![]() |
05.12.2013 05:25 | Jarkko Korhonen | ||
Siellä ELht:ssä oli iso remuamisosasto, oliko tosiaan noin puolen vaunun kokoinen 4-5 hytistä yhdistetty. Sitten oli hyttejä tukikohdiksi useampi kappale ja yksi erityinen vauvanhoitohytti. Ison leikkitilan muistan jotenkin kodikkaampana ja toki se huuto ja meuhkaaminen rajoittui tähän omaan osastoonsa. Nykyään kun reissaan 5-vuotiaan kanssa lastenvaunussa, niin kyllä lapsen erinomaisesti näissä Ed(f)s:n yläkerroissakin viihtyvät (ei ole kokenut surkeaksi ollenkaan, kun olen varsinaisen kohderyhmän toimintaa sivusta seurannut, vaunussahan on lasten leikkitila, jossa ehkä kymmeneen ikävuoteen asti on virikettä), mutta leikkitila on toki pienehkö ja varsinkin useammalle vanhemmalle on hankalampi päästä aivan vierestä mukavasti valvomaan lastaan, kun leikkitilaan ei juuri aikuisia mahdu järkeviin asentoihin tai on jatkuvasti tiellä. Päädyn perhehytti on ok, tosin ei siellä parissa penkissä istuessaan taas ulos näe ja penkki on aika kaamea, mutta aina ei voi voittaa. Huonona puolena pidän myös sitä, että yläkerrassa melu on koko vaunun mitalta aika korvia riipivä, jos lapset pistävät kunnolla hösseliksi, kuten omasta mielestäni leikkitilassa sopiikin. Alakerran iso Inva-WC on mielestäni toimiva, ja palvelee samalla pyörätuoliasiakkaita ja lapsien kanssa vessassa asioivia. | ||||
![]() |
03.12.2013 23:56 | Jarkko Korhonen | ||
Ei hajuakaan. Ei mulla ole tietoa, miksi museokalustolla ei voisi olla liiketoimintakäyttöä ja 1021-tapaus on minulle tuntematon. Tuli vaan mieleen että jos kalusto on myyty yksityiselle, voiko sitä joku instanssi kuinka tarkkaan määrätä. | ||||
![]() |
03.12.2013 23:01 | Jarkko Korhonen | ||
Tuo yritys, kuin koko kalustokin on ulkomaalaisomistuksessa. Lisätietoa http://www.hoyryveturimatkat1009.fi | ||||
![]() |
03.12.2013 23:00 | Jarkko Korhonen | ||
Aika paljon niitä on edelleen punavalkoisena, näppituntumalta suuri enemmistö. Eli tämän kuvakulman näkeminen ei ihmeitä vaadi, sopiva ylikulku alueella, jossa Dv12:ia liikennöi. | ||||
![]() |
03.12.2013 15:44 | Jarkko Korhonen | ||
Mulle on täysin uusi tieto, että Suomeenkin tuli Daciaa! Mielenkiintoista. Auto on mulle hyvin tuttu lapsuuden matkoilta mm. Bulgariasta ja Romaniasta 80-90-l taitteista. Suomessa R12 ei ihan tavallisin Rellu ollut. En muista Suomessa nähneeni yhtään R12-pohjaista Daciaa. Mallihan on kuin hoikka versio Saab 99:stä. | ||||
![]() |
03.12.2013 14:25 | Jarkko Korhonen | ||
Nämä vaunut ovat käyneet Englannissa kokemassa varsin perusteelliset muutostyöt niin sisällä kuin ulkoa, brittiläisen maun mukaan, vähän kuin "pullman-tyyliin". Aiemminhan nämä olivat ulkoa vielä kirjavamman värisiä, mikä ei allekirjoittanuttakaan kovin paljoa miellyttänyt, mutta olen sittemmin hiffannut tällaisenkin konseptin tarpeen, ja että sillä on menekkiä meikäläisittäinkin. Tässä junassa muutaman kerran konduktöörin työtä tehneenä on silmä alkanut tottua vaunujen nykyään hillitympään ulkoasuun ja sisältä tämä on erilainen vaihtoehto perinteisiin alkuperäiskuntoisiin museojuniin. Hommaa pyörittää yritys Höyryveturimatkat 1009 Oy, joka ei ole varsinainen museojunaoperaattori vaan toimiva liikeyritys. Samalla toimiessaan tämä yritys tarjoaa harrastajille ja muille kiinnostuneille yhden mahdollisuuden olla mukana höyryjunahommissa. | ||||
