![]() |
18.01.2013 09:29 | Topi Lajunen | ||
Kimmo, epäsuorasti havainnoiden tulin siihen päätelmään, että Sr2-veturin valonheittimessä on muiden tapaan kirkastus/himmennys. | ||||
![]() |
17.01.2013 18:37 | Topi Lajunen | ||
Helsingissä ajetaan suurimmaksi osaksi lähiliikennettä, jossa kilometrejä kertyy aikaan nähden luonnollisesti kaukoliikennettä vähemmän. | ||||
![]() |
17.01.2013 18:18 | Topi Lajunen | ||
Juna on Helsingin osiin jaetulla liikennepaikalla, kuta kuinkin Käpylän henkilölaitureiden kohdalla. Koska V.org yhäkin pitää kaikkia rautatiemaantieteellisiä paikkoja "liikennepaikkoina", niin tähän kuvaa sopinee "liikennepaikaksi" Käpylä. | ||||
![]() |
17.01.2013 03:27 | Topi Lajunen | ||
Hatunnosto. | ||||
![]() |
16.01.2013 15:55 | Topi Lajunen | ||
Kyllä. Nimimerkillä työntäen Larvakydöstä Seinäjoelle matkustajat kyydissä. :) | ||||
![]() |
16.01.2013 14:59 | Topi Lajunen | ||
Ja nykyäänkin saa, paitsi liikennepaikalta toiselle ulottuvana. Tampereella makuuvaunujen kanssa päivittäistä - tai sanoisinko öittäistä - toimintaa. | ||||
![]() |
16.01.2013 14:55 | Topi Lajunen | ||
Pitääkin muistaa laittaa linkki tähän yllä olevaan Kimmon mainioon tekstiin seuraavan kerran, kun joku jälleen kerran toistaa sen saman vanhan litanian: "kyllä teillä on nykyään helppoa, toista se oli ennen, kun..." :) | ||||
![]() |
16.01.2013 14:42 | Topi Lajunen | ||
Polttoaineen kulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen luulisi olevan aina samassa suhteessa... joten ilmeisesti Td:n vanhemmasta koneesta on tullut löpöä läpi melkoisesti palamatta. :) | ||||
![]() |
15.01.2013 20:48 | Topi Lajunen | ||
Veturivarikoilla (ainakin vetureiden kotivarikoilla) on tankkausmahdollisuus. Ulkomuistista muistelisin, todennäköisesti metsään mennen, että esim. Dv12:ssa on vajaan 3000 litran polttoainesäiliö. | ||||
![]() |
15.01.2013 20:44 | Topi Lajunen | ||
Onkos tämä sama yksilö joka majailee Kouvolassa? Vai oonko sotkenut johonkin muuhun? | ||||
![]() |
15.01.2013 02:30 | Topi Lajunen | ||
Ja JKV-kysymykseen: en paikallisia baliisointeja tunne, mutta se saattaisi ehkäpä näyttää "sn 35" seuraavalle pääopastimelle asti, josta eteen päin normaalisti. | ||||
![]() |
15.01.2013 02:27 | Topi Lajunen | ||
Tai liikenteenohjaus on antanut lähtöluvan ihan oma-aloitteisesti. Helsingin asemalla tällainen pääopastimien ylitys oli jonkin aikaa aivan arkipäivää, kun uudet päätepuskimet olivat lyhentäneet raiteiden hyötypituuksia, mutta niitä käytettiin vielä vanhaan malliin. | ||||
![]() |
14.01.2013 22:41 | Topi Lajunen | ||
Ei, vaan plussa erottaisi veturin/veturit vaunustosta. Punainen veturi olisi pelkkä p. | ||||
![]() |
14.01.2013 22:38 | Topi Lajunen | ||
Jos junan kokoonpano on muuttunut, niin tarvitaan lähtölupa, jonka kuvan tapauksessa liikenteenohjaus antaa suullisesti. Jos kokoonpano ei muuttunut, niin ei kun menoksi vaan - juna on jo varannut kulkutien itselleen seuraavaan kulkutien päätekohtaan. | ||||
