![]() |
03.01.2013 00:13 | Topi Lajunen | ||
Vaikka en paikallistuntija ole, niin hyvin todennäköisesti juurikin pysähtymispaikkamerkki. | ||||
![]() |
03.01.2013 00:05 | Topi Lajunen | ||
Juna kulki melko verkkaisesti Tikkurilasta Pasilaan. P550:n Tikkurilasta lähdön jälkeen lähti N-juna omaa raidettaan samaan suuntaan ja ehti Pasilaan ennen tätä, tehden normaalit pysähdyksensä. P550 ei pysähtynyt ylimääräisiä - ajeli vain hitaasti. | ||||
![]() |
01.01.2013 17:13 | Topi Lajunen | ||
Meinasin ehdottaa sykemittarin mahdollisuutta, mutta onnekseni huomasin kuvausvuoden ennen kuin täysin nolasin itseni. :) | ||||
![]() |
01.01.2013 05:58 | Topi Lajunen | ||
En tiedä onko asialla tähän merkitystä, mutta 29901:n sn on 160 km/h. Viittaisiko tämä mitenkään nykyiseen pyöräkertojen raideleveyteen? | ||||
![]() |
01.01.2013 05:50 | Topi Lajunen | ||
Sivustolle kuvaa lisättäessä löytyy tällainen ohje "Kuvauspaikka"-kentän alapuolelta: "Täytä, mikäli kuvauspaikkaa ei voi ilmoittaa ylläolevien kenttien avulla." "Liikennepaikka"-kenttä on eräs edellä mainituista ylläolevista kentistä. Näin ollen, tämän kuvan osalta maininta Nurmijärvestä on sivuston ohjeistuksenkin mukaan tarpeetonta - ehkä jopa kiellettyä. |
||||
![]() |
01.01.2013 05:44 | Topi Lajunen | ||
Täällä meillä VBB:tä vastaa tavallaan HSL. Ja HSL-alueella polkupyörät kulkevat täysin ilmaiseksi mukana, tietyin aikarajoituksin. Vertauksesi menee siis vähintään jonkin verran huti. :) | ||||
![]() |
01.01.2013 05:42 | Topi Lajunen | ||
Asemana varmasti toimiva, mutta ymmärtääkseni eräs ongelma liittyy siihen, ettei aseman ympärillä ole oikein mitään. | ||||
![]() |
01.01.2013 05:39 | Topi Lajunen | ||
Baliisimerkki ei tosiaan vaikuta - tai ainakaan sen ei pitäisi vaikuttaa - tämän junan pysähdyspaikkaan. Merkin yläpuolella olevalla kapeammalla merkillä saattaa olla tekoa asiassa, riippuen siitä, mitä siinä lukee. En lähde arvailemaan kun en tiedä. :) | ||||
![]() |
01.01.2013 05:31 | Topi Lajunen | ||
Kylpykylpylä. :) | ||||
![]() |
30.12.2012 16:22 | Topi Lajunen | ||
Meikäläinen puhuu radanvarsiuuttamaata. :) | ||||
![]() |
30.12.2012 14:42 | Topi Lajunen | ||
Tai sitten Lahteen tultiin "pitkät" päällä, ja tässä ajellaan lyhyillä. Puskinvalojen polttimoinahan on tavalliset H4:t kaksine hehkulankoineen. Tosin, olen itsekin ollut todistamassa tilannetta, jossa veturilla vaunuihin kiinni kopsautettaessa "korjaantui" toinen puskinvalo. Liekö oli vähän kosketushäiriötä, jonka täräys fiksasi. :) |
||||
![]() |
29.12.2012 14:06 | Topi Lajunen | ||
...ja myös mahdollisuus lisätä junan numero ilman etukirjaimia. (Sekin myös alun perin Aapeen ehdotus.) :) | ||||
![]() |
29.12.2012 12:59 | Topi Lajunen | ||
