|
|
05.06.2010 00:43 | Topi Lajunen | ||
| Tervo, olet mukavan ennalta-arvattava! :) | ||||
|
|
04.06.2010 23:19 | Topi Lajunen | ||
| On hyvin loukkaavaa, että vaadit minua perustelemaan vastaustani, kun olen juuri tehnyt niin kymmenien sanojen verran. En aio jatkaa pääni lyömistä kivimuuriin. Se on hyvin turhauttavaa. Jätän sinut "olemaan oikeassa" ihan keskenäsi. Mahtaa vain olla yksinäistä. Surullista. | ||||
|
|
04.06.2010 22:43 | Topi Lajunen | ||
| Mikäli joku ei vielä kolmesta edellisestä viestistä hoksannut, niin mainitaan sellainen juttu, että Sm5:n kyljessä on HSL-logo! :P | ||||
|
|
04.06.2010 22:27 | Topi Lajunen | ||
| Huokaus. Juuri tästä syystä sinulle ei tee mieli enää vastata, edes asiallisesti. | ||||
|
|
04.06.2010 22:08 | Topi Lajunen | ||
| Aika jännä. Mikähän noisas tyrvääläisissä oli syynä, ettei niitä voinut ajaa läpi? Vain yksi raide Tyrväällä? :) | ||||
|
|
04.06.2010 21:58 | Topi Lajunen | ||
| Nyt ei kuvateksti voi olla oikein... Näyttäisi olevan kaksikerrosvaunuja veturissa kiinni Helsingin päässä. | ||||
|
|
04.06.2010 21:55 | Topi Lajunen | ||
| Ehkä P265? | ||||
|
|
04.06.2010 21:51 | Topi Lajunen | ||
| Taisi olla viime viikonloppuna, kun ainakin toisessa oli jo HSL-logo. | ||||
|
|
04.06.2010 21:50 | Topi Lajunen | ||
| Rantaradan yksi komeimmista paikoista tämä. | ||||
|
|
04.06.2010 19:42 | Topi Lajunen | ||
| Kirkkonummella on, joskin tällä hetkellä suljettu, kun meni palamaan. Tosin ei sekään aivan laiturilla ole. | ||||
|
|
04.06.2010 18:28 | Topi Lajunen | ||
| Sr1. Näkee pikseleistä :P | ||||
|
|
04.06.2010 17:45 | Topi Lajunen | ||
| Tässä ja viittaamassasi kuvassa on kuitenkin se ero, että toisessa kuvassa näkyvä toiminta on juurikin paperilla kiellettyä (mikä minulle vasta keskustelun myötä selvisi), kun taas tässä kuvassa ei ole tapahtunut mitään paperilla kiellettyä. Huomasithan, Hannu, että lähetin sinulle yksityisviestin jo jokin aika sitten? Yksityisviestit voi lukea Resiina-keskustelun puolelta, esim. keskustelun etusivun ylälaidan linkistä. | ||||
|
|
04.06.2010 13:57 | Topi Lajunen | ||
| Saanko minä vastata asiallisesti? Ei se mitään vastaan silti. Se, että yhden henkilön mielestä joku asia on tyylikkäämpi kuin toinen, ei tarkoita sitä, että ns. "suuren yleisön" mielestä asia olisi näin. Kun merkkejä ja logoja vaihdetaan, on tapana järjestää jonkinlainen arviointi, vaikka vain suunnittelevan organisaation sisällä. Näin saadaan joltisenkin kattava kuva siitä, mikä voisi olla sen suuren yleisön ajatus aiheesta. Raitiotiet ovat nykyaikaista, ja etenkin tulevaisuuden joukkoliikennettä (Helsingin toteutuksesta kyllä voidaan olla eri mieltäkin). Suuren yleisön mielikuvia modernista joukkoliikennevälineestä ei edistä se, että liikennemerkeissä näkyy joku nostalginen (kansan mielestä vanhentunut) raitiovaunu. Sitä paitsi, kuten Tuukka sanoi, liikennemerkkien tarkoitus on olla selkeitä, asiansa selvästi kertovia. Tiedän, että tämäkään viesti ei mielipidettäsi muuta, tai edes pehmennä. Siinä mielessä vastaaminen oli turhaa. Yksi syy sille, miksi porukka ei (alkuinnostuksen jälkeen) jaksa sinulle vastailla, on juurikin se, että siinä lyö päänsä perusteettomaan kivimuuriin. Siinä ei synny hedelmällistä keskustelua, vaan pelkkää jankkaamista. | ||||
|
|
04.06.2010 13:37 | Topi Lajunen | ||
| Ei kai tässä kukaan ole kenenkään ammattitaitoa väheksynyt, tai muutoin arvottanut. Tai en ole ainakaan sellaista muiden teksteistä tulkinnut. Parissa viestissä on vihjailtu, että tämän kuvan ottaminen olisi jossian määrin ollut turvallisuuskysymys. Kuvan ottohetkellä paikan päällä olleena voin vakuuttaa, että turvallisuustaso pysyi normaalina :) | ||||
