![]() |
12.11.2004 10:51 | Perttu Karttunen | ||
Nyt on sitte tämäki rata historiaaa :) | ||||
![]() |
12.11.2004 09:20 | Perttu Karttunen | ||
Herää kymysys, Mittee ihimeen vaunuja nuo ensimmäiset on vai onko nuo säiliökontteja lastattuna Kbp tai Hkb - vaunuun. Minen n e ä litteraa. :P | ||||
![]() |
11.11.2004 20:15 | Perttu Karttunen | ||
Mites noi asuntovaunujen litterat nyt menikään. BT taitaa olla molemmissa päisssä ja BXg (vai onkose virallinen asu Bxg) keskellä vai kulkeeko tuo toisessa päässä oleva vaunu vielä jollain omalla litteralla. | ||||
![]() |
08.11.2004 20:09 | Perttu Karttunen | ||
Heh, on kuin Outokumpu olis suomen texas H0-mittakaavassa. :P Valosaastettakin tuntuu riittävän vaikka asukkaita on alle 8000 ja keskustan koko hmm. itikanpaskan kokoinen... | ||||
![]() |
08.11.2004 09:00 | Perttu Karttunen | ||
Muistaakseni mulle on kerrottu että nuo teippilaput on mittamiehä varten, eli kun rataa mitataan ainakin täällä P-Karjalan vähäliikenteisillä radoilla kävellen radalla ja tehdään sateliittiåaikannuksen avulla radasta uusi kartta. Näitten lappujen kohdalta sitten otetaan mitat | ||||
![]() |
07.11.2004 12:16 | Perttu Karttunen | ||
Juu, kyl se tallessa on mut itellä ei oo mahiksia digitoida kun ei ole polttavaa DVD-asemaa. :) Saati DV-kameraa. Ohjelma on katsomisen arvoinen aivantäysin hvtin asjallisen jalkaanmenevä. Ainoo huono puoli oli ettei ollu objektiivin vääristymiä eikä anakaan mun silmään sattunu yhtään "kuvaajan jaka tulessa" efektiä. :P | ||||
![]() |
05.11.2004 12:13 | Perttu Karttunen | ||
Juu, ei kyllä kaduta että tuli kirja hommattua :) 1955 vois olla aika hyvä vuosi, perustuen Ht:n infoon ja kun katsoo tuota maata opastimen juureessa niin ei tuo ole jäljistä päätelleen vielä kauaa pystyssä ollut. Näyttää nimittäin siltä että tuolla kuopassa opastimen oikealla puolella olisi läpivientipurki kaapelille... | ||||
![]() |
05.11.2004 11:41 | Perttu Karttunen | ||
Hmm. missäs moinen kirja maksaa 110 euroa :D mie pulitin omastani 20 euroo. ja tässä on kovien kansien päällä vielä paperinen jossa lättäkaksikko lähestyy jtn HVTIN komeaa asemarakennusta | ||||
![]() |
05.11.2004 11:38 | Perttu Karttunen | ||
Minulta kyseinen teos löytyy, ja kyseinen kuva löytyy kirjan sivulta 156. Kuvateksti on "Rautatien symbolit vaihtuvat. Siipiopastimet (semaforit) korvataan nykyisin valo-opastimella." ja kirjakaan ei kuvaajan nimeä kerro. Löysin kyseisen kirjan sattumalta antikvariasta, teos on upea. löytyy mmm. kuvia Hurujen ja valmistumisesta tehtaalla :) | ||||
![]() |
03.11.2004 22:18 | Perttu Karttunen | ||
Työ outte kaekki viärässä. Se onpi ilmapumppu. Säästösyistä hajonneiden käynnistysmoottorien tilalle ei uusia laiteta, jten kuskilla on kova homma pumpata piipun kautta MGO:n käynnistämiseen tarvittava ilma tuolla pumpulla. | ||||
![]() |
02.11.2004 20:26 | Perttu Karttunen | ||
Thänks. Nyt o korjattu kuvatieto. :) | ||||
![]() |
02.11.2004 20:11 | Perttu Karttunen | ||
