13.08.2014 13:36 | Jarkko Korhonen | |||
Näenkö oikein, 3 ERd??? | ||||
10.08.2014 13:27 | Jarkko Korhonen | |||
Kuten toisena junan konduktöörinä junassakin matkustajille kerroin, minkä tiedän niin kerron täälläkin,että ensimmäinen veturirikko johtui öljynpaineen putoamisesta juuri ennen Ylitorniota, toinen jäähdytysnesteen häviämisestä Oulun teknologiakylän paikkeilla. Näitä vikoja ei linjalla saatu kuntoon. | ||||
10.08.2014 09:12 | Jarkko Korhonen | |||
Kuvaaja bongattu Oulussa, sinä siis olit :) | ||||
07.08.2014 00:24 | Jarkko Korhonen | |||
Onko Rbkt todella jäähdytetty? Rk on sitä kyllä. | ||||
05.08.2014 19:43 | Jarkko Korhonen | |||
Nyt kun muistilokeroitani kaivelin, kertokaa jos muistelette samoin, että nämä tarrat oli varmaan tarkoitettu asemien matkatavaran säilytyslokerikkojen oviin. | ||||
03.08.2014 17:24 | Jarkko Korhonen | |||
Vai olisiko toinen pää sokkorasia eli pelkkä johtimen teline, vrt. vaunujen kulmakaapit suomalaisessa kalustossa... | ||||
03.08.2014 17:21 | Jarkko Korhonen | |||
Nykyään havaintojeni mukaan neljää teesorttia, klassinen Lipton perus-mustana teenä. Keksit ovat kyllä kuivia, ja siis tarkoituskin olla kuivia. Mielestäni "pieni purtava" on tässä kirjaimellisesti sitä, pientä ja purtavaa. Ei sen kummempaa, vaikka joustavan lipun kuvauksessa voisi muutakin olettaa. Junatarjoilija huolehtii Ekstran syötävien ja juotavien täydennyksestä. | ||||
26.07.2014 19:44 | Jarkko Korhonen | |||
Kuitataan juuri Helsinkiin saapuvasta IC10:stä, että ERd tässä junassa. | ||||
19.07.2014 21:04 | Jarkko Korhonen | |||
Siinä on tarkka tähtäys, että kaksi ensimmäistä vaunua pysähtyy puulaiturin kohdalle, mistä asiasta junassa oli kuulutettu matkustajia heti Tampereelta lähdön jälkeen. Terveisiä vaan kuvaajille junan konduktööriltä :) | ||||
18.07.2014 13:44 | Jarkko Korhonen | |||
Nykyään ihmiset voivat suuttua, jos he joutuvat kuvaan ja katsojista osa suuttuu, jos kuvassa näkyvien kasvoja ei ole blurrattu. Noin sarkastisesti yleistäen. | ||||
17.07.2014 09:11 | Jarkko Korhonen | |||
Juuri lähtenyt Porin ratapihan länsipäästä Mäntyluodon suuntaan. En toki tiedä, menikö Mäntyluotoon vai Tahkoluotoon ja tarkalleen, mihin remonttiin. Yllä oleva Janin muistelo kuulostaa loogiselta. Tämä kuvauspaikka on Vapaudenkadun varrella asemalta n. 1 km Mäntyluotoon päin. | ||||
14.07.2014 10:42 | Jarkko Korhonen | |||
Eikös värin valinta ole silloin erityisen onnistunut, jos 30v ikäistä kalustoa luullaan uudeksi :)? | ||||
12.07.2014 23:57 | Jarkko Korhonen | |||
Rajamäen historian tietäen - itse asemarakennushan on Oulun radan tyyppipiirrustusten mukaan rakennettu ja tämä on myöhäis 1800-luvun Granholmia eli jotakin n. v. 1895, samoja piirteitä kuin mm. Keuruun asemassa. Eli itse asema on jo ollut, joten uskon helposti asuntoteoriaan tässä. Se sitten, että onko asuntoon otettu vahvoja vaikutteita jostain liikepaikkarakennuksen piirustuksesta, on eri asia (en tiedä). | ||||
12.07.2014 23:52 | Jarkko Korhonen | |||
