![]() |
05.02.2006 12:41 | Tapio Muurinen | ||
Risto, en ole mikään asiantuntija, mutta takavasemmalta asioita mielenkiinnolla seuranneena joitain epätäydellisiä vastauksia kysymyksiisi. Nuorimmat Ristot ja Pekat siirrettiin eläkkeelle alle 20-vuotiaina, eli erittäin hyväkuntoisina. Ensimmäisenä kunnostettiin n. 10 varastointivuoden jälkeen Tr1 1082 lähinnä koemielessä, että kuinka helposti veturit saataisiin käyttökuntoon. Sitten laitettiin kulkemaan Tr1 1033 (Timo Lintinen porukoineen). Niiden kattila-ajat ovat ummessa, eikä ilman suuria töitä ja kustannuksia niitä saakaan liikenteeseen (paineastialaki). Samoihin aikoihin 1033:n kanssa valmistui Hr1 1009, joka taitaa kulkea vieläkin. Viimeisin taitaa olla Hr1 1021, joka on ollut viime vuosina oikea filmitähti. Tämä Risto 1096 on kai myös tarkoitus saada liikenteeseen. Tämän hetkisestä tilanteesta ei ole tietoa. Trumanneista on vain yksi jäljellä, 1319, tai oikeastaan vain kauniit kuoret Hyvinkään museon suojissa. Ne miehet jotka näillä oikeasti töitä tekivät, ovat jo hyvin iäkkäitä, ja heidän joukkonsa harvenee koko ajan. Jos jotain mielenkiintoista haluaa lukea, niin suosittelen hankkimaan/lainaamaan kirjan, Tapani Mehtonen: Veturimiesten ammattikuva n. 1920-1960 (Turun yliopiston Kansantieteen laitoksen toimituksia 17, 1988) | ||||
![]() |
05.02.2006 11:48 | Tapio Muurinen | ||
Tämä on jonkun lämpölaitoksen purkuraide. Lisäpolttoaineena raskas polttoöljy. Näytettä ehkä otetaan kuormasta ja paikka Kymijärvi, Lahti. - Nuo viittaukset saattaisivat myös johdatella nesteeseen C2H5OH, mutta ympäristö on ristiriidassa. | ||||
![]() |
04.02.2006 21:08 | Tapio Muurinen | ||
Katselin näitä kuvia "väärässä" järjestyksessä. Havainnot menivät eräiltä osin vähän pieleen, mutta olkoon. Kertovia kuvia kaiken kaikkiaan. | ||||
![]() |
04.02.2006 21:03 | Tapio Muurinen | ||
Jaha, tässähän juna on toisesta päästä kuvattuna ja vetäjäkin näkyy paremmin. | ||||
![]() |
04.02.2006 20:59 | Tapio Muurinen | ||
Ja veturina on "luppakorva" Risto tai Pekka. Sähkölankaa oli vielä harvassa. Taisi olla sähköt vain Kirkkonummelle. Tuolla tavalla loppuopastimia heiteltiin hankeen. Lumi vaimensi tärähdystä. Käytiin ne joskus sieltä keräämässä. | ||||
![]() |
04.02.2006 20:01 | Tapio Muurinen | ||
Vanha Pieksämäki jäi aika vieraaksi. Tuo oikean puoleinen lättähattujuna, raiteella 2, on ilmeisesti lähdössä Joensuuhun. Ensin siltojen ali ja ratapihan kohdalta kaartaa melko jyrkästi itään. Tämä vasemmalla, 4.raiteella oleva on lähdössä luultavasti Kuopion suuntaan. 3.raidekin on jossain. Onkohan se tämä, mihin juuri saavuimme. Ja Jyväskylän suuntakin lähtee jostain näiltä paikkeilta. Vai olikohan vielä yksi laituri? Ja mitään tunneleita ei tietenkään ollut. Lankkuylikäytävien kautta siirryttiin laiturilta toiselle. | ||||
![]() |
04.02.2006 19:34 | Tapio Muurinen | ||
