![]() |
05.11.2006 16:42 | Simo Virtanen | ||
Jospa Antti turhan spekuloinnin lopettamiseksi kertoisit tarkemmat faktat. Ainakin minulta saat synninpäästön museon kuvien julkaisemisesta, jos ne nyt noin vanhoina ylipäätään ovat tekijänoikeudellisesti suojattuja. | ||||
![]() |
05.11.2006 15:32 | Simo Virtanen | ||
Kuka tai mikä säätiön takana on? www.ytj.fi -sivujen hakupalvelusta kun ei löydy kuin perustiedot. Periaatteessa kuvien oikeuksien haltija, siis ilmeisestikin ko. säätiö, voi päättää kuvien käyttämisestä ja perittävästä korvauksesta. Mutta mutta... Kaikkien hyvien tapojen mukaista on ensin ottaa yhteyttä kuvien levittäjään ja tiedustella tilanteesta ja samalla kertoa säätiön linjana olevan, että kuvien käytöstä maksetaan palkkio. Aivan pöyristyttävää toimintaa, mikäli tuo lasku on ainut yhteydenotto. Samaa linjaa kuin kaikenmaailman liikemiesten toimet. | ||||
![]() |
03.11.2006 21:47 | Simo Virtanen | ||
Hieman vastaavia tasoristeyksiä on varmasti paljonkin. Esimerkiksi Turussa Pansiontien ja Suikkilantien risteyksessä liikennevaloihin pysähtyvän rekka-auton perävaunu jää kiskoille. Toki siellä on liikennemerkit, jotka kehottavat jättämään kiskot vapaiksi, mutta päivittäin näkee kiskoille pysähtyneitä autoja. | ||||
![]() |
03.11.2006 21:35 | Simo Virtanen | ||
Kyllä nykyiset Unimogit yleensä rekisteröidään "oikeiksi" kuorma-autoiksi ja huippunopeuttakin löytyy toista sataa. Pari esimerkkikuvaa: http://www.fireimages.net/gallery/displayimage.php?album=613&pos=1 ja http://www.fireimages.net/gallery/displayimage.php?album=search&cat=0&pos=2 Tuon rata-Unimogin määrittäminen onkin sitten visaisempi juttu. Jos veikkaisin moottorityökonetta, niin voisi osua kohdalleen. Silloin nopeusrajoitus 40 km/h. Vaihtoehto voisi olla "auton alustalle rakennettu työkone". Aken sivuilta löytyy tarkemmat tiedot. LAnd Cruisereita on todellakin muutettu esim. kompressoriautoiksi, joilla on sitten saanut ajaa löpöllä, nyttemmin käytettävä dieseliä. Joka pojan projekteja on maasturin muuttaminen pienen dieselveron huoltoautoksi eli takapenkki pois ja tilalle laatikosto ja ruuvipenkki. ;) | ||||
![]() |
02.11.2006 17:55 | Simo Virtanen | ||
Tiedosta kiittäen ja viisastuneena. Onko muitakin liikennepaikkoja nimetty firman mukaan? | ||||
![]() |
02.11.2006 16:45 | Simo Virtanen | ||
Miksi Siilinjärven tehtaat ovat SE Kemira? Yhtälailla Ugissa on ollut Kemira, tai Porissa, Oulussa tai Kokkolassa. Nykyisin Ugissa tosin on muodikkaasti nimetty Grow How. | ||||
![]() |
02.11.2006 16:42 | Simo Virtanen | ||
Mitäpä siihen muuta kuin, että kehitys kehittyy. Sähköistyksen luulisi turvaavan itäisen yhteyden Ouluun vuosiksi. Eivät ne malmijunatkaan välttämättä ikuisesti kulje. Toki nyt ajatus kuulostaisi hullulta, mutta eiköhän aikoinaan yhtä lailla olisi pidetty hulluna puheita Haapamäen näivettymisestä tai Savonlinnan motittamisesta. | ||||
![]() |
01.11.2006 09:43 | Simo Virtanen | ||
Tampereella kuormattavien autovaunujen käyttöastetta en tiedä, mutta Turusta P833:ssa kulkevat autovaunut ovat arkisin täpötäynnä uusia rekisteröimättömiä autoja. Varsinaisten matkustajien autoja näkyy ainakin arkisin harvakseltaan. | ||||
![]() |
31.10.2006 19:35 | Simo Virtanen | ||
Vuonna 1953 tuhannessa vaunukuormassa lienee ollut tonneja/kuutioita melkoisesti vähemmän kuin nykyisin. | ||||
