![]() |
04.02.2013 03:00 | Topi Lajunen | ||
Ellen väärin muista, niin tämä vanhempi pendokytkin on itse asiassa Dellnerin valmistama - toki samaa Schaku-standardia. Uusi kumituttimalli sen sijaan taitaa olla aito Scharfenberg. | ||||
![]() |
04.02.2013 02:48 | Topi Lajunen | ||
Hankaloitti ainakin kunnossapitoa. | ||||
![]() |
04.02.2013 02:44 | Topi Lajunen | ||
Tuukka, Flirtissä C-vaunu on B:n vieressä, eli järjestys on A-D-C-B. | ||||
![]() |
04.02.2013 02:21 | Topi Lajunen | ||
Tai ottaa käyttöön SFS 5966 -standardin mukaisen näppäimistöasettelun, jolloin ł-kirjain tulee näppäinyhdistelmällä AltGr+L, L. http://fi.wikipedia.org/wiki/SFS_5966 (edit: lisätty linkki) | ||||
![]() |
02.02.2013 00:53 | Topi Lajunen | ||
Juu, tämän itse asiassa tiedänkin. Epäilin kuitenkin, ettei vaunun omat upsit ole mitoitettu niin järeiksi, että ne olisivat kyenneet syöttämään YLE:n tekniikkaa. Mutta voihan se olla, että kykenivät. :) | ||||
![]() |
02.02.2013 00:41 | Topi Lajunen | ||
Kuvatekstiin vastauksena: kuvan tilanteessa riippumatta kumpaan suuntaan mennään, aina työnnetään. :) | ||||
![]() |
01.02.2013 13:16 | Topi Lajunen | ||
Varmaan tässä haetaan takaa sitä, että sähkönsyöttö vaunuihin katkeaa hetkeksi erotusjaksojen aikana. Oiskohan YLE:llä ollut omat upsit tai vastaavat mukana? | ||||
![]() |
01.02.2013 13:13 | Topi Lajunen | ||
Ihme vanhentuneita ja imperiaalisia yksiköitä käytät... :) | ||||
![]() |
01.02.2013 02:08 | Topi Lajunen | ||
Opastimethan siellä nykyään onkin, tosin niillä ei ole mitään merkitystä matkustajapysähdysten kannalta. | ||||
![]() |
01.02.2013 02:03 | Topi Lajunen | ||
...ja kiskojen. :) | ||||
![]() |
31.01.2013 19:06 | Topi Lajunen | ||
Ilmeisesti RHK epäonnistui tuossa tarkoituksessaan, koska olemassaolo lakkasi. ;) | ||||
![]() |
31.01.2013 03:29 | Topi Lajunen | ||
Helsingin asemalla taisi olla vielä muutama vuosi sitten... | ||||
![]() |
30.01.2013 18:31 | Topi Lajunen | ||
Lisäksi tuo vapitisangan tämän puolen nivelen vieressä oleva ylösalaisen L-kirjaimen muotoinen salpa painaa koko vapitia alaspäin, häiriten sangan pyrkimyksiä pompata ylöspäin. | ||||
![]() |
28.01.2013 18:32 | Topi Lajunen | ||
Manner-Euroopan esimerkkien mukaan FIN-KT, jossa FIN alleviivattuna. | ||||
![]() |
28.01.2013 06:57 | Topi Lajunen | ||
Googlen karttojen mukaan sinne kulkee kuitenkin ihan autotiekin. Voi tosin olla, että sen käyttö on talviaikaan kielletty tai muutoin mahdotonta. | ||||
![]() |
27.01.2013 20:54 | Topi Lajunen | ||
Laskin uudestaan, ja sain jälleen 26. Rohkenen nimittäin tulkita näkemääni siten, että tuossa vasemman laidan ryppäässä on neljä "nosta terät"-merkkiä kahden sivuläppäneliön lisäksi. | ||||
![]() |
27.01.2013 20:34 | Topi Lajunen | ||
Näköjään. Kyseessä on kuitenkin vaihtosähköveturi, joten ilmeisesti Sveitsissä erotusjaksot ovat meihin nähden erilaiset. Tai sitten veturin ensiöpiirin rakenne on erilainen. Suomessahan tuo ei olisi mahdollista siksi, koska virroittimet ovat sähköisesti samaa rautaa - kun toinen virroitin on jännitteellinen, on sitä toinenkin, vaikka olisi ala-asennossa. Näin ollen erotusjaksossa molempien virroittimien ollessa ylhäällä yhdistyisi ajolangan 25 kV maahan, tai mahdollisesti jopa erivaiheiseen 25 kV:n ajolankaan. |
