![]() |
27.08.2005 20:34 | Perttu Karttunen | ||
Tuollainen tosin Kontiolahden ilmaisintaulu on tällä hetkellä Volvon suksiboksin katolla odottamassa outokumpuun pääsyä :) | ||||
![]() |
27.08.2005 20:31 | Perttu Karttunen | ||
Osb´:n toi Ose:n teli kai tässä ihan selkeesti o | ||||
![]() |
26.08.2005 21:03 | Perttu Karttunen | ||
Hmm.. Kymysys: Tänään kattelin kun T4075 tuli kakkosraiteelle ja T4718 seisoi kolmosella... Tehtiin ainakin minua kovasti ihmetyttänyt vaihtoliike. T4075:sesta siirrettiin vaunuja T4718:iin. T4075 jäi kolmevaunuiseksi ja T4718:n kokoonpano oli taas melkoinen. | ||||
![]() |
26.08.2005 18:19 | Perttu Karttunen | ||
Purettu on ja tilalla jalkaanmenevän korkuinen sepelikasa, ainakin oli keväällä siellä käydessäni... | ||||
![]() |
26.08.2005 18:18 | Perttu Karttunen | ||
Hmm.. Nyt pääsi Sr1:seltä kömmähdys :) Ravintelissa on kyllä punainen raita ylhäällä ja sitäpaitti ikkunajakokaan ei sovi... Henkilövaunuja on kieltämättä hankala tunnistaa katsomatta litteraa, mutta ravintolavaunun ja makuuvaunun ja päivävaunun tunnistaa jopa meikäläinen toisistaan. | ||||
![]() |
26.08.2005 10:39 | Perttu Karttunen | ||
Ja kohta joku asjantuntija luettelee kaikki napit :) | ||||
![]() |
26.08.2005 10:38 | Perttu Karttunen | ||
LÖytyihän se https://vaunut.org/kuvasivu.php/13538.html Tuolla :) | ||||
![]() |
26.08.2005 10:36 | Perttu Karttunen | ||
Pitäis kaivaa se lista jostai.. ohan se kommenttinakin eräässäkin kuvasa mutta minulla oli käsillä ihan virallinen lista siitä miten homma sujuu... Kas kun ei valtion poijjaat ole tulleet pidättämään valtiosalaisuuden rikkomisesta kun sen listan täällä julkisuutteeen vuosin :) | ||||
![]() |
26.08.2005 10:34 | Perttu Karttunen | ||
Juu... Huru has left the railways mutta on silti elossa... näinhän ne Elviksestäkin väittää.. :) | ||||
![]() |
26.08.2005 10:28 | Perttu Karttunen | ||
Mites muut venakot suomessa, Vgobo, Vok, Vop, Vocp jne.. noille ei oikeen suomesta löydy vastaavaa litteaa otiaan vaunuista ja Vok:kia lähinnä vastaava vaunu taitaa olla Oh(xxx) sarja | ||||
![]() |
26.08.2005 10:23 | Perttu Karttunen | ||
Ainiin.. .Junakaan ei ole enää JK6175 vaan ihan jotain muuta... olikos se T4648 tms | ||||
![]() |
26.08.2005 10:21 | Perttu Karttunen | ||
Nämäkin maisemat sitten hiukka muutttuneet. Jatkoskiskot poissam Asemarakennus poissa, Puupöllit poissa, tilalla Betoniset pääraiteella. Pääraide siis se jossa tässä kuvassa tuo juna seisoo. Luikonlahdella oli tosiaan kaivos, nyyään sinne ajetaan talkkikiveä maurskattavaksi. Gumipyörillä tosin, atayhteys Lui:n kaivoksille on kadonnut 2004 tai ihan tän kesän alussa. | ||||
![]() |
23.08.2005 11:36 | Perttu Karttunen | ||
Lieneekö kellään havaintoa viimetiistaisesta(kosenytoli) 5075:sesta kun 4071:seen oli jostai syystä ilmestynyt yksi Sp mukaanb täydessä kuormassa :) Eili oliko kys. opäivän 075 sitten niin pitkä ettei sitä vaunua siihen saatu mahtumaan vai olisko käyny vaunupajalla joensuussa | ||||
