![]() |
28.10.2006 01:26 | Tapio Muurinen | ||
Tällaisia kuvia näkee harvemmin. Ja syykin on selvä. :-) | ||||
![]() |
28.10.2006 01:23 | Tapio Muurinen | ||
Tässä Juhanin mainiossa kuvassa https://vaunut.org/kuvasivu/21367 näkyy silta, josta esim. tämä ja kaksi muuta kuvaa on otettu. | ||||
![]() |
28.10.2006 00:50 | Tapio Muurinen | ||
Pojat söivät sanat suustani. Tällaisia kuvia katselee mielellään. Perässä taitaa tulla vaihteita vai mitä lienee, Kaipiaisten verstaalle korjattavaksi tai muutettavaksi? | ||||
![]() |
25.10.2006 12:02 | Tapio Muurinen | ||
Teppo oli niin lähellä, että olisi mennyt läpi :) - Pitääpä kaivaa tuo Junat-lehti esiin, jos hyllystäni löytyy. Kymijokeahan tämä tietysti on, mutta jos haluaa paikantaa tarkemmin, niin ovat läntisemmät haaratkin, Langinkosken haara, sekä Pyhtäällä Kymijoki (yllätys, yllätys) ja Ahvenkosken haara Ruotsinpyhtään rajalla. | ||||
![]() |
25.10.2006 11:16 | Tapio Muurinen | ||
Ei tehdä tästä vaikeaa. Teppo selvästi tietää, vaikka vastaus jäi vähän auki. Kuva on Kotkan radalta, Kyminlinnasta, n. 0,5 km Kyminlinnan seisakkeelta pohjoiseen. Tästä on Kymin asemalle matkaa vielä 3,5 km. Juna ylittää kesäiltana 1985 Kymijoen toiseksi itäisintä haaraa, Huumanhaaraa, ja on matkalla Kotkasta Kouvolaan, ehkä Kuusankoskelle hakemaan uutta puukuormaa. Itäisin, Korkeakosken haara ja Osolankosken rautatiesiltä on Kymin aseman eteläpuolella. Kyminjoki laskee Suomenlahteen viiden haaran kautta. Niistä tämä on kaikkein kuivin. Vain keväisin tässä on enemmän virtausta. On siinä sen verran virtausta ja vettä, että matonpesijät voivat samalla seurata junia. | ||||
![]() |
25.10.2006 00:41 | Tapio Muurinen | ||
Siinäpä saimme vastauksen, kiitoksia. | ||||
![]() |
25.10.2006 00:36 | Tapio Muurinen | ||
Meinaan, kun nämä Lapin joet ovat luonnontilaisina matalia ja kulkukelvottomia isommille aluksille, ja mitä syytä niillä olisi ollut muutenkaan seilata edes tänne saakka, vaikka mahdollisia kanavointisuunnitelmia olisi ollut sillan rakentamisen aikoihin - mene ja tiedä. | ||||
![]() |
24.10.2006 23:24 | Tapio Muurinen | ||
Jahas, tuopa oli uutta tietoa. Onkohan sitä milloin avattu ja minkä takia? | ||||
![]() |
24.10.2006 23:07 | Tapio Muurinen | ||
Duoda, duoda, muisti ei haraa kovin jyrkästi vastaan kun sanon, ettei saksalainen ennättänyt tuhota Tornionjoen siltoja. Suomalaisten maihinnousu tuli yllätyksenä, koska sen odotettiin tapahtuvan Kemissä. Noista siltapilareista ehdotan, että ne ovat vanhojen siltojen ajoilta, eli tässä on jo kolmas silta menossa. Ja sitten vielä ilonpilaajana ammun alas teorian sillan liikkuvista osista, koska Tornionjoki ei ole kulkukelpoinen isommille aluksille. | ||||
![]() |
24.10.2006 00:25 | Tapio Muurinen | ||
Höh, taas meni tyypittely sekaisin, Sr1-parivedolla piti sanomani. | ||||
![]() |
23.10.2006 21:28 | Tapio Muurinen | ||
Onhan se Kurkimäen nousu aivan kunnioitettava. Entiseltä Pitkälahden liikennepaikalta, josta nousu alkaa, on Kurkimäkeen 10 km. Korkeuseroa on 75,7 m. Varmaankin siinä on 10 promillen taulut olleet molemmissa päissä, vaikka keskinousu ei aivan sitä luokkaa olekaan. Jos Sr2-parivedolla tiukassa nousussa virta ei riitä, kuten Pasi totesi, tai toinen vetureista alkaa "sutia", vaikka luistonesto pitäisikin olla, niin toisestakin putoaa tehot, ja sitten jäädään mäkeen (joku vek voi tarkentaa, jos meni pieleen). | ||||