![]() |
27.10.2006 21:16 | Simo Virtanen | ||
Tuli käveltyä kumpaankin suuntaan joskus elokuussa. Helteisen kesäilman ja kylmän tunnelin yhdistelmä synnytti lähes läpi tunkemattoman usvan. Toista päätä ei luonnollisestikaan näkynyt ja lähtöpääkin katosi usvaan muutaman kymmenen metrin päässä. Todella ehdoton kohde! Löytyy kun kääntyy vt 9:ltä eläinpuiston kohdalta ja seuraavasta risteyksestä oikealle. Vasemmaltakin pääsee, mutta silloin ylitetään vanha ratapohja siltaa pitkin. | ||||
![]() |
26.10.2006 16:44 | Simo Virtanen | ||
Entäpä nuo kyydissä olevat autot? Toivottavasti lossille ajettaessa kerrottiin tämän vuoron menevän vastarannan sijaan Joensuuhun.. Mönnissä on korkea silta. http://www.tiehallinto.fi/servlet/page?_pageid=73&_dad=julia&_schema=PORTAL30&menu=8680&_pageid=71&kieli=fi&linkki=15563&julkaisu=5721 | ||||
![]() |
24.10.2006 16:43 | Simo Virtanen | ||
Kyllä, ennen oli hiekkalaituri, asfaltti saapui lähes päivälleen uja:n kanssa. Kymmenisen vuotta sitten tuossa välissä oli vielä puinen 2 laituri, jota käytettiin vain muutama vuosi. Asfaltoinnin lisäksi ratapihalta purettiin yksi raide ja kaksi jäljelle jäänyttä puutavarankuormauksessa käytettävää raidetta uusittiin täydellisesti. |
||||
![]() |
21.10.2006 13:10 | Simo Virtanen | ||
Alexanderplatzin maamerkistä eli tv-tornista tietty. http://www.aviewoncities.com/building/berlinerfernsehturm.htm | ||||
![]() |
16.10.2006 08:35 | Simo Virtanen | ||
JR: Ei olla. Tuota kapearaiteista katselin viimeksi lauantaina IC812:n yläkerrasta. | ||||
![]() |
15.10.2006 22:04 | Simo Virtanen | ||
Varovaisesti samaa mieltä. Toki kaluston säilyttäminen ja entisöinti on todella hienoa, mutta sitä aitoa tunnelmaa ei takaisin saada. No joo, en muista koskaan nähneeni höyrykalustoa oikeassa käytössä, vaikka syntymäni jälkeenkin sellaista on vielä tapahtunutkin.. | ||||
![]() |
13.10.2006 18:50 | Simo Virtanen | ||
Maansiirto Veli Hyyryläisellä hyvät nettisivut: www.mvh.fi/ | ||||
![]() |
07.10.2006 22:39 | Simo Virtanen | ||
Sehän se. http://hoytiainen.jns.fi/keski.asp?osio=historia | ||||
![]() |
25.09.2006 11:20 | Simo Virtanen | ||
Ymmärtääkseni tuossa ei ole koskaan ollutkaan muutakuin Toyotan maahantuojan varasto. Korpivaara Oy oli vuosikymmenet yhtä kuin Toyota ja aloitti Toyotan maahantuonnin Suomeen. Korpivaaran suku myi firman aikanaan Amerille, jolta maahantuonti siirtyi Toyotan itse omistamaan firmaan. | ||||
![]() |
03.09.2006 10:21 | Simo Virtanen | ||
Ja koko asiakirja löytyy Finlexistä: http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/497001/11336 |
||||
![]() |
26.05.2006 11:03 | Simo Virtanen | ||
Vuonislahti ja kiskobussi otsikoissa:http://www.karjalainen.fi/cgi-bin/vk?Newsp=karj&Date=060526&Depa=maakunta&Model=index.html | ||||
![]() |
05.01.2006 11:05 | Simo Virtanen | ||
Avecra näyttääkin olevan osa VR-konsernia, joka ainakin minulle oli uusi tieto. http://www.avecra.fi/?cmsfid=70 | ||||
![]() |
05.01.2006 11:02 | Simo Virtanen | ||
Avecra hoitaa vain niitä ravintolapalveluita, eikä kaluston maalaaminen tai uusien hankinta todellakaan kuulu heille. | ||||
![]() |
01.01.2006 16:04 | Simo Virtanen | ||
Ei pureta! Jätetään vain kylmäksi ja pian voidaankin todeta purkamisen olevan ainoa vaihtoehto. | ||||