![]() |
23.08.2005 11:33 | Perttu Karttunen | ||
AIjai, Mun ja Villen lempivetureitahan siellä, Nakkina sämpylöiden välissä valitettavasti. 2523 on tarjonnut monet junakyydit ja monta kertaa se on työntänyt nokkanssa kameran linssin eteen ja monta kertaa se on väijynyt ihan omituisilla paikkakunnilla :) | ||||
![]() |
23.08.2005 11:31 | Perttu Karttunen | ||
Neljä ekaa tulee Joensuuhun mutta kaikki sijoitetaan Pieksämäelle :) Piti itsekin huristella Lis - Nrm - Lis aajiksella ko sillä radalla se ilo loppuu että saisi nauttia mukavasta matkanteosta sinisessä vaunussa- Sinnekin tulee nämä kovapenkkiset hirvitykset. Ulkonäössähän ei mitään vikaa ole mut sanotaanhan sitä aika usein naisistakin että Moni kakku päältä kaunis... :P | ||||
![]() |
22.08.2005 14:45 | Perttu Karttunen | ||
Niinpä tuo meni. Sitä en ehtinyt kuvaamaan mutta kun tästä oli tieto jo etukäteen suht hyvissä ajoin niin ehdin tämän sitten kuvaamaan. | ||||
![]() |
21.08.2005 21:56 | Perttu Karttunen | ||
Sentäs Eeron pyörässä toimi jarrut, muutama vuosi sitte poljin itte kilpaa junan kanssa ja oli sellane pyöräteiden t-risteys, enhä mä siihe tajunnu kiinnittää huomiota, pusikko vaan rytisi ja ärräpäät lenteli kun meikäpolo meni pyörineen vauhdilla lepikkoon. | ||||
![]() |
21.08.2005 20:08 | Perttu Karttunen | ||
Kiitokset Kolleegalle vihjeestä :) Piti sotkea pää kolmantena jalkana tonne rdan varteen että ehtii kuvaamaan, eikä menny ku kymmenen minsaa, nii alko ju tulemaan tuo juna. | ||||
![]() |
21.08.2005 10:22 | Perttu Karttunen | ||
Mites nuo Tve5:sten sijoitus menee. Kvl on ainaki 608:n sijoituspaikka ja Jns 609,610 | ||||
![]() |
21.08.2005 10:20 | Perttu Karttunen | ||
Ja entisen junasuorittajan kalpea haamukin vangittu. Ainoa mikä puuttuu on Virkalakki ja opasteliput. Kovasti tuo harrastajalle yrittää huutaa, lieneekö vihaaja vai yrittääkö kertoa wanhasta muistista seuravavan junan ohitusajan :) | ||||
![]() |
19.08.2005 11:54 | Perttu Karttunen | ||
TTrk 1108-800 ? :) Mitenkäs nykyisin menisi höryveturien mrkinnät jos niissäkin ensimmäinen kirjaio olisi käyttövoimaa. Höyryllähän se kulkee mutta olisiko tässätapauksessa vielä erikseen merkitä mikä se alkuvoima on, puu vai hiili? Eli olisko Halkopolttoinen kevyt henkilöliikenne ollut vaikka Hhhk ja numero eli hakopolttoinen Höyry, henkilöliikenne ja kevyt akselipaino. Kyllä vaan vanhanajan tapa merkitä höyryt Käyttötarkoituksen mukaan oli loistava. Nyskyisinhän kaikki olisi Sv:tä tai Sr:ää. Mutta jos Sr12 oli jo varattu niin olisko sähköveturit jatkettu litanniaan vain tylysti numeroimalla ne Sr132 ja Sr14 vai olisiko ne litteroitu henkilöliikennevetureiksi. Olihan Hr13:kin Sekajunavturi samoin kui Hr12. | ||||
![]() |
19.08.2005 11:41 | Perttu Karttunen | ||