![]() |
30.11.2013 22:17 | Jarkko Korhonen | ||
Juu, kulkuset heiluen mennä viuhahdettiin :) | ||||
![]() |
28.11.2013 13:09 | Jarkko Korhonen | ||
Hajalan sivuuttivat klo 12:57. | ||||
![]() |
27.11.2013 18:11 | Jarkko Korhonen | ||
Olisko kuitenkin 2-kerrosvaunun vessa. Aika luotettavia ne on. Yksikerros-IC:n vessat ovat oman satunnaisen käyttökokemuksen pohjalta paljon useammin suljettu. Eikä pendoissakaan kauhean usein risoja vessoja näe, tai ei ole osunut kohdalle. Sen sijaan työssäni olen viikon sisällä korjannut linjalla käyttökuntoon 4 kpl flirtin vessaa, 1 kpl Sm2 vessan (laskennallisesti joka 4.-5. työskentelemässäni junassa vessaongelmia). | ||||
![]() |
27.11.2013 11:54 | Jarkko Korhonen | ||
Tuossa tapauksessa on varmaan vanhaan vaunuun laitettu kylmentimet, jotka olisi ollut paljon vaikeampi sijoittaa "siististi", toisin kuin tarrat. Eipä olisi kummempaa designeriä tarvinnut, että tuosta tarroituksesta olisi saanut ihan tyylikkään ja logon upotettua tarroihin myös. En ymmärrä tällaista kaluston sotkemista ollenkaan. | ||||
![]() |
25.11.2013 21:26 | Jarkko Korhonen | ||
Mitäs Karjaalla tapahtui 2003 ja mille rungolle? | ||||
![]() |
25.11.2013 14:52 | Jarkko Korhonen | ||
Muistan erään matkan jokin aika sitten IC2-junalla, kun osittain kausilippulaisille varattu vaunu olikin "väärinpäin". Matkustajat pyörivät hämmentyneenä, ja osa oli jo ehtinyt istua paikalleen, kun vaunuun tuli paikan varanneita pyytämään kausilippulaista siirtymään paikaltaan. Kyseessä oli muistaakseni nelos- tai vitosvaunun yläkerta, jossa vain puoli vaunua oli varattu kausilippulaisille, jotka vanhasta tottumuksesta istahtivat vaunun Helsingin päähän katsomatta numerointia. Taisipa pientä supattelua heidän keskuudestaan kuuluakin, että "vaunu on väärinpäin"... | ||||
![]() |
24.11.2013 22:48 | Jarkko Korhonen | ||
Yllättävän tylyn näköistä arkkitehtuuria, suorastaan rumaa ja yksitotista, etten sanoisi. | ||||
![]() |
24.11.2013 22:46 | Jarkko Korhonen | ||
No kyllä ne vaunut silti tuppaa aikalailla samoin päin olemaan. En tiedä tarkkaan vaunujen järjestelystä, mutta sattumoisin lastenvaunussa tuppaan matkustamaan usein ja kohdalleni sattuneista tapauksista 95% tapauksista ellei enemmän on niin, että perhehytti on "pohjoiseen päin". Samoin kaikki ICS-vaunut (2 krs) ovat yleensä niin päin, että WC:t ovat "etelään päin" (Helsinkiin päin). Myös Expt:ssä polkupyörätila on etelässä lähes aina Rx:ssä konnarikoppi pohjoispäässä jne. Tämä siis Helsingistä lähdettäessä. Kun juna vaihtaa kulkusuuntaa vaikka Kouvolassa tai Tampereella, on tilanne tietysti päinvastainen. CEmtit tosiaan ovat vähän miten sattuu. Edm:stä en osaa nyt äkkiseltään sanoa, taitaa sama koskea niitä. | ||||
