11.03.2011 18:39 | Aki Grönblom | |||
Petri: mihin perustuu tuo käsityksesi suuremmasta kitkakertoimesta? | ||||
03.06.2010 20:52 | Aki Grönblom | |||
Hieno kuva, mistä tämä on otettu? | ||||
29.05.2010 00:19 | Aki Grönblom | |||
Jos ei muuta niin tässä keskustelussa on kerrankin väittelijällä arvoisensa vastaväittäjä K/T !!! | ||||
30.12.2009 19:04 | Aki Grönblom | |||
Dm12:n saa hinaukseen jarrujen kera jos sähköt on vaunussa päällä. Siinähän on myös itsetoimiperiaatteella toimiva jarrujärjestelmä. Niin, ja koska viimeinen vaunu ei saa olla jarruton, lienee tässäkin kyseessä vaihtotyöyksikkö. | ||||
05.11.2009 22:21 | Aki Grönblom | |||
Tuohon alkuperäiseen aiheeseen, mikäs tuo Venäjän sähköjärjestelmä taas olikaan? Jos se on tasavirtajärjestelmä, ei tuo takaisinsyöttö olisi kovin kummoinen temppu vanhallakaan teknologialla. | ||||
05.11.2009 22:19 | Aki Grönblom | |||
Kyllä siellä langassa tilaa piisaa...Sitten kun Fingrid alkaa valittamaan että Venäjällekään ei saa enää mahtumaan niin on syytä katsoa mitä tehtäis. Käytännössä kai lähes poikkeuksetta samalla osuudella löytyy kuormaa jolle jännite kelpaa. Ne vastukset ovat jännitekatkoja varten. Sitä vasten voi jarruttaa lyhyen jännitekatkon ajan ja jännitteen katketessa tyystin se antaa hieman ylimääräistä pelivaraa. | ||||
03.11.2009 09:19 | Aki Grönblom | |||
Tuo Sn merkintä on kyllöä monella tapaa kummallinen. Yksi lisäpointti on nimittäin se että kyllä näillä ajetaan kuitenkin 80 km/h hinauksessa. Onko pendoilla muuten ajettu (230 x 1,1) km/h ? | ||||
23.10.2009 13:24 | Aki Grönblom | |||
2626:stä 2634:äänhän ne Tampereelle siirtyivät. | ||||
14.10.2009 18:24 | Aki Grönblom | |||
2707 ilmeisesti tosiaan sananmukaisesti "ajettiin loppuun", jotain ongelmia oli ilmeisesti jo aiemmin ja tässä vaiheessa mylly sitten kosahti lopullisesti...dramaattista | ||||
06.10.2009 09:41 | Aki Grönblom | |||
Huhhuh..aika mielenkiintoista nähdä tallialue 25 vuotta sitten. Näkymä pääpiirteissään ei ole muuttunut mihinkään, kääntöpöydän koppi, kuviot tallin seinässä ja sammutinmerkintä tallin pikkuovessa. | ||||
23.09.2009 15:34 | Aki Grönblom | |||
Kyllä SELMA on Dr16:ssa yleisohjaus- ja diagnostiikkjärjestelmä, ei pelkästään käyttöjen ohjausta varten. Itse asiassa käyttöjen ohjaus (se mikä lopulta hilalle pulssit tuo) on vasta selman perässä, taajuusmuuttajan omissa ohjauskorteissa. | ||||
21.09.2009 08:29 | Aki Grönblom | |||
SELMA oli melkoista pioneerityötä väyläohjattujen automaatio- ja ohjausjärjestelmien alalla. Sitä ja sen jälkeläisiä löytyy tosiaan laivoilta, teollisuudesta ja voimalaitoksilta. Jokin tälläinen väyläsysteemi on nykyään kaikessa uudessa kalustossa järjestäen. | ||||
17.09.2009 20:57 | Aki Grönblom | |||
Itseäni kanssa hieman jo mietitytti kun pk aukesi tuossa viimeisiä senttejä valuessa. Voisiko se olla ihan alijännitevalvonta joka tuossa tilanteessa laukeaa? Kyllähän tuosta rätinästä päätellen langan ja virroittimen välissä ylimenovastusta syntyy ja häviää. | ||||
07.09.2009 21:52 | Aki Grönblom | |||
Niin, kyllähän tuo, "ettei täyttä tehoa voi hyödyntää", johtuu ihan Dr12:n sarjavirtamoottoreiden ominaisuuksista. Vastajännite kasvaa korkeilla nopeuksilla niin suureksi ettei täyttä tehoa voida käyttää sillä päägeneraattorin jännitettä ei voida enää nostaa. Tavallaan moottorit (tai moottori-generaattoriyhdistelmä) ovat siis mitoitettu pääasiassa alhaisemmille kierrosluvuille kuin mitä 100-120km/h nopeuksilla tavataan. | ||||
