20.06.2011 13:00 | Jukka Ak | |||
Miellyttävää, että näitä Flirttejä riittää jo K- ja I-juniin! Tuossa jokin aika sitten helteillä onnistuin ajoittamaan menoni siten, että K-junassa oli kaksi Flirttiä. Oli muuten melko miellyttävä matka jos vertaa sm1:llä tehtyyn vastaavaan edellisenä päivänä. | ||||
20.11.2010 11:01 | Jukka Ak | |||
Mielenkiintoista myös tuo, että neljänneksi tärkein kieli on listalla kolmantena | ||||
18.11.2010 08:30 | Jukka Ak | |||
Kyllä sitä mieluummin olisi matkustanut täysin kalustamattomassa karjavaunuissa! Ensin menimme loppusotaan täyteen ahdetussa bussissa missä ihmisten täysvarustus oli bussin sisällä.. ei kyennyt liikuttamaan käsiä koko matkalla kun tavaraa oli sen verran päällä. Paluumatka sujui ihanan viestipasin sisällä. Kyseinen ajoneuvo ei ole penkeiltään ergonominen ihme ja matkan pituus lähinnä rassasi. Ei ehkä ollut yhtä paha kuin menomatka, mutta kuitenkin. | ||||
01.07.2010 13:42 | Jukka Ak | |||
Saas nähä miten lähelle sitä 90-luvun puolivälin sm1-koeväritystä nuo pari viimeistä "liekkisamia" menevät saneerauksen yhteydessä. | ||||
22.06.2010 23:16 | Jukka Ak | |||
Oli hienoinen härdelli tässä illalla tuolla Tikkurilassa: Parhaimmillaan siellä oli viidellä raiteella odottamassa juna: 2. raide: Yöjuna pohjoisen suuntaan 3. raide: R-juna pohjoiseen 4. raide: K-juna Keravalle 5. raide: I-juna Helsinkiin 6. raide: IC-juna Helsinkiin. Lisäksi 1.raiteelle tuli IC-juna Helsinkiin kun R-juna oli lähtenyt. Tulipa nähtyä (K-junasta käsin) kuinka kaksi IC-junaa lähti yhdenaikaisesti kohti Helsinkiä Tikkurilasta. --- |
||||
19.06.2010 10:23 | Jukka Ak | |||
Minkähän näköinen sm1 6008 on nykyään? Olikos se joulun aikoihin kun siitä oli jo lähtenyt pari osaa irti? | ||||
09.06.2010 02:07 | Jukka Ak | |||
Luulisi, että tuossa on jotain muutakin kun on noin paljon jäänyt aikataulusta? Kun matkasin talvella Korsosta Hyvinkäälle vastaavalla, niin juna oli Hyvinkäällä vain 7min normi T:n aikataulusta jäljessä. | ||||
26.05.2010 09:50 | Jukka Ak | |||
Koskas tuo paikallisliikenne Riihimäen ja Hämeenlinnan välillä alkoi uudestaan? Nykyäänhän on peräti yksi junavuoro suuntaansa missä pääteasemina toimivat Riihimäki ja Hämeenlinna: H370 Hämeenlinnasta Riihimäelle (klo 6:33 -6:58) ja H371 Riihimäeltä Hämeenlinnaan (klo 17:33 - 17:58) |
||||
19.05.2010 00:11 | Jukka Ak | |||
Olli: Tuo on yksi kaikista käyttökohteista. Omaa viestipasia käytettiin simppelisti viestiverkon solmukohtien muodostamiseen. Ei ollut mitään telttoja..vain NaVe. Ovat ilmeisesti siis harjoituksia pitämässä? Vielä loppupään harjoitus (JH4..loppusota?).Pitääpä viikonloppuna soittaa humalaspäissään aamuyöstä jonkin viestiaseman vartiopaikalle hieman härömpi puhelu. Ainakin viimeisissä harjoituksissa yksi viestipasi liittää tuon armeijan viestiverkon yleiseen televerkkoon -> Pystyy soittamaan kumpaankin verkkoon kunhan tietää numerot ;). |
||||
24.03.2010 12:29 | Jukka Ak | |||
Onko minussa jotain vikaa kun pidän tätä veturia sangen tyylekkäänä ja persoonallisena? | ||||
23.03.2010 11:03 | Jukka Ak | |||
Olisi ollut kivaa lukea mitä mieltä Helsingistä Seinäjoelle matkaavat olivat tästä järjestelystä mieltä. Jos pysyi aikataulussaan, niin mitähän tästä tuumasivat ;)? | ||||