![]() |
24.11.2013 17:32 | Jarkko Korhonen | ||
Niin, kuin mato, ei päätä eikä häntää. Mutta R-pää on ruuvijarrupää ja P-pää se toinen pää. Tulikohan se P nyt sanasta "pannuhuone" (ainakin sinisissä näin) ja on jäänyt käyttöön, vaikka pannuhuonetta ei olisikaan. | ||||
![]() |
23.11.2013 11:38 | Jarkko Korhonen | ||
Lähinnä viimeistelemättömän ja kotikutoisen näköinen, kuten lähes kaikessa muussakin kalustossa. | ||||
![]() |
21.11.2013 16:39 | Jarkko Korhonen | ||
Lisättäköön vielä, että tänään aamupäivällä Sm1 6047 kävi Kotkan satamassa. | ||||
![]() |
21.11.2013 16:37 | Jarkko Korhonen | ||
Ja viimeinen Sm2 taisi mennä alkuvuodesta 2011 (pohjautuu muistikuviin, saattoi olla myös loppuvuosi 2010). | ||||
![]() |
21.11.2013 09:21 | Jarkko Korhonen | ||
Olin Oulun meteossa duunissa 97-02 ja silloin ns. postikoneen tunnus oli OH-KYC. En muista koneen tyyppiä. | ||||
![]() |
21.11.2013 05:23 | Jarkko Korhonen | ||
Päivällä kulkevissa veturivetoisissa lähinnä raili, sisäpuh, gsm ja käsiopaste lampulla tai ilman tulevat käytännössä kysymykseen. | ||||
![]() |
20.11.2013 20:05 | Jarkko Korhonen | ||
Mistä tuo tieto on, että konduktööri ei saanut kuljettajaan yhteyttä asemilla? Tulee mieleen äkkiseltään ainakin neljä tapaa olla yhteydessä konduktöörin ja kuljettajan välillä ja nämä kaikkiko olivat epäkunnossa... | ||||
![]() |
19.11.2013 09:13 | Jarkko Korhonen | ||
Funkkis on vähän "tylyn" näköistä joskus, vaikka ei tämä ihan puhtainta funkkista ole. Minä taas pidän tästä(kin) tyylistä. Milloinhan tämä matkakeskusvillitys menee ohi? | ||||
![]() |
17.11.2013 21:42 | Jarkko Korhonen | ||
Tällainen sattui eteen. Jotenkin tuttu idea? | ||||
![]() |
17.11.2013 02:27 | Jarkko Korhonen | ||
Uutta, vanhaa ja jotain lainattua. Entä jotain sinistä? Se taitaa sentään puuttua. | ||||
![]() |
17.11.2013 02:26 | Jarkko Korhonen | ||
Tässä se ainakin herättää huomiota. | ||||
![]() |
17.11.2013 02:22 | Jarkko Korhonen | ||
Onko tuollaisia makuuvaunuja myyty myöhemmin Romanian rautateille CFR:lle (tulkitsen että kuvassa on DB:n logo kyljessä, ehkä tulkitsen väärin)? Nimittäin olen nähnyt CFR:n hyvin vastaavanlaisia synkänsinisiä makuuvaunuja mm. Istanbuliin saapuvassa junassa. | ||||
![]() |
17.11.2013 02:20 | Jarkko Korhonen | ||
Kuvassa näkyy Tanskalle tyypillistä metsäympäristöä - rippeitä pyökkimetsistä ja taustalla istutusperäistä kaavamaista kuusikkoa. Kaikkein tyypillisin tanskalaismaisema on loivasti kumpuilevaa peltoaukeaa metsäsaarekkeineen. | ||||
![]() |
15.11.2013 14:02 | Jarkko Korhonen | ||
Mutta jos näistä valita saa, niin mieluiten säästäisi sen 6001:sen tai sitten jonkun muun kuin tavallisuudesta poikkeavan protosaaneerauksen. Luuletko, että peräti 10v olis elinaikaa ;)? | ||||
![]() |
15.11.2013 11:53 | Jarkko Korhonen | ||
Joo, eikai sitä ykköstä olekaan tarkoitus silputa? Siinä menee liukuvin väliovin ym. poikkeavuuksin varustettu protosaneerattu Sm1. Olin tässä yksikössä työssä keväällä tai kevättalvi, viimeisiä hetkiä kuitenkin, tuli kuvattua poikkeavat yksityiskohdat niin ohjaamoista kuin matkustamosta. | ||||