04.09.2009 17:45 | Aki Grönblom | |||
Voisiko matkustajaturvallisuudesta todella vastata kuljettaja? Aiemmin RVI on kyllä suhtautunut tähän kielteisesti. Perusteluna esimerkiksi matkustajien pelastaminen onnettomuustapauksissa. Tämä kyllä tekisi junaliikenteen harjoittamisen mukavasti halvemmaksi. | ||||
04.09.2009 17:34 | Aki Grönblom | |||
Ajopöydässä näkyisi yhtäkkiä olevan vain yksi hallintakahva. Peruskombohan on esimerkiksi nopeudensäätö, tehonsäätö ja jarrukahva. Osaako Jorma valottaa yhtään hallintalaitteita? Eli miten jarruja ja tehoja tässä ohjataan. | ||||
03.09.2009 21:21 | Aki Grönblom | |||
Matkustajajunassa on oltava junan matkustajaturvallisuudesta vastaava [Liikennöinti ja ratatyö rautatiejärjestelmässä]. Junan matkustajaturvallisuudesta vastaavia saavat kouluttaa tähän pätevöitetyt koulutuslaitokset [Laki rautatiejärjestelmän liikenneturvallisuustehtävistä]. Ja näitä koulutuslaitoksia on vain VRKK, joka taas ei kouluta kuin VR:n henkilökuntaa. Näin se ketju mielestäni menee. Eli tämän käsityksen perusteella luulisin että junahenkilökunta johtavan kondarin ja kuljettajan osalta on vielä pitkään Suomalaista. Siis sama malli kun nytkin on veturijunissa käytössä. | ||||
24.07.2009 20:12 | Aki Grönblom | |||
Normaali aika aloittaa talkoita Haapamäellä... | ||||
02.06.2009 16:16 | Aki Grönblom | |||
Juuri näin. Missä on aikataulussa LP-merkintä, lupapaikan vai luvankysymispaikan kohdalla? Miten täällä voidaan antaa lupa suoraan vaikkapa karjaalle vaikka määräys liikennöinnistä kieltää useamman luvan antamisen kerralla? hyviä kysymyksiä, jotka eivät kuitenkaan RVI:tä paljon hierrä. Tästähän ajaa vain 10..30 junaa vuorokaudessa... | ||||
06.11.2008 18:58 | Aki Grönblom | |||
Mikäs on kuvauksen kellonaika, noin? Onko tämä aamun, illan vai yön pimeyttä.. | ||||
03.11.2008 09:11 | Aki Grönblom | |||
Tämä oli kuulemma kiskoilta kuopijossa, ja seisoskelikin sunnuntaina pitkään Tampere-Perkiössä. Hinauksen Sn 50 km/h. | ||||
23.09.2008 19:31 | Aki Grönblom | |||
Kyllä vaan. Kääntöpöytä modernisoitiin kesällä ja siihen tuli muuten myös puolisen metriä hyötypituutta lisää. | ||||
12.09.2008 15:40 | Aki Grönblom | |||
Tuohan näyttää hyvältä. Tuo on siis ihan oma ohjelmansa, ei vaadi mitään toista sovellusta alle? | ||||
03.09.2008 17:28 | Aki Grönblom | |||
Joo, ja siis tuolla "mikään juna" tarkoitin tietysti tätä junaa ja sen kanssa moniajoon yhteenkytkettyjä junia.. | ||||
03.09.2008 12:49 | Aki Grönblom | |||
Kylläpäs täällä nyt knopitellaan. Vasemmalla ylhäällä: h50 Erotusjakso ja h51 Pääkatkaisija auki merkkivalot sammuksissa. Mikään juna ei ole erotusjaksotilassa ja pääkatkaisijan apurele on vetänyt. Vasemmalla keskirivillä h53 Seisontajarru ja h54 Tuuletushäiriö, joista jälkimmäinen palaa. Käsijarrun rajakytkin siis auki ja jonkun tuuletuskanavan painekytkin auki. Vasemmalla alarivissä h56 Kiskojarru ja h57 Vika, joista jälkimmäinen palaa. Minkään kiskojarrun magnetointi ei ole kytkeytynyt ja vikavalo.. se nyt vaan palaa, junassa on ehkä jokin sulake palanut. Lisätietoa saisi selän takaa vianhakutaulusta. Vian pitäisi olla sellainen joka ei sytytä muita ajopöydän merkkivaloja. Oikealla olevat valot järjestyksessä ylhäältä alas: h52 Turvalaite, h55 Kitkaylitetty ja h58 Pääsäiliön vajaa paine. Turvalaite ei ole toiminut, elektroninen luistonestolaite ei havaitse ympärilyöntiä tai lukkojarrutusta ja pääsäiliön painevahdin mukaan painetta on yli 5,5 bar. | ||||