Mä olen taas huomannut, että se hyvin etukäteen asetettu laiturinäyttö muuttuu ohikulkuhetken ajaksi "Varokaa ohittavaa junaa / Se upp för passerande tåg" -tekstiksi ja pk-seudulla on vielä varoituskolmiot saatu mukaan näyttöihin. Sitten laiturinäyttö palaa näyttämään seuraavaa matkustajajunaa. | ||||
12.07.2014 21:36 | Jarkko Korhonen | |||
Luulen, ja jopa ammatillisesti saatan perustellusti arvata, että matkustaja, joka haluaa päästä paikasta A paikkaan B arvostaa nykyisten kaksikerrosvaunujen tarjoamaa nopeutta, hiljaisuutta, ilmastointia ja ehkä jopa vähäeleisyyttä, joka sopii keskimäärin kaikille. Lisäksi juna on karkeasti puolet lyhyempi kaksikerroksisena, joten kantamuksien raahaaminen puolen kilometrin junan toiseen päähän jää. Näin ollen kaksikerrosvaunut ovat kokonaisuudessaan erinomainen tuote, kotimaista työtä pääosin ja tehdäänpä vielä Kainuussa, jossa muutoin työllisyystilanne ei ole kehuttava. Kyllähän minä mieluiten itse työtä teen sinisessä kalustossa, nyt kun se vielä on mahdollista. Saatanpa jopa itsekseni tyhjässä junassa kävellä lausua ääneen jonkun kehusanan veteraanivaunulle ja silittää penkkiä. Ehkäpä oikaisen ryppyyn jääneen verhon ja suljen auki jätetyn ikkunan. Minulle siniset vaunut merkitsevät lapsuuden junaa. 80-luvulla Kouvolassa nuoruuteni viettäessäni puuvaunut olivat sesonkijunien lisävaunuja, joihin en oikein saanut kontaktia. Mutta voi että oli upeaa, kun pitkä "kalakukko" tuli raiteelle yksi ja veturi vaihdettiin. Herkkuna oli saattoi olla Pot tai Nom. Oli sileää ja vekkikattoa. Erilaisia konduktöörivaunuja. Makuuvaunujunan katselua varten piti pikkuskidin valvoa varsin myöhään. Harva ikkunajako käytävällä oli outo ja ihmeellinen. Sr1 oli lapsuuteni "SE" veturi, sitten toinen oli Dr13. Vemput ja seeprat vaihtotöissä. Mutta kuten yllä totesin, ajan sana ovat kaksikerrosvaunut, nostalgiajunat kun eivät vastaa matkustavaisen tahtoon, vaikkakin sinisten penkit edelleen, melkein viikoittain kirvoittavat kehuja matkustajilta. Täältä rantaradan varrelta Karjaan Edo-junia tarkkaillesta tähän. | ||||
12.07.2014 20:06 | Jarkko Korhonen | |||
Jo aerodynamiikan puolesta on järkevää tehdä vaunusto kaikkineen kaksikerroksiseksi, kun osa on sitä muutenkin. Samaa mieltä olen siinä, että kaksikerrospäivävaunut ovat tylsiä katsella ja matkustaa, mutta ne on tämän aikakauden sana. | ||||
12.07.2014 20:03 | Jarkko Korhonen | |||
Alun perin Oulun radan tyyppipiirrustusten mukaan, Granholmin suunnittelemalla laajennusosalla. Hyvin suunnittelikin laajennuksen alkuperäistä muotokieltä kunnioittaen, sillä Granholmille tyypillisiä nyansseja, mm. kolmen kaari-ikkunan sarjoja vintille ei ole tehty. | ||||
23.06.2014 08:47 | Jarkko Korhonen | |||
Romuvaunuihin? Huhhuh sentään, Ziggy, nyt jotain rajaa :) | ||||
01.06.2014 08:20 | Jarkko Korhonen | |||
Huomio kiinnittyy ikkunanavaustekniikkaan. Päinvastainen kuin Euroopassa totuttu - nostetaan alhaalta ylös. Ei kannattane ikkunan edessä olevalla mahdollisella pöydällä pitää arvokkaita paperikasoja tai muuta kevyttä. | ||||