Kuvasarja: Huomio! Teippauksia. |
15.11.2013 11:11 | Jarkko Korhonen | ||
Juuri äsken havaittu Sm4 6322, huomioteippaus on siinä useaan muuhun kalustotyyppiin nähden tyylikäs ja mukailee täysin keulassa jo ollutta vihreää aluetta. Lähtee R-junassa 11:19 Helsingistä Riihimäelle takimmaisena yksikkönä. | ||||
![]() |
15.11.2013 09:11 | Jarkko Korhonen | ||
Onkin saanut jo firman ilmeen mukaisesti vihreää väriä kylkiinsä. Mutta minkä numeroista nyt aletaan silputa, saitko selville? Entä onko jossakin päivitettynä lista, mitkä Sm1:et on jo padassa/poistettu kaupallisesta käytöstä? | ||||
![]() |
11.11.2013 20:15 | Jarkko Korhonen | ||
On tämä edelleen liikenteessä. Ei siitä kauaa ole, kun tämä sattui työvuorooni (jos oikein muistan). Kaikki Sm2:det ovat vielä aktiivikäytössä. Ykkösistä (oma arvioni) ehkä kolmannes-puolet on padassa tai pois kaupallisesta käytöstä. | ||||
![]() |
11.11.2013 17:22 | Jarkko Korhonen | ||
Eilen tämä veturi oli vararungon keulilla, kun IC2 955 ja paluujuna oli korvattu vararungolla. | ||||
![]() |
10.11.2013 19:01 | Jarkko Korhonen | ||
Tuolloin eivät kaukojunat varmaan vielä pysähtyneet Pasilassa, vai? | ||||
![]() |
10.11.2013 13:34 | Jarkko Korhonen | ||
Eli Bedford Blitz? | ||||
![]() |
09.11.2013 10:23 | Jarkko Korhonen | ||
Kohta tämä on saarrettu täysin joka puolelta, kun kerrostalot valmistuvat kuva-alan vasemmalle puolelle koko Traverssikujan mitalla. Mutta komeita ovat! Jälleen alueen rautatiehistoria vähenee kohta, kun juuri 100v täyttänyt VR Koulutuskeskus lakkautetaan tai pikemminkin sen toiminnot siirretään Kouvolaan Kouvolan seudun ammatti-instituutin hoiviin ostopalveluksi rautatieoperaattoreille. VRKK on kuva-alasta konepaja-aluetta oikealle n. 300 m päässä. | ||||
![]() |
08.11.2013 19:46 | Jarkko Korhonen | ||
Palatakseni hintaan. Jos rullasta irtoaa 55m2 ja rulla maksaa 1800 ekeä, niin eihän yhden teippauksen hinnaksi tule kuin muutama kymppi. Naurettavan halpaa. Työvoimakulut siinä maksavat. | ||||
![]() |
08.11.2013 19:45 | Jarkko Korhonen | ||
Vieläkin kysyn, kun en tiedä: Onko tämä teippausmania a) Trafin vaatimus, b) joku direktiivi, jota Trafi noudattaa ja vaatii sitä kautta, c) puhtaasti VR:n oma-aloitteellisuutta ilman ulkopuolisia tahoja, d) jotain muuta? | ||||
![]() |
07.11.2013 16:19 | Jarkko Korhonen | ||
Toinen ääripä oli Hki as. raide 8. N. klo 15:30. Dv12 veti lähes lipan alle. Näitä ei kai yleensä ihan laituriin asti vedetä, vai tietääkö joku kertoa muuta? | ||||
![]() |
07.11.2013 08:22 | Jarkko Korhonen | ||
Kuvan perusteella 1/8 Cb, 1/8 Sc, 4/8 Ac, 7/8 Cs. Säähavaintoa tehdessä ne on pakko tunnistaa pimeälläkin. Pilvihavainnon teko on aina enemmän tai vähemmän subjektiivinen arvio, sääasemalla viitisen vuotta joskus aikoinaan työskennelleenä. | ||||
![]() |
07.11.2013 04:42 | Jarkko Korhonen | ||
Sanoisin, että vuodenaika ja vuorokaudenaikakin (aamun/illan hämy?) huomioiden menis ehkä cumulonimbukseen ennemmin. Cumulonimbus calvus, joku rintamasyntyinen jäänne. | ||||
