![]() |
26.10.2009 10:56 | Tapio Muurinen | ||
Noinhan se oli, että tavalliset pikajunat vaihtoivat vetovoimaa ImrT:llä, mutta tuo EP 7/8 teki poikkeuksen. Ehkä ei haluttu kuluttaa aikaa veturinvaihtoon imago-syistä vielä kesälläkään 1980, kuten asiaa pohdiskeltiin https://vaunut.org/kuva/9443 Viimeistään 1982 vaihdot oli siirretty jo Imatralle myös EP-junilla, koska pysähdysaika Kouvolassa oli vain 3-5 min. | ||||
![]() |
25.10.2009 10:18 | Tapio Muurinen | ||
Niin, ja olihan Turun päässäkin vaihdekoppi, sellainen vaalea. Oli kamiina tai uuni siinäkin, koska oli muurattu hormi. - Kuvassa näkyy myös tuo hakkeen lastauslaituri, jonka Paraisten Saha Oy rakensi omalla kustannuksellaan, koska VR:llä epäiltiin kuljetusten vähyyttä. Lähinnä Harvaluodon sahan haketta tästä vietiin Hhc/n-vaunuilla parhaimmillaan Lievestuoreen sellutehtaalle 35-40000 m3 ja Pihlavan kuitulevytehtaalle 10000 m3 vuodessa. | ||||
![]() |
24.10.2009 18:04 | Tapio Muurinen | ||
Tai kyllä se kulkusuunnan-/veturinvaihto Kouvolassa lähtövalmiuteen oman aikansa vei. Esim. v.1987 nopein oli P84 (8 min); P82, P83, P76, EP77, EP78 (9 min) ja P75 (10 min) - Yöjunista ei oteta. | ||||
![]() |
24.10.2009 17:38 | Tapio Muurinen | ||
Vastaan yllä olevaan mietiskelyyni: Uusia tavaravaunuja alettiin maalata v:n 1971 alussa punaruskeiksi. Vanhemmat sitä mukaa, kun ne piti uudelleen maalata - tavallisesti korjausten yhteydessä. | ||||
![]() |
22.10.2009 21:10 | Tapio Muurinen | ||
Savon suunnassa se olikin nopeampaa, kun ei tarvinnut odotella toisen irrotusta ja poistuloa. | ||||
![]() |
22.10.2009 20:27 | Tapio Muurinen | ||
Mahdollisesti Karelia ajoi tuolloin vielä koko välin Hr13:lla. Syksyllä 1980 oli Kouvolassa veturinvaihtoon sähkö/diesel varattu 10 min. Milloin lienee vaihdot alettu tehdä Imatra T:llä? | ||||
![]() |
21.10.2009 23:26 | Tapio Muurinen | ||
Tästä kuvasta välittyy mukava tunnelma. Kaverukset painavat menemään koppalakit kallellaan tuttujen maisemien vilistäessä ikkunoissa. MAN:in karjunnan yli jutellaan huutamalla muistakin kuin työasioista. Työparina ollaan oltu kauan. - Kaverista on hyvä ottaa kuva, mikä tuntuu toisesta vähän erikoiselta. | ||||
![]() |
20.10.2009 20:26 | Tapio Muurinen | ||
Mitä, eikö sitä kukaan ole kuvannut!? - No, se oli sellainen lasikuidusta/muovista muotoiltu, hieman kulmikas kippo, jonka sai irti telineestä. Takaisin pantaessa se kippasi pystyyn, kun luukku suljettiin. Lavuaarin vedet toimittivat huuhtelun. Ne kipot poistettiin joskus (?) ja luukut ruuvattiin kiinni. | ||||
![]() |
20.10.2009 08:48 | Tapio Muurinen | ||
Juu, Palotornin vuorelta oli mukava seurata, kun parhaimmillaan 4-5 päivystäjää oli samaan aikaan näkökentässä, ja linjalta tuli lisää junia Hr13:n perässä. | ||||
![]() |
20.10.2009 08:42 | Tapio Muurinen | ||