|
|
03.06.2010 21:06 | Topi Lajunen | ||
| Sr2-veturin pelkääjän puolen oviaukosta (tai oven tuuletusluukusta, en muista), junan seistessä laiturissa 2, Tampereen asemalla. | ||||
|
|
02.06.2010 23:36 | Topi Lajunen | ||
| Keravalla nuo välilaiturin näytöt jostain syystä ovat vähän temppuilleet, ihan aikataulun mukaistenkin junien kanssa. Monesti lukee vain kuvan tapaan määräasema. Linjatunnus ja lähtöaika puuttuvat. | ||||
|
|
02.06.2010 18:08 | Topi Lajunen | ||
| Sijaintitiedot päivitetty tähän ja edelliseen kuvaan, ystävällisen paikallistietäjän avustuksella. | ||||
|
|
02.06.2010 17:51 | Topi Lajunen | ||
| Hieno "mala fide" -kommentti :). Kysymyksesi on siinä mielessä väärin aseteltu, että tätä kuvatessa kuvaaja ei keskittynyt kuvaamiseen lainkaan, vaan hoiti asian ns. yhdellä kädellä sutaisten enempää miettimättä. | ||||
|
|
02.06.2010 17:17 | Topi Lajunen | ||
| Melkoisen taitava tuo Robert, kun kuvasta pystyy nopeuden päättelemään ;). Tämä on 5014, mutten laittanut tunnisteisiin, koska asia ei ole kuvan kannalta merkityksellinen. | ||||
|
|
02.06.2010 17:13 | Topi Lajunen | ||
| Laura, aivan totta. Seinäjoki ja siili, joten pakko sen on olla se kiroileva :) | ||||
|
|
02.06.2010 17:12 | Topi Lajunen | ||
| Sen verran, ettei ainakaan tästä kakkosraiteelta lähteneen junan alle jäänyt. | ||||
|
|
01.06.2010 01:52 | Topi Lajunen | ||
| Vähän kaksipiippuinen juttu. Mä kallistuisin sille kannalle, että tietty neutraalius taustatiedoissa on vain hyväksi, koska tällöin kommentointi kohdistuu itse viestiin, eikä henkilön taustatiedoilla ole merkitystä, kuten ei kuulukaan olla. Jos jotakuta jonkin henkilön tarkemmat tiedot kiinnostavat, voi asiaa erikseen kysyä, vaikkapa yksityisviestitse. | ||||
|
|
01.06.2010 01:44 | Topi Lajunen | ||
| Ruotsissa käytetään 15 kV:n (16,7 Hz) jännitettä. Venäjällä taitaa jossain päin olla suurempiakin jänöjä, mutta Suomen lähialueilla tosiaan tuo 3 kV tasaista. | ||||
|
|
01.06.2010 01:34 | Topi Lajunen | ||
| Ei hajonnut, vaan suunnitelman mukaisesti hinaamalla Venäjälle. | ||||
|
|
31.05.2010 00:14 | Topi Lajunen | ||
| Aurinkomäki on kuitenkin tunnettu tuolla nimellään vasta vajaan 30 vuotta, mikäli on uskominen Hikipediaan, ja miksipä emme uskoisi ;) http://hikipedia.ws/wiki/Aurinkomäki | ||||
|
|
30.05.2010 21:42 | Topi Lajunen | ||
| Toimimattomuuden havaitsija tekee arvion - tarvittaessa kysyen neuvoa fiksummilta - onko kalusto toimimattomuudesta huolimatta kelpo liikenteeseen. Joitain hehkulamppumallisia valoja voi vaihtaa itse. | ||||
|
|
30.05.2010 21:27 | Topi Lajunen | ||
| Mikon ensimmäinen väite pitää paikkansa, toinen väite ei :). Jarmon kysymyksistä kaikki kolme oli esitetty sellaiseen sävyyn, etten katsonut aiheelliseksi vastata. Jarmo (ja ilmeisesti moni muukin) on myös ymmärtänyt sanomani väärin, enhän ole missään vaiheessa ollut kieltämässä tai rajoittamassa mitään. Olen päin vastoin sanonut, että jaloittelu- ja kuvausmahdollisuus on ehdottoman säilytettävä reissujen ominaisuus. Mutta kuten moni muukin on maininnut, esille ottamani asia on tärkeä. | ||||
|
|
30.05.2010 19:31 | Topi Lajunen | ||
| Hyvää infoa. Vinopalkkien funktiosta olen tosin eri mieltä, nehän tuli ensimmäisenä yksikerrosvaunuihin, ja niissä vinopalkit ja ovien paikat eivät täsmää. Kaksikerrosvaunut ilmestyi katukuv... ratakuvaan vasta myöhemmin. | ||||
