15.12.2007 22:39 | Marko Nikula | |||
Osui ja upposi. Turvallisuutta henkivä kuva. | ||||
15.12.2007 21:32 | Marko Nikula | |||
Lari jos et todella ymmärrä mistä on kysymys, niin se onkin suurin ongelma Sinulla ja muilla samanlaista toimintaa harrastavilla kollegoillasi. Kyse ei ole vihamielisyydestä Sinua, ammattiasi, aktiivisuuttasi tai valokuvaamista kohtaan - itsessään. Varmasti työpaikallasi on olemassa työsäännöt. Jos ei juuri Sinun toimeasi koskevissa työohjeissa kielletä asiakkaiden kuvaamista työaikana työpaikalla (ja kuvien julkistamista!), pitäisihän sen jokaisen itsekin ymmärtää ettei se ole soveliasta. Saat kernaasti olla rautatieharrastaja ja samalla ammattilainen harrasteympäristössä, mutta ole tarkka siitä miten yhdistät ne. Ettei käy niin kuin sillä veturinkuljettajalla, joka otti kuvia itsestään pipo silmillä veturia ajaessaan, ja laittoi kuvat irc-galleriaan. | ||||
14.12.2007 21:00 | Marko Nikula | |||
Larilla on selvästi tiedossa kuvaamiseen ja muuhun toimintaan liittyvät juridiset faktat. Hän toimii vahvasti lain ja sääntöjen puitteissa ja puolustaa itseään jonkin verran ylimielisesti näiden oikeutuksien vallitessa. 30-vuotiaalta Larilta puuttuu typerryttävän selvästi kyky asettua toisen ihmisen asemaan ja miettiä asioita empaattisen ja sosiaalisen elämänkatsomuksen kannalta. Kyllä asioita saa märehtiä ja murehtia, varsinkin kun näköjään tässäkin tapauksessa ihmiset ovat hyvän kasvatuksen saaneena aidosti huolestuneita siitä, halusiko kuvattava tulla julkaistuksi. Se että Lari on ammattimainen kommentoija täällä, ei lisää oikeutuksia, jotka ohittavat hyvän tavan ja yleisen arvostelun kestävyyden. | ||||
17.06.2007 00:55 | Marko Nikula | |||
Kommentti 17.06.07 00:54 Lari Nylundille | ||||
17.06.2007 00:54 | Marko Nikula | |||
Toivotan myöhässä hyvää syntymäpäivää, vilpittömästi. Ihmettelen kuintekin sitä, millä koulutuksella analysoit junan, veturin+rungon vikoja veturinkuljettajalle siihen sävyyn, jossa kyseenalaistat kuljettajan ammattitaidon. Jos keskityt yhtä suurella innolla omaan työhösi, olet loistava ammattilainen. Voin kertoa, että veturinkuljettajien työmaalle astuminen saa aikaan vain hymyileviä katseita tai ärsytystä - koulutus kun sanelee pätevyyden. | ||||
03.01.2007 05:08 | Marko Nikula | |||
Nynny: Pitää muuten paikkansa. Huhutuvalla sitten kuulee vielä lisää erilaisia raportteja mitkä on keskustelupalstalle ns julkkistyöntekijät kirjoitelleet. | ||||
03.01.2007 04:59 | Marko Nikula | |||
Kiitos Lari viestistäsi. Kyse ei ollut varsinaisesti sananvapaudesta, vaan siitä millaisia ohjeita tai työsääntöjä työnantaja on antanut. Tiettyjen asioiden tuominen julki ohittaen työnantajan ohjeet tiedottamisesta ei ole välttämättä oikeutettua, vaikka laki ja asetus antaisikin siihen periaatteellisen mahdollisuuden. Tässä vaiheessa kehotan tutustumaan VR:n sisäisiin ohjeisiin heti seuraavan työvuoron yhteydessä. | ||||
02.01.2007 01:02 | Marko Nikula | |||
Niin. Aiheeseen palaamme. Työn tarkoituksena ei ole keskittyä muuhun kuin työhön. | ||||
02.01.2007 00:26 | Marko Nikula | |||
Junaturvallisuusvastuista olemme samaa mieltä, vaikka asia ei liene mielipidekysymys. Haluan kuitenkin kertoa, että tietynlainen epävirallinen tiedottaminen sisäisistä asioista ei ole saanut positiivista vastakaikua yhtiön sisällä. VR hoitaa tiedottamisen oman organisaation kautta, ja ns. epävirallinen keskustelu on suodatettava. | ||||
01.01.2007 23:43 | Marko Nikula | |||
Lari: Matkan aikana junaturvallisuus on suurin osin veturinkuljettajan vastuulla. Muut seikat ovat pääosin asiakaspalveluvastuita, jotka on täytettävissä rungon sisäisillä palveluilla. | ||||
31.12.2006 14:16 | Marko Nikula | |||
Niin. Tärkeintä on ainakin tuoda esille, että kyseessä on koulutusmateriaali eikä mikään muu A4-nippu. | ||||