01.06.2014 08:13 | Jarkko Korhonen | |||
Kun kukaan ei ehtinyt vielä aloittaa, niin Ford Cortina, vasemmalla Toyota Crown. Takana Moskvitsh Elite (2 kpl), siitä vasemmalle Toyota Corona Mk I. Musta tunnistamaton. Takavasemmalla VW Kupla. Mikä on tuo äärioikealla oleva punainen? Tuttua, mutta ei sytytä. | ||||
01.06.2014 08:00 | Jarkko Korhonen | |||
Saattaisin jopa kirjoittaa käsitteenomaisesti näin: ruotsinlaiva, ilman kummankaan pituisia viivoja. Pyydän itseltäni anteeksi kielinillitystä, olen tehnyt jokin aika sitten itseni kanssa lupauksen, etten tällaisiin asian ulkopuolisiin kieliteknisiin hommiin ota kantaa. | ||||
26.05.2014 07:31 | Jarkko Korhonen | |||
Eiköhän se kolmiolukko portissa ole tilanteita varten, jossa yläkerta on suljettu matkustajilta ja kulkee "tyhjävaununa" (vaikkapa, jos koko yläkerta on varattu jollekin porukalle, joka nousee junaan myöhemmin kuin alkuasemalta). Ei sinne varmastikaan ketään kolmion taakse lukita. | ||||
18.05.2014 15:39 | Jarkko Korhonen | |||
Ka, niin onkin CEmt ja joku Ein tms plootu. | ||||
18.05.2014 15:30 | Jarkko Korhonen | |||
Ja aiheeseen pakatakseni veturivetoiset Eil-junat 225 ja 235 lähtöaika Keravalta Lahteen ja edelleen Kouvolaan nykyisin 16:06 ja 17:06. Mustinkohan oikein, saa korjata. Normaali Z Sm4-kalustolla lähtee aina XX:03 Lahteen. | ||||
18.05.2014 15:16 | Jarkko Korhonen | |||
Erinomaisen samaa mieltä kahden jälkimmäisen puhujan kanssa. | ||||
18.05.2014 10:00 | Jarkko Korhonen | |||
En tiedä metron merkeistä rehellisesti sanottuna mitään. Ja tämä on toki länsipäässä --> Korjataan. | ||||
27.04.2014 14:57 | Jarkko Korhonen | |||
Turvavärin ongelma ei ole turvaväri itse, vaan "juosten kustu" toteutus. Eikös sitä olisi voinut suunnitella jotenkin mielekkäämmin kuhunkin kalustotyyppiin sen muotokieltä ja muuta väritystä mukaellen. Tuhannen taalan paikka olisi ollut nyt, kun kalustoa muutenkin viherretään, mutta tätä mahdollisuutta ei selvästikään usean kalustotyypin osalta ole hyödynnetty. Ainoat, jotka itseäni miellyttävät, ovat Pendolinon ja vihervalkoisen Sr2:n turvavärit. Mutta eiköhän tästä ole keskusteltu tarpeeksi... kunhan ärisen. | ||||
15.04.2014 23:45 | Jarkko Korhonen | |||
4 palovaroittimesta ja 1 häkävaroittimesta 1 palovaroitin ilman pattereita (hyi minua), no tästä keissistä on nyt 2 viikkoa, kun otin piippaavan pariston pois. Häpeän syvästi. Hoidetaan homma kotiin. Surullista katseltavaa kuvat ja uutiset. | ||||
15.04.2014 04:53 | Jarkko Korhonen | |||
Taavetista taisivat laiturit kokea täystuhon vajaa vuoden liikenteen lopettamisesta. Paha juttu. | ||||
09.04.2014 21:06 | Jarkko Korhonen | |||
Kaksi on, tajusin vasta tänään. Ja siitä 6X97:sta puuttuu Ville Vikingit, toisin kuin tässä viimeisimmin teipatussa 6X99:ssä. | ||||
09.04.2014 20:20 | Jarkko Korhonen | |||
Okei, eli sitten 30 krt toistunut näky. | ||||