Kas. Olavi kuvannut Bongarin taivaan... Toivcottovasti nuo melko synkän oloiset pilvet ei kerro mitään tulevasta :P | ||||
![]() |
19.08.2005 11:37 | Perttu Karttunen | ||
Tämä on toinenvartioimaton tasoristeys sen Vinirannantiellä olevan vartioidun tasoristeyksen jälkeen, tässä on kilometrin matkalla kolme tasoristeystä, ellei kauempana oleva neljäskin itten satu samalle kilometrille.... Radassa on todella pimeä japusikoitunut kaarre Sysmäjärven suuntaan jonne ei n e ä ko 200 metriä, jos sitäkään. Viinijörvenkin suntaan pusikot peittävät näkyvyyttä melko pahoin muuten suoralla rataosalla. Varsin vaarallinen tasoristeys siis kun tie on vielä sen oloinen että tosiaan paikalliset Ari Vataset pitänee tätä Ek:naan | ||||
![]() |
18.08.2005 22:51 | Perttu Karttunen | ||
Olihan taas muuten kuvausreissu pyörällä :) Ei ollut viitseliäisyyttä polkea Joensuu - Kuopio valtatien varressa joten piti lähteä sotkemaan metsäpoluille joka aina vaan haarautu useampaan suuntaan. Mut kyl bongarin vainu on pettämätön, se vainuaa jo betonipöllinkin kilometrien päähän ja näin bvaan tällekin paikalle osattiin. Vetureina on Dv12 2624 ja 2527, tasoristeyksen virallinen nimi ei ainakaan ensi hakemalla tasoristeys.fi:stä löytynyt... | ||||
![]() |
18.08.2005 16:40 | Perttu Karttunen | ||
Kyllä siinä kolme vaunua on mutta niitä kahta muuta ei n e ä kun juna on juuri kaartamassa ratapihalle | ||||
![]() |
18.08.2005 10:32 | Perttu Karttunen | ||
Joo, mut juju on ihan siinä että jos sen matkan ajaa nopeemmin, saatta aturistit kammoksua vasinkin miehistönkuljetusvaunusta lähtevää melua. Toisekseen halutaan varmistua kyytiläisten turvallisuudeta ja kolmanneksi ei ole iloa ajaa nopeempaa tuota väliä kun näin matka tuntuu pidemmältä kuin mitä se on :) | ||||
![]() |
17.08.2005 20:39 | Perttu Karttunen | ||
Onhan se lippuopaste tänäkinpäivänä kelpoinen, taitaa olla vaan niitäkin opasteita karsittu, onhan suomessa vielä muutama liikennepaikka jossa taitaa olla paikallinen suoritus. Ja pitäähän ne lippuopasteet säilyttää tulevaisuudessakin, voihan olla tilanne että tekniikka pettää ja joudutaan liikenne hoitamaan paikallissuorituksena vaikka oliskin kauko-ohjattu rata... | ||||
![]() |
16.08.2005 20:19 | Perttu Karttunen | ||
Mainittakoon vielä että reissu heitettiin tyhjällä junalla ja mitään vaaratilannetta ei olisi syntynyt vaikka juna olisi ollut täysi ihmisiä. Kansi on nyt korjattu ja ne kakkosneloset on nyt siellä missä pitääkin, eli pöllin päissä. | ||||
![]() |
16.08.2005 20:16 | Perttu Karttunen | ||
Jaa-a. Sattumien summasta lienee kymysys :) sora-auton kuljettaja ei ilmeisesti osannut arvioida soran purkautumisvauhtia lavalta tai siten peruutti epähuomiossa liian lähelle rataa. Laipoimalla tosjaan selvittiin :) | ||||
![]() |
14.08.2005 08:43 | Perttu Karttunen | ||
