![]() |
29.04.2007 18:02 | Simo Virtanen | ||
Totta, dieselvetureista valuu vielä nykyäänkin tolkuttomasti öljyä ratapihoille. Puhdasta välinpitämättömyyttä. | ||||
![]() |
29.04.2007 17:45 | Simo Virtanen | ||
Tyylikäs vyö! Ympäristönsuojelusta ei kaiketi valtion hommissa oltu vielä kuultukaan tai sitten ei välitetty. Toki koijärveläisistäkään ei vielä tuolloin ollut tietoa. | ||||
![]() |
22.04.2007 17:11 | Simo Virtanen | ||
Joensuun helmi, aito liikemiesluokan Volkkari. | ||||
![]() |
17.04.2007 23:16 | Simo Virtanen | ||
Paha mennä sanomaan kumpi odottaa, mutta vesilaissa oleva vesistöjen kulkureittien sulkemiskielto on melko yksioikoista ja tiukkaa tekstiä. Toki normaali elämässä laiva varmaankin odottaa, mutta jos siitä ryhdytään käräjöimään niin enpä menisi voittajasta vetoa lyömään. | ||||
![]() |
15.04.2007 11:37 | Simo Virtanen | ||
Samoin, ovat aina olleet suosikkeja. Niissä lienee häivähdys suuresta maailmasta ja kyllähän ne ovat maailmaa nähneet oikein kunnolla. Jenkkien ja venäläisten vehkeissä lienee taustalla samat suuruuden ekonomian lait. Vaunuja(kin) rakennetaan tuhansia ja tuhansia. Mahdollisimman halvalla ja moneen tehtävään sopivia, eikä mallia suotta vaihdeta yhden asiakkaan mieltymysten takia. Aito jenkkien työnjälkikin on melkolailla venäläistä eli viimeistely on lähes tuntematon käsite ja sovitukset ovat monesti vähän sinne päin roiskaistuja. Eroaa siis melkoisesti suomalaisista hightech-paperikalustosta, jossa uusia mallivariantteja suolletaan lähes jatkuvasti ja juna koostuukiin yleensä ties kuinka monesta versiosta. | ||||
![]() |
13.04.2007 17:36 | Simo Virtanen | ||
Höpö höpö, se mitenkään erityisen ankarasti ole kiellettyä. Aivan yhtä ankarasti kuin kadun ylittäminen punaisia päin kävellen. Tuossa kohtaa radan ylittäminen saattaa jopa olla laillistakin, koska tuon sillan kautta kulkeminen aiheuttaisi varmaankin kilometrin kiertomatkan. | ||||
![]() |
05.04.2007 10:39 | Simo Virtanen | ||
Niin ne markkinat muuttuvat. Nykyisin romuraudasta pääsee eroon helposti ja vieläpä maksavat kun saavat hakea. | ||||
![]() |
30.03.2007 17:29 | Simo Virtanen | ||
Ehdottomasti ääni kuvan pysyttämisen puolesta. Tällainen kuva on aikanaan todella mahtava kertomus menneestä ajasta. Varsinkin kun kumipyöräliikenteen kalusto vanhenee paljon kiskokalustoa nopeammin. Kaikki rautatien lähiympäristön tapahtumat ovat säilyttämisen arvoisia, varsinkin kun tässäkin näkyy junakin. | ||||
![]() |
29.03.2007 17:26 | Simo Virtanen | ||
Pysäköidyt autotkin jääneet sopivasti katveeseen, joten äkkivilkaisulta paha sanoa eletäänkö vuotta 1977, -87, -97 vaiko 2007. Tyylikästä. | ||||
![]() |
20.03.2007 15:05 | Simo Virtanen | ||
Kyllä siellä juna peräytettiin järveen kuin venetraileri konsanaan. Vedessä on edelleen paalut, joiden varassa kiskot katosivat syvyyksiin. Mummolasta löytyy lukuisia valokuvia tapahtumasta. Moottoritien rakentaminen alkoi Hämeenlinnasta varmastikin 90-luvun alussa, mutta se pätkä tehtiin vain Kalvolaan asti. Viimeinen pätkä Kalvola-Kulju avattiin Tiehallinnon sivujen mukaan vasta 2000 eli rakennustyöt aloitettiin kaiketi 1998 tjsp. | ||||