08.04.2014 21:14 | Jarkko Korhonen | |||
Onko metsä poistettu riskinä sähköradalle vai tapahtuuko tuolla alueella oikeasti jotain? Kappas, metsän sisällä oli valopylväsrivi. | ||||
08.04.2014 19:54 | Jarkko Korhonen | |||
34 kertaa toistunut näky. Yksi taisi mennä Tampereen kautta syystä tai toisesta vai muistanko väärin... Mutta harvinaistuva näky kyllä! | ||||
08.04.2014 19:50 | Jarkko Korhonen | |||
Yleensä nuo tägit saa lähinnä ja pelkästään ärsyyntymään, mutta nyt syntyi surkuhuvittuneita säälin tunteita :) Itsekin kymenlaakson kasvattina, emmää tollaisia tuhrannu. | ||||
31.03.2014 22:07 | Jarkko Korhonen | |||
Ensimmäinen vihreä on Ex/Expt, ks. "helmapellit" eli laitekotelojen vinot kannet. Kiitti kuvasta myös kotiasemastani. Sainkin tästä junasta eräältä harrastajalta puhelimitse hälyn, mutta valitettavasti en ollut kotona. | ||||
31.03.2014 13:25 | Jarkko Korhonen | |||
Mielestäni, siis omasta mielestäni ei ole syytä eikä velvollisuutta pikselöidä julkisella paikalla kuvatun junan yksityiskohtia tai ulospäin näkyvää henkilökuntaa. Eri asia on, jos lähtee ottamaan pitkällä putkella muotokuvaa vekistä tms, mutta se onkin eri asia. | ||||
20.03.2014 23:09 | Jarkko Korhonen | |||
Tosin linkki vie De-aggregaatin sivulle, mutta periaatehan on toki sama tässä Eifetissä. De lienee tehokkaampi, ja nehän ovat vasta muutamia vuosia sitten rakennettu Fot-konnarivaunuista. Nämä aggregaatit syöttävät 1500V sähkövirtaa, jolla mm. vaunujen valaistus ja lämmitys hoidetaan dieselvetoisissa junissa, joissa vetureina on esim. Dv12, joka ei itse tuota 1500-volttista ollenkaan ja joissa vaunustossa on sellaisia vaunuja, joissa ei ole öljypoltinta ja sähköä tuottavaa akseligeneraattoria. Dr16 kaiketi tuottaa, mutta tuotto ei riitä koko junaan. Ennen Vaasan radan sähköistystä Eifet oli aina Vaasan IC-junassa, joka vedettiin Dv12:lla. | ||||
18.03.2014 07:25 | Jarkko Korhonen | |||
Sen sijaan "edesmenneessä" Sibeliuksessa huomioitiin myös maamme kaksikielisyys: http://vaunut.org/kuva/74084?tag0=8%7CEhft%7C | ||||
09.03.2014 17:25 | Jarkko Korhonen | |||
Samaa mieltä autoista, mutta miten tuosta Pökötistä saa noin tarkasti että SRi? Mulle olisi jäänyt vain tasolle Pösö 405. | ||||
09.03.2014 13:46 | Jarkko Korhonen | |||
Itse asiassa Sm1/2-kalustoon on alhaalla olevien kädensijojen vuoksi paljon helpompi nousta matalalta laiturilta kuin Sm4/5-kalustoon, jossa rivat ovat sivuilla ovien pielissä. Istuinmallihan näissä on täysin sama - yhtä kova ja ryhdikäs, ilmastoinnin puuttuminen matkustamossa on oleellisin mukavauuteen vaikuttava ero. | ||||
07.03.2014 19:10 | Jarkko Korhonen | |||
Korjataanpas. Uudenmaankatu tuo näkyy olevan ja sitä tarkoitin. Ruotsulantie olikin siitä pari katua "ylöspäin". | ||||
07.03.2014 18:41 | Jarkko Korhonen | |||
Kappas, lähtökaarteessa on tosiaan tasoristeyksen merkki, mahtanut olla vaarallinen. Ehkä radan suuntaisesti pohjoispuolta kulkenut Ruotsulantie on siitä mennyt yli ja yhteys "Korian suoralle" on ollut. Myös junan 7. vaunun kohdalla näkyy tasoristeys, joka sekin aikanaan, olisko ollut 80-luvun puoliväliä, hävisi. Muistaakseni uhrin/uhreja vaati. | ||||