||||
![]() |
27.01.2013 17:47 | Topi Lajunen | ||
Luultavasti veturin vika ei liittynyt asiaan, sillä Sr2:t usein aiheuttavat vastaavaa surinaa ihan ehjinäkin. Ilmeisesti jos kuulutus-/sisäpuhelinlinjassa on jotain pientä vikaa, esim. ei "nollapuoli" maadoitu kunnolla (vai olikos se maavuotoa, no anyway), se on herkkä kaikenlaisille häiriöille. Sr2 inverttereineen on tällaiselle huonosti maadottuvalle audiolinjalle melkoinen häiriötekijä. :) | ||||
![]() |
27.01.2013 15:50 | Topi Lajunen | ||
Tästä kuvasta voi yrittää tulkita: http://www.vrtranspoint.fi/index/rautatielogistiikka/asiakkaan-opas_4/kuormaulottumat/suomi.html - Eli ehkä sellainen 20 cm lisää kokonaisleveyttä tuohon yhteen kohtaan, tosin hiukan ylempänä kapenee sitten jyrkästi joka tapauksessa. | ||||
![]() |
27.01.2013 04:50 | Topi Lajunen | ||
Älä huoli, en minäkään tiedä. Ja minä sentään tiedän aika paljon asioita. :) | ||||
![]() |
27.01.2013 04:48 | Topi Lajunen | ||
Juha, miltä kohtaa A340 ylitti IC 5:n kulkeman reitin? :) | ||||
![]() |
27.01.2013 04:46 | Topi Lajunen | ||
Tai siis, siltojen yli. :) | ||||
![]() |
27.01.2013 04:42 | Topi Lajunen | ||
Ed*-vaunujen yläkerran ylin viistoutus taitaa johtua Pasilan ristikkosilloista. Jos vaunutyypeillä ei olisi tarvetta ajella ko. siltojen ali, niiden yläkerta voisi olla avarampi. Rekkajunat taitavat nykyisellään ylittää kuormaulottumarajat, mutta niitä varten on erikseen määritelty rataosat, joissa niillä saa ajella. Sisältää esim. koko välin Pasila-Oulu (onneksi). |
||||
![]() |
26.01.2013 01:16 | Topi Lajunen | ||
JT, kyllä löytyy edelleen nuo kaksi eri kuulutustapaa. Sama toiminto, joskin modernimmasta käyttöliittymästä (jollaisia on jälkiasennettu myös Sm1/2-yksiköihin) löytyy myös Sm4:stä ja Pendolinostakin. Pendolinossa toimintoa jopa käytetään, esimerkiksi ravintolavaunu kuuluttaa vain omaan yksikköönsä, ja lisäksi joissain tapauksissa konduktööri antaa vain omaa yksikköänsä koskevia kuulutuksia, mikäli yksiköiden määränpäät poikkeavat toisistaan. | ||||
![]() |
26.01.2013 00:30 | Topi Lajunen | ||
Sm1/2-kalustossa on myös samat esikuulutusnappulat ja vastaavat. Osa nappulastosta on Ericssonin valmistetta, osa Saloraa. Joissain yksilöissä väittäisin nähneeni liittimet myös kuulutuslaitteille, joten ehkä valmius on ollut niissäkin. Lisäksi Kimmo ei huulikuulutuksen lisäksi maininnut, että myös sisäpuhelinyhteys "puhelin" (tai Ericssonin versiossa "ohjaamo") on toki edelleen kovassa käytössä. Veturijunissa harvemmin, mutta toimii siinäkin. |
||||
![]() |
26.01.2013 00:24 | Topi Lajunen | ||
Jos tekevät, niin kännyköillään. | ||||
![]() |
26.01.2013 00:15 | Topi Lajunen | ||
('_')-b | ||||
![]() |
25.01.2013 14:48 | Topi Lajunen | ||
Ok. No, tavallaan tarpeeton se "juna" siinä edessä olikin, sillä tuskin kukaan kuljettaja luulee ajavansa esim. lentokonetta. :) Moottorivaunullisissa junissa valmis lähtöön -opaste voidaan antaa - ja pääsääntöisesti annetaankin - sähkösoitto-opasteena. |