![]() |
06.11.2013 09:48 | Jarkko Korhonen | ||
Taitaa voittaa tosiaan karmeudessaan jopa Sm1/2-kaluston vihreäkeulakokeilun (jotka nyt lienee jo kaikki teipattu punaisella huomiovärillä, joka "pitkin hampain ok, jos on ihan pakko". | ||||
![]() |
05.11.2013 19:25 | Jarkko Korhonen | ||
Tänään on ollut päivä, kun samanaikaisesti on ollut käytössä peräti kolme Ilmalan vararunkoa. Sattumalta huomasin samalla silmäyksellä aamulla n. 6:10 maissa, kun perinteistä kirjavaa vararunkoa saatettiin Helsinkiin Linnunlaulussa, niin tämä oli jo matkalla pohjoiseen (pystyi näkemään samalla silmäyksellä 2 Ehft/Ehf-vaunua). Iltapäivällä rakennettiin Ilmalan ratapihalla varavaunuista kolmas vararunko, joka lähti S89:nä, siinä oli keulilla pari kerrostaloa, sitten Rbkt, Eipt ja pari Ex. Eksoottista, vaan kuvaa en saanut. | ||||
![]() |
03.11.2013 18:42 | Jarkko Korhonen | ||
Asuin- ja muutkin rautatierakennukset ovat mielestäni erittäin oleellinen osa rautateitä ja rautatieharrastuksen oma osa-alue, tosin taidan olla vähän puolueellinenkin hehkuttamaan näistä rakennuksista. Minulle kelpaa vaikka se olohuonekuvakin. | ||||
Kuvasarja: Säkylän sokeritehtaan Tka6:n matka kunnostettavaksi ja uudelle omistajalle |
31.10.2013 11:39 | Jarkko Korhonen | ||
Mielenkiintoinen kuvasarja, kiitos! Kun kuvia katsoo, niin näyttäisi, että tämä on rakennettu raakapuuvaunun alustalle, pitääkö paikkansa? | ||||
![]() |
30.10.2013 22:08 | Jarkko Korhonen | ||
Näin tämän tänään luonnossa ja valitettavan viimeistelemätön vaikutelma tästäkin tulee. Ei ole jaksettu satsata. Mulle on edelleen hämärää, että onko tämä VR:n oma kotkotus vai joku Trafin pykälän mukainen homma. Olis muuten makeen väristä, jos Sm1/2-kalusto värjättäisiin porkkanan oranssiksi. | ||||
![]() |
30.10.2013 22:06 | Jarkko Korhonen | ||
Menikäs kaikki koevihreät jo huomiopunaisen alle? Kun en älynnyt ottaa kuvaa... | ||||
![]() |
30.10.2013 08:31 | Jarkko Korhonen | ||
Hyvinkin voisi aikakauden puolesta vielä olla, jolloin niitä oli ilmeisesti lähinnä ruuhkalisänä pikajunissa ja taajamajunissa. | ||||
![]() |
26.10.2013 22:34 | Jarkko Korhonen | ||
Ikuisesti ja amen. Onneksi pari sinistä keikkuu vielä olletikin varsin pitkään Turusta Tampereen suuntaan lähtevissä IC-junissa. | ||||
![]() |
26.10.2013 22:24 | Jarkko Korhonen | ||
Turun radalta kolme IC-junaparia muuttuu IC2-juniksi nyt aikataulukauden vaihtuessa. Ainakin kaksi runkoa siis vapautuu Turun reitin osalta muihin tehtäviin. Puolen tunnin päästä viimeinen rantaradan IC-juna saapuu Helsinkiin (jos on ajassa). | ||||
![]() |
23.10.2013 17:27 | Jarkko Korhonen | ||
Mikäs historia sillä oli, että näitä tuotiin Suomeen romutettavaksi? Kouvolassa seisoi ainakin viikkoja autojenlastausraiteella tai sen liepeillä yksi tällainen riisuttuna 1980/90-l taitteessa. Mulla on epämääräinen ja huono pokkarikuva aiheesta vailla vuosilukua. Tulipa kurkattua ovesta sisäänkin. Sen muistan, että ikkunat oli poistettu ja tilalle hitsattu peltilevyt. |