29.09. 10:41 | Lasse Holopainen | |||
Tai kaasusäiliö. | ||||
29.09. 10:03 | Lasse Holopainen | |||
Taitaa se olla. | ||||
29.09. 09:58 | Lasse Holopainen | |||
Joo, se on siinä paljon parempi, kun on yksinkertaisempi ja tehty Suomessa. Talvella hyviä ovat myös Sr1, Dv12 ja teräskoriset vaunut, ne on tehty kestämään kylmää. Sm2 on myös siitä hyvä kun siinä on vanhat paineilmaovet, jotka nyt eivät mene rikki. Sm4 kun on etelässä suuniteltu niin talvella ollaan niillä usein myöhässä. Toinen asia niistä: jos nelosissa ei kuulutukset toimi, niin se johtuu siitä, että ykkös- ja kakkossarjan nelosissa ei softat aina toimi yhdessä. Se vika oli niissä jo silloin kun ne hankittiin. Siitä meni laadunvalvojalta VR:lle raporttia, mutta johto ei uskonut, ennenkuin lähettivät vielä oman tyyppinsä mukaan. Että tämmöstä on se nykyajan VR-touhu. | ||||
29.09. 00:17 | Lasse Holopainen | |||
Eikä ole! | ||||
28.09. 23:32 | Lasse Holopainen | |||
H ä h ? On muuten tyylekkään jalkaanmenevä deeveri. | ||||
28.09. 23:25 | Lasse Holopainen | |||
Tällaiset junat, samoinkuin teräskoriset vaunut pitäisi listata uhanalaisiksi suojeltaviksi kalustolajeiksi. | ||||
28.09. 23:23 | Lasse Holopainen | |||
No... Katotaan sitten talvella -30°C ja pöperö keli :) | ||||
28.09. 23:17 | Lasse Holopainen | |||
Tämäkö nyt on se kuuluisa sininen tunnelibanaani? | ||||
28.09. 23:17 | Lasse Holopainen | |||
Linja-auton jalkaanmenevyys! | ||||
28.09. 23:14 | Lasse Holopainen | |||
Ne ulkoistivat sen paikallisille huligaaneille. En jaksa taas kirjoittaa, mitä ajattelen kuvan tilanteesta... | ||||
28.09. 17:36 | Lasse Holopainen | |||
Kyllä niitä pomminvarmojakin klassikoita löytyy, kuten Volvo 240 ja Toyota Hilux 80-luvulta. Kyllähän autoja toki on hyvä huoltaa, että toimii pitempään ja paremmin. Sitten kyllä jos sähköaut... siis sähköllä toimivasta nelipyöräisestä kulkupelistä hajoaakin vaikka akku, niin sitä ei sitten itse vaihdetakaan omalla pihalla. Jos taas vaikka 80-luvun Volvosta hajoaa jotain, harvoin se edes estää kulkemisen, ja sen voi oikeastaan aina korjata itse. FSD-hirvitykset nyt on sitä luokkaa, että parempi kun ei pahemmin mieti niitä, niin säilyy mieli rauhallisempana. | ||||
28.09. 16:26 | Lasse Holopainen | |||
No siis itse en miellä ajamiseksi sitä jos pelkästään istuu hiljaisessa liikkuvassa laitteessa ja pitää kiinni ohjauspyörästä (oletan että vakionopeudensäädin on suosittu). Ohjauspyörän kääntelyn lisäksi moottorin kierrosten säätely kaasulla, sekä kytkimen käyttö ja vaihteiden repiminen kuuluu asiaan. Asiaan kuuluu tietenkin konepellin alta tuleva sinfonia, sonaatti, toccata, tai millaista musiikkia mistäkin autosta pistää tulemaan kierrosten lukumäärää säätelemällä. | ||||
28.09. 16:21 | Lasse Holopainen | |||
Siis eikös tuo ole vain museorekisteröity? | ||||
28.09. 00:09 | Lasse Holopainen | |||