Ruskeaa paperia näyttäisi olevan. Samanlaisia ajatuksia, joko omia siirtoja tai laivan kupeeseen. Voi olla ettei näitä tuohon aikaan pakattu käreeseen. Jos Hdk on lainassa, niin ehkä teräspylväät on korvattu väliaikaisesti puutolpilla, joita oli huomattavasti mukavampi käsitellä. | ||||
![]() |
20.10.2009 08:36 | Tapio Muurinen | ||
Ammattilaiset tietävät paremmin, mutta eikö tuossa säätöpyörän vieressä ollut ennen oma painike säätöpyörän vieressä n. klo 4-5 paikkeilla. Muutettiinko sen toiminta myöhemmin tuohon renkaaseen, joka lenkitettiin säätöpyörään. Kevyesti sormilla nostamalla toimi turvalaitteena. Tuollaisessa asennossa se yleensä oli. | ||||
![]() |
19.10.2009 21:47 | Tapio Muurinen | ||
Oho, kiva kuva! Oikein ammattikuvaaja ollut asialla. | ||||
![]() |
19.10.2009 21:44 | Tapio Muurinen | ||
Nimenomaan tuo varaosien puute alkaa olla suurin syy, ettei nätä kannata kunnostaa - tietää virolahtelainen "kirjeenvaihtajamme". Monet noista ovat kovin heikossa kunnossa; odotelleet jo kauan päätöstä kunnostaako/purkaako. MGO:t alkaa olla väsyjä. Kampiakselit eivät kestä ja vaihteistoja saa vain isolla rahalla. Samoja MGO:ta käytettiin ristiin molemmissa sarjoissa. Ei siellä hyllyssä uudenveroisia enää ole. | ||||
![]() |
19.10.2009 21:23 | Tapio Muurinen | ||
P.Montosta lainaten: Huru tuotiin Haminaan illalla tavarajunassa 27.3.1990, 2xSr1 veti. Nuutniemessä se oli yli vuoden. - Tänä aikana laivaromuttamolla alkoi mennä huonosti, ja toiminta lakkasi. Huru jäi purkamatta. Ainakin yksi Nom siellä purettiin, ja joku Kas kuopattiin täyttöpenkereeseen. - 14.6.1991 Huru lähti viimeiselle matkalleen Ruosniemeen. Eli kuva on aivan niiltä viimeisiltä päiviltä Haminassa. - Toin poikani kesälomalle mummolaan. | ||||
![]() |
19.10.2009 20:57 | Tapio Muurinen | ||
En ole asiantuntija, mutta tuossa https://vaunut.org/kuva/38085 näyttäisi olevan sopiva kartta, ja siitä jatkolinkkejä. Hopi, hopi Hesan reissuilta muistan jotain tuosta Sokeritehtaan radasta, ja juttua on kuulunut. | ||||
![]() |
19.10.2009 11:59 | Tapio Muurinen | ||
On 2231. Vaikka sellainen tarkoitus oli, että hajotetaan, niin ei käynyt. Veturi veitiin pois muualle hajotettavaksi (tarkemmat tiedot Montosen lähettämässä s-postissa). | ||||
![]() |
18.10.2009 23:10 | Tapio Muurinen | ||
Kuva on klo 17 jälkeen. Kun asettelee Ilfordin FP3 liuskoja oikeaan järjestykseen, niin ensin meni tämä https://vaunut.org/kuva/21129 ja joka kuvassakin höyryää voisi olla tämä https://vaunut.org/kuva/21132 Jos ei ole kovin jyrkässä ristiriidassa, niin tämä dieselpaikkuri passaisi H327 Kirkkonummelle. Näitä kuvattavia viuhtoi 5 - 10 min välein. | ||||
![]() |
18.10.2009 18:00 | Tapio Muurinen | ||
Kaivoin tämä kuvan, josko olisi ollut hylkylistalla. Ei ollut, nuorempia vietiin ensin. - Kun Sr12-sarjaa valmistui 1965-66, 15 ensimmäistä sijoitettiin Helsinkiin lähinnä kevyisiin pikajuniin ja paikallisjuniin. | ||||
![]() |
18.10.2009 01:25 | Tapio Muurinen | ||