10.05.2008 11:34 | Aki Grönblom | |||
Tässähän ollaan pohjois-savossa. Legendaarinen opastimen sijoitus. | ||||
26.02.2008 15:17 | Aki Grönblom | |||
Onkos kuva räpsöön puolelta otettu? Taitaapi olla. | ||||
03.12.2007 12:41 | Aki Grönblom | |||
Näin on, todellista tuhlausta. Ja kyllä esimerkiksi pohjanmaalla ja savossa pysähtyy pikajunia melkein kertaluokkaa pienemmilläkin kylillä. Mäntästä käy ihmisiä vieläpä Tampereen alueella töissä jonkin verran. | ||||
24.09.2007 11:58 | Aki Grönblom | |||
Jos on aikaa niin tuolla königstenissä kannattaa käydä. Oheisen kiskobussin kyytikin on ihan asiallista, mutta ennen kaikkea tuo reitti, joka vie taunus nimisen vuoren laelle, on varsin upea. Paikka on idyllinen vuoristokylä ja sinne noustessaan kiskobussi murisee ihan mukavasti. Myös jonkinlaista museoliikennettä on tarjolla sielläpäin. | ||||
14.09.2007 14:29 | Aki Grönblom | |||
Ohhoh. Mielenkiintoisen näkönen. Muhevan kokoiset ajomoottorit, hyvin identtisen näköinen ajopöytä kuin Dr13:ssa. Telirakenne on hieman "normaalimman" näköinen. Mikähän moottori tässä on? | ||||
28.06.2007 13:14 | Aki Grönblom | |||
Torino pohjoinen. Tämähän on kaarteensa vuoksi jopa vaaralliseksi väitetty http://vaunut.org/kuvasivu/23738. | ||||
09.10.2006 14:25 | Aki Grönblom | |||
Aikataulu on nimenomaan mainittu tekoaikataulu, vakinaista liikennettähän HMVY:llä ei olekaan. Joka tapauksessa huomatkaa että aikatauluhan on asetettu 60-luvun pyöreään muotoilua huokuvaan aikataulutelineeseen, jonka kelmeä valo kirkastaa aikataulun yön pimeydessä varsin hektisesti. A5-kokoinen malli olisi kieltämättä särmempi. | ||||
09.10.2006 12:16 | Aki Grönblom | |||
Aikataulu pitäisi olla voimassaolevan laadintaohjeen mukainen. | ||||
24.07.2006 18:24 | Aki Grönblom | |||
Just juu. Täytyy tarkastella perimätietoja, niiden perusteella jäi kuva että sellaista olisi ainakin suunniteltu. Tiedätkö jarkko enemmän? Mielenkiintoinen urakka ollut joka tapauksessa. | ||||
24.07.2006 12:42 | Aki Grönblom | |||
Paikalla on onnettomuuden jälkeen ilmeisesti ollut väliaikainen väistöraide jonkin aikaa. | ||||
24.07.2006 10:07 | Aki Grönblom | |||
Ilmeisesti tapauksessa Lielahden suunnasta raidetta 561 tullut T 4602 (sr1 3041) törmäsi P1:nä toimineeseen Dv16 2016:een. Törmäyskohta on raideristeys 050, ilmeisesti tuossa kuvassa keskellä. | ||||
10.07.2006 11:03 | Aki Grönblom | |||
Sunnuntaina muuten lokki harrasti samaa 789:n edessä Keuruuta kohti mennessä. Lentely junan edessä päättyi kuitenkin piipusta syöksyvän poistöhöyryn sotkiessa lennon aerodynamiikan totaalisesti. Tämän jälkeen kaveri suuntasikin sitten keurusselän päälle jäähdyttelemään. | ||||
06.06.2006 10:04 | Aki Grönblom | |||
Erinomainen aikansa kuva. | ||||
05.06.2006 15:38 | Aki Grönblom | |||
Aika isoja muutoksia moottoreille on tehty. Uskomatonta kyllä, mutta kuulemma jopa uusia lohkoja on teetetty. Tietokoneohjattu ruiskutus ja tehonsäätö ovat varmaan ne tehokkaimmat tavat parantaa moottoria. Palamisen hallinta vaan perustuu siihen että on tietokoneella jonkinlainen malli ja sen tulosten mukaan muokataan. Tämmöinen kehitysprosessi taas on aika vaikeaa jo valmiiseen moottoriin. Typen ja rikin oksidien päästöihin voi käsittääkseni ruiskutusratkaisuilla(tietynlaiset ruiskusuuttimet/paineet/ajoitus) helpostikin vaikuttaa. | ||||