Paljon Ristojen touhuja nähneenä, ja niiden äänimaailmaa kuulleena voi sellaisen havainnoin tehdä, että nämä rullalaakeroidut koneistot olivat ääneltään jotenkin "pehmeämpiä" verrattuna liukulaakeroituihin. Ehkä laakerimelu oli vähäisempi ja siten käyntiäänikin oli ikäänkuin "sukkasillaan". Saman olen kuullut ammattimiesten suulla myöhemmin. | ||||
![]() |
04.02.2006 19:23 | Tapio Muurinen | ||
Kyllä, viimeiseen vaunuun majoituimme. Sieltä matkan edistymistä oli hyvä seurata, koska valoisaa oli koko matkan ajan Kouvolaan saakka. Sen takia tämä reissu onkin jäänyt niin mukavasti mieleen. Yleensä tällaiset reissut tehtiin pimeällä ja puolipökerryksissä. Taas kerran pitää todeta, että kameraa olisi voinut käyttää paljon enemmän. Tässä kuvassa juna oli juuri pysähtynyt tai pysähtymäisillään. Mikkelistä ei kummoisia kuvia löydy, mutta ehkä jotain, joilla on dokumentti-arvoa. Pitää tutkia. | ||||
![]() |
04.02.2006 14:12 | Tapio Muurinen | ||
Hyviä havaintoja. Aivan kokardiin saakka en tarkoittanut, koska se jo niin pieni yksityiskohta. Hopeanvärinen punos olisi ollut riittävä. Siitä minäkin se yleensä tunnistin :-) | ||||
![]() |
04.02.2006 13:23 | Tapio Muurinen | ||
Jos kaikki eivät tiedä, mikä oli kova vaunu, niin sehän oli tavallinen puukorinen matkustajavaunu, jonka penkeissä ei ollut pehmusteita. Muistaakseni penkeissä oli vain muotoon taivutettu ja lakattu vaneri. | ||||
![]() |
04.02.2006 13:15 | Tapio Muurinen | ||
Tässäpä voisi heittää kysymyksen: Mistä voi päätellä, ettei hän ollut kuljettaja, vaikka ajoi? (Näkyy tosin aika heikosti) | ||||
![]() |
03.02.2006 22:42 | Tapio Muurinen | ||
Vauhtia piisaa kuvassa ja tekstissä :-) | ||||
![]() |
03.02.2006 20:48 | Tapio Muurinen | ||
Huollettu Pieksämäellä viimeksi 1960. Näin kuvasta katsottuna näyttäisi, että kansia ei saa auki. On vain voitelukupit. | ||||
![]() |
03.02.2006 19:10 | Tapio Muurinen | ||
Samaa joutuu miettimään. 1960-luvulla noita jarrumiehen suojia näkyi silloin tällöin, mutta ei läheskään joka vaunussa. Ilmajarruhan niissä oli, joten ainakaan linjalla niitä ei tarvittu. Jotain lyhyehköjä siirtoja varten ehkä apujarruna, kun junajarru ei ollut käytössä. Samalla se toimi vaihtomiehistön matkustustilana (ja hyvä suoja salamatkustajille). Tosin niitä varmaan tarkkailtiin tehokkaasti (kaikki olettamuksia). | ||||
![]() |
03.02.2006 18:48 | Tapio Muurinen | ||
Liikennettäkin näyttää olevan koska kiskot eivät ole aivan ruosteessa, Rokua. | ||||
![]() |
03.02.2006 13:28 | Tapio Muurinen | ||
Vähäluminen talvi oli silloinkin. Mukavia kuvia Pohjankurun maisemista. Kaivoin esille tällaisen Mikon kuvan verailuksi https://vaunut.org/kuvasivu/12424 | ||||
![]() |
03.02.2006 09:05 | Tapio Muurinen | ||
Hyvä Tommi, että olet laittanut vanhaa kalustoa näkyviin. Täältä voi nopeasti hakea tietoja ja näihin voi tarvittaessa viitata. | ||||
![]() |
03.02.2006 00:34 | Tapio Muurinen | ||
Löysätäänkös tässä jarruja? Päivystäjä ottaa muutaman jarruttoman vaunun mukaansa vai.. | ||||
![]() |
03.02.2006 00:29 | Tapio Muurinen | ||
Pikkupoikana oli haaveena, että voi kumpa tuollaisella jarrusillalla pääsisi matkustamaan jonnekin oikein kauas... | ||||
![]() |
03.02.2006 00:27 | Tapio Muurinen | ||