03.03.2010 01:09 | Jukka Ak | |||
Korsossa laiturinäyttö mainitsi tämän olevan T-juna Riihimäelle. Hyvinkäällä laiturinäyttö puhui H220:sta Riihimäelle |
||||
03.03.2010 01:02 | Jukka Ak | |||
Kuva on otettu 100€:n digikameralla, ilman kokemusta ja kauhealla kiireellä (Piti keretä tuon junan kyytiin). Kolmesta vaunusta ainoastaan yksi otti matkustajia vastaan: Keskimmäinen Eil. Mukavasti oli henkilökuntaa kun kolme lipunmyyjää (tjsp.) pörräsi yhdessä Eil:ssä. |
||||
01.02.2010 20:55 | Jukka Ak | |||
Mikko: Minäpä sain sakot, mutta kyseessä oli sm1 tai sm2. Helsingissä junan kyljessä valonäyttö ilmaisi, että vaunussa olisi lipunmyyntiä. Junan sisällä ei näkynyt infoa kumpaakaan suuntaan, mutta lipunmyyjää ei näkynyt koko yksikössä. Tarkastajat tulivat ja sakottivat. |
||||
20.11.2009 21:24 | Jukka Ak | |||
Tuolla rataosuudella ei varmaan ihan joka päivä nähdä IC-kalustoa? | ||||
11.06.2008 06:07 | Jukka Ak | |||
Nuo ovat hupaisia. Tikkurilassa on nähty pariin kertaan alikulkutunnelissa olevissa näytöissä kuinka niitä ohjaava kone buuttailee jatkuvasti kun Linux ei tykännyt pysyä pystyssä. | ||||
04.04.2008 18:09 | Jukka Ak | |||
Varmaan ollut hieman vauhtieroa vrt. Pendolino-tapaukseen | ||||
30.03.2008 11:12 | Jukka Ak | |||
Kyljistä huomaa helpoiten eli Sm2:ssa kyljet ovat sileät ja Sm1:ssä on vauhtijuovat. | ||||
18.09.2007 00:12 | Jukka Ak | |||
Kärjistäen: Jos tällainen ilkivallanteko sallittaisiin, sitä tehtäisiin vähemmän. Hyvin usein kyseessä on siitä, että saadaan kiksejä tekemällä jotain kiellettyä ja päästään uhmaamaan. | ||||
12.08.2007 15:23 | Jukka Ak | |||
Haa! Lättä kerää ansaittua huomiota autolla matkustavissa! Ainakin kuudessa autossa on vähintään yksi pää kääntynyt katsomaan lättähattua. (Itse en ole nähnyt lättähattua liikkeessä; Olen asunut melkein koko 25 vuotisen taipaleen Hyvinkäällä ja todella usein liikun junalla Helsinkiin) |
||||
04.08.2007 11:42 | Jukka Ak | |||
Harvassa ylityksessä on riskiä kun on katsonut ja kuunnellut tuleeko jostain junaa; ei ole vielä tavannut yhtään huomaamatonta sähkö tai diesel junaa. | ||||
18.06.2007 23:04 | Jukka Ak | |||
Mielestäni junia kykenee melko tehokkaasti havainnoimaan esim. kuulohavainnoin. Se, että ylittää epävirallisissa kohdissa radan ei vielä tee onnettomuusriskiä vaan se jos ei jostain syystä seuraa ollenkaan onko radalla tulossa junaa jostain suunnasta. | ||||
09.05.2007 20:43 | Jukka Ak | |||
Aivan! Onneksi töhrijät ovat jättäneet liian selviä tuntomerkkejä ja heidät saataneen kiinni. | ||||
04.02.2007 11:53 | Jukka Ak | |||
Itse lähinnä juuri arkisin matkustanut tuolla ja itsellä ollut aina 1xsm4.. | ||||
04.02.2007 00:00 | Jukka Ak | |||
Joku osaavakykenevä: Onko jossain esim. tällä sivustolla kuvaa/kuvia Riihimäki-Hyvinkää välin lähijunien lättähattuaikaisia aikatauluja? | ||||
03.02.2007 23:54 | Jukka Ak | |||
Tämä Hyvinkäältä klo14.23 lähtevä H-juna on kyllä ärsyttävä. Hyvinkäälle tullessa tuolla on jo paljon matkustajia ja Hyvinkäällä tuo tulee jo melkosen täyteen ja Järvenpäässä täyttyy käytävät ja Keravalla tiivistetään. Sääli ettei tuota voida ajaa kahdella yksiköllä. |
||||
31.01.2007 13:54 | Jukka Ak | |||