07.03.2014 10:39 | Jarkko Korhonen | |||
Kulkupelit vaihtuu ja kasvaa, onko ajotyyli sitten muuttunut? Onhan erilaisia laiturikulkineita ollut maailman sivu. Omissa muistikuvissani Kouvolassa oli 90-luvulla alkupuolelta Elcat-minipaku, pohjautui johonkin jaappanin-ihmeeseen, oliko Suzukiin. Sitä ennen ja osin Elcatin kanssa limittäinkin niitä sinisiä laituriautoja, kaiketi kaasukäyttöisiä, perässään yksi tai muutama matkatavarakärry. Yhdessä muistan olleen mustat henkilöauton kilvet. Sitä varhempana aikana on ollut erilaisia motorisoituja laiturikärryjä. Autojen koko on kasvanut ja nykyään näkee laitureilla myös mm. ravintolavaunuja täydentäviä Baguetten pakuja. | ||||
07.03.2014 10:03 | Jarkko Korhonen | |||
Eihän tässä voi muuta kuin pudota tuolilta, eikun sohvalta ihmetyksestä ja ihastella. Siis todellakin, 68-v. kalustoa (Vrt. esim. museoesine Vatteri-junan vaunustosta 3/4 on tätä nuorempia), ei yhtään matalaa lattiaa tai porrasta, liekö edes yhtään vikaherkkää umpisäilötoilettiakaan, laiturikin on yllättävän matala ja pimeällä varmaan aika pimeä. Vanha jaksaa porskuttaa. Tämä täytyisi kokea itse! | ||||
06.03.2014 18:21 | Jarkko Korhonen | |||
Ainakaan kukaan ei kauheasti havainnoistaan mölissyt, ennen kuin tuuppasin 18.2. kuvaamani otoksen http://vaunut.org/kuva/90316?tt=4&i1=Sm2&i2=6059 verkkoon, eli on se sen kolmisen viikkoa pyörinyt mustana ainakin. | ||||
06.03.2014 08:17 | Jarkko Korhonen | |||
Muistan ainakin 90-luvulla, kun Oulun lentokenttälinjan bussit Oulu-Oulunsalo oli ympäriteipattu Finskin mainoksilla ja väreillä. Kamalan hämärä keskelläkin päivää, reikäteipistä huolimatta. Ikkunat ovat pyhiä paikkoja, niitä ei pitäisi peittää mainoksilla saati tummentaa. | ||||
04.03.2014 22:40 | Jarkko Korhonen | |||
Puolet vaunusta oli 1. luokkaa jaettuna kahteen osastoon. Pienemmässä osastossa muistaakseni sai röökata. CEitissä oli minun mielestä kaikista sinisistä vaunuista ne parhaat 1 lk. penkit - kääntyvät jykevät oranssit laiskanlinnat ilman muoviosia. | ||||
27.02.2014 14:44 | Jarkko Korhonen | |||
Erinomaisen hyvä asia. | ||||
27.02.2014 14:37 | Jarkko Korhonen | |||
Minä olen todennut käytännössä, että oma vessapaperirulla on erittäin tärkeä osa matkatavaroita itäisen Euroopan junissa matkustettaessa. | ||||
27.02.2014 14:35 | Jarkko Korhonen | |||
Näin on tehty. Mutta pidetäänkö varsinaisia kilometritolppia enää yllä, esim. radan perusparannuksen yhteydessä sähköradoilla? Muutama kuukausi sitten Karjaalla näkyi iso kasa vanhoja kilometritolppia, vaikutti romuläjältä. Mietin, että onko korvattu uusilla vai poistuivatko kokonaan, mistä sitten olivatkin. | ||||
23.02.2014 21:08 | Jarkko Korhonen | |||
Makuasioitahan nämä, mutta on kyllä väri ja maalauskuvio valovuosia tyylikkäämpi kuin ylitylsä suomalaisnäkemys ex-ytv-väripaletilla. |