läppä menisi ensisijaiselta kohderyhmältä pahasti ohi. :) | ||||
![]() |
28.08.2013 14:42 | Topi Lajunen | ||
Mihis asti matkustit tällä? Mahdollinen nykiminen vaunustossa johtui sitten kiristämättömästä veturin ja vaunun välisestä kytkennästä, ei kuljettajan taidoista. :P | ||||
![]() |
28.08.2013 14:31 | Topi Lajunen | ||
Mikähän tuossa on, etteivät itänaapurissa ole (koskaan?) oikein tykännyt ajaa perille asti? | ||||
![]() |
27.08.2013 00:26 | Topi Lajunen | ||
Suomenkielisessä tekstissä suositellaan käytettäväksi SFS 4900 -standardin mukaista translitterointia, jolloin siis tämän moottorivaunun sarjamerkki olisi ATš 2. http://fi.wikipedia.org/wiki/Venäjän_translitterointi#SFS_4900 |
||||
![]() |
27.08.2013 00:22 | Topi Lajunen | ||
Liekö "varjot" kuitenkin ihan erillisen puun oksia, tuolla vähän sumummassa. | ||||
![]() |
27.08.2013 00:14 | Topi Lajunen | ||
Kun kulkutie on Vuosaareen varatulle raiteelle, ei tähän pääopastimeen saa ajonsallivaa opastetta. Tällöin on kaksi mahdollisuutta hoitaa homma: - Liikenteenohjaus antaa luvan ohittaa seis-opastetta näyttävä pääopastin, tai - Liikenteenohjaus määrää junan määräpaikaksi tämän opastimen, jonka jälkeen antaa vaihtotyöluvan (ohi pääopastimien). Veikkaan, että tässä on toimittu jälkimmäisellä tavalla, sillä JKV-veturilaitteen asettaminen vaihtotyötilaan vaatii liikkeen pysäyttämisen kokonaan, vaikkakin vian pariksi sekunniksi, ja lisäksi kuljettaja on sammuttanut valonheittimen, sitä kun ei vaihtotöissä käytetä. |
||||
![]() |
25.08.2013 12:26 | Topi Lajunen | ||
Koulutustahon muutos aiheuttanee sen, että koulutus muuttuu maksulliseksi. Tämä taas vähentää (varteenotettavien) hakijoiden määrää. | ||||
![]() |
24.08.2013 08:07 | Topi Lajunen | ||
En väitä. Tässä keskustelussa on puhuttu radan Sn:stä, joka on 80 km/h molemmissa. Akselipainosta johtuvat rajoitukset tulevat toki tarvittaessa päälle, kuten muutkin rajoitukset - vaikkapa kalustosta johtuvat. | ||||
![]() |
24.08.2013 08:01 | Topi Lajunen | ||
Kylkijäykisteet eivät näy kuvassa samasta syystä kuin eräässä toisessa kuvassa ei näykynyt Sr1:n keulaluukkua. :) | ||||
![]() |
24.08.2013 07:58 | Topi Lajunen | ||
Punainen väri (+valkoinen huomioraita) löytyy sisäministeriön dokumentista, joka on kuitenkin käsittääkseni vain suositus. Iso osa sitä kyllä noudattaakin, mutta poikkeuksia löytyy etenkin raidan värin osalta. | ||||
![]() |
23.08.2013 18:27 | Topi Lajunen | ||
Kaikki eivät ehkä selaa kuvia yhtä ahkerasti. Veikkaanpa, että Jimi saisi vähemmän kritiikkiä "hannupeltoloilta", jos jokaisessa vastaavassa tilanteessa koristelisi lauseensa vaikkapa tyyliin: "Helsinkihän on monien mielestä - etenkin psykologisesti - nykyisiä kuntarajoja laajempi tunne; monien mielestä koko pääkaupunkiseutu on yhtä Helsinkiä. Tunnisteita kuitenkin käytetään kuvien hakemiseen, joten tämän kuvan Helsinki-tunniste on hiukan pielessä. :)". | ||||
![]() |
23.08.2013 18:11 | Topi Lajunen | ||
Suupohjan radalla suurin sallittu nopeus on 80 km/h. Se on noin 0 km/h suurempi kuin kuvan rataosalla. | ||||
![]() |
23.08.2013 01:10 | Topi Lajunen | ||
Noh, kyltin mukaan läpäisy on testattu 300 km/h nopeudella. Sitä ei tosin sanota, että mitä testissä kävi. :P | ||||
![]() |
23.08.2013 00:57 | Topi Lajunen | ||
Nykyään taitaa olla sn 30 tuossa. | ||||
![]() |
22.08.2013 11:29 | Topi Lajunen | ||
Juu, tosin siinä 200 km/h vauhdissa voisi vähän sätkä väpättää... :) | ||||
![]() |
21.08.2013 17:04 | Topi Lajunen | ||
Raimo, halu ja tahto ei nimenomaisesti riitä yhtään mihinkään. Tarvitaan tekoja ja rahaa. Tai oikeammin: ensin rahaa ja sitten tekoja. Hyvin harvalla on antaa mitään konkreettista tämänlaisiin projekteihin, vaikka olisi kuinka paljon tahtoa ja halua. (Ja ei, en ole itse antamassa kumpaakaan tarvittavista resursseista.) | ||||
![]() |
21.08.2013 17:02 | Topi Lajunen | ||
Vorg-jäsenretken paikka? | ||||
![]() |
21.08.2013 00:17 | Topi Lajunen | ||
Legendaarisen mutta lakkautusuhan alla olevan Mankin Helsingin suunnan laituri on puinen, ja vieläpä korkea sellainen. (Toisella puolella on matala kivireunainen maalaituri.) | ||||
![]() |
19.08.2013 13:17 | Topi Lajunen | ||
Tieto siitä että toimii. Signaalin katketessa GPS-teksti muuttuu punaiseksi. Vastaavasti matkakorttilukijan logo muuttuu punaiseksi, jos puskurimuisti täyttyy (ehkä myös muissa korttilukijoiden epänormaaliustilanteissa). |