Jos joku väittää notta junien kuvaaminen ei olis uheilulaji nii kokeilkoon itte. Kattelin jotain utta paikkaa kuvata tätä junaa, ja kävin tuossa tämän puolen penkereellä katsomassa, jotta saisko siitä minkäänlaista kuvaa Pielisjoen siltaa ryskyvästä junasta. Eepä suanunna, kun oli liikennemerkkejä tiellä, olis pitny seisoa melkeen kiskoilla, tai ainakin reippaasti ATU:n sisäpuolella, no, sitte takasi sillan toiselle puolelle kattelemaan näkkyykö siellä mitään, ja alkoi kuulumaan Deevereiden jylinä, ja tämä juna alkoi lähestyä aseman suunnasta siltaa. Pää kolmantena jalkana juoksin tähän ja sain hätäisesti pari kuvaa aikaiseksi. Sitä ennen tuolla sillan päälä oli toinen episodi kun Joensuun päivystäjävetureista toinen meni Onttolaan Soek - letkan kanssa. Olin jo melekeen syömässä läheisellä ABC:llä kun piti juosta takasi kuvaamaan se juna :P | ||||
![]() |
01.11.2004 18:08 | Perttu Karttunen | ||
Joko objektiivi vääristää tai sit mun kakkulat vääristää, mutta minä n e ä n jotta noi "2559" numerot ei oo ihan suoraan linjaan sattunu | ||||
![]() |
01.11.2004 18:04 | Perttu Karttunen | ||
Jaa, että 2559 oli seuraava saneerattava. Näitähän piti tänä vuonna valmistua viis. :) Väritys on kyllä sama kuin 2524:ssäkin, mutta olis kiva tietää onko toi ohjaamo muuttunu sisältä kuinpalkauhiasti protoversiosta | ||||
![]() |
01.11.2004 11:26 | Perttu Karttunen | ||
Toivottavasti olis, on nimittäin Hektisen asjallinen ja jalkaanmenevä väv. | ||||
![]() |
01.11.2004 11:25 | Perttu Karttunen | ||
Heh, VR:n kuulu vappuvaunu, Sim - vaunu automaattikytkimin, eli Sima. | ||||
![]() |
01.11.2004 11:24 | Perttu Karttunen | ||
Tämmönen aura seisoskeli Lieksassa joskus, mutta ei oo sielläkään tällasta. | ||||
![]() |
31.10.2004 16:00 | Perttu Karttunen | ||
Näin pikamulkasulla näyttääpi ihan Outokumpu - Keretti väliltä hiukka ennen Mökkivaaraa :) | ||||
![]() |
30.10.2004 21:05 | Perttu Karttunen | ||
Ihmeen tärähtämätön kuva vaikka krapulassa tulikin otettua. :p | ||||
![]() |
30.10.2004 11:43 | Perttu Karttunen | ||
Mitöhön ne on Vartiuksen suunnalta Vtadeilla tuoneet. Kemiralle tuskin mitään, pitäisi omistaVtad-kuvista kattoa vaunujen numerosarja... :) Tai sit venäläisltä loppu Vokit ja malmipelletit on tungettu Vtadiin :D | ||||
![]() |
29.10.2004 08:10 | Perttu Karttunen | ||
Muistuupa mieleen että täällä Outokummussa Vuonoksen teollisuusraiteella päätettiin kokeille joitain vuosia sitten uutta tapaa tyhjentää Vtad. Päivystäjä oli pukkaamassa8:aa Vtad-vaunua Vuuonokseen Pielisen Betonille, ja sinne mennessä on kohtuullisen tiukka kaarre. No, kävi niin ettätoiseksi kulkusuuntaan nähden toisen Vtadin teli ikäänkuin ei halunnutkaan kääntyä. josta seurasi se että takana ollut vaunu pukkasi telien päällä jököttävän vaunun ratapenkalle kumolleen :) Näky oli suorastaan huvittava kun Vtadin telit killui kiskoilla mutta vaunu ei. Jälkeenpäin kuulin syyksi että keskiötappi oli jotenki vääntynyt tms, jolloin vaunu pääsi telien päältä plompsahtamaan alas. | ||||
![]() |
28.10.2004 11:09 | Perttu Karttunen | ||
Missäs vaiheessa tän tien rakennusurakka on ja tuleeko se uusi pätkä seuraamaan pitkäänkin rautatietä | ||||
![]() |
28.10.2004 11:00 | Perttu Karttunen | ||
Piässöö toiselta puolelta aitaa kyllä helpostikin. Mutta tässäpä esimerkki, miten tasoristeykset voisi kaikkialla suomessa toteuttaa. :D | ||||
![]() |
28.10.2004 10:59 | Perttu Karttunen | ||
Mie n e ä n että sama fontti on. :) | ||||
![]() |
27.10.2004 15:21 | Perttu Karttunen | ||