![]() |
19.03.2007 18:24 | Simo Virtanen | ||
Sataman rata katkaistiin moottoritien rakennusvaiheessa, joskus 2000-luvun puolella. Vielä 90-luvun lopussa tuonne ajettiin Lättähatulla erittäin suosittuja juhannusjunia. Alueella olevat rakennukset ovat ulkonäöltäänkin aivan selvästi VR:n rakennuksia ja alunperin sieltä on kuormattu juniin Valkeakoskelta laivalla tai jäitä pitkin kuljetetut paperitehtaiden ym. tuotteet. Sataman rata on palvellut mm. toisessa kuvassa näkyvää vanhaa vaneritehdasta ja nykyisin ABC:n takana olevaa Posti ja lennätin hallituksen keskusvarastoa, jonne rata tosin vieläkin jatkuu. Pienenä knoppina voi mainita, että kuvaajan selän takana rata jatkui aikanaan Vanajaveteen asti ja Hämeenlinna-Tampere -linjaa seilaavat Hopealinjojen vesibussit laskettiin vesille ajamalla juna järveen. | ||||
![]() |
11.03.2007 11:34 | Simo Virtanen | ||
Ukiin tuo letka vedetään kahdessa osassa. Tämä tosin taitaa olla tyhjä, koska kyljen huurteet ovat hyvää vauhtia sulamassa ja odottaa Toijalan suuntaan lähtöä. | ||||
![]() |
10.03.2007 20:33 | Simo Virtanen | ||
Timo; aivan vasemmassa reunassa UPM-Kymmenen vaneritehdas, keskellä ja vasemmalla Lahden Polttimon viljasiilot ja muita rakennuksia. Polttimon päätuotteena mallastuotteet ja muut panimoiden raaka-aineet ja hiiva. Kaikille tuttu sinivalkoiseen kääritty hiivapaketti on tuolta lähtöisin. UPM:ltä kaupunkiin päin oli aikanaan Rauma-Repolan saha ja talotehdas ja vanhimpana Lahden Lasitehdas, jonka rakennukset uusiokäytössä Sibelius-talon vieressä. Kuvaajan selän takana todella suuri Iskun teollisuusalue, jossa saha, lastulevytehdas ja huonekalutehdas. | ||||
![]() |
10.03.2007 17:54 | Simo Virtanen | ||
Kiitos ja kumarrus, Mukkulan radalta olen kaipaillut kuvia. On täällä toki joitakin muitakin kuvia. https://vaunut.org/kuvasivu/25131, https://vaunut.org/kuvasivu/19157. Valitettavasti ei taida löytyä mistään edes linkkejä kuviin, joissa tuo rata jatkui Mukkulasta aivan ydinkeskustaan Rauten ym. tehtaille. Tuostahan ei olisi Vesijärven rantaan enää kuin muutama satametriä ja sieltä suoraan Salpausselän kisakeskukseen. Raiteet rullattu kaiketi vasta 90-luvulla? | ||||
![]() |
03.03.2007 21:21 | Simo Virtanen | ||
Kerrotko maalaiselle, mitä tuo infojuna tarkoittaa? Mikä tuosta tekee infojunan? | ||||
![]() |
01.03.2007 19:57 | Simo Virtanen | ||
Kovasti näyttää syksy olleen aikaisessa. | ||||
![]() |
01.03.2007 11:50 | Simo Virtanen | ||
Kuvaa tarkastelemalla ei kyllä aivan heti uskoisi, että eletään nykyistä vuosituhatta. | ||||
![]() |
20.02.2007 22:51 | Simo Virtanen | ||
Melkoisesti helpotti edellinen kuva "naapuri pitäjästä" Svetogorskista. Uutuutta kiiltelevä alikulku oli sitten helppo sijoittaa Immolaan, siellähän on ollut mittava uudistus ja alueelle on noussut suuri puutavaraterminaali. | ||||
![]() |
