![]() |
27.06.2007 10:07 | Juha Toivonen | ||
Kuvan kone on kieltämättä ulkoisesti siisteimmästä päästä, ainakin nk. vanhoilla väreillä olevista. En tiedä mitä mieltä muut ovat, mutta henkilökohtaisesti pidän tätä väritystä tyylikkäämpänä kuin uutta keskeltä valkoinen päädyistään punainen-väritystä. Muita vanhoja eurovetureita romaniassa on mm. joitakin DB:n ex BR 229, jotka muuten valmistettiin aikoinaan juuri siellä, eli muistaakseni FAUR:illa Brasovissa (Huom: oli silloin eriniminen tehdas). Samoin löytyy myös joitakin muita DB:n ex. dieselveturityyppejä. Jossakin kohdin (muutaman viime vuoden aikana) puhuttiin CFR:lle tulevan 40 kpl. Siemensin ER20-dieseleitä, joista ainakin osassa olisi noudatettu lisenssivalmistusmenetelmää. Kuitenkaan mitään konkreettista ei ole ollut havaittavissa tämän asian tiimoilta. |
||||
![]() |
25.06.2007 18:20 | Juha Toivonen | ||
Ei nyt tule oikein muuta mieleen, kuin; KERRASSAAN UPEAA: Dampf über alles! | ||||
![]() |
25.06.2007 16:20 | Juha Toivonen | ||
...Seuraavan kerran kun käyn romaniassa (arv. 23-31.7.2007), yritän pistäytyä maan pohjoisosissa, jossa on ainakin ollut aktiivista kapearaidetoimintaa. Kuitenkin; - koska kuvattavia kohteita on paljon, ja tieyhteydet ajoittain hieman heikot, niin saattaa olla, etten pääse aivan kaikkialle, minne matkasuunnitelmaa tehdessäni pyrin pääsemään. | ||||
![]() |
25.06.2007 11:52 | Juha Toivonen | ||
Ei avattu, ei. Kävin Romaniassa viimeksi 12 - 19.6 kuluvaa vuotta, jolloin vierailin myös Sibiussa. Sieltä jatkoin matkaani (autolla) kohti Agnitaa. Matkallani havaitsin varsin surkeassa kunnossa olevan, lakkautetun kapearaiderautatien. | ||||
![]() |
24.06.2007 23:53 | Juha Toivonen | ||
Vakituisen satunnainen, tai satunnaisen vakituinen... | ||||
![]() |
24.06.2007 11:03 | Juha Toivonen | ||
Ne muutamat kapearaideradat, joita olen viimeisellä romanianmatkallani havainnut, ovat kaikki olleet lakkautettuina. En tosin vielä ole käynyt maan pohjoisosissa, jossa sijaitsee muutamia erillisiä kapearaiderautateitä. Katsotaan, josko heinäkuussa ehtisin... | ||||
![]() |
24.06.2007 11:00 | Juha Toivonen | ||
Korjaus edelliseen; Juna on lähdössä Brasoviin, ei Pitestiin. | ||||
![]() |
19.06.2007 23:23 | Juha Toivonen | ||
Resita sijaitsee Länsi-Romaniassa Caras-Severinin piirikunnassa. Lähin suurempi kaupunki on Timisoara (n. 100 km. Resitasta luoteeseen). Resitan veturipuisto on sananmukaisesti pelkkä puisto, joka on täynnä höyryvetureita. Sisäänpääsymaksua ei ole, mutta toisaalta, eipä ole kovin kummoisia vetureitakaan , - eli veturit ovat ulkoisesti aika huonossa kunnossa. Paikalla on yleensä aseistettu, virkapukuinen vartija. (tällaista ei kai Haapamäellä vielä ole?) - No; eipähän ainakaan vetureiden laatat lähde kenenkään mukaan... Se miksi veturit ovat juuri niinkin syrjäisessä paikassa, kuin Resitassa, johtuu ilm. siitä, että ko. kaupungissa on ollut aiemmin tehdas, joka valmisti höyryvetureita. |
||||
![]() |
16.06.2007 15:07 | Juha Toivonen | ||
Kuvasta saa helposti sellaisen käsityksen, että tonniysi tupruttaa suoraan sisälle, eli about puolet savusta päätyy laiturikatoksen alle. Tämä lienee kuitenkin kuvaajan kameran optiikan luomaa harhaa (hee!) :) | ||||