Tuollaista kävelysiltaa katolla harvoin muistan nähneeni. Kerran seurasin mielenkiinnolla, kun Kisko-Kalle taisteli kahden tällaisen vaunun kanssa. Kalle joutui antamaan periksi, vaikka vaunut eivät tehneet mitään pahaa, muuta kuin olivat vaan :-) | ||||
![]() |
03.02.2006 00:20 | Tapio Muurinen | ||
Kuinkas usein tässä kömmyyttäjiä kulkee, noissa talossa olis mukava asua ja katsella? :-) | ||||
![]() |
03.02.2006 00:14 | Tapio Muurinen | ||
Periaattessa kyllä. Nämähän rakennettiin Ei-matkistajavaunun alustalle. Pari näistä katettiin, joillon näistä tuli Gfo, sitten tuli Gfot ja nyt tämä "hirviö". | ||||
![]() |
02.02.2006 11:11 | Tapio Muurinen | ||
2501+2502 | ||||
![]() |
02.02.2006 11:09 | Tapio Muurinen | ||
Tuosta tornista en ole ollut tietoinenkaan, vaikka työpaikka on muutaman sadan metrin päässä. Pitääpä lähteä tutkimaan :=) | ||||
![]() |
02.02.2006 10:05 | Tapio Muurinen | ||
1+150 | ||||
![]() |
02.02.2006 10:03 | Tapio Muurinen | ||
Jussi: hakuun vaikka "Joutseno-Pulp", niin selviää. Joutsenoonhan ajettiin myös pendelinä turvejunia Karjalan radan varresta. Samanlaisia oli myös Seinäjoen Tampereen välillä. Onkohan niitäkään enää liikenteessä? | ||||
![]() |
02.02.2006 09:56 | Tapio Muurinen | ||
Siihen kuvaan liittyy. Se laivalavetti oli oikeastaan vain jämerä yhdyspalkki telien välissä ja niiden päällä oli lavetit. Vaunu oli silloin 17 m pitkä, mutta taara oli kevyempi, jolloin kuormaa voitiin ottaa enemmän. Akselipaino pysyi kuitenkin samana. Yleensä se oli näin varusteltu koska oli omakin syväkuormausvaunu Ose, esimerkiksi muuntajille. | ||||
![]() |
02.02.2006 09:42 | Tapio Muurinen | ||
Kello on vähän yli 16 ja maanantai (maanantaisin mennään yleensä näin. Mukava kesäinen kuva :) | ||||
![]() |
01.02.2006 12:41 | Tapio Muurinen | ||
Kyllä sellaisia selkeitä muistoja on nuoruudesta, että kun Inkeroisissa vaihdettiin Helsinkiin menevään (P14), niin Sr12 oli keulalla. Myös yksi oma valokuva (yökuva) Kouvolasta löytyy, jossa Sr12-vetoinen P13 on lähdössä. Mainittakoon tässä yhteydessä, että tuo pikajunapari 13/14 oli pikajuna loppuaikoinaan vain Lahden ja Helsingin välillä . Helsingistä se lähti Kotkaan 17.10, mutta klo 18.10 lähtevä imatralainen, otti sen Kouvolassa kiinni, ja oli myös yhteysjuna Kotkaan. | ||||
![]() |
01.02.2006 10:00 | Tapio Muurinen | ||
Jäi mainitsematta, että tuo oli nimenomaan Lättähattu. Ja jos Juha huomaa tämän, niin Kotkaan oli samaan aikaan kaksi junapatia Lättähatulla. Suurin osahan ajettiin Motilla (Dm4) ja se yksi Helsingin pikajunapari, joka oli 60-luvun alussa Dm4-vetoinen, ja loppuaikana Sr12-vetoinen. | ||||
![]() |
01.02.2006 09:46 | Tapio Muurinen | ||
Kimmolle: löytyi varastosta vanhoja aikatauluja -59 ja -61. Niiden mukaan oli kulussa sunnuntai-iltana, eli maanantaiaamuna "juoppojuna" H731, lähtö Kv 0,05,tulo Ikr 0,40, paluu H732A, lähtö Ikr 0,50, tulo Kv 1.18. Juna ilmeisesti kotiutti Kouvolassa käyneet radanvarren juhlijat, sillä Inkeroisiin päin se pysähtyi jokaisessa mahdollisessa paikassa, mutta paluumatkalla vain Myllykoskella. Silloinhan sunnuntai oli "juhlailta" ja maanantaiaamuna väsyneenä töihin :) | ||||