Olikos Topi ollut joskus varikonpäällikkönä? Kunnon diisselikäryt yläkerran konttoriväki saanut silloin sun tällöin. | ||||
![]() |
18.10.2009 01:18 | Tapio Muurinen | ||
Samantapaisia letkoja, ehkä ei aivan näin pitkiä, näkyi Misin - Rovaniemen välillä 1970-80-luvulla, kun sotajunia purettiin lyhyellä ajalla Misissä, Kuusivaarassa, Hanhikoskella ja Kemijärvellä. Sitten veturit palasivat letkassa etelään, mutta tunnelma oli eri. | ||||
![]() |
17.10.2009 11:01 | Tapio Muurinen | ||
Onkohan jotain huoltoa varten tuo teline? | ||||
![]() |
17.10.2009 10:46 | Tapio Muurinen | ||
Varmaan noin on, kuten Mikko kerrot. Uudet "työvälineet" ovat aina parempia kuin vanhemmat. Kun nämä juuri tuollon 1980-luvun lopulla tulivat ensin protokappaleina Ou-Roi koeliiketeeseen, pääsin käymään ohjaamossa ja ominaisuuksista juttelimme; myhäileviä olivat kommentit. Matkustaja huomasi veturin kyvyt esim. Hirvaan pitkässä kaarrenousussa, jonka 20-vaunuinen P63 selvitti lähes huomaamatta - 2xDv12:lla vauhti putosi 40-50:een km/h. Myös pitkien puuroikkien vaihdoit olivat selvästi ripeämpiä, kuin esim. Deeveriparilla. Ominaisuudet ovat kuitenkin suunnittelijoiden pöytälaatikoista. - Siteraan erästä tuttavaani, "vanhaa veteraania": Valakko veti kyllä ripeästi, jos vauhti ei päässyt putoamaan kovin alas, mutta jos se laski johonkin 6-8 km/h, niin sitten se meni polvilleen, eikä enää suostunut lähtemään liikkeelle, vaikka pyörät pitivätkin. Sen sijaan Dr13 ei juuri jäänyt mäkeen. Vaikka juna pysähtyikin, niin jäähdyteltiin vähän aikaa ratamoottorien käämejä tyhjäkäynnillä ja sitten suurtartunnalla irti. Siihen eivät muut diisselit pystyneet. | ||||
![]() |
16.10.2009 22:29 | Tapio Muurinen | ||
Sattui vain veikkaus tärppäämään :). Mistä nuita koivujen päitä tunnistaa, vaikka onhan tuossa joskus tullut pyörähdettyä. Paras vinkki on betonipölkkykuorma, koska Pellon eteläpuolella viime kesänä rataa kunnostettiin. Liikennekin oli poikki useita viikkoja. Taitaa olla iltajunan portaalta tämä kuvattu näpsätty. | ||||
![]() |
16.10.2009 09:33 | Tapio Muurinen | ||
Veikkaus: Pello. | ||||
![]() |
15.10.2009 23:04 | Tapio Muurinen | ||
Voi hitsi, kun en muista syytä miksi kaikki Hurujen katot piti käyttää pois. Jotkut irvistelivät, että vasta tuon operaation jälkeen veturi alkoi pysyä kasassa. Alussahan näissä oli paljon "säätämistä". Öljyläiskiä näkyy maassa ja rasvan haju tuntuu vahvana nenässä lämpöisenä kesäpäiväna. Öljyläiskät ovat höyryveturien veden sekaista laakeriöljyä, joka ruutalla imaistiin laakerikaukalon pohjalta pitemmän seisomisen jälkeen. - Muutama vuosi aikaisemmin tässä oli paljon puhtaampia vetureita https://vaunut.org/kuva/24038 (letkan eteläpuolelta kuvattuna). | ||||
![]() |
13.10.2009 22:20 | Tapio Muurinen | ||
Tällaisia tiaisen tms. pikkulinnun pesiä löytyi aina silloin tällöin puskimista; mukavaa, että muutkin ovat noteeranneet saman. | ||||
![]() |
13.10.2009 22:09 | Tapio Muurinen | ||