![]() |
15.06.2007 23:35 | Juha Toivonen | ||
Romanian ALCo:ista; mm. Constantassa siivous oli aloitettu. Vetureita ei ollut enää samassa paikassa, kuin vajaa vuosi taaksepäin. Saattaa olla, että ko. koneet on paloiteltu. Muutenkin CFR:llä tuntuu olevan jonkinmoinen siivous ajankohtainen; mm. Fetestissä olleet (mahd. BR38 ja BR55) - veturit olivat hävinneet jonnekin. | ||||
![]() |
15.06.2007 23:31 | Juha Toivonen | ||
Tätä kivaa on vielä nähtävissä rajoitetusti mm. saksassa, sekä bulgariassa. Veturina tämä on perusajatukseltaan kuin suomalainen Dv15, mutta vaatimattomammalla koneteholla, sekä nopeudella valmistettu. Muistaakseni näitä valmisti tuolloinen Itä-Saksalainen LEW-xxx Henningsdorfissa | ||||
![]() |
15.06.2007 23:12 | Juha Toivonen | ||
Niinpä; mene ja tiedä. Veturissa on voimakkaita vaikutteita Saksalaisesta BR 50:ä (Kattila varusteineen, sekä tenderi) toisaalta hytti on suora BR52 plagio. Tenderin laakeripesissä on saksankielinen teksi. | ||||
![]() |
15.06.2007 23:09 | Juha Toivonen | ||
Tänään havaitsin ettei ainakaan Sibiu - Agnita linja ole ollut käytössä enää aikoihin. Kaikki asemien laitteet (asetinlaitteet + semafoorit) ovat hajonneet ilm. jo vuosia taaksepäin. Sibiun päässä 3. raide (norm. raiteisen raiteen kiskojen välissä oli erittäin kiitettävästi ruosteessa, joten tuskinpa sillä on ollut liikennettä enää aikoihin. Havaitsin myös Arad:sta Sibiuun ajaessani rekkalavetin kyydissä kapearaidehöyryveturin matkalla länteen - siis ilm. Unkariin, josta mahd. edelleen länteen, - siis Eurooppaan. | ||||
![]() |
15.06.2007 22:53 | Juha Toivonen | ||
Juna ei itseasiassa liikkunut juuri nimeksikään. Siinä olleissa vaunuissa liikkui jonkinmoinen nostin, joka nosti irroitetut kiskoelementit suoraan maasta vaunuihin... | ||||
![]() |
07.06.2007 19:16 | Juha Toivonen | ||
Kyllä on. samoja, tai lähes samoja vetureita löytyy useasta eri CD:n sarjoista, eli mm; 372, 371, 363, 362, 263, 163, 162, sekä kaksiosaisena sarjassa 131. Suurimmat erot löytyvät maksiminopeuksissa, joka puolestaan lienee käyttötarkoituksen mukaan määräytyvä. | ||||
![]() |
25.05.2007 20:13 | Juha Toivonen | ||
Jep. Eihän tämä mikään kaunotar ole. | ||||
![]() |
25.05.2007 20:11 | Juha Toivonen | ||
Rata on sama, mutta tutkin parhaillaan, olisiko ko. rataosuudella kaksi eri museoyhdistystä, eli nk. operaattoria. SOEG:n veturinumerot eivät täsmää Bimmelbahn:in kanssa.... | ||||
![]() |
25.05.2007 19:09 | Juha Toivonen | ||
Juu näin lienee tapahtunut...pahoittelut. Alkoholi heikentää kuvankäsittelykykyä: - Lääkintöhallitus |
||||
![]() |
23.05.2007 20:52 | Juha Toivonen | ||
... ja taas pahoitteluni kirjoitusvirheistä; mm auscwitz (pit. olla Auschwitz) | ||||
![]() |
23.05.2007 20:51 | Juha Toivonen | ||