![]() |
31.01.2006 15:52 | Tapio Muurinen | ||
Joo, menettelee se noinkin. Pidetään vaan museovehkeet hyvässä kunnossa ja kirkkaassa maalissa, että säilyisivät mahdollisimman pitkään meidän ilonamme. Ei anneta niiden rähmääntyä, kuten ne silloin "luonnollisina" aikoinaan joskus olivat. Tuo suojakansi oli yleensä aina jossain muualla, kuin paikoillaan :) | ||||
![]() |
31.01.2006 14:35 | Tapio Muurinen | ||
Muutama vuosi sitten olin Kolarissa töissä. Silloin vielä Sieppijärvellä lastattiin puuta vakituisesti. Kolarista tuli Dr16 20-vaunuisen puujunan kanssa, joka otti Sieppijärveltä vielä 10 vaunua lisää. Kävin jututtamassa jarrujen koettelun aikana. Kysäisin junapainosta, niin arvelivat, että 2000 t tai vähän yli. | ||||
![]() |
31.01.2006 14:19 | Tapio Muurinen | ||
Ostetaan mieluummmin iso purkki sinistä ja pikku purkki mustaa tuohon kytkinkotelon kanteen :) | ||||
![]() |
31.01.2006 10:54 | Tapio Muurinen | ||
Oli Kimmo kiva kuulla nykytilanteesta, vaikka vähän haikeana. - Summanjokikin on ollut aikoinaan lohijoki. Tästä muutama kilometri ylävirtaan oli Pitkäkosken puuhiomo, jossa tehtiin hioketta, tosin vain silloin, kun joessa oli runsaasti vettä. Hioke tuotiin hevosilla Metsäkylän asemalle ja lastattiin junaan. | ||||
![]() |
31.01.2006 09:45 | Tapio Muurinen | ||
Jos joki eteläsuomalainen liikkuu tuollapäin, niin käykää katsomassa. Itsellä tulee käytyä ehkä kerran vuodessa. Kuulemma tuo kansi on jotenkin koteloitu, että sepeli olisi pysynyt hyvin paikoillaan ja nyt siellä seisoo vesi, joka jäätyy. Vesireijät ovat tukkeessa. | ||||
![]() |
31.01.2006 09:28 | Tapio Muurinen | ||
Mika, paikallistuntemukseni on noilta seuduilta vajavainen, mutta yritän vastata jotain. Se linja meni juuri sen pitkän teräsristikkosillan kautta. Alunperin oli tarkoitus, että rata olisi yläpaarteella, mutta vedettiin kuitenkin samaan tasoon tieliikenteen kanssa. Se siltahan oli tunnetusti ahdas ja vaikeat mutkat molemmissa päissä. Olen ajanut siitä joskus autolla. Tuohon "aseman ohi tai pistoraidetta..." en pysty vastaamaan. | ||||
![]() |
31.01.2006 09:12 | Tapio Muurinen | ||
Joo selvähän tuo on. Olisi vain pitänyt katsoa kuvia vähän tarkemmin. Dr13:n kytkentä menossa. 1970-luvun lopulla matkustin Joensuun-Kouvolan väliä talvella ja pimeällä. Tippa-Rellun jätin Joensuuhun, kun en viitsinyt lähteä ajamaan. Nämä paikat menivät ohi torkkuessa enkä edes tiennyt kummalla puolella asema on, ja Dr13 veti koko välin. Olisipa taas jäänyt aukko sivistykseen :) | ||||
![]() |
30.01.2006 22:34 | Tapio Muurinen | ||
Mikähän juna tässä on? Taitaa olla aamupäivä, olisiko P8? | ||||
![]() |
30.01.2006 22:21 | Tapio Muurinen | ||
Eihän haittaa, jos näkyy ihmisiä työnsä ääressä, Heikkilän Mikan kollegoja, tai entisiä sellaisia? | ||||
![]() |
30.01.2006 22:13 | Tapio Muurinen | ||
Mukavasti avolinjat koukkaavat myös kaarisillan alta. | ||||
![]() |