Niin, se Rautuvaaranmäki on 2 km / 10 promillea. Porojen suosimaa seutua on myös Ristimellavaara, se missä oli ne soraraiteet. Mitenkäs, jos oli 2700 tonnin juna ja poro jäi alle, niin pitikö pysähtyä, vai riittikö ilmoitus yliajopaikasta, että poromies käy katsomassa kenen merkissä se oli? | ||||
![]() |
12.10.2009 23:20 | Tapio Muurinen | ||
Tässä on paluuvuoro https://vaunut.org/kuva/31285 Helsinkiin. | ||||
![]() |
12.10.2009 22:39 | Tapio Muurinen | ||
Siellä on paljon vaalenneita luita radan varressa. Mitenkäs niitä "porohommia" tuli veturin kanssa tehtyä? Jostain olen kuullut/lukenut, että Rautuvaaran rata oli erityisen paha siinä mielessä. | ||||
![]() |
12.10.2009 21:49 | Tapio Muurinen | ||
Mennään P27:lla jossain korkealla penkalla kohti pohjoista. Ehkäpä Kiskonjoen laaksoa Kosken seutuvilla. | ||||
![]() |
12.10.2009 21:30 | Tapio Muurinen | ||
No esim., kun Rautaruukilla kävitte vaihtamassa vaunut, niin oliko siellä täysi kuorma valmiina odottamassa, vai pitikö tehdä vaunujen siirtoja ja odotella. - Toisaalta käytiinkö samalla reissulla molemmissa päissä, myös Partekilla tekemässä järjestelyhommia. | ||||
![]() |
12.10.2009 17:06 | Tapio Muurinen | ||
Kävitkö Eemeli koskaan Rautuvaarassa tai Partekilla? | ||||
![]() |
12.10.2009 11:39 | Tapio Muurinen | ||
Kun Tanskanmaalla käydessäni 1970-luvulla katselin näitä "sillä silmällä", jäi sellainen "mutu"-tuntuma, ettei nuo meikäläisille Huruille pärjäisi. | ||||
![]() |
11.10.2009 20:34 | Tapio Muurinen | ||
Nykyään tuo päätelevy on siirretty kauemmas. | ||||
![]() |
11.10.2009 20:28 | Tapio Muurinen | ||
Silloin kun Kolari Ykkönen tekee vaihdot tässä päässä, on tavallista, että tyhjällä roikalla haetaan täydet lastausraiteelta. Silloin voi olla 40-50 vaunua letkassa, ja veturi käy reilusti tasoylikäytävän takana. Painettaessa takaisin vastamäkeen hiekkaa kuluu. | ||||
![]() |
11.10.2009 20:18 | Tapio Muurinen | ||
Siinähän se, Ylläsjoen sillalla. Kolari Ykkönen iltapuhteillaan. Liike voi olla molempiin suuntiin. Tässä mentiin vielä vähän matkaa pohjoiseen. Sitten painamalla lähtöraiteelle. Silta näkyy esim. https://vaunut.org/kuva/51457 | ||||
![]() |
11.10.2009 20:09 | Tapio Muurinen | ||
Tässä on helppo esittää nokkelaa, kun tietää tilanteen. - Mennään reilusti ylemmäs. Jos tässä on Kemin puuta, niin mitenkäs tuo ilta-aurinko sitten? | ||||
![]() |
11.10.2009 18:42 | Tapio Muurinen | ||
Länsirajalla ollaan. Kuka noita kaikkia siltoja tunnistaa tästä vinkkelistä, mutta onko tässä jotain "outoa". - Nyt meni bonukset. | ||||
![]() |
11.10.2009 14:39 | Tapio Muurinen | ||
Eipäs tehdä tästä turhan pitkäpiimäistä. Veturit ovat 2510 ja 2641; puut on jo paperina maailmalla, silputtu ja keitetty Kemissä. - Lännentiekään ei passaa. | ||||
![]() |
11.10.2009 13:51 | Tapio Muurinen | ||
Uskon, että betoni ja teräs ovat alkuperäisellä paikallaan. Taiteilija voi olla jostain muualta, tai sitten ei :) | ||||