![]() |
14.01.2013 22:29 | Topi Lajunen | ||
60268. | ||||
![]() |
14.01.2013 14:01 | Topi Lajunen | ||
Myöskään keltapohjaisia "lähiliikennejunayksiköiden pysähtymispaikkamerkkejä" ei löydy mistään virallisesta dokumentista. Siniset satoja metrejä tarkoittavat (ja P-merkki) sen sijaan löytyvät. | ||||
![]() |
14.01.2013 13:03 | Topi Lajunen | ||
Merkinnän mukaan keulilla olisi kaksikerrosveturi? :P | ||||
![]() |
13.01.2013 13:50 | Topi Lajunen | ||
Laittaisin vielä välilyönnit plussien eteen. :) | ||||
![]() |
13.01.2013 13:49 | Topi Lajunen | ||
"Puu tulee metsästä." | ||||
![]() |
12.01.2013 21:41 | Topi Lajunen | ||
Samasta reissusta on kuitenkin kyse. | ||||
![]() |
12.01.2013 07:32 | Topi Lajunen | ||
Kuvatekstin kysymykseen vastauksena, että "kitaan" on asennettu lisää lämpö-/viimaeristettä. | ||||
![]() |
10.01.2013 22:29 | Topi Lajunen | ||
Tai vähärasvainen ravintorasva. Mainostetaan rasvaa sillä, miten vähän siinä on rasvaa. Huh. | ||||
![]() |
10.01.2013 13:31 | Topi Lajunen | ||
Tuo mainitsemani 200 kN on valmistajan ilmoittama. Historian saatossa todellisuus on usein ollut vähemmän ruusuisempi, mutta pitänee paremmin paikkansa kuin esim. Sr1:n kohdalla. :) | ||||
![]() |
10.01.2013 13:25 | Topi Lajunen | ||
Jaa siihen tulee R-kioski. Taitaakin olla viides(!) R-kioski asemalla, vai lopettaako jokin nykyisestä neljästä? | ||||
![]() |
10.01.2013 04:17 | Topi Lajunen | ||
Näyttäisi äkkiseltään jätehuollollisilta vehkeiltä. | ||||
![]() |
10.01.2013 01:43 | Topi Lajunen | ||
Arvontakuva. Missä kohtaa kuvassa näkyy mainittu erotusjakson alku? :) | ||||
![]() |
10.01.2013 01:21 | Topi Lajunen | ||
Tällä ei ajeta kuin vaihtotyönä, joten veturin jarrupainoarvolla ei ole mitään merkitystä. Veturissa on ilmeisesti riittävät jarrut siihen käyttöön mihin se on suunniteltu. | ||||
![]() |
09.01.2013 22:03 | Topi Lajunen | ||
Vetovoima 200 kN. Joten aivan taatusti liikkuu. | ||||
![]() |
09.01.2013 12:49 | Topi Lajunen | ||
Täytyypä tarkastella valonheitintä tarkemmin kun sopivalle tarkasteluetäisyydelle eksyn. :) | ||||
![]() |
09.01.2013 02:23 | Topi Lajunen | ||
Toisaalta, eikös joissain jenkkiraudoissa ollut pitkien kytkin jalkatoiminen? :) | ||||
![]() |
08.01.2013 22:08 | Topi Lajunen | ||
Helsingistä, tai mistä tahansa muualtakin junana lähtiessä kytketään "Linja-ajo", eli kaikki keulan valkoiset. Vastaantulijoiden takia tosiaan valot pidetään lyhyillä/himmeällä, eli Helsingissä käytännössä aina. Silloin kun ei ole etusektorissa häikäistyviä, pidetään täysiä valoja, mikä nykyään tarkoittaa yleisesti ottaen sitä, että puskinvaloissa on pitkät (lyhyet/pitkät kuten autoissa, H4-polttimot nääs), ja valonheitin on täydellä teholla (ei himmennettynä). Ennen muinoin (ennen H4-polttimoita) puskinvaloissa on ollut valonheittimen tapaan kirkas/himmeä. Joissain on edelleen erikseen vielä "lyhyiden himmennys". Mieleen tulee ainakin osa Sm1-yksiköistä ja olikohan joissain dieseleissä myös? |