![]() |
18.09.2005 13:35 | Simo Virtanen | ||
Sitä minäkin ajattelin. Ketäköhän nuo palvelevat? Eivät ainakaan matkustajia. Kitteellä ei ole tietoakaan vaunutauluista saati raidenäytöistä.. | ||||
![]() |
16.09.2005 09:54 | Simo Virtanen | ||
Joo. Turussa "kehitys kehittyy", valitettavasti.. | ||||
![]() |
16.09.2005 09:51 | Simo Virtanen | ||
Mitä nuo laitureille ilmestyneet kirjaimet merkitsevät? Tyhmä kysymys? | ||||
![]() |
31.08.2005 09:03 | Simo Virtanen | ||
Kyllähän tarkastajia liikkuu myös Riihimäkeä pohjoisempana. Keväällä tarkastajat suluttivat vaunun Imatralta etelään lähdettäessä ja viime viikolla lippuni tarkastettiin Mikkelin ja Pieksämäen välillä.. | ||||
![]() |
26.08.2005 09:11 | Simo Virtanen | ||
Historiallisia ovat nämäkin työkalut! Nokkamallinen Sisu SR on 80-luvun mallia, eikä kuormaajana työskentelevä Hahomagikaan varmaankaan ole kaukana 30 vuoden iästä. Tällaista kalustoa ei kyllä enää etelässä näe sorakuopilla. Kuvastaa hyvin elämänmenon rauhallisuutta kehä III:n takana. | ||||
![]() |
07.08.2005 12:17 | Simo Virtanen | ||
Ihmeelliseltä näyttää. Kyllähän Kouvolasta junia lähtee 00.13 ja 08.33 välilläkin. Esim. P 84 / P 902 Joensuusta saapuu Kouvolaan 05.09 ja jatkaa Helsinkiin 05.24.. | ||||
![]() |
21.07.2005 09:16 | Simo Virtanen | ||
Ei käytä pv ainakaan kumipyörävehkeissään polttoöljyä. Oli huoltohallin seinällä suht selvästi ilmaistu käsky tankata traktoreihinkin dieseliä.. | ||||
![]() |
20.07.2005 12:27 | Simo Virtanen | ||
Olenkohan jotenkin poikkeava? Ei meinaan voisi vähempää kiinnostaa joku Heikki Kovalainen, vaikka tuolloin samassa pitäjässä olinkin.. Nämä kuvat sensijaan ovat hienoja, varsinkin kun jotain tavallisuudesta poikkeavaa tapahtuu. | ||||
![]() |
15.07.2005 22:21 | Simo Virtanen | ||
Rata johtaa Valkeasuon suurelle turvetuotantoalueelle, josta on kuljetettu turvetta. Sitä en tiedä milloin liikenne päättyi. Valkeasuolla rataa on ainakin paikka paikoin vielä jäljellä, ainakin tasoristeyksiä löytyy, mutta koko rataa ei ole viitsinyt kävellä, koska matkaa taitaa tulla kymmenisen kilometriä. | ||||
![]() |
14.07.2005 22:57 | Simo Virtanen | ||
Valkeakoskelta päin tultaessa, eli tuolla radan takana näkyvällä tienpätkällä oli ainakin vielä keväällä tasoristeyksen lähestymismerkit paikoillaan, vaikka tasoristeys on kadonnut jo vuosikymmen sitten. Tuo tienpätkä on kuitenkin aivan virallisesti käytössä.. | ||||
![]() |
14.07.2005 11:37 | Simo Virtanen | ||
Mies ja viikate olisi kaivinkonetta turvallisempi ruohonleikkuri.. | ||||
![]() |
14.07.2005 11:32 | Simo Virtanen | ||
Kuurilan entinen asema on tästä muutama sata metriä Toijalaan päin ja se yhteentörmäys tapahtui ehkä kilometri Iittalaan päin. | ||||
![]() |
13.07.2005 09:45 | Simo Virtanen | ||
Sinäkö tuolla sillalla päivystät? Sillan kummassakin päässä on jonkinlaiset nuotiopaikat, joiden tekijä tai tarkoitus ei ole minulle selvinnyt.. | ||||
![]() |
13.07.2005 09:17 | Simo Virtanen | ||