Tai yleisemmin "vaihtotyö" junatyypiksi, joka kattaisi muutkin vaihtotyöt kuin saatot. | ||||
![]() |
29.12.2012 00:09 | Topi Lajunen | ||
Kirkkonummen länsipuolella on rivi postilaatikoita hyvin lähellä ATU:n rajaa. Toki siinä hurauttelee ohi vallan muut vehkeet kuin Dv:t. | ||||
![]() |
28.12.2012 23:59 | Topi Lajunen | ||
Etualalla ilmeisesti paikallinen raideopastin. | ||||
![]() |
28.12.2012 23:57 | Topi Lajunen | ||
('_')-b | ||||
![]() |
28.12.2012 11:49 | Topi Lajunen | ||
Nykyäänhän tuolle ylimääräiselle junalle olisi täytynyt hakea ratakapasiteettia Liikennevirastolta. Tällaista se byrokratia on nykyään. :( (En siis tiedä johtuiko idean epäonnistuminen tästä, mutta ennenhän moista ei olisi tarvittu.) | ||||
![]() |
28.12.2012 11:42 | Topi Lajunen | ||
Täytyykös pressikortin haltijan olla käynyt mitään media-alan koulutusta? | ||||
![]() |
28.12.2012 11:36 | Topi Lajunen | ||
Vissiin lankutus uusittiin sekä jalankulkijoiden ja junien väliin asennettiin korkeahko verkkoaita. | ||||
![]() |
27.12.2012 13:07 | Topi Lajunen | ||
Ja lisäksi ilmajohdot on vaurion jälkeen huomattavasti nopeampi korjata, ja ylipäätään vikakohta helpompi paikallistaa. | ||||
![]() |
27.12.2012 12:35 | Topi Lajunen | ||
Ilmajohdot ovat tuolle seudulle sen verran tyypillisiä, että laskisin ne osaksi paikallista idylliä. :) | ||||
![]() |
27.12.2012 12:33 | Topi Lajunen | ||
Juu, vasemmalla ajelevat sekä kumi- että teräspyörillä. Opastinjärjestelmässäkin on vähän brittiläistä henkeä, joten olisikohan paikallista rautatiemaailmaa perustettaessa käytetty brittiläistä asiantuntemusta? Mitenhän yleistä on, että raide- ja kumipyöräliikenne kulkevat eri puolilla? Äkkiseltään tulee mieleen ainakin Ruotsi ja Ranska. |
||||
![]() |
27.12.2012 12:07 | Topi Lajunen | ||
Nykyään ko. ylittäminen on ihan virallisestikin sallittua. Edes minä en kritisoi sitä. ;) | ||||
![]() |
26.12.2012 21:38 | Topi Lajunen | ||
Tämä yksilö on uskoakseni pysyvä sisänäyttelykappale. Tässä ei edes ollut koko alkuperäistä vaunustoa, vaan oli lyhennetty versio - välivaunuja poistettu välistä. Wikipediasta tulkitsisin, että ei ole ainuttakaan ajokuntoista enää, viimenen nollasarjalainen liikennöi vuonna 2008: http://en.wikipedia.org/wiki/0_Series_Shinkansen#Preserved_examples | ||||
![]() |
26.12.2012 12:25 | Topi Lajunen | ||
Kuva tai kuvankäsittely, upea kuvahan tämä toki on kummin tahansa. :) | ||||
![]() |
26.12.2012 11:09 | Topi Lajunen | ||
Kyllä, vähempikin riittäisi. Esimerkiksi Sm5:n diagnostiikan viisarimittari päivittyy auttamattomasti liian hitaasti käytettäväksi primäärimittarina. Onneksi ei tarvitse. Ruutu päivittyy nopeasti kyllä, mutta se viisari ei päivity. :) | ||||
![]() |
26.12.2012 11:06 | Topi Lajunen | ||
