![]() |
20.03.2013 02:13 | Topi Lajunen | ||
Taisit ottaa myös 10 minuuttia myöhemmästä A-junasta kuvaa saman lumikasan päältä? :) | ||||
![]() |
20.03.2013 00:01 | Topi Lajunen | ||
Monnista on jäljellä enää sähköratapylväiden väljyys. Nuo kääntöorsien "jatkopalat" ovat yhä jäljellä. (Samalla konstilla voi bongata muidenkin poistuneiden seisakkeiden paikkoja, kuten Espoon Pelto.) | ||||
![]() |
19.03.2013 23:54 | Topi Lajunen | ||
Oulussako nuo maalataan? | ||||
![]() |
19.03.2013 12:25 | Topi Lajunen | ||
Itse olisin käyttänyt ehkä jonkinlaista blurrausta. Mutta kukin tavallaan, dokumentaarikuvahan tämä on, eikä siksi tarvitse olla taiteellisesti "kaunis". Sotkun peittäminen itsessään on täysin oikea ratkaisu tällaiseen kuvaan. | ||||
![]() |
16.03.2013 21:59 | Topi Lajunen | ||
Ei estä mikään. Kuitenkin, matalalattiaisen estettömyys toteutuu vain korkean laiturin kanssa. | ||||
![]() |
16.03.2013 21:57 | Topi Lajunen | ||
On tuo Indonesiankin lippu väärin päin. Suomen ja Ruotsin lipuista on vähän paha mennä sanomaan. :) | ||||
![]() |
16.03.2013 21:44 | Topi Lajunen | ||
Kas, näin tosiaan on. Enpä hoksannut, että tällaisia vain osittain muutettujakin esiintyy. :) | ||||
![]() |
16.03.2013 21:36 | Topi Lajunen | ||
Kyllä ne auraajat ovat sen verran ammattilaisia, että erottavat merkityksen niistä uudemmistakin - täysin riittävänkokoisista merkeistä. | ||||
![]() |
15.03.2013 12:39 | Topi Lajunen | ||
Kuvassa taitaa olla kuitenkin vielä vanha päätykytkin. On vain jumiutunut (tai unohtunut) kytkentäasentoon. | ||||
![]() |
15.03.2013 11:20 | Topi Lajunen | ||
Ei kummassakaan muodossa. Tiedoissa mainitaan vain yksiköiden tyyppi, määrä ja raide. :) | ||||
![]() |
15.03.2013 11:15 | Topi Lajunen | ||
Juu, toki riittää, että ovet ovat laiturissa, joten ihan senttipeliksi ei tarvitse mennä. Mutta poikkeuksellisen tiukka paikka kuitenkin. :) | ||||
![]() |
15.03.2013 01:04 | Topi Lajunen | ||
Ei ole ajettu kaupallisessa liikenteessä. Säännöllisesti triplana on kuitenkin ajettu varikkosiirtoja (päivittäin), sekä erillisiä varsinaisia koeajoja aiemmin. Käsitykseni mukaan tämänkertaisessa kokeilussa on tullut ilmi asioita, joita ei ehkä muutoin olisi tullut kenellekään mieleen. Eivät siis aivan turhia ole tällaiset kokeilut. | ||||
![]() |
15.03.2013 00:57 | Topi Lajunen | ||
Mitäpä sanoo sivuston ohjeistus... no se sanoo näin: "Jätä kaluston numeroista mahdolliset välilyönnit ja tarkistusnumerot pois." Aivan suoraan ei siis kerrota, millä tavoin vaikkapa Sm5:n numerot pitäisi kirjoittaa. Epäsuorasti tuon voi kuitenkin tulkita tarkoittavan sitä, että käytetään (mahdollista tarkistusnumeroa lukuunottamatta) kaluston numeroa kokonaisuudessaan. Näin ollen, tällä hetkellä tässä kuvassa tunnisteet ovat sivuston ohjeiden mukaisia. Olennaista ei siis oikeastaan ole tässä väitellä siitä, miten numerot tulisi esimerkiksi tähän kuvaan laittaa. Ne on nyt oikein, ja muut tavat ovat vääriä. Kuitenkin, mikäli EVN-numerot koetaan hankaliksi, voinee aloittaa keskustelun ohjeistuksen muuttamiseksi. Sille keskustelulle on keskustelupuolella oma paikkansa. |