Yleisesti: Auschwitzin alue on erittäin mielenkiintoinen tutustumiskohde; Varaa riittävästi aikaa siihen. Auschwitz I sekä Auschwitz II (Birkenau) ovat kiistämättä eräs tämän maailman pysäyttävimpiä maailmanperintökohteita. Huomaa että kaikki siellä tapahtunut on osa Euroopan lähihistoriaa, - sitä ei ole "sävelletty" turismitarkoituksessa. Auscwitz, (tai jokin muu keskitysleirimuseo) ei aivanvälttämättä sovi herkille ihmisille, eli mikäli menet joihinkin museoista, varaudu näkemään ja kokemaan jotakin totaalisen raakaa ja julmaa. Erään lähteen mukaan ko. leirit olivat "teollisen murhaamisen kehityksen huipentuma" 1940-luvulla. Näissä kohteessa esitetään runsaan autenttisen materiaalin avulla kaikkea sitä, mikä kokonaisuudessaan loi edellisen käsitteen |
||||
![]() |
23.05.2007 20:35 | Juha Toivonen | ||
Artolle: Kyllä varmasti onkin lyönyt, mutta siitähän on mahdotonta saada 100% totuuden mukaista tietoa... Isä Aurinkoinen pelastaa maailman.... (näin uskottiin joskus 1930 - 1950 luvuilla)... Heee! | ||||
![]() |
23.05.2007 20:27 | Juha Toivonen | ||
Jawohl meine direktor Naiman: Schindlerin listan kuvaukset olivat juuri to ko. rekonstruktio. näissä kuvauksissa joku (NUMEROSTA EI TIETOA) BR 52 ajettiin ko. portista sisään vanhoista vaunuista koostuneen junan kanssa. HUOM. juna ajettiin kuvauksissa sivuraiteelle (portin läpi) täysi veto päällä, vaikka oletettavasti normaalisti aidossa tilanteessa (1944-1945) junan olisi annettu rullata ko. raiteelle. edellinen johtui ilm. paremmin dramaattisesta vaikutteista. RÄDERN MUSSEN ROLLERN FUR.... | ||||
![]() |
16.05.2007 21:48 | Juha Toivonen | ||
Juuri näin: ko. veturityypin tilauksessa ei (tuolloisen VR:n puolelta) ilm. oikein ymmärretty, mitä oltiin tilaamassa. Piti saada voimakas, mutta kevyt - samalla monikäyttöinen, nopea, sekä kaikin puolin edullinen (saattaa tarkoittaa halpa) veturityyppi joka olisi valmiiksi suunniteltu, eli naks ja pam tyyppiä. | ||||
![]() |
16.05.2007 21:36 | Juha Toivonen | ||
Näin on, mutta kyllä sieltä siistejäkin yksilöitä löytyy. | ||||
![]() |
16.05.2007 21:32 | Juha Toivonen | ||
Niin... Aivan vastaaviin mittasuhteisiin ei kai mikään muu järjestelmä (lue valtio, hallitus, anyway...) ole yltänyt, mutta ent. Jugoslaviassahan osaa maan väestöstä poistettiin maan muonavahvuudesta oikein urakalla. Nyttemmin asiasta on Haag:issa luettu syytteitä; - Kansanmurha. Taitaa olla moinen tuhoamisvimma ihmisluonteessa, - eli syy ei ole sittenkään rautateiden tarjoamassa suunnattoman suuressa ja tehokkaassa kuljetuskapasiteetissa. | ||||
![]() |
16.05.2007 21:28 | Juha Toivonen | ||
Jup, - näin tekee, mutta... Kaikin puolin tyylikkäämpi kulkuneuvo, kuin edellä mainittu. | ||||
![]() |
09.01.2007 16:28 | Juha Toivonen | ||
Pieni lisäys CFR:n ALCoihin; Yksi vetureista on muutettu sähköveturiksi ja siirretty sarjaan 50 (50 0001).Veturi oli CFR:n kirjoilla vielä vuonna 2006. Nykytilanteesta ei ole tietoa. | ||||
![]() |
07.01.2007 21:19 | Juha Toivonen | ||
Mikäli VR tekee asioita päin ...vettiä, niin eihän se suinkaan tarkoita sitä, että myös mahdollisten muiden (tässä tapauksessa yksityisten-) firmojen on meneteltävä samoin. Jos löytyy firmoja, jotka kykenevät toimimaan kannattavasti siinä, jossa ensimmäisenä mainittu valittaa kannattamattomuutta, niin annetaan muiden yrittää. Keneltä tämä mahdollisuus olisi pois? | ||||
![]() |