Jarmo, omat tietoni eivät tue tuollaista kahtiajakoa. Epäilenpä ettei sinunkaan, yritit vain trollata. Mutta sehän sopii sopivasti joulunaikaan. :) | ||||
![]() |
26.12.2012 10:57 | Topi Lajunen | ||
Taitaa olla papereissa Ehft, mutta vaunun kyljessä yhä Chfy. Ja kyllä, kyseessä on satavarmuudella 29901. | ||||
![]() |
26.12.2012 10:46 | Topi Lajunen | ||
1067 mm, eli Japanin "normaalileveys". http://en.wikipedia.org/wiki/Tsugaru_Line | ||||
![]() |
26.12.2012 10:18 | Topi Lajunen | ||
Myrskylintumaisesti onnistunut muotoilu. :) | ||||
![]() |
25.12.2012 18:55 | Topi Lajunen | ||
Viisarinäytön ylivoimaisuus tulee mielestäni siitä, että sen avulla hahmottaa parhaiten nopeuden muutosnopeuden, ja samalla ajan tavoitenopeuden saavuttamiseen. Junan ajaminen kun on jatkuvaa ennakointia, jota viisarinäyttö helpottaa. Toki se kelpaa näytölle piirrettynäkin, kunhan piirroksen päivitysnopeus on tarpeeksi vinha. Nämä Suomessa kattavasti käytössä olevat JKV-laitteistoon kytköksissä olevat EKE:n viisarinopeusmittarit ovat itse asiassa pohjimmiltaan myös digitaalisia. Viisaria liikuttelee askelmoottori. |
||||
![]() |
25.12.2012 18:46 | Topi Lajunen | ||
Kuuluisiko Valkeakosken liikennepaikkaan tämä? Liikenneviraston dokumentti "Luettelo rautatieliikennepaikoista" ei tätä tunne. | ||||
![]() |
24.12.2012 05:41 | Topi Lajunen | ||
Ihmettelikö IC 706:n kuljettaja myös valokuvaajan toikkarointia kiskoilla? | ||||
![]() |
23.12.2012 11:02 | Topi Lajunen | ||
Mikäli liikutaan yksinomaan liikenteenohjauksen ulkopuolisella alueella, numeroita ei tarvita. | ||||
![]() |
23.12.2012 11:01 | Topi Lajunen | ||
Tuossa taitaa olla laituripolku, joissa tuppaa noita 80:n rajoituksia olemaan. Nopeuksien merkintä viittaisi siihen, että molemmat rajoitukset ovat tilapäisiä. Mikäli vain 80:n rajoitus olisi tilapäinen, pitäisi 90:n merkin paikalla olla JKV-nopeusmerkki. Mikäli kumpikaan ei olisi tilapäinen, ei merkkejä tarvittaisi ollenkaan. | ||||
![]() |
23.12.2012 08:09 | Topi Lajunen | ||
Jos 7 minuutin käännön venyttää 10 minuutiksi, niin vastaavasti Helsingin päässä 10 minuutin kääntö lyhenee 7 minuutiksi, eli samantapainen ristiinajo-ongelma siirtyy vain sinne... Lisäksi koko kierto tiukkenee, kun aiempi 10 min tasaus käytetäänkin vaihtotöihin. Jos taas venyttää Helsingin (tai Keravan) käännöt 17 minuutiksi, se sitoo kiertoon yhden kalustoyksikön lisää, ja se maksaa. |
||||
![]() |
23.12.2012 08:00 | Topi Lajunen | ||
...paitsi liikenteenohjauksen ulkopuolisella alueella. :) EDIT: Jolloin kyseessä ei ole juna. Eli ei voi. :) |
||||
![]() |
22.12.2012 15:00 | Topi Lajunen | ||
Jaa, Suomessakin on Ytterby. Ruotsin vastaavan paikan mukaanhan on nimetty peräti neljä alkuainetta. Ei ihan joka kylä voi sanoa samaa. :) | ||||
![]() |