||||
![]() |
08.01.2013 21:17 | Topi Lajunen | ||
Se ei ollut mikään tömähdys, vaan hallittu kopsautus. :) Erikoista tässä on, että jopa kolme valoa neljästä on pimeänä. Kaksi neljästä on suhteellisen yleistä, sillä ulommat saavat virtansa eri lähteestä kuin sisemmät, ja joskus toinen lähteistä ei "toimi". Tässä voisikin olla kyse yhdistelmästä, jossa sisempien valojen lähde on mykkä ja lisäksi ulompi kulkusuuntaan nähden vasen on perinteisesti kärähtänyt. Harmillinen yhteensattuma. Valoissa on sekä automatiikkaa että manuaalisuutta. Manuaalisesti valitaan "valomoodi", joita on: - Vaihtotyö: valkoiset puskinvalot molemmissa päissä - Linja-ajo: kaikki valkoiset keulassa, perä pimeä - Veturi yksin: kaikki valkoiset keulassa, perässä punavalot - Punavalot: keula pimeä, perässä punavalot Jos veturi on seisontatilassa, molemmissa päissä on punavalot. Seisontatilan poistuttua tarkoituksella tai tarkoituksettomasti, kaikki valot on pimeänä, kunnes valitaan jokin valomoodi - tai kunnes valitaan suuntakytkimestä suunta, jolloin kytkeytyy automaattisesti vaihtotyövalomoodi. Moniajossa koko nippu tulkitaan yhdeksi pitkäksi veturiksi, jolloin perällä tarkoitetaan viimeisen veturin perää. Vetureiden välit on pimeänä. Lisäksi on erikseen kytkimet pitkille/lyhyille (etupään puskinvalot) ja kirkkaalle/himmennykselle (valonheitin). Lisäksi erillisestä kytkimestä konehuoneesta saa valittua jompaan kumpaan päähän punavalot, vaikka veturi olisi muutoin "kylmänä". Hinaustilanteita varten, nääs. Unohtuikohan jokin detalji? :P |
||||
![]() |
08.01.2013 21:02 | Topi Lajunen | ||
Junatyypeiksi H. Lisäksi tämä ei ole sen paremmin linjalla kuin varikollakaan. EDIT: olen hidas. | ||||
![]() |
08.01.2013 21:01 | Topi Lajunen | ||
Ja tämä ei ole kuvattu varikolla. | ||||
![]() |
08.01.2013 17:04 | Topi Lajunen | ||
Se on katsokaas sen verran ripeässä lähtövalmiudessa, ettei haluta aikaa tuhlaantuvan valojen sytyttelyyn. ;) | ||||
![]() |
07.01.2013 02:02 | Topi Lajunen | ||
Eikös ylätasolla ollut myös YLE:n lähetysauto. Umpivaunusta ei olisi ehkä signaalia saanut ulos yhtä näppärästi. | ||||
![]() |
06.01.2013 22:53 | Topi Lajunen | ||
Siinä on ilmeisesti jokin aikaviive, jonka jälkeen ohiajovara vapautuu. Jos tavarajuna olisi tullut paikalle riittävän paljon aikaisemmin, olisi se ilmeisesti voitu ottaa liikennepaikalle odottamaan. | ||||
![]() |
06.01.2013 21:25 | Topi Lajunen | ||
Vai olisiko niin, että suomalaisen liikennöitsijän kannalta kyseessä ei olekaan tyhjävaunujuna, sillä kyydissähän on venäläistä henkilökuntaa. Venäläinen henkilökunta kun ei ehkä ole suomalaisen säännöstön mukaista junahenkilökuntaa. Tähän viittaisi myös junan numero, joka määrittelee junan kuuluvan kategoriaan "matkustajajuna, jolla on tarkoitus kuljettaa matkustajia". | ||||