Piti itsekin tsekata tuo kappale. Musiikillisesti hiukuan omalla tavallaan erikoinen ainakin alku. Sanoituksista sen verran, että hyvä kun niissä nyt jotenkin tajutaan, ettei ihminen kaikkeen pysty. Toki se siitä jää puuttumaan, että jos ihminen meinaa omalla toiminnallaan ja siitä lähtien saada maailmaa paremmaksi paikaksi, olematta kunnolla perillä minuudestaan, sekä transcendenttisestä, on homma vaikea, oikeastaan mahdoton. Minuuden löytyminen ja sen selkeytyminen terveellä tavalla on kyllä kokemus, jossa tulee henkisesti ja psyykkisesti kypsemmäksi. Sekään ei onnistu kylläkään ilman käsitystä absoluuttisesta oikeasta ja väärästä, sekä yläkerran Isästä, joka ei halua ihmisille pahaa, vaikka olisikin omat hommat ihmisillä mennyt päin metsää. Tältä vapauttavalta pohjalta kun näkee asiat, avartaa se mielen ja psyyken niin, että toivottomaltakin näyttävissä asioissa näkee paljonkin toivoa. | ||||
27.09. 23:03 | Lasse Holopainen | |||
En tiedä aiemmista äänityksistä, mutta mieskuoro Aikamiehet on sen ainakin äänittänyt käsittääkseni 60-luvulla. Voi ehkä olla uudempikin. | ||||
27.09. 23:01 | Lasse Holopainen | |||
Esa, se on todellakin näin. Pienetkin positiivista ilmapiiriä tuovat asiat voivat vaikuttaa isosti. | ||||
27.09. 22:57 | Lasse Holopainen | |||
Kyllä. Monessa Bachin teoksessa tulee myös niiden sanoma suoraan sieluun, niin että kun musikaalinen sanoma on juuri kohdallaan, puhuttelee se myös tunteita. Mikä tulee mieleen niin teos BWV 78 Karl Richterin johtamana vuodelta 1961 on mahtava, varsinkin alkuosa, sitten myös erityisesti lopussa oleva resitatiivi ja aria Kieth Engenin laulamana. Näissä Richterin johtamissa vanhoissa äänityksissä on myös musikaalisesti sitä jotain, mikä uudemmista äänityksistä puuttuu, vaikka onkin samat nuotit, mutta kuulostaa niin erilaiselta. | ||||
27.09. 20:58 | Lasse Holopainen | |||
Kuuntelin sen taas uudestaan, ja kyllä se on muuten hyvä homma, että on tehty sen aiheisia musiikkikappaleita oikealla tavalla. Nämä vanhemmat kappaleet monesti tukevat myös psyykkistä ja henkistä terveyttä, niiden tekijät kun nähdäkseni olivat useammin lähempänä elämää, kuin mitä nykyään. Meinaan mitä on kuullut radiosta ja ties mistä toosasta tulevan näitä tämän vuosituhannen uusia biisejä, niin sanoitukset ovat monesti aika kaukana terveistä asenteista, jota kautta myös psyykkisestä ja henkisestä terveydestä, miksei epäsuorasti myös fyysisestä. Mutta näissä vanhemmissa kappaleissa myös musiikillinen sanoma on monesti paljon parempi ja inhimillisempi, niissä on sitä jotain. | ||||
27.09. 20:49 | Lasse Holopainen | |||
Se on mahdollinen väritys myös. Itselle tuli ekana mieleen sage-vihreä bussi, jossa pilarit ja muut kirkkaammat osat olisivat vaaleankeltaisia. Sellaisessa värityksessä olen nähnyt kuvan vastaavasta bussista, en ole varma oliko ihan sama malli. | ||||
27.09. 19:24 | Lasse Holopainen | |||
Aijai, paha juttu, Jouni. Itse olin muutama viikko sitten todistamassa tilannetta, jossa Hyvinkään asemalla henkilö jäi junan alle ja kuoli. Se on kyllä surullista, että näin käy, ja moni tekee sen vielä tahallaan. Niillä on psyykkinen ja henkinen vointi niin heikkoa, etteivät he pysty näkemään positiivisesti eteenpäin. Myöskään yleensä heitä ei osata auttaa niinkuin pitäisi. Toisaalta siitä tapauksesta tulee mieleen, että miksi näin? Jokainen ihmiselämähän on yhtä arvokas, vaikka sitä ei itse tajuaisi jossain elämänvaiheessa. | ||||
27.09. 15:23 | Lasse Holopainen | |||
Kyllä nuo penkit ovat paljon asjallisemmat, tyylekkäämmät, jalkaanmenevämmät ja asianmukaisemmat, kuin millä tätä kirjoittaessa istun (eli Sm4:n penkillä). | ||||