22.12.2012 14:58 | Topi Lajunen | ||
Kyllä. Sm1/2:ssa oli myös ennen saneerausta paineilmapyyhkimet, samoin Dv12:ssa (Vai tuliko sähköpyyhkimet vain 2500-sarjaan?). Sr2:ssa on vieläkin paineilmalla, tosin modernimpaa tekniikkaa. | ||||
![]() |
22.12.2012 06:17 | Topi Lajunen | ||
Njoo, tarkemmin mietittynä tuo ei ole aivan niin simppeli juttu, liittyen esimerkiksi yhdistelmään "useampi yksikkö", "lumihanki" ja "suorat housut". Mutta jätetään Arin idea hautumaan. :) | ||||
![]() |
22.12.2012 05:53 | Topi Lajunen | ||
Vapauden mukana tulee aina vastuu. | ||||
![]() |
22.12.2012 05:35 | Topi Lajunen | ||
N-junaongelmaa voi lieventää siten, että ajelee n. 50 km/h Saviolta pohjoiseen kunnes tolppaan kilahtaa vihervää. Tällöin yleensä kulkutie Keravalle valmistuu hieman ennen toistobaliisin ohittamista, ja jopas meneekin sujuvasti. :) Joskus kuulin huhun, että Liikennevirastossa tai silloisessa vastaavassa organisaatiossa suunniteltiin toistobaliisien kohdalla olevien B-merkkien poistamista turhina. Onneksi eräs kuljettaja onnistui torppaamaan moisen suunnitelman. Tässä on hyvä esimerkki kyseisen merkin tarpeellisuudesta. Arin ehdotus K-junan osalta saattaisi toimiakin. En ainakaan keksi, miksi ei toimisi, tosin pelivara on aika pieni. N-junan osalta kääntymisaika (7 min) on auttamatta liian lyhyt vaihtotöihin, tosin niistä on laiturin yli vaihtoyhteys jo nykyäänkin. |
||||
![]() |
21.12.2012 18:06 | Topi Lajunen | ||
Juu, hyvinhän se laippa tuossa urassa pysyy. Raitiotieverkolta löytyy tosin (ainakin?) yksi risteyskappale, jossa toisella kiskolla ei ole uraa lainkaan... | ||||
![]() |
21.12.2012 03:38 | Topi Lajunen | ||
Heti toisella yrittämällä onnistui. :P | ||||
![]() |
20.12.2012 18:43 | Topi Lajunen | ||
Raideleveyttä ilmeisesti tarkoitti Pasikin, raideväli kun on kahden raiteen välinen etäisyys, joka ei kuvan perusteella ole ainakaan poikkeuksellisen suuri. | ||||
![]() |
19.12.2012 22:03 | Topi Lajunen | ||
Muinainen merkintä. Tarkoittaa, että Turussa ja Tampereella oli käytössä ratapihakanavana analogisen radion kanava 8. Linjalla käyttiin lähtiessä linjakanavaa 3, joka Toijalassa käännettiin kanavalle 2. | ||||
![]() |
19.12.2012 22:00 | Topi Lajunen | ||
Avatessa vai avattaessa? :) | ||||
![]() |
19.12.2012 03:48 | Topi Lajunen | ||
...paitsi jos JKV:lle kertoo, että ohitus on tarkoituksellinen. | ||||
![]() |
19.12.2012 03:41 | Topi Lajunen | ||
Ja tämä johti todennäköisesti siihen, että itänaapuri lähetti jo valmiiksi rikkinäiset vaunut Suomeen korjattavaksi ilmaiseksi. | ||||
![]() |
19.12.2012 03:38 | Topi Lajunen | ||
Ihan hyvä näin. | ||||
![]() |
17.12.2012 10:09 | Topi Lajunen | ||
No siellähän te nimitätte Sr2:stakin "käkikelloksi", joten ei tuo ole mikään pätevä argumentti... ;) |