![]() |
24.01.2010 22:44 | Tauno Hermola | ||
Itse en kyllä muista, että rantaradalla olisi koskaan Dm4 vetänyt puuvaunuja, Hr11 kyllä, joskus parivedossakin. | ||||
![]() |
24.01.2010 19:06 | Tauno Hermola | ||
"Ateenan rautatieasemalla ei ollut lainkaan rataa!", mitä mahdat tarkoittaa? Oli siellä ainakin huhtikuussa rata ja niin näyttäisi olevan tämän kuvasarjan muissa kuvissakin! | ||||
![]() |
24.01.2010 18:53 | Tauno Hermola | ||
Nämäkin ovat nyt menossa saneeraukseen, A9101 on jo valmistunut. Tosin OSE aikoo tiettävästi pitää itsellään vain viisi veturia ja myydä loput, joten näiden kuuden kohtalo lienee melko lailla avoin, vanhojen 1000 mm dieseleiden kysyntä ei taida olla kovin suurta. | ||||
![]() |
15.11.2009 22:54 | Tauno Hermola | ||
En tiedä miten etsit, mutta kuvahaulla löysin ainakin kolme kuvaa 1090:stä, joista yksikään ei ole tämä! | ||||
![]() |
15.11.2009 20:56 | Tauno Hermola | ||
Miksi PYRE on (ainakin Jorman mukaan) kolmiPYöräREsiina? Mitäs ne nelipyöräiset sitten on? ;) | ||||
![]() |
15.11.2009 01:27 | Tauno Hermola | ||
Ei, metro on nelikiskojärjestelmä ja maanpäällinen kolmikiskojärjestelmä, jännitteetkin eroavat toisistaan, ks. http://en.wikipedia.org/wiki/Railway_electrification_system . En tiedä, mitä nuo 'ylimääräiset' ruosteiset kiskot tuon SWT:n junan alla on, tässä http://en.wikipedia.org/wiki/File:2402_%27County_of_Hampshire%27_at_Wool.JPG third rail järjestelmä näkyy selvemmin. | ||||
![]() |
11.11.2009 18:39 | Tauno Hermola | ||
Modulaatiota ei tosiaan tuosta viitteestä löytynyt. Vosihan se olla myös kapeakaistainen FM, vaikkei sitä noilla taajuuksilla juuri käytetäkään. USB on vissiin SSB, ylempi sivukaista käytössä, vai jotain eksoottisempaa?? | ||||
![]() |
09.11.2009 16:55 | Tauno Hermola | ||
Kesti toisenkin tovin tajuta, miten tämä voi olla Ateenan päärautatieasema, mutta tästä kuvasta http://www.sfs.gr/Multimedia/MultiPaths/multi_16159.jpg se näkyy aika hyvin. Koko tuo tavaraliikennealue makasiineineen on nyt poissa ja tilalle ollaan rakentamassa uusia matkustajalaitureita. | ||||
![]() |
01.11.2009 03:37 | Tauno Hermola | ||
Kuvasta saa kyllä sellaisen käsityksen, että oven edessä on jotain poikkeuksellista tai kiinnostavaa... | ||||
![]() |
22.10.2009 15:13 | Tauno Hermola | ||
Siis KUKA ajoi 1998 ja 1999 KAUPALLISTA liikennettä Naantalin asemalle (jos se ei kerta VR ollut, kuten tuosta ymmärsin)? Minulle ihan uusi tieto tuommonen! | ||||
![]() |
22.10.2009 14:00 | Tauno Hermola | ||
Tukholmassa se bussi satamasta Slussenille oli muistaakseni vielä ilmainen. Nythän satamasta ei saanut edes ostettua SL:n 24h korttia, olis pitänyt 'ylimääräinen' kertamaksu maksaa. No, meikä käveli Stockholm Södralle ja osti kortin sieltä ;) | ||||
![]() |
20.10.2009 18:36 | Tauno Hermola | ||
Kyllä, mutta silti sen osuuden pituus on vain pari kilometriä, jos sitäkään! :) Ei sitä ehkä suoraan näe mistään, mutta tuosta http://www.ose.gr/ose/files/EDISY_2007_NETWORK_STATEMENT5527.pdf (esim. liitteen A1 sivun 22. alareunasta) selityksen ehkä voi arvata :) | ||||