31.12.2006 10:39 | Marko Nikula | |||
Siihen on VR:lläkin totuttu, että jokaisella on se takapuoli, mutta harvat uskaltavat sitä paljastaa - kuvainnollisesti. Tosin välillä sen konkreettinenkin paljastaminen olisi hyödyllistä, kenelle missäkin mielessä. | ||||
31.12.2006 10:30 | Marko Nikula | |||
Internet-aikakaudella harrastajien tuotua oman toimintansa kaikkien nähtäväksi on monien harrastaminen vesitetty, koska tottakai tietyt henkilöt ovat kiinnostuneita mitä firmassa tapahtuu. Joidenkin harrastaminen kun on saattanut olla "ammattimaista" eikä rajoittunut valokuvien ottamiseen ja ohiajavien junien vaunutyyppien bongailuun, kaikella kunnioituksella. | ||||
31.12.2006 08:51 | Marko Nikula | |||
Lari: Monille meistä nämä ovat vain työvälineitä, eikä niihin välttämättä suhtauduta herkällä tunteella. | ||||
16.12.2006 21:20 | Marko Nikula | |||
Moottoreiden pysäytyspainikkeesta sen verran, että painiketta täytyy painaa muutamia sekunteja yhtäjaksoisesti, jotta moottorit todella sammuvat. Ja ihan oikeassa olet Mikko siinä, että turvereissuissa ei riitä paljon jälkipolville kertomista. | ||||
16.05.2006 01:58 | Marko Nikula | |||
Kannattaa koota juna sähköjarrulla, jonka jälkeen knorrilla tasaisesti voimistuva jarrutus junarungolla. Jarrujenirrotuspolkimella veturista jarrut irti. Loppujarrutuksessa oikein ajoitettu jarrujenirrotus ja kevyesti suoratoimijarrulla juna metrilleen haluttuun kohtaan. Sähköjarrulla voi tottakai tehostaa rungon jarrutustehoa. Suoratoimijarrua ei käytetä koskaan junan jarruttamiseen, vaan ainoastaan ihan viimeiseen loppuhidastukseen/junan pitämiseen paikallaan laiturissa. | ||||
16.05.2006 01:45 | Marko Nikula | |||
Toinen toistaan mielenkiintoisempia utukuvia siitä miten sähköveturin jarrujärjestelmät toimivat. Hakekaa jostain kirjastosta ohjekirja, niin avautuu kaikki suhinat ja rastit paremmin. Korppi veti ehdottomasti pohjat ja vei jarrutustekniikan suoraan Saksan historiaan... | ||||
22.06.2005 21:33 | Marko Nikula | |||
Ei se ennenkään ollut sotkuista hommaa. Tankkia ei koskaan täytetty piripintaan, vaan ajoissa vaan hana kiinni. Ei siinä sen kummempaa ollut. | ||||
10.06.2005 04:32 | Marko Nikula | |||
Aivan, ainoastaan suojastuksen alkuopastin on naimisissa lähtöopastimen kanssa, josta voidaankin päätellä, että liikennettä on tulossa. Kauko-ohjatulla radalla junan saapuessa heräteosuudelle ja ohitusautomatiikka on kytketty, kulkutie muodostuu automaattisesti eli "värit läpi". Silloin muuttuu myös linjasuojastuksen suunta, joka pysyy niin kauan kun liikennettä on taas vastakkaiseen suuntaan. | ||||
01.06.2005 23:23 | Marko Nikula | |||
Ei se ole kummempi kuin muutkaan vastaavat. | ||||
01.06.2005 22:47 | Marko Nikula | |||
Ei ole identtisiä, mutta ehkä juuri nuo henkilökohtaiset muistot tuovat selityksen yksilökohtaiseen kiinnostukseen... Ilmeisesti olet Otto ollut kyydissä tai jopa vähän pitänyt ratista kiinni 2565:n päällä ollessasi, mutta sitten kun on ajanut niitä kaikkia vuodesta toiseen, ei se ole sen ihmeellisempää. No, jokaisella omat kriteerinsä, sehän on vain positiivista! | ||||
01.06.2005 22:07 | Marko Nikula | |||
Henkilökohtaisesti ei ole koskaan auennut se, että miksi tietyn sarjan tietty yksilö kiinnostaa erityisesti. Kokemuksesta voi todeta, että ainakin teknisesti ne vastaa toisiaan pl. viat, jotka ovat yksilökohtaisia. Tosin kerätäänhän kirjojakin alkuperäispainoksin, vaikka samaa sisältöä saa uudispainoksenakin. Ehkä juju onkin siinä. Ei vaadi kovin agressiivista kommentointia. | ||||
29.05.2005 23:59 | Marko Nikula | |||
Kammio erottaa Sr1:n muut tilat niin, että tuuletusilma tulee suoraan ulkopuolelta eikä konehuoneen tiloista. Tuulettimien ollessa päällä vaatii tavallista enemmän voimaa, jotta kammion käytäväovet saa auki - johtuu alipaineesta. |