||||
![]() |
13.03.2013 22:47 | Topi Lajunen | ||
Ari-Pekka, viestissäsi pisti silmään sana "sosialistisdemokraattisen", joka aiheutti sen, että en onnistunut tulkitsemaan mitä viestilläsi tarkoitit. Ilman tuota sanaa viestisi olisi ollut täysin selvä ja ymmärrettävissä. :) | ||||
![]() |
13.03.2013 22:42 | Topi Lajunen | ||
Olen kuullut tarinoita, joissa pitkän ja raskaan tavarajunan pari viimeistä vaunua on kulkenut kilometritolkulla pölkkyjä pitkin, koska riittävän pitkässä ja raskaassa tavarajunassa ei moista vain yksinkertaisesti havaitse poikkeamana normaaliin kulkuvastukseen. Voi toki olla urbaaniraidelegendaa. | ||||
![]() |
13.03.2013 13:52 | Topi Lajunen | ||
Siis ketkä ovat kaataneet neljä sutta? | ||||
![]() |
13.03.2013 03:33 | Topi Lajunen | ||
Näin on, ja iso osa nettitiedonhaun taidosta onkin lähdekritiikin taito. Väittäisin olevani siinä melko harjaantunut. :) | ||||
![]() |
12.03.2013 18:45 | Topi Lajunen | ||
Ei varmasti niin puutteellinen kuin meikäläisellä. Siksi paikkaan tarvittaessa jättiläismäistä tietovajettani googlaamalla. :) | ||||
![]() |
12.03.2013 17:28 | Topi Lajunen | ||
Onnekseni en montakaan. On nimittäin historian rumin auto. :) | ||||
![]() |
12.03.2013 17:25 | Topi Lajunen | ||
Kuten sanoin, otin muitakin kieliä mukaan: http://fr.wikipedia.org/wiki/Once_(félin) EDIT: ei oikein linkki futaa, tinyurlitus: http://tinyurl.com/cuwtne | ||||
![]() |
12.03.2013 17:21 | Topi Lajunen | ||
Yksin kulkeva veturi on tavarajuna silloin, kun sillä on tavarajunan numero (2000-5999, 20000-59999). Veturijunien numerot tuppaavat alkamaan ykkösellä. | ||||
![]() |
12.03.2013 00:58 | Topi Lajunen | ||
Eivät. Täysin eri aikakauden ohjausjärjestelmät. Perusperiaatekin on toisistaan poikkeava: Sr1-veturit pariajossa yhdistävät ohjausvirtapiirinsä toisiinsa, kun taas Sr2:t pysyvät itsenäisinä, ja johtoveturi antaa perässä tulevalle "tulikomentoja" digitaalisesti. | ||||
![]() |
11.03.2013 22:58 | Topi Lajunen | ||
Ja jos otetaan muitakin kieliä mukaan, niin myös: kerranasema, unssiasema ja lumileopardiasema. :) | ||||
![]() |
11.03.2013 13:59 | Topi Lajunen | ||
Eipä noita ostajiakaan taida olla juuri ovelle kolkuttelemassa. Siis sellaisia, jotka maksavat enemmän kuin romuttamo. | ||||
![]() |
10.03.2013 18:10 | Topi Lajunen | ||
Ainakin UAZeja tuli läjä 23 ItK 61 -tykkien kylkiäisinä. | ||||
![]() |
10.03.2013 16:33 | Topi Lajunen | ||
Uudessa kytkimessä näyttäisi olevan kiinni jokin adapteri. | ||||
![]() |
10.03.2013 16:32 | Topi Lajunen | ||
Taajamajunan numeron ollessa 9686, myös se Riihimäeltä etelään jatkava R-juna on 9686. Kyseessä on säännöstöllistekniesti yksi ja sama juna, mikä saattaa selittää nuo eri lähteissä olevat poikkeavuudet Tampereen ja Riihimäen välisen osuuden nimityksissä. | ||||
![]() |
10.03.2013 16:20 | Topi Lajunen | ||