![]() |
20.10.2009 15:23 | Tauno Hermola | ||
Ja kaikkihan tietysti ymmärsivät tästä ilmoituksesta, että jännitteiseksi kytketty osuus oli pituudeltaan vain pari kilometriä! :) | ||||
![]() |
19.10.2009 15:34 | Tauno Hermola | ||
"catenary (plural catenaries) 3. A system of overhead power lines that provide trains, etc, with electricity, having a straight conductor wire and a bowed suspension cable. German: Oberleitung", http://en.wiktionary.org/wiki/catenary | ||||
![]() |
18.10.2009 22:23 | Tauno Hermola | ||
Sopiva puukapula kengänpohjan alle? ;) | ||||
![]() |
18.10.2009 21:18 | Tauno Hermola | ||
Muistaakseni ei mitenkään vaihtunut. Loogista, eihän OSE:n nettisivuillakaan http://www.ose.gr/ kielivalinta vaikuta on-line aikataulun asemalistaan, se on aina kreikkalaisilla aakkosilla! :) Operaattorin eli TrainOSE:n omilla sivuilla http://www.trainose.com/ asemalista tuntuu taas olevan kielivalinnasta riippumatta latinalaisilla merkeillä, mutta se grafiikka mitä aikatauluhaku tulostaa, pelkästään kreikkalaisilla ;) | ||||
![]() |
15.10.2009 18:26 | Tauno Hermola | ||
Jaa palautetta? Oikaise se, se on vinossa! ;) Katsoin tietenkin ekaksi histogrammin, mutta sävyala ainakin oli lähes kokonaan käytetty, ilman leikkaantumista! : ) | ||||
![]() |
15.09.2009 18:46 | Tauno Hermola | ||
Oh, toipa kuva-arvonta taas kerrassaan huikean kuvan Tapsalta. | ||||
![]() |
31.08.2009 14:44 | Tauno Hermola | ||
Niin tuo 'värirytmi', ovatko nämä tosiaan kaikki oikean värisiä? Kun en itse muista tuollaisia harmaita puuvaunuja, enkä oikein tuollasia kirkkaan ruskeitakaan, kuin ensimmäinen ja kolmas vaunu. | ||||
![]() |
31.08.2009 14:27 | Tauno Hermola | ||
Koska muuten loppui normaali liikenne Helsinki - Porvoo välillä, vai onko sellaista koskaan ollutkaan? Itse muistan vain Kerava - Porvoo vuorot l. ensin Sm1:llä Keravalle ja sieltä lätällä Porvooseen, aivan kuin kuin nykyäänkin : ) | ||||
![]() |
30.08.2009 18:53 | Tauno Hermola | ||
On sekin nähty, että junien kohtauksessa miehittämättömällä asemalla junan konduktööri käy kääntämässä vaihteet käsin (ja hiukka kenkää avuksi, kun vaihde ei ollut oikein yhteistyöhaluinen ;)) | ||||
![]() |
28.08.2009 17:18 | Tauno Hermola | ||
No nuo radiosysteemit nyt ainakin selvisi toisen kuvan https://vaunut.org/kuva/57684 yhteydessä käydyssä keskustelussa. | ||||
![]() |
17.08.2009 11:52 | Tauno Hermola | ||
Maanmittauslaitos on kyllä hyvin tarkka tekijänoikeuksistaan (julkaisemisesta netissä menee muistaakseni joku vuosimaksu!), joten en ainakaan itse laittaisi mitään 'uusia' karttoja nettiin. | ||||
![]() |
07.08.2009 18:38 | Tauno Hermola | ||
Joo, näkyy siis olevan niitä taajuuksia, jotka on keskipitkien ja lyhyiden aaltojen välissä, ennen sanottiin 'kippariaalloiksi', kun laivaradiot niitä käytti. Ei löydy ihan joka radiosta. Eikä nuo taajuudet hirveän pitkälle etene, ainakaan normaalisti, mutta jossain rajan pinnassa varmaan kuuluu hyvin. | ||||
![]() |
07.08.2009 10:25 | Tauno Hermola | ||