20.02.2007 22:38 | Simo Virtanen | ||
Ja nykyisin samoilla kankailla koulutetaan rajavartiojoita? | ||||
![]() |
16.02.2007 19:48 | Simo Virtanen | ||
Mene ja tiedä, kyllä VR varmastikin aivan käypäsen hinnan Vankeinhoitolaitokselta laskuttaa. Eihän kaikkia kuljetuksia toki junalla hoideta, esimerkiksi Turussa näkyy päivittäin Vahon sinisiä busseja. Osa isoista busseista on aivan uusia eli ehkä maailma on muuttumassa. Viimeistään silloin kun aika jättää Nomeista. | ||||
![]() |
16.02.2007 11:43 | Simo Virtanen | ||
Ruotsinkielisetkin huomioitu. Heitähän Savon sydänmaiden kärrypoluilla riittää.. | ||||
![]() |
20.01.2007 21:07 | Simo Virtanen | ||
Niin, kivasti ja kivasti.. Miesmuistiin ei Pohjois-Karjalassa ole tammikuun lopussa ollut näin vähää lunta. Maisema tietty näyttää talviselta, vaikka lunta onkin vain nimeksi. | ||||
![]() |
17.01.2007 22:38 | Simo Virtanen | ||
Kannattaa huomata, että tuon valmistumassa olevan Schenkerin eli oikeammin DB:n terminaaliin on rakennettu pitkä kuormauslaituri myös kiskoliikenteelle. Nykyisin kun uuden terminaalin ym. tulo on yleensä tarkoittanut kiskojen rullaamista tai ainakin totaalista hylkäämistä. Jounin kysymykseen Pansion öljysataman liikenteestä, niin jotakin kemikaaleja öljysatamaan kuljetetaan satunnaisen säännöllisesti. Joitakin venäläisiä vaunullisia kerrallaan eli kyseessä luultavasti jotain öljytuotteisiin sekoitettavia lisäaineita. Samoin ainakin vielä viime kesänä Teboilin terminaalissa seisoi aika-ajoin yksittäisiä vaunuja. | ||||
![]() |
14.01.2007 22:51 | Simo Virtanen | ||
Eipä käy moottorikelkkasafariyrittäjiä kateeksi. | ||||
![]() |
12.01.2007 20:31 | Simo Virtanen | ||
Hyvin näkee kuinka sopiva väri valkoinen on kaluston pääväriksi. | ||||
![]() |
11.01.2007 17:23 | Simo Virtanen | ||
Tuossa on nykyisin R-kioski, siis sellainen asiakkaat sisäänpäästävä "valintamyymälä". Lisäksi asemalle on ilmestynyt kahden autovuokraamon toimipisteet. Julkisivullakin Avis-kyltit loistavat selvästi paremmin kuin VR:n. | ||||
![]() |
04.12.2006 16:41 | Simo Virtanen | ||
Tyhjäkäynti = tyhmäkäyntiä. Ai niin, mutta rautatieliikenne onkin niin ympäristöystävällistä.. | ||||
![]() |
18.11.2006 20:28 | Simo Virtanen | ||
Joensuun kalustoon kuuluva IC-värejä edustava Vw Golf päässyt kuvaan. Virkakäytössä II-korimalli alkaa olla suorastaan nostalginen ilmestys. | ||||
![]() |
06.11.2006 09:07 | Simo Virtanen | ||
Haa, eipä ole pusikoituminen pelkästään nykyajan kirous! Kaikki ei siis ollut ennen sittenkään paremmin. | ||||
![]() |
05.11.2006 16:42 | Simo Virtanen | ||
Jospa Antti turhan spekuloinnin lopettamiseksi kertoisit tarkemmat faktat. Ainakin minulta saat synninpäästön museon kuvien julkaisemisesta, jos ne nyt noin vanhoina ylipäätään ovat tekijänoikeudellisesti suojattuja. | ||||
![]() |
05.11.2006 15:32 | Simo Virtanen | ||