![]() |
06.01.2013 21:21 | Topi Lajunen | ||
Kyse saattaa olla siitä, että 2087:n kulkutien ohiajovara olisi mennyt 556:n kulkutien päälle. Vastaava tilanne on esimerkiksi Kirkkonummella, johon ei turkulainen pääse Turusta tullessaan "sisään" jos U-junalle on vielä kulkutie muodostettuna Helsingin suunnalta kolmosraiteelle. | ||||
![]() |
06.01.2013 20:22 | Topi Lajunen | ||
Halogeenit. | ||||
![]() |
06.01.2013 20:15 | Topi Lajunen | ||
Tässä on uudenlaiset päätypuskimet. Käsittääkseni ne ovat aina töröllään, eli kuvassa on normaalitilanne. | ||||
![]() |
06.01.2013 13:50 | Topi Lajunen | ||
Juu, oikeastaan jokaisella (en jaksa mahdollisia poikkeuksia tarkistaa nyt...) :30 lähtevällä junalla on :06 lähtevä edeltäjänsä, joka hoitaa Riihimäen, Hämeenlinnan, Toijalan ja tosinaan myös Lempäälän pysähdykset. Tällekin on tavallaan oma avustajansa, nimittäin H-juna, jolle taasen syöttää matkustajia Keravalla N-juna. :) | ||||
![]() |
06.01.2013 13:43 | Topi Lajunen | ||
Juu, kiitos jäsen K:t kommenteista. Olen ollut osittain väärässä käsityksessä tässä (tosin kyllä minä olen saanut ohjaamon aina lämpimäksi...). Äänieristykseenkin tehtiin parannuksia samassa yhteydessä. | ||||
![]() |
06.01.2013 03:08 | Topi Lajunen | ||
Veikkaisin kyllä, että ensisijaisesti Kostaja-nimitys tuli ihan siitä, että se on suora käännös sanasta Avenger. :) | ||||
![]() |
06.01.2013 03:01 | Topi Lajunen | ||
Itse asiassa, syy muutoksiin taitaa olla pääasiassa äänieristyksen parantaminen. Lämpimäksi ohjaamon on saanut varsin helposti ennen muutostyötäkin. | ||||
![]() |
06.01.2013 02:59 | Topi Lajunen | ||
Idea on siinä, että 63 pysähtyy kaikki normaalit InterCity-asemat, mutta 43 kulkee "pendolinomaisesti" suoraan Tikkurilasta Tampereelle. 43 voi väliasemat sivuuttaa, sillä arkisin klo 7:06 lähtee erillinen juna 163 Tampereelle, joka hoitaa välipysähdykset. | ||||
![]() |
04.01.2013 17:15 | Topi Lajunen | ||
Googlettaminen toi viitteitä matkatoimistoon, mutta mitään varmaa tulkintaa hakuosumista en saanut tuotettua. :) | ||||
![]() |
04.01.2013 01:22 | Topi Lajunen | ||
Virrottimen automaattinen alaslasku aktivoituu (niissä joissa sellainen on) virroittimen hiilen rikkoutuessa. Kuvan kaltaisessa tilanteessa ei hiili välttämättä rikkoudu. | ||||
![]() |
03.01.2013 15:44 | Topi Lajunen | ||
Joo, ja siihen kuuluisi olennaisena osana oranssi-musta exel-sauva. Se sauva itse asiassa on se itse päätekohtamerkki, ja kyltti on vain sen tunnus. | ||||
![]() |
03.01.2013 11:08 | Topi Lajunen | ||
"Raiteen päätepistemerkki"? | ||||
![]() |
03.01.2013 00:13 | Topi Lajunen | ||
Vaikka en paikallistuntija ole, niin hyvin todennäköisesti juurikin pysähtymispaikkamerkki. |