Joensuuhun Josse tulee Lokakuun aikana. Sitten päästäänkin jännään juttuun eli mikäli ihan oikein muistelen eilistö keskustelua H861:den konnarin kanssa niin Pendo tulee lähtemään alkuun pari tuntia IC4:n perään. Ja takaisin tullaan pari tuntia IC9:n perään, ja Joensuuhun tuotaneen yksi ylimääräinen IC tai P - runko sille varalle että Josse jättää tulematta tahi lähtemättä tai hyytyy muuten vaan linjalle. Myöhemmin sitten suunnitelmissa on korvata Jossella juurikin tuo IC4/9 josta vapautuva runko jäänee vararungoksi Joensuuhun... Eli siis VR ei myönnä julkisesti että Josse ei toimi mutta tietää sen ja onneksi varautunee siihen. | ||||
![]() |
14.08.2005 08:38 | Perttu Karttunen | ||
Njää.. turhanpäivästä valittamista :) Myöhästyyhän ne pendolinot muutenkin >10 minuuttia nii sama ko pysäyttää Tikkurilassa ja vaihtaa työmatkaajat Iiceehen ja tarjotaan pendoyhteys Tikkurila - Oulu elämysmatkailuna. Periaatteena se että jos se Josse on oikeesti aikataulussaan niin VR sitoutuu maksamaan lipun hinnan takaisin pettyneille ekstriim-matkalilijoille kun mitään vikaa ei ollutkaan... Niin ja onhan meillä siihen matkaan mukaan mausteeksi VR-Bingo :) (osoitetta en just nyt muista) | ||||
![]() |
13.08.2005 16:48 | Perttu Karttunen | ||
Mitäh!!! Lähes tyystin lovipyörätön venakkoletka, ja 59 vaunua... Voe hiivatti sentäs, kaikkea sitä saakin kuulla/lukea ! | ||||
![]() |
13.08.2005 16:37 | Perttu Karttunen | ||
Ettei vuan olis Jamalin tasoristeys Lieksa - Nurmes - välillä? Jotenkin näyttää tutulta... | ||||
![]() |
07.08.2005 18:05 | Perttu Karttunen | ||
Hmm. Joo, Vuorenpeikonmaa oli Outokumpu eli se vanha asema, rata erkani Sysmäjärvellä SIilinjärven radasta ja se Vuorenpeikonmaa- - "seisake" oli ihan Okun rataåihan loppupäässä, mistä joskus jatkui raide Kerettiin | ||||
![]() |
07.08.2005 17:58 | Perttu Karttunen | ||
Etv on erikoistyövaunu ja lh vois olla aikka jonkunsortin höylä (Etvsa = Erikoistyövaunu, sepeliaura ja jh =jäähöylä) lh:n merkitys voisi ratketa vaunua paremmin tutkimalla :) Ettei olis Tka9:n prototyyppi tai jotain... Tämä voisi olla kyllä työjunien peräpään valvojan koppi kanssa (tyyliin Fh) | ||||
![]() |
05.08.2005 15:47 | Perttu Karttunen | ||
Jep :) Radan sorastuskin on koko ajan käynnissä, saa nähdä ajellaanko Syyskuun aikana työjunia, tyyliin lavettivaunu täynnä pöllejä ja kuuppavaunuja täynnä soraa. Ensi talven aikana selvitelläänkin sitten jotta pääsiskö tuonne alueelle puhkomaan jopa uutta tunnelia kiven sisään :) Mutta tämä vasta haaave, sasa nähdä toteutuuko | ||||
![]() |
05.08.2005 15:45 | Perttu Karttunen | ||
Outokumpu - seisake oli joo, mutta eipä satu kuvaa olemaan vaitettavasti vaikka nuorena siellä tulikin käytyä | ||||
![]() |
05.08.2005 15:44 | Perttu Karttunen | ||
3205:dessä on uusi logo. Oli eilen Helsingin asemalla, kuvakin on mutta enpäs muista tähän hätään, näkyykö siinä kylkeä. Maalaus oli kuitenkin suhteellisen tuore. | ||||
![]() |