![]() |
23.10.2006 14:44 | Tapio Muurinen | ||
Vähän samansuuntaisista ajatuksista kärsin aikoinaan. Tämä Kymen-Huru oli niin tavallinen näky Kaakonkulmilla, ettei siinä silmä räppässy, kuin korkeintaan kerran, ja lyhyt lakoninen hmm... Usein oli kiinnostavampaa katsella, mitä sillä oli perässään. Onneksi kuitenkin kohtuullisen paljon kuvia kertyi vuosien aikana. Tällä kertaa perässä näyttäisi olevan muuta museokamaa neljä Gb:tä, vajaa kaksikymmentä Gks:ää, välissä yksi Gbk. Puolet junasta ei sopinut kuvaan. Tämä oli vielä aikaa, kun tyfonit olivat piilossa katon alla, otsasäleikön takana. - Kuvauspaikan hahmottamiseksi valomasto näkyy esim. tässä kuvassa vasemmalla ratapihan viimeisenä https://vaunut.org/kuvasivu/19069 | ||||
![]() |
23.10.2006 12:13 | Tapio Muurinen | ||
Perttu, jälkimmäinen vaihtoehto on lähempänä oikeaa. Ensin mietin, että tohdinko tällaista kuvaa laittaa. Aikakausi oli tuolloin kuitenkin vapaampaa monessa mielessä. Poikasena olimme kiipeilleet noissa mastoissa ennenkin, sekä luvan kanssa, että ilman. Luokkakaverini oli maalaamassakin näitä mastoja, ja tuli käytyä katsomassa. Nykyaikana mallia ei ole syytä ottaa, voi päästä vaikka poliisin puhutteluun. | ||||
![]() |
22.10.2006 23:21 | Tapio Muurinen | ||
Käyttääkö Karjalan Pelletti Kokkolaa vientisatamanaan, vai minne tuo rauta menee? | ||||
![]() |
22.10.2006 12:30 | Tapio Muurinen | ||
Kun puhutaan kellonajoista, päivistä tai jopa vuosista, niin puolustukseni on heikko. Markku paikallisena lukee aurinkokelloa kuin omaa taskunauristaan, jotka ovat pettämättömiä :-) - Taas kerran pitää todeta, että en ole 100-varma tuosta P12:sta, joka tuli tunnin aikaisemmin. Yleensä sillä kuljin maanantaisin, koska piti ehtiä Helsingistä Jyväskylän suuntaan menevään pikalinjaan. Se koukkasi tästä rautatieaseman kautta (huom. ei kesäaikaa). | ||||
![]() |
21.10.2006 19:00 | Tapio Muurinen | ||
Kyllä on mainesana, kuten kuvakin kertoo. - 1960 nuorten poikien reviiri oli vielä aika suppea, tosin junat olivat jo tuolloin tuttuja, mutta ensimmäisen kameran sain vasta pari vuotta myöhemmin. | ||||
![]() |
21.10.2006 18:41 | Tapio Muurinen | ||
Olisikohan Lahdessa ollut noihin aikoihin oma asemapoliisi. Minusta tässä oli poliisimies aika usein, vaikkapa vain turvallisuuden vuoksi vahtimassa matkustajien ryntäilyä lähtevän junan editse. Tosin kyllä joskus veturi käytti kelloakin varoitukseksi. | ||||
![]() |
21.10.2006 17:06 | Tapio Muurinen | ||
Näyttävä! Eipä tästä vinkkelistä Harjujokea olekaan tullut katseltua. | ||||
![]() |
20.10.2006 23:55 | Tapio Muurinen | ||
Sama on, tai sitten se toinen. Näitähän oli tiettävästi yksi Pasilassa ja yksi Kouvolassa. Näiden synnyinmaasta en mene sanomaan, oliko Ardelt-Werken tehtaita sodan jälkeen molemmilla puolilla. | ||||
![]() |
20.10.2006 20:39 | Tapio Muurinen | ||
"Turun Prinsessa" | ||||
![]() |
20.10.2006 20:36 | Tapio Muurinen | ||