27.09. 14:50 | Lasse Holopainen | |||
John, kuuntelin äsken tuon useampaan kertaan mainitsemasi kappaleen, se on sisällöltään kyllä hyvä, ainakin miten itse sen tulkitsin. | ||||
27.09. 14:41 | Lasse Holopainen | |||
Kyllä sitä työmatka-ajoneuvoakin pittää voida ajaa. | ||||
27.09. 13:37 | Lasse Holopainen | |||
Asiallista. | ||||
27.09. 13:36 | Lasse Holopainen | |||
Joo, se on aika yleinen siinä. Kesällä myös todella yleinen oli Sr2:t tuplana. Pitää nyt vaan muistaa julkaista niitä kesällä otettuja, kun kuvasin näitä itsekkin paljon. | ||||
27.09. 08:22 | Lasse Holopainen | |||
Joo, kyllähän ne VR:n ihmetyypit romuttaa ykkösiä nykyään. Ei ne enää kaikkia vikoja viitsi korjata, jos kalusto on vähänkin vanhempaa. Mutta Susilla on ollut nähdäkseni huomattavasti vähemmän kulkua estäviä vikoja, ne kun ovat niin yksinkertaisia. Ja talvellahan ne menevät silloinkin kun muut sammuu. | ||||
27.09. 08:19 | Lasse Holopainen | |||
Hyvä idea! Toki voi tulla mielenkiintoisen väristä ja hajuista savua. | ||||
27.09. 07:46 | Lasse Holopainen | |||
Tyylekkyys! Siperian suden vetämä Eil-juna on aina jalkaanmenevä. | ||||
26.09. 23:26 | Lasse Holopainen | |||
Ja on muuten jalkaanmenevä kuva. | ||||
26.09. 23:24 | Lasse Holopainen | |||
Asianmukaisuus. | ||||
26.09. 23:22 | Lasse Holopainen | |||
Hyvä meininki Pellossa. | ||||
26.09. 23:21 | Lasse Holopainen | |||
Ei! | ||||
26.09. 23:05 | Lasse Holopainen | |||
Stadilaisuuksien asianmukaisuus! | ||||
26.09. 23:04 | Lasse Holopainen | |||
Jalkaanmenevyys! Tuolla meikäläinenkin hortoili. En tosin n e ä itteäni kuvasta, mutta rajansa kullakin, mullakin. | ||||
26.09. 22:59 | Lasse Holopainen | |||
Ne Ssangyong-wongpingpong- vehkeet ovat oikeasti aika kamalia. Itseltä löytyy omistuksesta Räks-pang -luokan jokapaikan ajoneuvo, joka pärjää jokapaikassa huonommin kuin nykyiset katumaasturit. Ja vehkeen valmistaja on kiinalainen Shineray, myydään Keewayn merkin alla, joka taas kuuluu Xiangzang motors companyyn, vai miten toi nyt kirjoitettiin. Mutta siis se hajoaa aina ja joka viikko saa olla korjaamassa. En voi suositella. | ||||
26.09. 21:16 | Lasse Holopainen | |||
Mäkin komppaan Jormaa: komea kuva, josta voi lätistä. ;) (Positiivisesti) | ||||
26.09. 21:12 | Lasse Holopainen | |||
Asianmukainen todistusaineisto. | ||||
25.09. 22:57 | Lasse Holopainen | |||
Sitten jos asia kiinnostaa, löytyy keskustelupuolelta vielä keskustelu: "Sr2 ongelmia?" | ||||
25.09. 22:45 | Lasse Holopainen | |||
Kuvakulma saa veturin näyttämään asjallisella tavalla tukevarakenteiselta. Jalkaanmenevä kuva. | ||||
25.09. 22:41 | Lasse Holopainen | |||
Sieltä datasta voi, jos haluaa, tarkistaa ylipäätään Sr2-vetoisten junien kulkua. Saattaa olla, että tässä oli vaunuja rikki, toki kumma, jos vaunuvika niin äkkiä keskeyttää kulun, jos veturi on kunnossa. Mutta datasta näkee aika paljon sanaa "veturivika" juuri Sr2-vetoisten junien tiedoissa. Monesti on johtanut pitkään seisomiseen ja on tarvittu toinen veturi. Näin siinä vaan käy. Mitä tulee Dr16-vehkeisiin, joista jaksan jauhaa, niistä löytyy sekä vorgista, että datasta tarpeeksi tietoa siitä ettei kaikki toimi ihan kuin pitäisi. | ||||