Suosittelen opintomatkaa kuitenkin Liikennevirastolle, joka noista laiturinäyttöjen tekniikasta ja mahdollisuuksista vastaa. | ||||
![]() |
10.03.2013 04:11 | Topi Lajunen | ||
Varsinainen protosusihan oli 3000, joka myöhemmin Suomeen päädyttyään sai numeron 3112. 3001 oli toki ensimmäinen Suomeen saapunut Sr1, joka vaikkakin on mainittu kuuluneen "koesarjaan", laskettaneen kuitenkin ihan sarjaveturiksi. | ||||
![]() |
10.03.2013 00:26 | Topi Lajunen | ||
Ei merkitystä. Erilaiset koettelut eri tilanteissa voi luntata täältä: http://www.finlex.fi/data/normit/32345-Junan_jarrutuskyky_seka_jarrujen_tarkastus_ja_koettelu_26_5_2008_ehja.pdf Tässä tilanteessa toki lisätyistä vaunuista on pitänyt katsoa myös jarrujen kiinnittyminen (eli niiden osalta "täydellisesti"), mutta muusta rungosta vain viimeisen vaunun kiinnittyminen (ja kaikkien irtoaminen), joten kyseessä on yksinkertainen koettelu. |
||||
![]() |
09.03.2013 23:52 | Topi Lajunen | ||
Juu, niin päättelin itsekin. Yksinkertainen koettelu riittää silti. :) | ||||
![]() |
08.03.2013 13:08 | Topi Lajunen | ||
Miksihän jarrut piti täydellisesti koetella? Luulisi, että yksinkertainen koettelu olisi riittänyt. | ||||
![]() |
06.03.2013 00:41 | Topi Lajunen | ||
Sähköjarruenergian työntäminen harakoille ei kyllä ole se energiatehokkain tyyli, itse asiassa jopa puhdas ilmanpainejarru on tässä suhteessa parempi (tasavirtamoottorin sähköjarrutus kuluttaa jonkin verran energiaa). | ||||
![]() |
05.03.2013 13:47 | Topi Lajunen | ||
Kallistuksen ollessa päällä, tuossa kallistellaan kyllä. Riippuen nopeudesta, varsin voimakkaastikin. | ||||
![]() |
02.03.2013 15:43 | Topi Lajunen | ||
Taitaa mennä Pieksämäen ja Kouvolan kautta. :) | ||||
![]() |
02.03.2013 15:40 | Topi Lajunen | ||
Eli voisi ajatella, että radiaaliakseli kääntyy yksinään, mutta yksiakselinen teli kääntyy ensiö- ja toisiojousituksen välistä. Jos ymmärsin oikein, niin tämä kelpaa kyllä minulle. :) | ||||
![]() |
02.03.2013 15:35 | Topi Lajunen | ||
Tuo wikipedian artikkeli sisältää rutkasti epätarkkuuksia. Olen joskus miettinyt korjata kaikki virheet, mutta siinä on sellainen savotta, että en ole jaksanut urakkaan ryhtyä. Englanninkielistä artikkelia olen jonkin verran yrittänyt fiksailla totuuden suuntaan, sillä se lienee ainoita englanninkielisiä selvityksiä aiheesta. Suomenkielisille löytyy täysin oikeat selitykset (Trafin määräykset), joten suomenkielisen wikipedian epätarkkuudet eivät ole niin haitaksi. | ||||
![]() |
02.03.2013 02:41 | Topi Lajunen | ||
Eikun _kuntoon_. Kuvatekstin perusteella tämä on Eio 6201. :) | ||||
![]() |
02.03.2013 02:38 | Topi Lajunen | ||
Kimmo, arvanet varmaan, että tiesin mitä tarkoitit. En kuitenkaan ole kuullut, että sanaa "teli" käytettäisiin (oikeaoppisesti) tuossa tarkoituksessa, vaan homman nimi olisi yksinkertaisesti vain "kääntyvä akseli" tai "radiaaliakseli". Voin toki tässä(kin) asiassa olla väärässä, mutta olen pitänyt itsensään selvänä, että "teli" sisältää oletuksen kahdesta tai useammasta akselista. (Wikipedia näyttäisi olevan samaa mieltä, joskin määritelmää ei ole uskottavasti lähteistetty.) |