07.01.2007 11:26 | Juha Toivonen | ||
Ei kai siinä matkustajat aivan mahdottomasti kärsisi, mikäli tavaraliikenneoperaattoreita olisi suomessa muutama (kts. kuva; kaikki siinä olevat junat ovat vain tavaraliikenneoperaattoreiden tavarajunia). Esimerkkinä vaikkapa tällä hetkellä erittäin fiktiivinen ”Rautaruukki Logistig” – joka hoitaisi kaikki emoyhtiönsä rautatiekuljetukset. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin ulkopuolinen kiinnostus Suomen rautatieliikenteeseen rajoittuu nimenomaan tavaraliikenteeseen. Totutut kuviot puolestaan; Tottumus ja taantumus ovat tietyllä tavalla aika läheisiä käsitteitä toisilleen ja sanonta "vanha koira ei opi uusia temppuja" – ei varmaankaan päde tässä tapauksessa. Pienellä kilpailulla on puolestaan myös se hyvä puoli, että se karsii luontaisesti (liiketaloudellisten vaikutteitten myötä) tehottomuutta. Työttömyyttä em. usean operaattorin järjestelmä tuskin aiheuttaisi, sillä kyllähän edelleen esim. veturiin tarvittaisiin kuljettaja, - olkoonkin itse kone kenen hallinnassa tahansa. |
||||
![]() |
05.01.2007 18:29 | Juha Toivonen | ||
The Veturi! | ||||
![]() |
05.01.2007 03:22 | Juha Toivonen | ||
Joo-o! Noita (Dv16) kannattaa kuvata, sillä kovinkaan paljoa niillä ei aikaa ilmeisesti ole jäljellä. Tämän jälkeen ei vast. työhön jääkään oikeastaan kuin Dv12 ja Dr14. | ||||
![]() |
05.01.2007 03:05 | Juha Toivonen | ||
Tarkoitin höyryjen romuttamisella lähinnä 2000-luvulla hävitettyjä nk. kriisivetureita, - en suinkaan 1950 - 1980 luvun normaalia siivousta. Olisin aivan aidosti kiinnostunut lukemaan/kuuntelemaan ne painavat ja todelliset perustelut, jotka puolsivat em. vetureiden hävittämistä. vrt. Keski-Eurooppa; Kuinka monta Höyryveturia siellä on päätynyt "naulatehtaalle" 2000-luvulla? Toisekseen; ei kai Em-puumakuuvaunuja olisi ollut aivan pakko romuttaa viime vuonna? | ||||
![]() |
05.01.2007 02:25 | Juha Toivonen | ||
Tuntuu ylimahtavalla VR:llä olevan suorastaan pakonomainen kiire romuttaa kaikki mikä liikkuu 1 524 mm:n raideleveydellä; ensin meni höyryt...juuri niin pitkälti kuin se vain suinkin oli mahdollista... seuraavaksi kaikki mikä dieseliä polttaa.... nyttemmin kaikki matkustajavaunut...(vaikka ne puumakuuvaunut olisi kyllä voitu säästää ilman ulkopuolisen liikennöitsijän pelkoa). Tavaravaunujen romutuksesta minulla ei ole suoranaista tietoa... | ||||
![]() |
05.01.2007 02:20 | Juha Toivonen | ||
Kuva on todella HYVÄ!!! Siitä ilmenee aidosti vauhti. Jos sinulla vain suinkin on vastaavia lisää... niin katselisimme niitä mielellämme. ... kiitti jo etukäteen! | ||||
![]() |
05.01.2007 02:15 | Juha Toivonen | ||
...ja tulikin sitten sössittyä ed. kommenttini. Syy ei kuitenkaan ole minun, vaan erään niin ikään ranskalaisen V.S.O.P - luokan rypälejatkojalosteen, jota on tähän kellonaikaan tullut nautittua kohtuull.... siis aivan liikaa. em. tuotteen etiketissä (valmistajanlaatta) ei kuitenkaan lue Stè Alsthom... vaan ihan jotakin muuta... Pahoitteluni!!! (ja oikein todella) | ||||
![]() |
05.01.2007 02:06 | Juha Toivonen | ||