25.09. 01:35 | Lasse Holopainen | |||
Ja hyvä todiste myöskin VR:n välinpitämättömän toiminnan seurauksista. Lok2000-vetureihin, tai niiden kaltaisiin vetureihin oli saatavilla päivitys valmistajalta, se tarjosi sitä VR:lle, mutta eipä kelvannut. Sitten alkoi Sr2:t hajota, mutta valmistaja oli ehtinyt jo antaa päivitykset muille firmoille, eikä osia enää ollut varastossa. Sitten ainoat osat löytyivät muista Sr2-vetureista, joiden raatojen kuvat on nähty täällä vorgissa. Elikkä tämä tuhoamiskulttuuri VR:llä on kyllä erityisen kipeätä touhua. Sr2 on vielä edistyksellinen ja arvokkaampi, kuin vaikka Vectron, joka on uudempi. Ihmettelen vaan kun uusikin kalusto pitää jättää heitteille, se on aikamoista tuhlausta. Eikä viitsitä muille myydä mitään, ettei oma rahavirta vähenisi. Dr16-vetureitakaan ei taideta enää kamalasti huoltaa, ja sen vuoksi ovatkin välillä epäkunnossa, vaikkeivät ole kovin vanhoja. Yksikerroksiset intercity-vaunut olivat hyviä ja parempia matkustaa kuin uudet kerrostalot, ja osa romutettiin vähän päälle 20-vuotiaina. Eilit ovat käyttökelpoisia vaunuja myös, ja niistä osa pistettiin romuksi myös itsekkyyden vuoksi. Hei haloo. Sn160 siniset päivävaunut 1980-luvulla tehtyinä vastaisivat oikeasti hyvin sitä millainen vaunun tarvitsee olla nykypäivänä, vanhempi sn140 menee monella radalla edelleenkin hyvin. Ei tämä VR:n touhu nykyään ole millään oikealla mittarilla moraalista. | ||||
24.09. 19:24 | Lasse Holopainen | |||
Sehän on Peräkylän Pendolino. Mitä nyt tiedetään Pendolinoista, niin eilen saatiin yhden sellaisen ajomoottorista savut ulos, (niitä on erityisen vaikea saada takaisin) ja koko juna pimeni. Tällaisesta sitten peräkylän versio, niin seuraukset on mitä on. Kyllähän näitä on syttynyt palamaan aika usein. | ||||
24.09. 15:07 | Lasse Holopainen | |||
Itse kyllä pysyn oikeissa autoissa. Pitää sieltä moottori löytyä. | ||||
24.09. 14:45 | Lasse Holopainen | |||
Raamit tulee mukana kun astun laiturille. Mä lähen Stadiin, ja menen junalla. Mä pistän tuulemaan kun avaan ikkunan. | ||||
24.09. 14:31 | Lasse Holopainen | |||
Ai että ilmastopolitiikka? Autot ongelma? Huhhuh... Ketun villat... | ||||
24.09. 14:23 | Lasse Holopainen | |||
Jalkaanmenevän asjallinen kuva. | ||||
22.09. 19:42 | Lasse Holopainen | |||
Ja nekin mitä Suomessa on, ovat oikeastaan cityelefantin poikasia ajelemassa landella, välillä rikki. | ||||
22.09. 19:26 | Lasse Holopainen | |||
Joo, Carrus olikin teräksen erikoisosaaja. Kuvan mallihan tosiaan on Tampereen tehtaan tuotos vielä sinkki-rauta-valmistusajalta. Sitten kun Regal tuli, niin alkupään autot oli vielä sinkittyjä, sitten siirryttiin ruostumattomaan teräkseen. Samaan aikaan Liedosta tuli Stareja ja Vantaalta Cityä, elikkä Wiima K204:ää. Ne oli kyllä hyviä vehkeitä. | ||||
22.09. 19:21 | Lasse Holopainen | |||
Siihen juuri. Vanha kunnon herra Jyrki Tervo muistaakseni oli kirjoittanut vorgiin, että sellaista piti käyttää johonkin junaan törmänneeseen hirveen, ettei jäisi kitumaan. | ||||
22.09. 17:09 | Lasse Holopainen | |||
Kyllä näitä citykaneja näkyy usein. | ||||
22.09. 17:03 | Lasse Holopainen | |||
Ei sentään tarvinnut kuljettajan käyttää Hurun isoa jakoavainta. |