Kuka tai mikä säätiön takana on? www.ytj.fi -sivujen hakupalvelusta kun ei löydy kuin perustiedot. Periaatteessa kuvien oikeuksien haltija, siis ilmeisestikin ko. säätiö, voi päättää kuvien käyttämisestä ja perittävästä korvauksesta. Mutta mutta... Kaikkien hyvien tapojen mukaista on ensin ottaa yhteyttä kuvien levittäjään ja tiedustella tilanteesta ja samalla kertoa säätiön linjana olevan, että kuvien käytöstä maksetaan palkkio. Aivan pöyristyttävää toimintaa, mikäli tuo lasku on ainut yhteydenotto. Samaa linjaa kuin kaikenmaailman liikemiesten toimet. | ||||
![]() |
03.11.2006 21:47 | Simo Virtanen | ||
Hieman vastaavia tasoristeyksiä on varmasti paljonkin. Esimerkiksi Turussa Pansiontien ja Suikkilantien risteyksessä liikennevaloihin pysähtyvän rekka-auton perävaunu jää kiskoille. Toki siellä on liikennemerkit, jotka kehottavat jättämään kiskot vapaiksi, mutta päivittäin näkee kiskoille pysähtyneitä autoja. | ||||
![]() |
03.11.2006 21:35 | Simo Virtanen | ||
Kyllä nykyiset Unimogit yleensä rekisteröidään "oikeiksi" kuorma-autoiksi ja huippunopeuttakin löytyy toista sataa. Pari esimerkkikuvaa: http://www.fireimages.net/gallery/displayimage.php?album=613&pos=1 ja http://www.fireimages.net/gallery/displayimage.php?album=search&cat=0&pos=2 Tuon rata-Unimogin määrittäminen onkin sitten visaisempi juttu. Jos veikkaisin moottorityökonetta, niin voisi osua kohdalleen. Silloin nopeusrajoitus 40 km/h. Vaihtoehto voisi olla "auton alustalle rakennettu työkone". Aken sivuilta löytyy tarkemmat tiedot. LAnd Cruisereita on todellakin muutettu esim. kompressoriautoiksi, joilla on sitten saanut ajaa löpöllä, nyttemmin käytettävä dieseliä. Joka pojan projekteja on maasturin muuttaminen pienen dieselveron huoltoautoksi eli takapenkki pois ja tilalle laatikosto ja ruuvipenkki. ;) | ||||
![]() |
02.11.2006 17:55 | Simo Virtanen | ||
Tiedosta kiittäen ja viisastuneena. Onko muitakin liikennepaikkoja nimetty firman mukaan? | ||||
![]() |
02.11.2006 16:45 | Simo Virtanen | ||
Miksi Siilinjärven tehtaat ovat SE Kemira? Yhtälailla Ugissa on ollut Kemira, tai Porissa, Oulussa tai Kokkolassa. Nykyisin Ugissa tosin on muodikkaasti nimetty Grow How. | ||||
![]() |
02.11.2006 16:42 | Simo Virtanen | ||
Mitäpä siihen muuta kuin, että kehitys kehittyy. Sähköistyksen luulisi turvaavan itäisen yhteyden Ouluun vuosiksi. Eivät ne malmijunatkaan välttämättä ikuisesti kulje. Toki nyt ajatus kuulostaisi hullulta, mutta eiköhän aikoinaan yhtä lailla olisi pidetty hulluna puheita Haapamäen näivettymisestä tai Savonlinnan motittamisesta. | ||||
![]() |
01.11.2006 09:43 | Simo Virtanen | ||
Tampereella kuormattavien autovaunujen käyttöastetta en tiedä, mutta Turusta P833:ssa kulkevat autovaunut ovat arkisin täpötäynnä uusia rekisteröimättömiä autoja. Varsinaisten matkustajien autoja näkyy ainakin arkisin harvakseltaan. | ||||
![]() |
31.10.2006 19:35 | Simo Virtanen | ||
Vuonna 1953 tuhannessa vaunukuormassa lienee ollut tonneja/kuutioita melkoisesti vähemmän kuin nykyisin. | ||||
![]() |
27.10.2006 21:16 | Simo Virtanen | ||