01.08.2005 09:28 | Perttu Karttunen | ||
Vielä tuosta hiukka aiemmasta keskustelusta... En itse ole nähnyt matkalehti - numeroa josta oli täällä puhetta, pitänee käydä kirjastssa lukemassa sitä, mikäli sattuu vielä löytymään... Mutta noin niinku yleisesti ottaen tavan tallaajia kai pitäis jollainlailla yrittää infota siitä että rautateillä kaikki ei suju niinkuin manteillä. Tilausbussiin tarvitsee parhaillaan vain yksi soitto ja bussi on esim seuraavana päivänä pihalla. Mutta 1. Heillä on palkatut kuskit, joilla on ennaltasovitut työajat ja 2. Bussin yhdellä katsastuksellasaa ajaa koko vuoden. Olenko minä taas tapani mukaan ihan väärässä jos muistelen että yhdellä rhk:n suorittamalla katsastuksella saa museokalustolla ajaa 30pv/vuosi vai onko kyseinen laki jo muuttunut? toisekseen museojuna-ajelut taitaa perustua lähes kaikilla museoilla ja yhdistyksillä talkoovoimin. _Muistaakseni_ nykyinen rautatielaki ei enää pakota yhdistystä ostamaan vR:ltä junaan konduktööriä ja Veturinkuljettajaa vaan yhdistyksen oma, pätevyydet omistava henkilö saanee ajella myös "valtion" verkolla. Jokseenkin siis kummallista että jotkut kuvittelevat junan saannin liiketeeseen kahden päivän varoitusajalla on täysin mahdollista. Tokihan ajoja halutaan mahdollisimman paljon mutta sitten nämä alkavat kauhistella hintaa, siis ajon tilaajat ja peruvat ajonsa. Paljonko karkeasti ottaen kuluineen maksaa esim jos minä tilaisin Huruvetoisen junan sekarungolla (Puu ja teräskorisia vaunuja) ja ottaisin sinne porukka SYsmäjärveltä vaikka sellaiselle kierrokselle jossa kierretään vanhat kaivosradat :) (Tiedetään että vähän uono esimerkki kun kaivoksille mene vät radat ei välttämättä tykkää Hurun akselipainosta)? Kyllä. Bussi tulee uskoakseni halvemmaksi koska ei tarvitse vaata rhk:lta viivaa ajelulleen eikä tarvitse ostaa vr:ltä esim suoritusta jollekin paikkakunnalle jne... Että näin. | ||||
![]() |
31.07.2005 19:26 | Perttu Karttunen | ||
Huruaikaa ehti elää 12 vuotta, Dr13 aikaa 22 vuotta, viimeisiä Alstien ajoja tuli seurailtua (ilman kameraa :(( ) koulumatkalla Käsämässä, kun kotia lähtevä bussi oli yleensäsamaan aikaan ohittamassa Liperin asemaa kun odoteli bussia. | ||||
![]() |
31.07.2005 19:25 | Perttu Karttunen | ||
Jees, Torstaina mennään taas tällä Baanalla aina perille Vaasaan saakka, ja tullessa Oriveden kautta Helsinkiin :) Pitääpä ottaa äänityskama mukaan (Monoääntä tallettava mp3-soitn) ja nauhoitella jatkoskiskon kolke talteen. Paras paikka tähän lienee vaunun åäätyosasto, ja jos haluaa edes yrittää saada sekaan pätkä MGO:n murinaa niin kannattanee mennä ensimmääiseen vaunuun ja toivoa että veturi on keula vaunuihin päin :) Jees. Asjallinen tohu oli Haapamäellä, vaikka visiitistä on jo viikko aikaa nin jalkaaneveyydet ja hiivatit muistaa silti. Jatkakaapa samaan mallin, mahtavaa että joku pitää _ajo_kunnossa veturien prinssiä ja kuningasta. Prinsessakin taitaa olla Haapamäellä vai olenko ihan väärässä (taas kerran...) | ||||