|
|
30.05.2010 19:27 | Topi Lajunen | ||
| Kerrotko Lari, missä olen kirjoittanut viestin, silkkana tarkoituksenani hyökätä jonkin henkilön persoonaa vastaan? Henkilön esittämiä ja edustamia asioita vastaan toki olen "hyökännyt", se lienee sallittua. | ||||
|
|
30.05.2010 16:51 | Topi Lajunen | ||
| Tämän keskustelun voi ylläpito varmasti siirtää vaikkapa Resiina-keskustelun puolelle, mikäli katsoo sen sinne parhaiten sopivan. Keskustelu kuitenkin liittyy juurikin kuvan kaltaiseen tilanteeseen. Jarmon sekä kuvaan, että keskustelun alla olevaan aiheeseen täysin liittymätön henkilökohtainen hyökkäys taas ei sovi oikein minnekään. | ||||
|
|
30.05.2010 13:26 | Topi Lajunen | ||
| Lienee kuitenkin toimintaventtiili, mutta jämähdys pätee siihenkin :) | ||||
|
|
30.05.2010 13:21 | Topi Lajunen | ||
| Juha, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011015 luku 37. Mutta tosiaan, tuota pykälää ei valvota, ja ilmailupuolellakin skannereita käytetään varsin yleisesti, eikä asiaa paheksuta. Jarin tunteikas vuodatus sisälsi sen verran harkitsemattomia sanankäänteitä ja virheellisiä olettamuksia, etten vaivaudu tämän enempää kommentoimaan moista tekstioksennusta. | ||||
|
|
30.05.2010 13:03 | Topi Lajunen | ||
| Hieno tarina :) Turhankintuntuiset detaljit tuo kirjoitelmaan sopivasti syvyyttä. | ||||
|
|
29.05.2010 11:30 | Topi Lajunen | ||
| Ei asiaa kuitenkaan kannata täysin haudata. Se nousee kuitenkin esille siinä vaiheessa, jos joku harrastaja jää alle. Eikö olisi parempi yrittää ehkäistä tätä mahdollista mutta epätodennäköistä allejääntiä ennalta, kuin keskustelua aiheesta? Nyt kun olen jo saanut virheellisesti maineen museotoiminnan vastustajana, niin mainitaan vielä sellainen fakta, että rautatieradioliikenteen viestien kuuntelu skannerilla on myös laitonta :). (Ei taida olla ennakkotapausta asiasta, mutta ilmailupuolella asia on tulkittu näin. Sielläkin on vain selvitetty viranomaisen kanta, mutta asiaa ei valvota, joten skannailu on varsin yleistä ja hyväksyttyä.) | ||||
|
|
28.05.2010 23:43 | Topi Lajunen | ||
| Siinä on yksi vaihdekujan pätkä pois käytöstä. Tästä on se käytännön vaiva, että raiteille/-lta 4 ja 5 täytyy kulkea idempää kuin normaalisti, jolloin blokkaantuu raiteet 1-3. Tästä johtuu pieniä lisämyöhästymisiä toisinaan, kun junia on pyrkimässä samaan aikaan samoille vaihteille. Paikalla oleva merkki on muuten "seislevy" [o], kun taas "seismerkki" [s] on erilainen ja erimerkityksinen. | ||||
|
|
28.05.2010 20:34 | Topi Lajunen | ||
| Heh, tämä selvä. :) | ||||
|
|
28.05.2010 17:09 | Topi Lajunen | ||
| Vaikka nytkin syytettäisiin besserwisseröinnistä, väitän siltä, että Jouni tarkoitti pölkkyjen pituuksia, ei niiden väliä. :) | ||||
|
|
28.05.2010 13:56 | Topi Lajunen | ||
| Santeri, eipä ole Slava, vaan Vova! :) | ||||
|
|
28.05.2010 12:45 | Topi Lajunen | ||
| Jorma, Sr1:n virroitin ei tarkkaan ottaen ole tällainen "täyshimmeli", vaan se on ikään kuin kaksi yksipolvista vastakkain. Alavarret kun ovat yksipolvisen tapaan paksuja putkia veturin keskilinjalla, ks. esim. https://vaunut.org/kuva/63079 | ||||
|
|
28.05.2010 12:37 | Topi Lajunen | ||
| Jorma, kuten aiemmin mainitsin, niin on erittäinkin hyvä, että junasta on mahdollisuus poistua - valokuvaamaan tai vaikka vain jaloittelemaan. Asia on kuitenkin esimerkiksi vastuukysymysten vuoksi hyvinkin tärkeä. | ||||
|
|
28.05.2010 12:32 | Topi Lajunen | ||
| Kaipa se riippuu tapauksesta. Monessa paikkaa kilvet ovat tallella. | ||||
|
|
27.05.2010 15:37 | Topi Lajunen | ||