Tuli käveltyä kumpaankin suuntaan joskus elokuussa. Helteisen kesäilman ja kylmän tunnelin yhdistelmä synnytti lähes läpi tunkemattoman usvan. Toista päätä ei luonnollisestikaan näkynyt ja lähtöpääkin katosi usvaan muutaman kymmenen metrin päässä. Todella ehdoton kohde! Löytyy kun kääntyy vt 9:ltä eläinpuiston kohdalta ja seuraavasta risteyksestä oikealle. Vasemmaltakin pääsee, mutta silloin ylitetään vanha ratapohja siltaa pitkin. | ||||
![]() |
26.10.2006 16:44 | Simo Virtanen | ||
Entäpä nuo kyydissä olevat autot? Toivottavasti lossille ajettaessa kerrottiin tämän vuoron menevän vastarannan sijaan Joensuuhun.. Mönnissä on korkea silta. http://www.tiehallinto.fi/servlet/page?_pageid=73&_dad=julia&_schema=PORTAL30&menu=8680&_pageid=71&kieli=fi&linkki=15563&julkaisu=5721 | ||||
![]() |
24.10.2006 16:43 | Simo Virtanen | ||
Kyllä, ennen oli hiekkalaituri, asfaltti saapui lähes päivälleen uja:n kanssa. Kymmenisen vuotta sitten tuossa välissä oli vielä puinen 2 laituri, jota käytettiin vain muutama vuosi. Asfaltoinnin lisäksi ratapihalta purettiin yksi raide ja kaksi jäljelle jäänyttä puutavarankuormauksessa käytettävää raidetta uusittiin täydellisesti. |
||||
![]() |
21.10.2006 13:10 | Simo Virtanen | ||
Alexanderplatzin maamerkistä eli tv-tornista tietty. http://www.aviewoncities.com/building/berlinerfernsehturm.htm | ||||
![]() |
16.10.2006 08:35 | Simo Virtanen | ||
JR: Ei olla. Tuota kapearaiteista katselin viimeksi lauantaina IC812:n yläkerrasta. | ||||
![]() |
15.10.2006 22:04 | Simo Virtanen | ||
Varovaisesti samaa mieltä. Toki kaluston säilyttäminen ja entisöinti on todella hienoa, mutta sitä aitoa tunnelmaa ei takaisin saada. No joo, en muista koskaan nähneeni höyrykalustoa oikeassa käytössä, vaikka syntymäni jälkeenkin sellaista on vielä tapahtunutkin.. | ||||
![]() |
13.10.2006 18:50 | Simo Virtanen | ||
Maansiirto Veli Hyyryläisellä hyvät nettisivut: www.mvh.fi/ | ||||
![]() |
07.10.2006 22:39 | Simo Virtanen | ||
Sehän se. http://hoytiainen.jns.fi/keski.asp?osio=historia | ||||
![]() |
25.09.2006 11:20 | Simo Virtanen | ||
Ymmärtääkseni tuossa ei ole koskaan ollutkaan muutakuin Toyotan maahantuojan varasto. Korpivaara Oy oli vuosikymmenet yhtä kuin Toyota ja aloitti Toyotan maahantuonnin Suomeen. Korpivaaran suku myi firman aikanaan Amerille, jolta maahantuonti siirtyi Toyotan itse omistamaan firmaan. | ||||
![]() |
03.09.2006 10:21 | Simo Virtanen | ||
Ja koko asiakirja löytyy Finlexistä: http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/497001/11336 |
||||
![]() |
26.05.2006 11:03 | Simo Virtanen | ||
Vuonislahti ja kiskobussi otsikoissa:http://www.karjalainen.fi/cgi-bin/vk?Newsp=karj&Date=060526&Depa=maakunta&Model=index.html | ||||
![]() |
05.01.2006 11:05 | Simo Virtanen | ||
Avecra näyttääkin olevan osa VR-konsernia, joka ainakin minulle oli uusi tieto. http://www.avecra.fi/?cmsfid=70 | ||||
![]() |
05.01.2006 11:02 | Simo Virtanen | ||
Avecra hoitaa vain niitä ravintolapalveluita, eikä kaluston maalaaminen tai uusien hankinta todellakaan kuulu heille. |