No mutta voi hyvää päivää; täältähän löytyi oikein helmi; Locomotivé C´C´ Finlandé - Bogie Monomoteur, eli Dr13 ja vieläpä hieman harvinaisemmassa kuvausympäristössä (siis v. 1999). Lisää vastaavia?!!! | ||||
![]() |
05.01.2007 02:00 | Juha Toivonen | ||
Tyylikäs "Itäkone". Onko tietoa, varastoidaanko venäjällä ex. neuvostotyyliin vetureita ns. "pahanpäivän varalle"? Joskus havaitsin erään ulkomaisen harrastajan kuvagalleriasta, että venäjällä/ tai sitten se oli neuvostoajoilta, - olisi aktiivipalveluksesta poistettuja dieseleitä laitettu seisomaan nk. kriisivarastoihin. | ||||
![]() |
05.01.2007 01:55 | Juha Toivonen | ||
12,752kg. Kuva on hyvä; siinä näkyy selkeästi kahden eri aikakauden vetokalustoa, joskin Dr13 vain osa, mutta kuitenkin... Lisää vastaavanlaatuisia kuvia! | ||||
![]() |
05.01.2007 01:51 | Juha Toivonen | ||
Sama kommenttini, kuin edelliselle kuvallesikin. Olet hankkinut ilmeisen hyvän kameran. Toivottavasti vast. kuvia ilmaantuu piakkoin lisää. | ||||
![]() |
05.01.2007 01:49 | Juha Toivonen | ||
Kuva on todella hyvä, ja elävä! Liekö veturin valaistuksen voimakkuus, mutta kuva näyttää lähes liikkuvalta; LISÄÄ VASTAAVANLAATUISIA KUVIA. | ||||
![]() |
05.01.2007 01:45 | Juha Toivonen | ||
Puna-valkoraidallisia piippuja en juurikaan pannut merkille Romaniassa, mutta raiteiden öljyisyys oli varsin yleistä. Betonipölkkyjä maan rautateilla esiintyi varsin useissa kohdin, - toisaalta; jotkut romanian rautateiden rataosista olivat todella vilkkaan liikennöinnin alla, eli ilmeisen rasituksen kohteena. Parasta Romanian rautateillä lienee kuitenkin se, ettei rautateiden "menneisyyttä" ole onnistuttu-, tai edes yritetty saada pois näkyviltä. Romaniassa löytyy selkeää historiaa, yhdistettynä jonkinmoiseen nykypäivään, mutta myös tulevaisuutta pystyy tarkemmin katsoen havaitsemaan. Toistaiseksi Romania on rautatieharrastajan kannalta varsin oivallinen kohde. |
||||
![]() |
04.01.2007 22:15 | Juha Toivonen | ||
Romanian kapearaiteiset ovat minulle täysi mysteeri. Valitettavasti ei ole tietoa mainitsemastasi rataosuudesta, eikä juuri muistakaan kapearaiteisista. Mikäli minulla on edes hieman ylimääräistä aikaa seuraavalla Itä-Euroopan matkallani, yritän löytää jotakin havainnoitavaa niistä. Romanian ALCo:ja saattaa löytyä toimintakuntoisena ainoastaan Iranista, - mikäli ainoa em. valtioon toimitettu sarja on edelleen liikenteessä. Lisäksi Italiasta pitäisi löytyä (?) yksi yksilö, joka puolestaan on myyty Romaniasta sinne. (operaattoria en valitettavasti muista) Se miksi ALCo:t aikanaan CFR:tä poistettiin, ei ole minulle aivan täysin auennut, mutta kaikissa näissä veturisarjoissa oli ilmeisen paljon (tyyppi)vikoja mm. voimansiirrossa ja sen mitoituksessa kasvaneeseen moottoritehoon nähden. Mikäli ALCo:jen voimansiirto on/oli pääpiirteissään sama kuin alun perin suunnitellun 060 DA:n, jossa moottoriteho on 2100hv, ei se ilmeisesti voi olla kestävyydeltään kovinkaan pitkäikäinen silloin, kun moottoritehoa kasvatetaan 2600 – 3600 hv:aan. CFR ei kuitenkaan ole halunnut hävittää näitä vetureita, eikä toisaalta myydäkään niitä, vaikka yksityisten operaattoreiden taholta joitakin varsin varteenotettavia kyselyitä