Kylläpä Risto lemestää, ehkä enemmän kuin uutena v.1951. Hienoa työtä lahtelaisilta. Vähän hämmästyin, että onko tämä taas siirretty uuteen paikkaan ja "puleerattu" EU-kokouksen takia. Tämä taisikin olla Riston ensimmäinen sijoitus? Nythän se on jo kai kolmannessa paikassa? - vrt. https://vaunut.org/kuvasivu/23457 | ||||
![]() |
20.10.2006 11:19 | Tapio Muurinen | ||
Terveiset takaisin Uudenkylän pojalle, ja mukavaa, että saimme uuden "ammattilaisen" porukkaan. - Siilinjärvellä koki tosiaan noihin aikoihin sinisiä hetkiä ja ajatuksia (vrt. Havukka-ahon ajattelija) | ||||
![]() |
19.10.2006 23:05 | Tapio Muurinen | ||
Näyttää niin kovin tutulta tämä paikka, tosin en muista onko Inkeroisissa kevyen liikenteen väylä molemmin puolin tietä. | ||||
![]() |
19.10.2006 22:51 | Tapio Muurinen | ||
Vielä paikan historiasta: Tästä on Kupittaan asemalle matkaa kilometrin verran, mutta väliin mahtui kaksi vaihdetta, ensin oli soraraide, joka alkoi Hämeentien sillan jälkeen ja vei nykyisen Ikituurin kongressikeskuksen paikkeille, ja toinen oli puolustuvoimien vaihde Porin Prikaatille (tässä junan kohdalla). | ||||
![]() |
19.10.2006 22:39 | Tapio Muurinen | ||
Höh, puhuin veturista, vaikka oli moottorivaunu. Eräs opiskelijakaverini tosin sanoi kerran, ettei ensimmäiseen vaunuun kannata mennä, koska siellä voi joutua lapioimaan hiiliä. :-D | ||||
![]() |
19.10.2006 22:34 | Tapio Muurinen | ||
Dm8:ssa, joka vetää tuolla keulassa kauempana, oli kapeammat 2-osaiset pariovet. Ne avattiin ja suljettiin käsikahvalla, mutta lukittiin veturista, ettei ovia voinut avata vauhdissa. Tässä jälkimmäisessä, Dm9:ssa, oli leveämmät, paineilmalla toimivat taiteovet. | ||||
![]() |
19.10.2006 13:39 | Tapio Muurinen | ||
Tämä Hr/Dr13 2306 on minulle kuin vanha kaveri. Näin sen uutukaisena, kyljet kiiltäen, "livenä" tyypin ensimmäisenä edustajana koulumatkallani syksyllä 1963 Haminassa. Tämä on myös ensimmäisessä Huru-13 valokuvassani seuraavana talvena Poitsilassa. Rovaniemelläkin tapasimme 1980-luvun lopulla, jolloin näitä oli vähän aikaa Oulusta Rovaniemelle koulutusajossa?. Viimeisen kerran näin "hänet" Tampereella muistaakseni 1999, silloin jo raihnaana vanhuksena :( | ||||
![]() |
19.10.2006 09:39 | Tapio Muurinen | ||
Juna oli tulossa Kemijärven tehtaalta sellulastissa. Muistaakseni laakerivaurion takia parisenkymmentä vaunua suistui kiskoilta ja kaatui. Paikka oli hankalassa kohdassa, tiettömällä taipaleella (Köyryn paikkeilla?). Raivaustyö oli kesti kauan ja rata oli poikki, koska vaunut piti ensin tyhjentää, sitten nostaa pystyyn. Paremmin säilyneet vaunut voitiin hinata korjattavaksi, osa hajosi pahoin. Vuosi on unohtunut, mutta se oli noilla paikkeilla (1991?). Tässä Santamäen kuopassa ei ollut vielä puuvarastoa, mutta Kemijoen uitto oli lopuillaan. Muistaako/tietääkö kukaan tarkemmin onnettomuuden ajankohtaa? | ||||
![]() |
19.10.2006 00:55 | Tapio Muurinen | ||
Tässä on muuten näytillä Hillon vanhinta ratapihaa vuodelta 1937. Ensimmäiset 22 kg:n kiskot ovat jo aikoja sitten vaihdettu 30:ksi. Tämä oli yksi monista raakapuun purkuraiteista, josta propsit ja pylväät vyörytettiin vaunuista mereen, ja puulautat hinattiin siitä edelleen laivojen kupeeseen lastattavaksi. | ||||