![]() |
30.07.2005 12:08 | Perttu Karttunen | ||
Utajärvi? | ||||
![]() |
30.07.2005 12:07 | Perttu Karttunen | ||
Heinola | ||||
![]() |
29.07.2005 11:53 | Perttu Karttunen | ||
ikä lie perimmäinen syy, miksi näin tyylekäs ravintolavaunu on hylätty? | ||||
![]() |
27.07.2005 18:00 | Perttu Karttunen | ||
EIkun hetki, nyt luin kyl iha väärin :) Eipä mennäkkään muuttamaan yhtään mitään | ||||
![]() |
27.07.2005 17:59 | Perttu Karttunen | ||
Siitä seuraa kysymys, onko 5.6.2005 jälkeen tullut vakituisten tavarajunien luetteloon suuriakin muutoksia, omat grafiikkani eivät tunne kyllä tuolla aikataululla kulkevaa ylimääräistä junaa ollenkaan. Mutta nyt tuli kyllä infoa niin luotettavalta taholta että täytyypi muuttaa kuvatekstiin tuo 4624 poies. | ||||
![]() |
27.07.2005 14:55 | Perttu Karttunen | ||
Juu ei soiteta ei, Junan numero on minulle tasan niin kauan T4624 kunnes joku toisin todistaa vankoin todistein :) | ||||
![]() |
27.07.2005 12:54 | Perttu Karttunen | ||
En kyllä usko millään junan ylimääräisyyteen ellei se Huutokoskella ollut juna ole tullut sitten Savonlinnan suunnasta. Junan pääkoneet oli sammuksissa kun tultiin asemalle joten juna on odotellut jo pidemmän aikaa Varkaudessa. Lisäksi se että jo Varkaus - Heinävesi väli on senverran pitkä että sinne ei noin nopealla aikavälillä mahdu mitenkään kahta junaa. Tarvitsen kyllä nyt jotain todella vankkaa todistetta sivuraiteella olevan junan ylimääräisyydestä ennenkuin kuvatekstiä muuttelen. Se on toki mahdollista että se Huutokoskella odotellut juna on tullut Par - Hko radalta odottelemaan H855:sen kohtausta... | ||||
![]() |
27.07.2005 12:30 | Perttu Karttunen | ||
Nyt kun kertoisit vielä mikä sen junan numero on kun graafisissa aikatauluissa ei näy kyllä viivaa ylimääräselle junalle siten että kohtaus olisi Varkaudessa. | ||||
![]() |
27.07.2005 12:04 | Perttu Karttunen | ||
Juniahan ne ei ole jos pilkkua viilatan vaan pienvetureita :) Juna on se vaunujono vetureiden perässä. Oranssi on Jenbach (kirjoitusasu ei varmaan ole oikea..) Hatara muistikuva on siitä mistä se Haapamäelle on hankittu mutta on ollut aikanaan käsittääkseni ihan VR:llä ainakin koekäytössä jonka jälkeen se oli myyty jollekin teollisuuslaitokselle, Saalasti lienee tehnyt siihen jotain muutoksia. Musta on taas Bjurströmin lisenssillä valmistettu veturi. Muistaakseni Vk11 tai Vk12 ollessaaaan Vr:llä, tämäkin lienee palvellut kuitenkin suurimman osan ajastaan jollakin teollisuuslaitoksella. Oikokoon joku asiasta paremmin tietävä.. | ||||
![]() |
26.07.2005 19:04 | Perttu Karttunen | ||
Onhan siitä ajelusta videopätkää kunhan jskus jaksaa niitä tietokoneelle nappailla ja laittaa levitykseen. Ääniraitaa voisi tietty ottaa Mp3:sena... Äänimaalma oli varsin asjallinen kyllä |