![]() |
18.04.2017 21:37 | Tommi K Hakala | ||
No Track vaan tuli ekana mieleen, onko Juhanilla tarkempaa tietoa tästä? | ||||
![]() |
18.04.2017 17:17 | Tommi K Hakala | ||
Häh, mitäs nyt on tekeillä...FER veturi VR Trackin hommissa... | ||||
![]() |
12.04.2017 06:00 | Tommi K Hakala | ||
https://www.vaunut.org/kuva/22578 Jorman vinkistä vaari, tuossapa veturi entisessä elämässään? | ||||
![]() |
11.04.2017 22:41 | Tommi K Hakala | ||
Mua ihmetyttää enemmän toispuoleinen konepeitto, eli mitä uloke sisältää? | ||||
![]() |
10.04.2017 22:28 | Tommi K Hakala | ||
Siinä olisi ohjaamollinen sadekelin veturi RSJ:lle. | ||||
![]() |
09.04.2017 18:48 | Tommi K Hakala | ||
Ja aikaisempia arvioita työn määrästä: https://vaunut.org/kuva/100822 | ||||
![]() |
09.04.2017 13:29 | Tommi K Hakala | ||
Äläs nyt vielä niitä museoi, saattavat hyvinkin vielä palata liikenteeseen.... | ||||
![]() |
08.04.2017 22:16 | Tommi K Hakala | ||
Juhanilla, jos kenelläkään on porkkanaprojektin myötä aika hyvä tuntuma siihen, miten kunnostuksessa olisi edettävä ja mitä on otettava huomioon. | ||||
![]() |
08.04.2017 20:16 | Tommi K Hakala | ||
Toinen tilaa viidettä sämpylää saadakseen lisää olutta, toinen nuuskii kroisanttia? | ||||
![]() |
08.04.2017 10:18 | Tommi K Hakala | ||
Eiköhän ensimmäisenä pitäisi kuulla jostain vehkeen omistajan kommentti aiheesta. | ||||
![]() |
08.04.2017 10:17 | Tommi K Hakala | ||
Kuvittelin, että kun vihdoin vaunukalusto on jollain tavoin yhdenmukainen, vaunuihin olisi lisätty nuo asialliset ravintolavaunu-tekstit ja ristissä olevat taisteluvälineet. No, toivottavasti ruuan taso päivittyy ulkokuoren mukaan. | ||||
![]() |
07.04.2017 19:57 | Tommi K Hakala | ||
No pitkäänpä sai kalastava karhu olla vaunujen kyljessä...nyt tää vaunu sitten on jotenkin skitson näköinen kansallismaisemallisten vaunujen seassa. | ||||
![]() |
07.04.2017 17:48 | Tommi K Hakala | ||
Onko tuo välivaunu alkujaan H, melkoisen lyhyt ? | ||||
![]() |
07.04.2017 10:37 | Tommi K Hakala | ||
Kuka tämän muutoin virallisesti nykyisin omistaa, Rautatiemuseoko? | ||||
![]() |
05.04.2017 22:21 | Tommi K Hakala | ||
Ilmeisesti uusien vaunujen pyöräsorvaaja on ollut aktiivinen hankkimaan lisätuloja, Hervannassa on ilmeisesti laittanut liito-oravan papanoita sopivaan paikkaan ja reittiin tehdään sen vuoksi tiukat mutkat. Niiden ansiosta (Aamulehden tietotoimiston mukaan)vaunujen pyörästöjen kuluminen lisääntyy :D | ||||
![]() |
04.04.2017 21:52 | Tommi K Hakala | ||
Kova sana olisi ulkoinen kunnostus liitevaunun päädyn kanssa ja sisäosat säilyisivät vielä pitkään rautatiemuseon hallin tyyppisessä, kuivahkossa ilmassa. Veturi ja vaunu peräkkäin ja liitevaunun pääty vasten seinää, se riittäisi pitkäksi aikaa esittelemään tätä harmaa-keltapunaista kautta. Sisustuskin voisi olla purettuna ja varastoituna muualle, yhdistelmän viereen aikakauden sisäkuvia vaunusta. Ei kaiken tarvitse olla viimeisen päälle restauroitua, ei nyt kyse ole mistään monaliisasta. | ||||
![]() |
04.04.2017 21:43 | Tommi K Hakala | ||
Missä vaunuissa näitä on käytetty? | ||||
![]() |
04.04.2017 18:17 | Tommi K Hakala | ||
Mitenkähän muutoin jokin EU-pohjainen avustus onnistuisi, kyseessä on kuitenkin osa suomalaista teollisuus/liikennehistoriaa. Onhan tämä käsittääkseni ensimmäinen järeä suomalainen dieselveturi, joka avasi siten uuden aikakauden Suomen rautateillä? | ||||
![]() |
04.04.2017 09:26 | Tommi K Hakala | ||
Tämän kohdallahan on se ongelma, ettei ole enää olemassa valmistajafirmaakaan, joka voisi osallistua oman tuotantonsa historian kunnostamiseen osallistua. Mutta, lyhyin matka tällä olisi Rautatiemuseolle, jonne se kuuluisi säilytykseen vaikka tässäkin kunnossa? Tiedän, ahdasta on...mutta kuitenkin. | ||||