||||
![]() |
25.01.2013 00:19 | Topi Lajunen | ||
Jimin repliikki on tosin siinä mielessä mahdoton, että 10222 määrittyy numeronsa mukaan junaksi, jolla ei ole tarkoitus kuljettaa matkustajia - eikä siinä täten ole konduktööriäkään. :) | ||||
![]() |
25.01.2013 00:17 | Topi Lajunen | ||
Julkisista brosyyreistä muistan lukeneeni, että oikein oikeaoppisesti eteen kuuluu vielä sana "juna". | ||||
![]() |
25.01.2013 00:15 | Topi Lajunen | ||
Viherpunanappulasto liittyy käsikuulutuksiin + sisäpuhelimeen. Sillä valitaan, mihin viereisellä luurilla mölistään. Käytännön vaihtoehdot lienevät nykyään joko käsikuulutus junaan tai sisäpuhelinyhteys kuljettajalle. Aiemmin toimintoja on ollut enemmänkin, mutta niistä kertonee joku joka on niiden toimintojen aikaan ollut nappuloita painelemassa. :) Punavalkonen nappulapari näyttäisi tarkkaan tihrustamalla liittyvän inva-wc:hen. Punaisen napin yläpuolella näyttäisi ehkä lukevan: "inva-wc hätäkutsu kuittaus". |
||||
![]() |
25.01.2013 00:05 | Topi Lajunen | ||
...tosin näyttäisi noissa olevan rutkasti muitakin eroavaisuuksia: punaisen raidan jatkuminen keulaan, virroittimen paikka joko ohjaus- tai seuraavassa vaunussa, valonheittimen paikka joko otsassa tai nenässä... ja varmaan muutakin selkeää eroa löytyisi jos jaksaisi etsiä. :) | ||||
![]() |
25.01.2013 00:03 | Topi Lajunen | ||
Mä olen kekkassut, että nuo erottaa toisistaan siitä, miten tuo kyljen musta päättyy. ICE-T:ssä se päättyy kuvanmukaisen terävästi, kun taas kolmosessa se on ikään kuin leikattu poikki. | ||||
![]() |
25.01.2013 00:01 | Topi Lajunen | ||
Kyllä. Enkä ole lainkaan varma, että kuvan ratapihatyöntekijä olisi edes VR Transpointin palkkalistoilla. | ||||
![]() |
23.01.2013 15:23 | Topi Lajunen | ||
Mapsissa ei taida pystyä kääntelemään "kameraa" niin vapaasti kuin Earthissa. Mapsissa (kuten Kansalaisen karttapaikassa) saa vain kuvia suoraan ylhäältä päin. (Toki se Earthin maisemankallistus on eräänlainen illuusio.) | ||||
![]() |
22.01.2013 23:31 | Topi Lajunen | ||
No, siinä pitäisi jostain muistin syövereistä kaivaa tieto siitä, millä puolella tolpat ovat kilometrien nousuun nähden... (En ole edes tuota ajatellut koskaan. Näemmä ovat oikealla. Ovatko poikkeuksetta?) | ||||
![]() |
22.01.2013 23:26 | Topi Lajunen | ||
Oskari, ja tällä seudulla näkemäalueetkin ovat pääosin kunnossa. :) | ||||
![]() |
22.01.2013 23:23 | Topi Lajunen | ||
Merkintekijä vissiin muistanut asennonosoittimen värit väärin... oikeastihan tuon pitäisi olla punainen, valkoisilla teksteillä. | ||||
![]() |
22.01.2013 23:20 | Topi Lajunen | ||
...kuten on myös hallin takana oleva rakennus, sekin laajennettuna. Kaikki muu maisemassa onkin muuttunut aivan täysin. | ||||
![]() |
22.01.2013 23:18 | Topi Lajunen | ||
Halliosa on edelleen olemassa, laajennettuna: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=2000&text=Orno&srs=EPSG%3A3067&y=6697447&mode=orto&x=395700&lang=fi | ||||
![]() |
22.01.2013 00:54 | Topi Lajunen | ||