30.01.2006 22:09 | Tapio Muurinen | ||
Tämä ykköspenkki ohjaamon takana oli hyvä paikka seurata matkan kulkua ja tapahtumia. Se olikin hyvin suosittu eli melkein aina varattu ensimmäiseksi. Toinen hyvä paikka oli tietenkin peräohjaamo, mutta sieltä näki usein mielenkiintoiset asiat liian myöhään :). Tämä kuljettajamme oli tyypillinen "perussuomalainen", flanellipaitainen, harmaata ohimoilla, tukka vähän pörröllä, jo lähellä eläkeikää - arvostettu kuljettaja. | ||||
![]() |
30.01.2006 18:45 | Tapio Muurinen | ||
Milloin se laskumäki vietiin pois? Siitäkin olisi mukavia tilannekuvia. | ||||
![]() |
30.01.2006 18:31 | Tapio Muurinen | ||
Historiikkien kertomaa (ja kunnolla syventyen). Rata Korialta Voikkaalle saatiin liikennöitävään kuntoon 1940-luvun lopulla. Voikkaalta oli jo yhteys Harjun pohjoispuolelle Haarakallioon. Sodanaikaista liikennettä oli varsinkin 1941. Yleisessä liikenteessä rata oli vähän aikaa alkaen 1.12.1944, mutta kiskot tarvittiin pian muualla ja liikenne katkesi läpiajon osalta jo 1945. Korialta Kelttiin kiskotettiin uudelleen 6 km v. 1950-51. Voikkalta Savon radalle liikenne loppui 1.6.1981. | ||||
![]() |
30.01.2006 16:01 | Tapio Muurinen | ||
Haarukointi Mikan alkuperäiseen. Koska oli vielä 1976, niin siihen 70/80-lukujen vaihteeseen tai aivan 80-luvun alkuun se menee. | ||||
![]() |
30.01.2006 14:47 | Tapio Muurinen | ||
Radan korkein kohta (+55 m mpy) oli Liikkalan pohjoispuolella, sieltä on meren rantaan reilut 15 km. Vek. P.L. Haminasta kertoi, että jos Metsäkylä päästi läpi, niin yli puolet matkasta tuli "rullaamalla", vain kerran piti vähän nykäistä. | ||||
![]() |
30.01.2006 14:16 | Tapio Muurinen | ||
Vt 15:n yli Inkeroisissa pitäisi rakentaa silta uudestaan, sitten teknisti onnistuu helpommin :=) | ||||
![]() |
30.01.2006 14:09 | Tapio Muurinen | ||
Jaha, muuttaa tilannetta, mutta menee valitettavasti oman tietopiirin rajamaille. Nuo meidän "raamattumme", historiikit kertovat, että Lättähatut tulivat Haminan liikenteeseen jotain 1962. En niitä niin tarkkaan silloin seurannut. Hämärästi muistan, että joskus olisi ajettu Kv-Ikr-Kv, ja nimenomaan viikonlopulla. | ||||
![]() |
30.01.2006 13:56 | Tapio Muurinen | ||
Kävin ruokatunnilla kotona (syömässä, en tämän takia ;)). Pikavilkaisu historiikkiin -37-62 kertoo, että rata oli liikennöitävässä kunnossa sodan aikana erilaisia "oikoja" käyttäen. Sen koko tarina vaikutti aika sekavalta. Edes vanhat eläkeläiskuljettajat eivät muista, koska asia ei heitä niin paljoa kiinnosta. Muistan historianopettajani maininneen asiasta vajaa 40 vuotta sitten, että varayhteys olisi ollut, jos Korian sillat olisi räjätetty. Entisenä kymenlaaksolaisena asia on kiinnostava. Eri asia, onko Mika edelleenkään saanut toivomaansa vastausta? :) | ||||
![]() |
30.01.2006 12:18 | Tapio Muurinen | ||
Onhan se penkka olemassa, mutta kiskot puuttuu ;) | ||||
![]() |
30.01.2006 12:15 | Tapio Muurinen | ||
Jälkimmäiseen Kimmon huomioon. Se Kouvola Inkeroinen oli luultavasti Kotkaan menossa. Muistatko suunnilleen vuotta? |