![]() |
01.04.2017 20:03 | Tommi K Hakala | ||
Ja tuon meiningin kumosi sitten Remun organisoima Hurriganes, ilmoitti että he ei mitään tangoja soita. Eivätkä soittaneet, kysyntä oli niin kova. | ||||
![]() |
01.04.2017 19:21 | Tommi K Hakala | ||
Katselin samaa veturia tuona aamuna ja ihmettelin miksi se oli parkissa asemalla. | ||||
![]() |
01.04.2017 10:25 | Tommi K Hakala | ||
Olin keskiviikkoaamuna näkevinäni Tampereen asemalla mainoksen, jossa mainostettiin että Siwat eivät sittenkään kokonaan katoa? Eli olisivatko jotkin yrittäjät ostaneet niitä siwoja, joita ei Kesko saanut kaupan ja oltiin lopettamassa? Siinä asematunnelissahan on ollut Siwa. | ||||
![]() |
31.03.2017 17:05 | Tommi K Hakala | ||
Hyvin todennäköisesti ne pienet korkeat talot ovat kyseiset...olenkin lapsuudessa ihmetellyt niiden poikkeavuutta muihin taloihin. Lapsuuskaverini nimittäin asui yhdessä niistä. | ||||
![]() |
29.03.2017 13:03 | Tommi K Hakala | ||
Noita Hains-vaunuja tullaan muutoin lastaamaan robottinostureilla automaattisesti, mitenkähän lienee kylkipressujen avaus suunniteltu toimimaan? Näkemässäni havainnekuvassa nosturi on vastapainolla toimiva ja kääntyvä, eli ei perinteinen siltanosturi. | ||||
![]() |
29.03.2017 11:46 | Tommi K Hakala | ||
Katselin noita Riihimäellä lastattuja hakevaunuja, niissä molemmissa päissä vaunua korkea hakevuori, tässä kuvassa objektiivi tekee temput ja saa koko vaunun näyttämään kukkuraiselta...sinänsä ihmettelen, miksi pyöräkuormainkuski ei ole kevyesti levittänyt kasoja ohjausliikkeellä, nyt vuoriin tarttuu tehokkaasti ilmavirta ja pöllyttää haketta. | ||||
![]() |
29.03.2017 10:03 | Tommi K Hakala | ||
Juu, tuo Valmetin 20 oli sellainen. Itsellä hallin nurkassa odottamassa suvun 20 entisöintiä...pitää muuten paikkansa, ei vedä piikkilankaa poikki...isäukko laittoi kerran äitimuorin ajamaan sillä heinäpellolla, lievä koukkaus ojanpenkalta sai peräkärryn tarttumaan piikkilankaan...joka tuli tolppineen traktorin perässä, katkeamatta :D | ||||
![]() |
27.03.2017 22:49 | Tommi K Hakala | ||
Ilmiselvä PV Suzuki. | ||||
![]() |
27.03.2017 11:49 | Tommi K Hakala | ||
Tampereella taisi olla ensimmäinen tuplaviherseepra-havainto nähtynä parisen kuukautta sitten. Nyt on toinen lähtenyt eri laitumille ja perinteinen punainen tilalla. | ||||
![]() |
23.03.2017 12:48 | Tommi K Hakala | ||
Eli olivatko kaikki avonaiset vaunut harmaita ja umpivaunut mustia/vihreitä ennen ferreksisävyn tuloa? | ||||
![]() |
22.03.2017 17:07 | Tommi K Hakala | ||
Ainakin Hcl-romuvaunu ja Kas-vaunut olen nähnyt harmaina, mitä muita on ollut? | ||||
![]() |
22.03.2017 15:21 | Tommi K Hakala | ||
Eikös Lontoon metrotunneleissa ole myös käytetty valuteräskehiä? | ||||
![]() |
17.03.2017 20:54 | Tommi K Hakala | ||
Koskahan rajantakaisia vaunuja nähdään sinikkojen kytkimissä? | ||||
![]() |
17.03.2017 10:53 | Tommi K Hakala | ||
Serlachiushan kokeili puuhakkeen käyttöä. | ||||
![]() |
14.03.2017 21:38 | Tommi K Hakala | ||
Onpa ollut harvinainen tilanne, että kaikki 7 (muistaakseni) ratapihan raidetta olisi ollut tukossa. Yleensähän VR veturi toi vaunut kakkos tai kolmosraiteelle ja peruutti sen jälkeen ykkösraiteelle tehtaan vetureiden kokoaman letkan länsipäähän, josta matka poispäin alkoi. Sivuraiteillahan säilytettiin hakevaunuja ja tyhjiä VR puutavaraa tuoneita avovaunuja. | ||||
![]() |
14.03.2017 19:33 | Tommi K Hakala | ||
V8, joka käy keskimäärin viidellä pytyllä... | ||||
![]() |
14.03.2017 08:27 | Tommi K Hakala | ||
Miksi ja missä kohtaa tuo nykäisy tehtiin? | ||||
![]() |
11.03.2017 15:07 | Tommi K Hakala | ||