Totanoin. "Joutuu ajamaan toisesta veturista". Mitenköhän tossa käy jos parivedossa olevasta junasta ensimmäinen veturi sanoo työsopimuksensa irti, kun eihän linjalla saa ajaa toisesta veturista, itseasiassasitä ei saa tehdä missään. Eiköhän siinä tapauksesa tehdä niin että hajonneen veturin kuski ilmoittaa asiasta Kaukolle tahi junasuorittajalle ja sinne tulee ihan eri veturi hinaamaan junan ainakin lähmmälle asemalla jossa hajonneen yksilön voi poistaa kokoonpanosta. | ||||
![]() |
24.10.2004 19:21 | Perttu Karttunen | ||
Hvti, Asjalliset savut kerrassaan, tuollahan ei n e ä kerrassaan mittään. | ||||
![]() |
21.10.2004 21:10 | Perttu Karttunen | ||
Jep, ja eräs toinen hämärä pohjoiskarjalalainen harrastaja :P | ||||
![]() |
21.10.2004 18:24 | Perttu Karttunen | ||
Ne veturit oli 1873 ja 1874. | ||||
![]() |
21.10.2004 17:16 | Perttu Karttunen | ||
Jahas. Mie n e ä n pari tuttua hahmoa heijastuksena vaunun kyljestä :p | ||||
![]() |
21.10.2004 12:07 | Perttu Karttunen | ||
Herää kymysys: Nyt joko mun silmät tai optiikka vääristää vai tekeekö porkkanoiden pienemmät ikkunat verrattuna sinisiin vaunuihin sen vaikutelman että lattia olisi porkkanoissa ollut huomattavasti korkeammalla kuin sinisissä vaunuissa? | ||||
![]() |
21.10.2004 12:05 | Perttu Karttunen | ||
Eipä oo tämäkään psikka enää entsensä veroinen kun idylliset puupöllit vaihtui moderneihin betonisiin :P | ||||
![]() |
20.10.2004 08:42 | Perttu Karttunen | ||
No ohhoh. Nyt pitää lototoa :) Minusta kun taas (saatan siis olla vääärässä) noita L - merkittyjä telejä on näkynyt noissa Harmaapakkoisissa Sp - vaunuissa. Mutta pitää tarkistaa tilanne jahka tuolla yYsmäjärvellä taas alkaa toi puunkuormaus | ||||
![]() |
19.10.2004 20:01 | Perttu Karttunen | ||
Kiskoja ei vaihdettu, pelkästään pöllit, ja vaunut o selän takana, eli menosuuntaan. Tässä ollaan vasta nousun alussa, ja vauhti hiipui koko ajan ylöspäin mennessä, 15 kilometriä tunnissa taisi hitaimmillaan olla. Letkan keulilla oli toinen Tka8, ja molemmissa kuskit, joista etummaisen kuski huuteli ohjeita. Jarruttamisen huomasi kyllä siitä kun paineet alkoi tippumaan :) Tekojen välissä oli 11 BMo ja Etvsa - vaunua 40 kuution kuormassa. | ||||
![]() |
19.10.2004 11:32 | Perttu Karttunen | ||
Onkos tämä sitten kovinkin yleinen näky että Deeverillä noita vaunuja tuodaan? | ||||
![]() |
18.10.2004 20:18 | Perttu Karttunen | ||
N e ä n kö mie oikkeen vae onko tuolla ratapenkalla pöllejä odottamassa vaihtoa vai onko nuo kenties jo vaihdettuja pöllejä :) | ||||
![]() |
18.10.2004 20:08 | Perttu Karttunen | ||
Aha, no nyt selvis sekin sitten. Kiitosta tiedosta. Nuita kellertäviäkin baliiseja oli nyt tuon ratatyön aikana. Väliaikaisia sellaisia | ||||
![]() |
18.10.2004 18:57 | Perttu Karttunen | ||
Ei ole sitä peittolevyä näihin vielä tullut eikä kai tulekkaan. | ||||
![]() |
18.10.2004 18:54 | Perttu Karttunen | ||
Juttelin tässä vähän aikaa sitten erään VEK:in kanssa tuosta vetureiden kytkentätavasta. Kuskille mieluisin olisi ajaa ainakin ensinmäinen veturi (Varsinkin Deeveri) lyhyt pää edellä, koska jostain kumman syystä veturi huojuu vähiten silloin. Jäähdytyksen kannalta taas tässä kuvassa näkyvä kytkemistapa on paras, eli kaikki kolme veturia pitkät päät edellä. Harvemmin niitä kuitenkaan aletaan kääntöpöydällä kuljettajalle mieleiseen asentoon käännellä :) Niitä tapauksia tosin on nähnyt (ja tainnut joku kuvatakin) että hellekesinä vaihdetaan (mikäli aikataulussa on väljää) ilmastoitu veturi ilmastoimattoman tilalle :) | ||||