29.05.2006 19:35 | Aki Grönblom | |||
Sehän on tuossa jo parin viikon päästä: 10.6. Sillon höyrytään juu. | ||||
29.05.2006 14:11 | Aki Grönblom | |||
Arto: taitaa mennä mainostamisen puolelle, mutta ainakin yhdistyksen tai useamman jäsenenä autat jo taloudellisesti alan toimijoita. Ja yhdistyksen jäsenistöhän ne yhdistyksen toiminnan; kuten härveleiden museoinnin suuntaviivat vetää. | ||||
29.05.2006 13:13 | Aki Grönblom | |||
Näinhän se tietysti on. Minusta on kuitenkin mielenkiintoista kuunnella mitä "kentällä" kaikkein kiivaimmin haluttaisiin säilyttää tai kunnostaa ja minkä härvelin ihmiset kaikkein mieluimmin museoliikenteessä näkisivät. | ||||
29.05.2006 10:50 | Aki Grönblom | |||
Ilmotahan tommi millon oot tulossa Hpk:lle niin jos se GM vaikka soittelisi.. | ||||
29.05.2006 09:23 | Aki Grönblom | |||
Tässä taas ollaan filosofisen museointikeskustelun alkulähteillä. Onko museoinnin kannalta arvokasta taltioida suuren sarjan perinteikkäitä edustajia vai rautateidemme omaperäisiä erikoisuuksia. Glamourilla höystetty kullattu keisarillinen juna, vai 3 lk.n karjavaunu jossa isoisän isäkin aikanaan matkusti? Salaman osalta täytyy sanoa, että minusta se oli aikansa ilmiö ja suomalaisen kiskokalusto-osaamisen näyte. Toisaalta jokainen yhteisöhän määrittelee oman museaalisuusprofiilinsa miten haluaa. Jos joku yhdistys/museo kokee että esim Dm11 on sitä historiaa jota se haluaa säilyttää ja johon se on valmis panostamaan, niin ei kai siinä muilla nokan koputtamista sitten. | ||||
24.05.2006 14:43 | Aki Grönblom | |||
Niin, siis jos jonkin kilun säilymiselle on olemassa tahtoa, jopa niin paljon että kustannuksiin yhteydenottoja tulee useita, niin ei kai se romutuksen peruste ole, vaan säilytyksen. Enkä kyllä sanoisi että "harrastajat" eivät yleisesti osaa käyttäytyä. Ongelmatapauksensa tännekin vaan mahtuu. | ||||
24.05.2006 11:14 | Aki Grönblom | |||
Vaarallisen näkönen juttu, saattaa toi olla kyllä oikeastikin 1 (10km/h). | ||||
09.05.2006 12:20 | Aki Grönblom | |||
Juu, ja S 45:llä painettiin eilen about Turengin kohdalla vasenta pitkin ohi tyhjästä sotilasrungosta. Junassa oli mukana myös puuvaunuja. | ||||
04.05.2006 10:09 | Aki Grönblom | |||
Perusparannuksesta v/s ELSA-radastahan taas keskustellaan. Vanhan radan parantaminen näyttää laskelmissa edelleen melkoisesti kannattavammalta. Investointiaikana on käytetty jotain 20...30 vuotta. Kuinkahan relevantti se tässä tapauksessa on, vai osataanko nyt rakentaa jo niin paljon paremmin? | ||||
04.05.2006 09:56 | Aki Grönblom | |||
Muisti on hieman hatara, mutta näin olen muistellut, että tuona päivänä olisi ollut jokin museolinja-auto-/raitiovanuajelu Helsingissä. Harkitsin sinne lähtöä mm. ko. junalla. Onneksi kuitenkin uni voitti. | ||||
12.04.2006 10:54 | Aki Grönblom | |||
Kiskon jännitteisyyden osalta kysehän oli siitä, että kun sähköradan paluuvirta kulkee kiskoa pitkin ennen nousemistaan paluujohtimeen, niin kiskon katketessa "junan puoleinen" kisko on jännitteinen. | ||||
03.04.2006 17:46 | Aki Grönblom | |||
Nynny: toisaalta tiedät kyllä hyvin kalliitten hintojen syyn: Osakeyhtiön on tarkoitus tuottaa maksimaalisesti voittoa ja muusta viis. Ihan en allekirjoita kuitenkaan tuota auto-juna vertailuasi. Tampere-helsinki pendolla noin 1h30min, autolla vähintään 2h ja ruuhka-aikoihin enemmänkin. Bonuksena ajan hyötykäyttö junassa. Ihan kilpailukykyinen se juna on, mutta melko kallista silti. |