Miten ihmeessä muistelisin, että Mäntässä olisi ollut vain kaksiakselisia, huomattavasti noita kolmiakselisia sievempiä vaunuja käytössä? Niissä oli muistikuvien mukaan myös kevyempirakenteiset päätysuojat kuin Haapamäen vaunussa...väritys oli valko-oranssi, kuten vorgin kuvien uudemmissa kuvissa. | ||||
![]() |
11.03.2017 14:15 | Tommi K Hakala | ||
Muistatko, olivatko vaunut kaksi- vai kolmiakselisia? Omat muistikuvat ovat kaksiakselisista, joista en ole kuvia nähnyt. | ||||
![]() |
11.03.2017 09:38 | Tommi K Hakala | ||
Juu, Raja-ahon suora oli mopojannujen kiihdyttelypaikka...jonka paikalliset komisaariotkin oppivat tietämään. | ||||
![]() |
10.03.2017 14:49 | Tommi K Hakala | ||
Skooda, neljä pyörää, moottori ja looda. | ||||
![]() |
10.03.2017 08:24 | Tommi K Hakala | ||
Vaneritehtaille on aikoinaan kerrottu noita n. 100 tonnin yhdistelmiä saapuneen...nykyisin ei ole mitään järkeä ajaa tehtaille ylikuormilla, ylikuormaosuudesta ei makseta mitään, vaan se leikataan pois. | ||||
![]() |
10.03.2017 08:22 | Tommi K Hakala | ||
Jakoavaimen slanginimi mutterisorvi on kyseiselle työkalulle oikein sopiva... | ||||
![]() |
10.03.2017 08:17 | Tommi K Hakala | ||
Erittäin täydellinen listaus. | ||||
![]() |
09.03.2017 09:10 | Tommi K Hakala | ||
Nih, yhdistäkääs nuo edelliset sitten puutavara-auton kuljettajan päivärytmiin...etsit lumisen "metsätien" päästä puut, taistelet jääketjuja päälle ja pois ja yrität sitten osua aikaikkunassa tehtaan portille. | ||||
![]() |
08.03.2017 09:33 | Tommi K Hakala | ||
Tuli eilen käytyä tehtaan työmaalla. Uuden tehtaan liikenne tulee tapahtumaan täysin sähkövetureilla. Ei ole edes tarvetta Sr3 riisselimoottorille, kaikki tehtaan raiteet sähköistetään. Puupihalla vaunut siirretään robottiveturilla lankojen alta. Nyt on valmistumassa ratapohja uuden tehtaan tulevalle kuorimolle. Se, miten kartonkitehtaan liikenne hoidetaan, ei mainittu. Rautatiekuljetukset raakapuulle tapahtuu vain kauempaa, alle 150 kilometrin säteellä on 15 puuterminaalia, joihin tuodaan autoilla puuta, sieltä siirretään terminaaliautoilla tehtaalle tyhjinä hetkinä. Lähtevä sellu pakataan automaattinostureilla suoraan vaunuihin, 35 metrin korkuisesta hyllyhissistä. Maailman modernein sellutehdas logistiikan osalta. | ||||
![]() |
05.03.2017 23:49 | Tommi K Hakala | ||
Onhan tuota paljon pohdittu, siten että kaksiyksikköinen jakautuisi aina vilppulassa mänttään ja haapamäelle, mutta haaveiksi on jääneet. Viimeisin haapamäen radan henkilöliikenteen lopetusuhka hiljensi haaveet toistaiseksi. | ||||
![]() |
05.03.2017 09:04 | Tommi K Hakala | ||
Ennemmin taitaa kiskot rullaantua Vilppulan ja Mäntän väliltä...kakkimapaperin kuljetukset niin helppo siirtää lopullisesti kumipyörille. | ||||
![]() |
22.02.2017 20:21 | Tommi K Hakala | ||
Vetääkö normaalistikin Suomirautatiet kahdella sinikolla letkaa, vai onko jokin veturisiirto kyseessä? | ||||
![]() |
20.02.2017 21:07 | Tommi K Hakala | ||
Onko tää parkkeerattu väärin, kun on "parkkilukko" ilmestynyt pyöriin ? :D | ||||
![]() |
11.02.2017 19:48 | Tommi K Hakala | ||
Niin, höyryjunathan kulkevat biosäilötyllä aurinkoenergialla Suomessa, eli puulla...puuhan on käytännössä säilöttyä auringonpaistetta. | ||||
![]() |
10.02.2017 08:13 | Tommi K Hakala | ||
Tuo Haapamäen uudempi Move taitaa olla ainoa yksilö, jossa on tehonsäätöpyörä, näin muistan lukeneeni? Muissa (kuten se toinen ex-Naistenlahtelainen) olisi ollut aina tuo Mäntän versio, jossa muutoin näkyy tehdyn "viritys"...eli tehonsäätövipua on jatkettu reilusti. Mäntässähän puolet ajosta tapahtui perä edellä, koska tehtaan liikenne oli täysin edestakaisen liikenteen tavoin toimivaa. |