![]() |
18.10.2004 18:48 | Perttu Karttunen | ||
Mitäs tuolla Pohjakurussa lastataan? Kuitenkin näyttäisi ihan käytössä olevalta nosturilta. | ||||
![]() |
17.10.2004 22:59 | Perttu Karttunen | ||
Hah. Johan ny Jouni vitsin murjaisi, kaksivirtapendo, mitenköhän se toimii, kun nykyinen yksivirtasysteemikin on melkoisen epäluotettava. | ||||
![]() |
17.10.2004 22:46 | Perttu Karttunen | ||
Onkos tämä se jyrkkä kaarre siinä melko lähellä Kuoringan levähdysaluetta? | ||||
![]() |
17.10.2004 22:43 | Perttu Karttunen | ||
Hauskasti valaistunut Deeverin valosta nuo "Talkkisäkkivaunut". Muutenkin tuttu tasoristeys taitaa olla kyseessä :) Samoiten viimosen vaunun loppuopastin on jättänyt kivan jäljen läpsyttäessään taaksepäin punaista (ja tietty eteenpäin valkeaa valoa) | ||||
![]() |
17.10.2004 21:02 | Perttu Karttunen | ||
Perskeles! Niimpäs näkkyy sano sokkee ku kompastu ratapölkkyyn, En sitten kattonu että siellä kummittelee tuo L. | ||||
![]() |
17.10.2004 20:49 | Perttu Karttunen | ||
No, kyllä tuossakin kommentissa riittää kirjoitusvirheitä. Ensinnäkin välimerkin jälkeen tulee välilyönti, pisteen jälkeen iso alkukirjain ja niin edelleen. Annat kyllä itsestäsi aika tyhymän kuvan noilla kommenteillasi. Voisit harkita enemmän tuota kommentointiasi niin tämän kuin niin monen muun kuvan kohdalla. Olen Villen kanssa kyllä ihan samaa mieltä että nuo EVVK:t ennemmin vaikka jokaisen omaan sähköpostiin, jos kerta on pakko avautua. Minä kyllä kestän kritiikin kuvistani, siitä tässä ei ole kyse, mutta soisi samaa sinultakin. Itseppä olet tosin antanut itsestäsi niin negatiivisen kuvan että en ihmettele miksi kaikki kuvasi ja kommenttisi saa herkemmin negatiivista palautetta. Niimpäniin, niin metsä vastaa kun sinne huudetaan. p.s. Jos et tiedä mitä välimerkki tarkoittaa niin sinuna harkitsisin peruskoulun käymistä uudelleen. | ||||
![]() |
17.10.2004 18:14 | Perttu Karttunen | ||
Onpas jylhät maisemat :) Junakin n'äyttää kovin pieneltä noiden kallioiden rinnalla | ||||
![]() |
17.10.2004 18:12 | Perttu Karttunen | ||
Silkkaarvaus mutta olisko Sp | ||||
![]() |
17.10.2004 16:19 | Perttu Karttunen | ||
Jestas kun hieno kuva. | ||||
![]() |
15.10.2004 16:30 | Perttu Karttunen | ||
Nu tässä sumu ei oo ees sakeimmillaan vielä :)) Täällä oli tänään ihan kaamea sumu, lentkoneetkaan ei voinu laskeutua Joensuun kentälle... | ||||
![]() |
15.10.2004 09:56 | Perttu Karttunen | ||
Nyt minäkin n e ä n notta ukko sielä kävelee eikä mikään piski. Mulla on sama homma 6:sen kanssa että näytti kun Sielläolis menny koira häntä pystyssä... | ||||
![]() |
15.10.2004 08:33 | Perttu Karttunen | ||
Minen oo pahemmin oluenystävä, joten Mie voisin ottaa vaikka Hkb:n ja pienen kontin Lonkeroa :P | ||||
![]() |
15.10.2004 08:30 | Perttu Karttunen | ||
eiku laskee yhteen 5+8+11, joka on 24.:) VR:llä ei van ollu varaa painattaa ylimääräsiä nopeusrajoituksia. Tosta tuliki mieleen että täällä kun on nyt nuo väliaikaset baliisit ratatyön takia nii Mitähän JKV tuumais kunsiellä olis ensin 30km/h sit heti perään 80km/h :P |