Joku kykenevä irvileuka voisi photoshopata tuohon tilalle sm3:n :).. | ||||
30.01.2007 12:38 | Jukka Ak | |||
Joku kalustoaikatauluista tietävä: Miksei taajamajuna 227 voisi mennä Helsinki-Hämeenlinna reittiä? Kuitenkin tämä 227 saapuu Riihimäelle aikataulun mukaan n. 5 minuuttia ennen kuin tämä 363 lähtee. Mietin vain tuota kun itsekin mennyt Hyvinkäältä Hämeenlinnaan ja joutunut vaihtamaan Riksussa taajamajunasta toiseen. | ||||
22.01.2007 17:02 | Jukka Ak | |||
Hmm..T-juna ja veturivetoisena..voi tosiaan olla vaikeaa pysyä aikataulussa. | ||||
13.12.2006 21:44 | Jukka Ak | |||
Siis olit pilke isäsi silmäkulmassa | ||||
21.09.2006 16:44 | Jukka Ak | |||
Syyksi voisi veikata myös sitä, että Rantaradalla on Karjaalle asti sen verran paljon sn120-pätkää ettei kannata SM4-kalustoa laittaa Y-junia varten | ||||
02.09.2006 22:39 | Jukka Ak | |||
Tulitästä kuvasta mieleen päivän yksi ihme: Tänään oli eteläisessä Savossa mies jäänyt höyryveturin töytäisemäksi ja jäi henkiin. Kyseinen kaveri oli lepuuttanut päätään pitämällä sitä kiskoa vasten ja juna oli osunut kyseistä kaveria siis päähän. Kohtuullisella haavalla selvisi. | ||||
30.08.2005 23:42 | Jukka Ak | |||
Ei, elektronisissa näytöissä ilmaistiin lipunmyynnistä aina junan liikkeellelähtöön saakka. Tuon jälkeen näytöt olivat aivan pimeänä..eli ei kerrottu ettei olisi lipunmyyntiä. Tosin onhan noita matkoja tehty, jolloin lipunmyyjää ei näy koko aikana yksikössä kun elektroninen näyttö ilmaisee lipunmyynnistä kokoajan :P |
||||
30.08.2005 21:19 | Jukka Ak | |||
Tosin tuossa tilanteessa kun jouduin maksamaan, niin koko yksikössä ei näkynyt konnaria tjsp. liikuskelevan ollenkaan! Kävelin yksikön läpi joitain kertoja ja ei mitään. Enkä viittinyt mennä käsikoputtamaan ohjaamon ovea ;). Muutenkin tiedän, etteivät konnarit kuuntele selityksiä ollenkaan missään tilanteessa joten aivan sama.. | ||||
30.08.2005 18:04 | Jukka Ak | |||
Kertaalleen selvisin puhumalla kun olisi pitänyt tulla tuo maksu: Olin kyllä ostanut kaksi f-vyöhykkeen lippua, mutta uneliaana olin vahingossa [oikeasti] leimannut saman lipun kahdesti.. | ||||
30.08.2005 17:12 | Jukka Ak | |||
Pelkää siinä vaiheessa kun lipunmyyntivaunussa ei ole ollut lipunmyyntiä ja nämä tulevat vaatimaan lippua. Olettaen, ettei ole etukäteen ostanut lippua. Minulle tuo ..hmm..VR:n(?)..moka maksoi 50¤. |
||||
29.08.2005 02:33 | Jukka Ak | |||
Noista elektronisista näyttötauluista vielä! Onneksi ovat saaneet nuo nyt toimimaan kun sain tarkastusmaksun noitten takia. Astuin Helsingin pääasemalla hyvissä ajoin junavaunuun missä tuollaisessa näytössä luki, että "lipunmyynti". Juuri ennen junan liikkeelle lähtöä näyttö meni pimeäksi. Kävelin koko yksikön läpi pari kertaa ja ei myyjää! Tarkastajat tulivat sitten Purolassa ja eivät uskoneet vaikka pari muutakin koki saman.. | ||||
17.08.2005 18:36 | Jukka Ak | |||
Miten muuten voi ilmoittaa havainnoista..miten systeemi toimii? Tänään tuntemattomaksi jäänyt sm2 juna [r-juna Tampereelle] simahti Järvenpään ja Jokelan välillä, juuri ja juuri sinnitteli Jokelaan minne jäi; yritettyään nykien edetä. Palaneenkäry tuli junaan sisälle? Seisontajarrut kenties jumissa? P43 teki sitten ylimääräisen pysähdyksen Jokelassa ja Hyvinkäällä.Ilmeisesti P43 tekee ylimääräiset pysähdykset Riihimäen ja Tampereen välillä, jäi epäselväksi. |