![]() |
19.10.2006 00:42 | Tapio Muurinen | ||
En voi sanoa hienoja, mutta muutamia 38 v. wanhoja mv-kuvia taitaa olla jossain. Pitänee koostaa niistä joku sarja. | ||||
![]() |
18.10.2006 22:36 | Tapio Muurinen | ||
Juu, kaikki oli pelissä, mutta mitään muuta ei tapahtunut, kuin vain kädet ja naama sotkeentuivat. Onneksi meri oli vieressä :-) | ||||
![]() |
18.10.2006 22:32 | Tapio Muurinen | ||
Oli, oli sininen. Olisiko ollut juuri tuona vuonna, kun Sij äänestettiin vuoden kauneimmaksi asemarakennukseksi. Nätti miljöö kaiken kaikkiaan. Otin silloin useampia kuvia. Ehkä vielä perästä näkyy. | ||||
![]() |
17.10.2006 18:31 | Tapio Muurinen | ||
Kiitos linkistä, minulle riitti johdanto ja alkulause, jonka kiitososassa on entisiä leikkikavereita ja naapurinpoikia. Loistehon hallinnan jätin suosiolla viisaammille :) | ||||
![]() |
17.10.2006 15:24 | Tapio Muurinen | ||
Summaan mentiin kymmenet vuodet painamalla, koska kuorimon raiteilla ei ollut loppupäässä vaihdetta. Nyt kuulemma on. Tosin ennenkin olisi voinut mennä vetämällä, mutta tehtaan piipun juurella olisi pitänyt tehdä nykäisy, jossa oli vaihde, ja vaunut jatoivat ilman veturia, mutta raskailla roikilla oli vaarana, että se menee päätepuskimesta läpi. | ||||
![]() |
17.10.2006 15:16 | Tapio Muurinen | ||
Tuo oli hyvä! En ole ennen kuullut. Tai tällä Belaruksella käännettiin hyvissä ajoin Kauton rannan paikkeilla ratti ääriasentoon ja toivottiin, että vaihteet kestää - nyt rata on hyvässä kunnossa. | ||||
![]() |
16.10.2006 13:30 | Tapio Muurinen | ||
Tästä samasta paikasta otettuja kuvia löytyy muutamia muitakin, esim. tämä https://vaunut.org/kuvasivu/20866 Kulkusuunta vain on eri. | ||||
![]() |
16.10.2006 00:57 | Tapio Muurinen | ||
Jälleen, jos muistiin voi luottaa, niin summalaisten vaunujen saatelapussa luki usein lähetysaseman kohdalla: Iisvesi, Imatra, Kuusankoski... | ||||
![]() |
16.10.2006 00:43 | Tapio Muurinen | ||
Ilari, mielenkiintoisia lukuja. Kun 35 v. sitten olin talossa harjoittelijana, ajonopeudet olivat muistaakseni jotain 400-500 m/min. Valtaosa paperista ajetaan autoilla Haminan ja Kotkan satamaan, josta se menee laivoilla Keski-Eurooppaan. Jonkin verran menee junakuljetuksina, mutta ne menevätkin heti kauas, Venäjälle ja Kiinaan. | ||||
![]() |
16.10.2006 00:16 | Tapio Muurinen | ||
Kuvaajan latuhan siinä. Järvisen erikoiskilvat ja rottinkisauvat. Piti mennä kauas meren jäälle, että sai koko tehtaan kuvaruudulle. Oikeastaan voin sanoa, että olen varttunut tehtaanpiipun ja laivanmastojen välissä. Molempiin suuntiin oli pari kilometriä (ja ratojen ympäröimänä). Tänään tehdas on aivan erinäköinen, mutta vanhan osan tunnistaa. Vieressä oikealla puolella on PK3 (Valmet), joka jauhaa yksin yli 200000 t. Vanhin kone on lopetettu. Vuosituotto on yli 400000 t. Tehtaalla on töissä yli 400 ihmistä, joista monet ovat tuttuja (itsekin olen ollut tuossa talossa töissä). | ||||
![]() |
15.10.2006 23:57 | Tapio Muurinen | ||
Ei niitä päivystyksessä käytetty pareittain. Jos junassa oli painoa arveluttavan paljon, niin sitten se pilkottiin ja vietiin pienempänä perille. Tämä paikka on eräs raskaimmista, koska on kova nousu ja pureva kaarre. Toinen raskas juna Vv15:lle olisi voinut olla transitojuna öljysatamaan, mutta silloin vielä junapainot olivat n.1500t, eli 20-vaunuisia. | ||||