Ok. Uskottava se sitten on. Kiitoksia tiedoista molemmille. :) | ||||
![]() |
21.01.2013 04:03 | Topi Lajunen | ||
Ok. Vielä ihan varmistuksena: onko ne varmasti yleiset varoitusmerkit (tasasivuiset kolmiot, kuten tieliikenteen väistämisvelvollisuus risteyksessä -merkki), vai vanha henkilölaiturin (vai seisakkeen?) etumerkki (tasakylkinen, pitkulainen kärkikolmio), jollaisia on vielä rataverkko puolillaan, mutta joilla ei enää ole säännöstöllistä merkitystä? | ||||
![]() |
21.01.2013 03:48 | Topi Lajunen | ||
Jep. Varatun raiteen junakulkutie. Opastimessa "Aja 35" ja JKV-veturilaitteella teksti "VARATTU". Sn opastimelta asti 35 riippumatta vaihteiden asennosta. Kuljettajalla oltava lisäksi ennakkotieto moisesta kikasta. | ||||
![]() |
20.01.2013 14:10 | Topi Lajunen | ||
Asukkaiden valitusten vuoksi onkin perustettu "hiljaisia alueita", joilla ei viheltimiä Kimmon mainitsemaan tapaan käytetä - joko ollenkaan tai yöaikaan. Samaan suuntaanhan on menty Suomessakin, vihellysmerkkejä ei säännöstö enää tunne. "Yleinen varoitusmerkki" kehottaa kohdallaan viheltämään, mutta ainuttakaan sellaista en ole vielä nähnyt. :) |
||||
![]() |
20.01.2013 01:49 | Topi Lajunen | ||
Se pelkkä kunnostuksen puolella seisominen ei auta mitään. Pitää tehdä ihan konkreettisia juttuja käsillä, ja vielä ennen sitä pitää saada rahaa. | ||||
![]() |
20.01.2013 01:19 | Topi Lajunen | ||
Kyllä, mutta mitään järkeähän siinä ei luultavasti olisi, koska kuusi akselia vetänee paremmin kuin neljä (raskaampaakin) akselia. Kitkapaino pysyisi joka tapauksessa täysin samana. | ||||
![]() |
20.01.2013 01:08 | Topi Lajunen | ||
Vähän hiljaisemmilta rataosilta löytyy sellainen jännä automaattinen suojastussysteemi, joka varaa liikennepaikkavälejä automaattisesti yhteen suuntaan kerrallaan, mutta liikennepaikoilla on käsivaihteet. Suojastusopastimet ovat molempiin suuntiin normaalisti vihreinä, mutta ensimmäinen liikennepaikkavälille ehtinyt juna pudottaa toisen suunnan opastimet punaisiksi. Mikäli seuraavalla liikennepaikkavälillä on tulossa juna vastaan, niin myöhemmin paikalle saapuva juna ajaa (käsivaihteista) sivuraiteelle odottamaan kohtausta. Erinäisin kytkennöin on varmistettu, etteivät junat pääse törmäämään. Lisäksi sujuvuuden vuoksi annetaan radioitse suullisia lupia, mutta turvallisuuden kannalta tämä ei ole tarpeen. Itse systeemi toimii täysin miehittämättä. Englanniksi kattavin esimerkein: http://www.lundsten.dk/us_signaling/abs_apb/index.html |
||||
![]() |
20.01.2013 00:46 | Topi Lajunen | ||
Ensin ajattelin, että miten ihmeessä voi Co'Co'-veturin vetokyky parantua akseleita nostamalla, mutta pikaisesti wikipediöidettyäni hoksasin, että tämä onkin A1A'A1A'-veturi. | ||||
![]() |
19.01.2013 23:51 | Topi Lajunen | ||
"Alavalonheittimet" = puskinvalot. :) | ||||
![]() |
19.01.2013 05:21 | Topi Lajunen | ||
Rollikkajohtoloita kulkenee sillan alitse. | ||||
![]() |
18.01.2013 09:29 | Topi Lajunen | ||
Kimmo, epäsuorasti havainnoiden tulin siihen päätelmään, että Sr2-veturin valonheittimessä on muiden tapaan kirkastus/himmennys. |