||||
![]() |
02.03.2013 02:18 | Topi Lajunen | ||
Opasteet ja merkit käyttäjän näkökulmasta: http://www.finlex.fi/data/normit/35182-RVI_1091_412_2009.pdf Merkit asentajan näkökulmasta: http://www.finlex.fi/data/normit/34921-Radan_merkit_VERSIO_4_26_10_2009.pdf Trafin kansalliset määräykset, sisältäen kaksi edellistä: http://www.trafi.fi/rautatiet/saadokset/kansalliset_maaraykset |
||||
![]() |
01.03.2013 19:30 | Topi Lajunen | ||
Ei, tässä on yksi Gd-vaunu, joka on neliakselinen nivelvaunu. Vaunu on nivelletty keskeltä, mutta ei ole siltä kohtaa normaalisti katkaistavissa. Tekniseltä näkökannalta monia laitteistoja (esimerkiksi jarrupuolella) on tuplasti, joten tavallaan tämän voi ajatella olevan kaksi vaunua puolikiinteästi toisiinsa liitettynä. Virallisesti tämä kuitenkin on yksi yksittäinen vaunu. | ||||
![]() |
01.03.2013 18:52 | Topi Lajunen | ||
Siis: on tyylikäs, mutta ei ole esitetty. Heh. :) | ||||
![]() |
01.03.2013 18:51 | Topi Lajunen | ||
Ei ole. Siellä on esitetty yksittäinen akseli (pyöräkerta) ripustuksineen, jollaisen nimitys tuon mukaan näyttäisi olevan englanniksi "single-axle bogie". | ||||
![]() |
01.03.2013 17:44 | Topi Lajunen | ||
Mikä edes olisi "yksiakselinen teli"? :) | ||||
![]() |
01.03.2013 13:18 | Topi Lajunen | ||
Leo, näkemyksesi on toki sallittu, mutta tässä keskustelusta puhutaan siitä, mitä pidetään Suomessa sopivana. Berliini erikseen. Jos jossain Oseanian saarella harrastetaan edelleen kannibalismia, ei se tarkoita, että sitä pitäisi Suomessa hyväksyä. :P Sitä paitsi, harmaa betonipinta on sopivissa määrin ja sopivissa kohdin kaunista ja urbaaniin ympäristöön kuuluvaa. Harmittaa kovin, kun tätä kaunista pintaa peitetään laittomasti kirkkailla väreillä. |
||||
![]() |
28.02.2013 18:31 | Topi Lajunen | ||
Eivät sovi mihinkään ympäristöön, poisluken lailliset tilausteokset. | ||||
![]() |
28.02.2013 01:50 | Topi Lajunen | ||
Havaintojeni perusteella toista käytetään, sitä, joka sijaitsee Sm-puolen raiteistolla. Kaukojunapuolen laitteistoa en ole nähnyt käytettävän hetkeen. | ||||
![]() |
27.02.2013 16:27 | Topi Lajunen | ||
En ymmärrä. Eihän Veolia ole käsittääkseni yrittänyt ostaa näitä sinisiä romuvaunuja? | ||||
![]() |
27.02.2013 01:48 | Topi Lajunen | ||
Jos pelkästään objektiivisesti ominaisuuksia vertailee, niin kyllä nämä häviävät lähes kaikessa uudemmille tovereilleen. Mutta, en suostu myöskään kieltämään fiilispohjaisten mielipiteiden esittämistä. :) | ||||
![]() |
27.02.2013 01:46 | Topi Lajunen | ||
Ei tuo Janin kuvaus kyllä normaalilta IC-vaunustolta kuulosta. :) Eiköhän tuokin loppunut kolmeen kaksikerrosvaunuun, joita edeltää ravintolavaunu ja lisää yksikerrosvaunuja. | ||||
![]() |
24.02.2013 14:18 | Topi Lajunen | ||
(Tosin tiedän, että Kimmo tekee tuon tahallaan.) :) |