| Joo, tässä vain se yksi ja sama mielipide on kuultu (odottakaas, lasken) kahdeksan kertaa. | ||||
|
|
26.05.2010 20:15 | Topi Lajunen | ||
| En ole asiaa miettinyt, mutta äkkiseltään voisi toimia samantapainen malli kuin ratatöissä. Niisähän ratatyöporukka pyytää "lupaa ratatyöhön" tietylle alueelle, jonka jälkeen liikenteenohjaus tekee omat sisäiset toimenpiteensä (esim. ajonestoja) varmistaakseen, ettei suolla muuta liikennettä pyydetylle alueelle, ja tämän jälkeen antaa "luvan ratatyöhön". Miten olisi: "lupa vapaaseen museaaliseen toimintaan"? :) | ||||
|
|
26.05.2010 19:53 | Topi Lajunen | ||
| Se käytäntö, että porukka palloilee rautatiealueella ei ollut minulle yllätys. Se, että sitä tehdään täysin ilman lupia, oli yllätys. | ||||
|
|
26.05.2010 19:16 | Topi Lajunen | ||
| Oho. Oletin ilman muuta, että nämä asiat on hoidettu jotenkin. Surullista kuulla, että näin avoimesti jopa kehotetaan lain rikkomiseen (kuvauspysähdykset paikoilla, joissa ei ole laituria). | ||||
|
|
26.05.2010 13:10 | Topi Lajunen | ||
| Tästä (ja monesta muustakin kuvasta) tuli mieleen, että miten on varmistettu, ettei porukka mene palloilemaan muun liikenteen eteen? On tietenkin ehdottoman tärkeää, että tällaisista reissuista saa kuvamateriaalia muualtakin kuin junan sisältä tai laitureilta kuvaten. Normaaleille ihmisillehän rautatiealueella palloilu on lainvastaista, joten nämä kuvauspysähdysten palloilut on siis jollain tavoin saatettu sallituksi toiminnaksi. Pyydetäänkö liikenteenohjaukselta "lupa vapaaseen palloiluun rautatiealueella", vai miten asia on hoidettu? En nimittäin suostu uskomaan, että vastuullinen järjestäjä antaa porukan palloilla rautatiealueella ilman päteviä lupia, joten joku virallinen toimintamalli tähän on oltava. | ||||
|
|
24.05.2010 18:53 | Topi Lajunen | ||
| Ei. Olet kokolailla väärässä. | ||||
|
|
23.05.2010 22:30 | Topi Lajunen | ||
| Ratkennut lienee jo, on vain tunnisteet päivittämättä. | ||||
|
|
20.05.2010 15:48 | Topi Lajunen | ||
| Palaute, vaikka ei pyydetty: Sommittelu on hyvä, veturin eteen jätetty tilaa. Liian tiukoissa rajauksissa tuntuu, että vekotin törmää kuvan laitaan, "seinään". Kuvaa on ehkä pakattu vähän liikaa, sen ollessa alle 100 kilotavun kokoinen. V.org sallii kookkaammatkin kuvat, joissa ehkä ei rajun pakkauksen jälki näkyisi niin paljoa kuin tässä. Kohtalainen peruskuva, seuraavaksi sitten vielä parempi ja sisällökkäämpi. :) | ||||
|
|
20.05.2010 15:26 | Topi Lajunen | ||
| Lässytän siis tyhjänpäiväisyyksiä - kiitos tästä. Karilla on nyt varmaankin heittää faktaa pöytään esimerkiksi juurikin tuon häkkivirroittimen ominaisuuksista eri kosteus- ja lämpötilaoloissa. Myös korjauskustannukset kiinnostavat, suhteessa uudempaan malliin. Muuten, niille tiedoksi, jotka eivät vielä ole tutustuneet Karin varsin pitkään nettikirjoitteluhistoriaan: hän aivan vakavissaan ehdotti jokin aika sitten, että höyryveturit pitäisi ottaa uudelleen kaupalliseen käyttöön. Hän ei millään kääntänyt takkiaan, vaikka muut yrittivät perustella nykykäytäntöä kustannus- ja muin perustein. En ihmettelisi, vaikka hän edelleen olisi samaa mieltä. Jätän muiden arvioitaviksi, kuka lässyttää tyhjänpäiväisyyksiä, ja on vieraantunut voimakkaasti todellisuudesta. | ||||
|
|
20.05.2010 15:19 | Topi Lajunen | ||
| Tuo on hieno päätös. Toiminta pitää saada sinne, missä on jo valmiiksi toimintaa, ja julkisen liikenteen solmukohtaan. Paljon parempi ajattelutapa verrattuna vaikkapa näihin Sukarin peltomarketteihin. | ||||