![]() |
15.10.2006 19:12 | Tapio Muurinen | ||
Katselin vain noista vaunun seinämistä, kun ovat noin kuhmuiset. Turve- ja hakevaunut ovat yleensä siloposkisempia :) | ||||
![]() |
15.10.2006 18:48 | Tapio Muurinen | ||
Takavuosikymmenillä, kun sokeritehtaita oli puolisen tusinaa, jurtit kuljetettiin tavallisesti lisälaidallisissa Hk-vaunuissa, näin mm. Kotkan Sokeritehtaalle. Nykyisin näyttää menevän suurempia kuormia kerrallaan romuvaunuissa, Ohr? | ||||
![]() |
15.10.2006 17:49 | Tapio Muurinen | ||
Kuvan nähtyäni myös minulle tuli heti 1930-luku mieleen. Jos haarukoidaan, niin saattaa yltää -40-luvulle. Polkupyörän omistaja on ylpeä ajokistaan, eli pyörä ei ollut jokamiehen "kuljine". Pedaalien päällä taitaa olla vielä puuholkit. Edistyksestä keroo iso pullodynamo (mielikuvat ovat vanhemmilta kuultuja). | ||||
![]() |
15.10.2006 17:36 | Tapio Muurinen | ||
Tiedän, olen tunnelmanpilaaja, mutta kerron kuitenkin jutun, jonka hiljattain kuulin. 1920-luvulta alkaen Kymen länsirannalla, vasemmalla, toiminut Pioneeripataljoona oli kuuluisa ankarasta kuristaan ja simputuksestaan. Kerran pioneeriosasto oli ylittämässä jokea vanhaa ristikkosiltaa pitkin, joka näkyy kuvassakin komeasti. Eräs pioneeri oli saanut tarpeekseen, ja hyppäsi sillata Kymeen. Osaston johtaja karjaisi vain muille: "Täyttäkää oikein" (- tämä oli vitsi) | ||||
![]() |
15.10.2006 10:18 | Tapio Muurinen | ||
Tai vaikkapa tämä https://vaunut.org/kuvasivu/24041 ja löytyi muitakin hyviä. | ||||
![]() |
15.10.2006 09:26 | Tapio Muurinen | ||
Jep, jep.. | ||||
![]() |
15.10.2006 09:25 | Tapio Muurinen | ||
No sitten, ei mikään ihme jos sudet viuhtoo tuosta ali harjakset säkenöiden. | ||||
![]() |
14.10.2006 20:47 | Tapio Muurinen | ||
Aivan, susia olikin helpompi jahdata. Ei aikaakaan kuin hetki vain, niin kohta tästä vilahti susikummajainen, jolla oli tunnus 3029 rintamuksessaan, ja iso pentulauma perässään. | ||||
![]() |
13.10.2006 21:48 | Tapio Muurinen | ||
Kuva on Haminan suunnasta. Taustalla on Suurivuori, jonka läpi rata menee tunnelissa. | ||||
![]() |
13.10.2006 19:57 | Tapio Muurinen | ||
Heittipä arpakone soman kuvan. Tuossahan ne vanhan tallin kupeella, koivujen katveessa odottelivat uusia keikkoja. Varsinkin sunnuntaisin, kun tavaraliikenne Kotkaan ja Haminaan oli hiljaisempaa, tässä saattoi olla letkassa useita Ristoja. | ||||
![]() |
13.10.2006 00:50 | Tapio Muurinen | ||
Oli, oli. Kesähelteellä kaikki pikkuikkunat auki verhot lepattaen. Joskus verhoja viuhtoi ulkopuolellakin. Vanhemmat ihmiset yrittivät sulkea ikkunoita; "täällä vetää". Talvella eteiset jäässä ja ikkunat kuurassa. Kaminapään vastainen WC oli täynnä klapeja, joita konduktööri ohimennessään lisäili kaminan pesää. Yöjunassa pitkällä penkillä voi yrittää vaikka torkkua, jos oli tilaa. Takki vain mytyksi pään alle ja hyvää yötä. Pätkäkiskoilla ajettaessa aina jostain kuului rytmikästä naksutusta tai lonksutusta, joka ei tullut pyöristä. Vaunu heilahteli keväisin kunnolla rajoittimia vastaan. Että silleen... :) |