Ammoniakki ei räjähdä! Ilman kanssa mahdollisesti muodostuvan räjähtävän seoksen muodostuminen kestää kohtuullisen pitkään, koska ammoniakin on ensin päästävä ulos säiliöstä. Nestekaasu säiliöt sen sijaan voivat oikeasti räjähtää. Silloin säiliöön tulleesta aukosta vuotava kaasu syttyy ja säiliö voi revetä. Tällöin syntyy ns. blave-ilmiö, jossa koko kaasusäiliön sisältämä kaasu pisaroituu ja syttyy palamaan. Tästä seuraava räjähdys heittää junanvaununkin puolen kilometrin päähän ja syntyvä tulipallo on halkaisijaltaan useita satoja metriä. Sitä voi kutsua räjähdykseksi! Veturinkuljettaja voi tietenkin loukkaantua ja jäädä puristuksiin, tarkoitin veturinkuljettajan poistumisella tilanteita, joissa junan takapään vaunuja suistuu raiteilta. Silloin eivät turvavaunutkaan auta! Vaarallisten aineiden ns. OVA-ohjeet löytyvät osoitteesta: http://www.ttl.fi/internet/ova/index.html | ||||
![]() |
08.07.2005 23:05 | Simo Virtanen | ||
Juu, voi olla erittäinkin haitallista. Voi meinaan iskeä keuhkopöhö ja lähteä henki! | ||||
![]() |
08.07.2005 17:39 | Simo Virtanen | ||
Ei sentään uhattu sakoilla, vaikka liikuitkin rautatiealueella. :) No joo, kyllähän siellä normaalilla järjellä varustettu harrastaja voi liikkua. | ||||
![]() |
08.07.2005 17:37 | Simo Virtanen | ||
Ammoniakki vaan ei ole palava, saati räjähtävä kaasuuntuneenakaan, joten ammoniakki säiliö ei todellakaan voi räjähtää. Se voi kylläkin muodostaa ilman kanssa räjähtävän kaasuseoksen. Silloinkin veturin kuljettaja ehtii kyllä hyvin siirtymään vaara-alueelta. Turvavaunujen tehtävänä on suojata vak-kuljetuksia törmäykseltä, jolloin säiliö voisi vahingoittua. | ||||
![]() |
06.07.2005 11:11 | Simo Virtanen | ||
Mikähän mahtaa olla eteläisin paikka, jossa näitä Dr16:a säännöllisesti liikennöi? Ei niitä ainakaan Joensuussa ole näkynyt, vaikka luulisi niitä vapautuneen pohjoisesta aivan riittämiin. | ||||
![]() |
02.07.2005 10:58 | Simo Virtanen | ||
Niin se "kehitys edistyy" ja hyvä niin! | ||||
![]() |
30.06.2005 20:36 | Simo Virtanen | ||
Näin on! Varsinkin rantarataa höyläävät nelivaunuiset IC2:t ovat jotenkin tynkäjunia. Toki siinä on etunsa, kun koko juna mahtuu Helsingissäkin katon alle. | ||||
![]() |
25.06.2005 08:29 | Simo Virtanen | ||
Kenties Ugista kannattaisi ajaa Kemiralle suoraan sitä pengerrettyä rataa, matkaa kun on vain muutama kilometri.. :) | ||||
![]() |
20.06.2005 18:03 | Simo Virtanen | ||
Siis Cargo sittenkin vain yhdellä G:llä.. | ||||
![]() |
20.06.2005 18:01 | Simo Virtanen | ||
Kuljetusneliö Oy vastasi muuntajan kuljetuksesta. Vr Gargo vain alihankkijana rautatiekuljetuksen osalta. Kuljetusneliöllä asialliset sivut, joilla myös komeita kuvia: www.kuljetusnelio.fi | ||||
![]() |
20.06.2005 17:58 | Simo Virtanen | ||
Oisko ollut viime tai toissa syksynä sami korvasi Pieksämäeltä tulleen pikajunan, joka oli hyytynyt jonnekin ennen Tamperetta. Harvinaisesta vieraasta oli silloin juttu Turun Sanomissakin. | ||||
![]() |
20.06.2005 17:55 | Simo Virtanen | ||
Missä päin Joensuuta tarkemmin? | ||||
![]() |
17.06.2005 11:53 | Simo Virtanen | ||
Onko tämä myös Ugin juna? Siinä tapauksessa valtaosa pöntöistä on typpihappoa, lisäksi on sitä fosforihappoa ja vielä fluorivetyhappoakin. | ||||
![]() |
16.06.2005 21:29 | Simo Virtanen | ||
Sehän on jo koulun bilsan tunnilla opittu, että sudet ovat laumaeläimiä. Kuvakin vahvistaa sen. | ||||
![]() |
15.06.2005 22:21 | Simo Virtanen | ||
Edellisestä sotatilanteesta vaan on kulunut jo jonkin verran aikaa ja uutta ei onneksi ole näköpiirissä. Avataanko noita luukkuja edes näin rauhanoloissa? Tornitouhut tuntien ei avata.. |