||||
06.07.2005 13:25 | Jukka Ak | |||
Ensiksi mussuttavat [esim. Mäntsälässä], että kerran tunnissa on liian harvoin [pitäisi kahdesti tunnissa lähteä, että oikeasti tulisi hyötyä]. Nyt sitten menevät kaavailemaan, että vain kerran kahdessa tunnissa menisi.. | ||||
10.06.2005 11:20 | Jukka Ak | |||
Kertokaas tietämättömälle, että koskas noita ic-vaunuja tuli liikenteeseen ensimmäistä kertaa? | ||||
18.03.2005 00:21 | Jukka Ak | |||
Tuli muuten mieleen sm4 junasta vain.Ajeliko sellainen sm4 juna jonka kyljestä löytyi numero 6429 tänään koeajoa vai oliko matkalla huoltoon? Hyvinkäällä bongasin tuon ajavan kolmosraiteella (ohitusraide) hyvin hitaasti kaikki näyttötaulut pimeänä. Kello oli kohtuu tarkalleen yksi päivällä tuolloin (13.03 lähtevää R-junaa odottelin). | ||||
09.03.2005 14:03 | Jukka Ak | |||
Tästäkin kuvasta jo sen 35 vuotta..Todella vähän muuttunut. Mäkien päällä menee molemmin puolin pyörätiet, sähköistys ja yksi raide lisää. Taustalla kauakana näkyvän sillan takana hieman vasemmalla puolella näkyy olevan metsäistä; siellä on nykyään rakennuksia enemmänkin. | ||||
12.02.2005 12:58 | Jukka Ak | |||
Päärata, 10km Hyvinkäältä pohjoiseen. | ||||
18.01.2005 23:00 | Jukka Ak | |||
Pistää hieman vihaksi matkata näillä eil-vaunuisilla lähijunilla. Vaikka nämä lähijunavuorot eivät pysähdy niin useilla asemilla kuin R-junat, niin silti ottavat ajallisesti takkiin H-junilta..ei näin.. | ||||
18.01.2005 13:29 | Jukka Ak | |||
Jeps tänään pääsi matkustamaan R9668:lla, missä siis oli 2 Sami4:sta. Kolmatta kertaa kyseisen junan kyydissä ja täytyy kyllä todeta, että matkustusmukavuus näillä junilla on aivan eri luokkaa kuin sm1 tai sm2 junilla :P | ||||
18.01.2005 02:53 | Jukka Ak | |||
Nyt kun on puhetta noista uusista lähijunista, niin tietävämmät voisivat kertoa, että aiotaanko jatkossakin hoitaa useita h-juna vuoroja hoitaa sm4-junilla? Tänään ehti nähdä kaksi moista (Molemmat Riihimäeltä Helsinkiin); ilmeisesti ei ole vanha tapa ihmisten ihmettelystä päätellen. |
||||
10.01.2005 16:32 | Jukka Ak | |||
Kappas..ei vielä tullut puomia tuonne radan ylityspaikalle (kevytliikenne). Eikös nuo puomit tullut sen johdosta kun yksi kaveri onnistui vahingossa jäämään junanalle vastaavassa ylityspaikassa Hyvinkäällä? Tosin kyseisellä ylityspaikalla ei ole vielä puomeja.. | ||||
25.11.2004 19:00 | Jukka Ak | |||
Tuossa kohta on suunnilleen asemalaiturin keskellä joten ylikulkusilloille on matkaa. Kyllähän oikoessa säästi aina sen 5 minuuttia ajallisesti, mikä minun matkustamistiheydellä tarkoitti 1,3 päivää vuodessa ajallisesti ;). Kyseisessä kohdassa oli käytännössä pakko olla tarkkaavainen, eikä tosiaan koskaan ollut tapahtunut vaaratilannetta. | ||||
25.11.2004 10:31 | Jukka Ak | |||
Kenelle tuosta on haittaa? Jos hän tajuaa katsoa sivuillensa, niin ei synny vaaratilannetta eikä haittaa yhtään kenellekkään. Ärsyttää tuollainen, että laitetaan kulkuestoja turvallisuussyistä kohtiin joissa ei ole vuosikymmeniin esiintynyt yhtäkään vaaratilannetta vaikka siitä ylitetään usein junarata (ja tuo raide on aktiivisessa käytössä) |