![]() |
11.10.2009 13:44 | Tapio Muurinen | ||
Joutsijärvi on hieno paikka, mutta sieltä tämä nyt ei ole. | ||||
![]() |
09.10.2009 23:49 | Tapio Muurinen | ||
Tarkkoja poikia, mikä kiitollisena ylöspantakoon - muutan Eiv:ksi. | ||||
![]() |
09.10.2009 22:25 | Tapio Muurinen | ||
Jatkan vielä tuosta hetken hiljaisuudesta. On hieman yli puolipäivän. Kuvan laituri on lähinnä tulopuolen raiteille 6 ja 7. P32 ei ole vielä saapunut toiseen laitaan raiteelle 9. | ||||
![]() |
09.10.2009 20:37 | Tapio Muurinen | ||
Keskellä näyttää rauhalliselta, sillä P41 Tampereelle ja paikkurit Keravalle ja Tikkurilaan ovat juuri menneet. Sen sijaan aseman itäläita on kallellaan, sillä ensin lähtee P1 ja sen jälkeen P35, jolla matkusimme Paimioon https://vaunut.org/kuva/26353 Samalle päivälle tuli kuitattua mm. Hr1 1002 ja 1019, Tr2 1308, 1315 ja 1307; jälkimmäisistä kaikki ei lämpiminä - Kuvan nuori herra on selvästi kiinnostunut miljööstä. | ||||
![]() |
01.10.2009 19:46 | Tapio Muurinen | ||
Vajaa vuosi sitten minä ihmettelin samaa tässä https://vaunut.org/kuva/52589 | ||||
![]() |
01.10.2009 00:25 | Tapio Muurinen | ||
Sattumalta löyty tällainen tieto. - Toijalan asemarakennus, postitalo ja tavarasuoja huutokaupattiin tammikuussa 1964. Ne on purettava 2 kk kuluessa. Vasta sen jälkeen voidaan toteuttaa meneillään oleva ratapihasuunnitelma. - Uusi asemarakennus on tietenkin ollut jo tuolloin käytössä. | ||||
![]() |
01.10.2009 00:04 | Tapio Muurinen | ||
Vaikka tämä on sarjan alin numero, ei tämä ole vanhin. Vanhimmat olivat Saksasta ilman akseleita ja jarrulaitteita tuodut vaunut 104101-104125. Niiden sivuluukut olivat vekille prässätyt. | ||||
![]() |
30.09.2009 23:56 | Tapio Muurinen | ||
Käyttöakselin pää jää vaunun toiselle puolelle. Se oli sellainen "mötikkä", josta lähti kaksi paineletkua noihin säiliöihin, kuten hienosti sanottiin "paineakkuihin". Varalla oli myös käsikäyttöinen nestehydraulipumppu, mutta se oli toivottoman hidas - Pitihän noitakin kokeilla. Alkoi sieltä kuulua elämää, kun varovasti käyttövivuista heilautti. | ||||
![]() |
30.09.2009 21:18 | Tapio Muurinen | ||
Iitu ja Iita, molempi parempi. Iita oli kaiketi kova kulkemaan, tai riipui kuljettajasta. Haminan hekilöjunia näillä vedettäessä lämmittäjä A.Yläneva toppuutteli kuljettajaansa: "Älä aja niin lujaa, tai ei pysytä kiskoilla." | ||||
![]() |
30.09.2009 20:35 | Tapio Muurinen | ||
Historiikit eivät tunne Toijalaa, vaikka pienet parakkiasemat kyllä mainitaan. Jostain olen poiminut pienen uutisen "Toijala vielä kesken" (heinäkuu 1963). Tarkoitettiinko sitten asemaa, vai laiturijärjestelyjä ja tunneleita? | ||||
![]() |
29.09.2009 23:01 | Tapio Muurinen | ||
Tutun oloinen paikkahan tuo on. Metanolitonkat menossa ilmeisesti Haminaan. Tuleeko tuossa Motille aikasäästöä miten jos kiertää tavarapihan kautta, kuin odottelisi hetken, kunnes isommus rymistelee ensin tieltä pois? |