on tullutkin. Varsin etäinen tieto jonka olen asian tiimoilta saanut, kertoo vetureita säilytettävän jonkinmoisena reservivetovoimana. Toisaalta edellä mainittua on hieman vaikea ymmärtää, sillä ne muutamat yksilöt, joita olen varsin etäältä nähnyt, eivät juurikaan antanut kuvaa toimivasta veturista/vetureista. Samaa tukee myös ne kuvat, joita eri rautatieharrastajasivuilla esitetään; CFR-ALCo vetureiden kunto on niissä varsin yleisesti surkea, - oikeammin; poikkeuksetta lähes romuasteella. |
||||
![]() |
04.01.2007 18:43 | Juha Toivonen | ||
Juuri näin: Lisänä 40-42 sarjoihin on 45 joka on uudistettu (saneerattu) versio edellisistä. | ||||
![]() |
04.01.2007 14:57 | Juha Toivonen | ||
Eipä tainneet skenaariot olla aivan tuulesta temmattuja; Muistan hyvin, kun junaa odotellessani Bukarestin päärautatieasemalla kesäkuussa 2005, kiinnitin huomioni ikääntyneeseen pariskuntaan, joka lastasi häkeissä olevia kanoja sinisistä vaunuista koottuun henkilöjunaan. Siinä sivussa kyytiin otettiin vielä muutama sipulisäkki, jne... | ||||
![]() |
04.01.2007 14:53 | Juha Toivonen | ||
Romanian ALCO:ista; Kaikki em. voimanlähteellä varustetut veturit on poistettu liikenteestä joitakin vuosia taaksepäin. Vetureita ei ilmeisesti kuitenkaan ole romutettu. mm. Constantan matkustajavaunuvarikon läheisyydessä on jonkinmoinen CFR:n "hylkyalue", jossa kaukaa katsottuna näkyy joitakin ALCO-moottorisia vetureita. Henk.koht. havainnoituna näiden kunto (ulkoisesti) oli jossakin surkean ja huonon välimaastossa. Kuvia minulla ei valitettavasti ko. koneista ole, sillä olisin (2005, 2006)tarvinnut niiden kuvaamiseen todella pitkällä putkella varustetun järkkärin, enkä tuolloin sattunut omistamaan sellaista. Alue jossa CFR-ALCO:t sijaitsivat, oli niin tehokkaasti eristetty nk. julkisista alueista, ettei niiden kuvaaminen olisi ollut mahdollista, kuin huomattavan kaukaa. Lupaan yrittää uudelleen ensi keväänä, jolloin yritän päästä käymään siellä uudelleen (muun Itä-Euroopan ohessa). | ||||
![]() |
03.01.2007 19:45 | Juha Toivonen | ||
RC:n ulkoinen olemus johtunee paljoliti siitä, että ko. veturi on suunniteltu ruåtsissa ja sen valmistus on lisenssin myötä siirretty romaniaan Electroputere:lle. | ||||
![]() |
03.01.2007 19:43 | Juha Toivonen | ||
Suloisesta en tiedä, mutta kun "der grosse Sulzer" jyrähtää, niin siinä tuskin kukaan jää kylmäksi. | ||||
![]() |
03.01.2007 19:40 | Juha Toivonen | ||
Niinpä niin; E60>>>myöhemmin 40 XXXX, mutta akseleita edelleen kuusi... | ||||
![]() |
03.01.2007 19:38 | Juha Toivonen | ||
Juu ei; etummaisessa "kuusikymppisessä" on kuusi akselia, ja takimmaisessa neljä. | ||||
![]() |
03.01.2007 19:36 | Juha Toivonen | ||
Kyllä, kyllä, mutta ainakin omat kokemukseni olivat Pm > Kon välin pikajunaliikenteestä Dr13 voittoisia, eli en valitettavasti havainnut kertaakaan muita vetureita kuin Dr13:n | ||||
![]() |
03.01.2007 19:31 | Juha Toivonen | ||
Pieni täsmennys edelliseen; Ainakin radanrakennuksissa ja perusparannuksissa ulkomaiset urakoitsijat ovat saaneet vallattua jonkin verran markkinoita. Ylläpidosta minulla ei ole sen tarkempaa tietoa. |