Onhan tuo hyvinkin uskottavaa. Itse asiassahan tuo 2130 kHz on paremminkin keskipitkillä kuin lyhyillä aalloilla (en nyt muista, löytyykö tuo ihan yleisradiovastaanottimista, jäänyt keskipitkien kuuntelu viime aikoina vähän vähemmälle :)). Onkohan modulaatiokin ihan perinteinen AM? | ||||
![]() |
06.08.2009 12:36 | Tauno Hermola | ||
No tässä sitä Nom-vaunun luksusta näkyy: https://vaunut.org/kuva/440 | ||||
![]() |
06.08.2009 10:51 | Tauno Hermola | ||
Tietääkö kukaan (Jouni? ;-)) tarkkoja taajuuksia? Siis tuon vanhan lanka-antenni systeemin! | ||||
![]() |
05.08.2009 18:52 | Tauno Hermola | ||
Ei tuo lanka minusta ainakaan VHF-radiolle ole! Tuossa https://vaunut.org/kuva/32414 näkyy paremmin antennit, sekä lanka että ilmeisesti VHF:n jonkinlainen pystydipoli. | ||||
![]() |
05.08.2009 18:28 | Tauno Hermola | ||
Kysytääs nyt toisen (vai joko kolmannen ;-)) kerran, kun kukaan ei ole aikaisemmin vastannut: Minkälaiset linjaradiot tuolla oikein on, kun kalustossa näyttäisi olevan HF- eli lyhytaaltoradion antenni? | ||||
![]() |
03.08.2009 18:14 | Tauno Hermola | ||
Tainneet sivut päivittyä tänään, koska nyt Korintos Neos - Argos - Tripoli ja Korintos Neos - Argos - Nafplio vuorotkin löytyvät. Tosin aikatauluhaun asemalistassa ΚΟΡΙΝΘΟΣ ΝΕΟΣ löytyy Π-kirjaimen kohdalta ;) | ||||
![]() |
02.08.2009 18:42 | Tauno Hermola | ||
Noh, NYT 1.8.2009 on sitten avattu Nafplio - Argos - Tripoli henkilöliikenteelle! :) Joidenkin tietojen mukaan myös Korintos (Neos?) - Argos, mutta aikatauluhaku http://www.ose.gr/ose/ ei sitä löydä, joten taitaa tuo liikenteelle avattu pätkä olla vielä toistaiseksi molemmista päistään irti muusta rataverkosta. | ||||
![]() |
25.06.2009 20:07 | Tauno Hermola | ||
Huoh, kunpa tämäkin https://vaunut.org/kuva/15520 jo pääsisi kunnostettavaksi! | ||||
![]() |
24.06.2009 17:27 | Tauno Hermola | ||
Sopivan kokoinen croppi originaalista vaan täydellä resoluutiolla näytille ja ihmeteltäväksi, onhan se ihan rautatieaiheinen kuva sekin, kun tuossa keskellä raiteita on! : ) | ||||
![]() |
23.06.2009 17:54 | Tauno Hermola | ||
Olikos näissä ihan normaalin hintaiset piletit, vai oliko hinta junan 'arkisuudesta' huolimatta kuitenkin 'juhlallinen', niinkuin lentokenttäjunissa melkein järjestään tuntuu olevan? | ||||
![]() |
26.05.2009 19:29 | Tauno Hermola | ||
Itse asiassa tuolla on jo valmiina muutama kaavio eri vuosilta: http://jpl.yi.org/taulut/index.php?id=183 http://jpl.yi.org/taulut/index.php?id=70 http://jpl.yi.org/taulut/index.php?id=413 |
||||
![]() |
26.05.2009 15:01 | Tauno Hermola | ||
Kun itse olin tuukanikäinen ;), ei ollut Interrailia, mutta oli edullisia Pohjoismaisia kiertomatkalippuja; niillä tuli Norja parina kesänä kierrettyä aika tarkkaan Ruotsin rajalta ja Narvikista Kristiansandiin (Stavangerissa en ole käynyt). Noilla lipuilla oli kiinteät matkareitit, joihin saattoi sisältyä myös bussi- (esim. Fauske - Narvik) ja laivamatkoja. | ||||
![]() |
26.05.2009 13:43 | Tauno Hermola | ||
Voisihan tuon skannata jostain vanhasta lähiliikenteen taskuaikataulusta..., en siis luvannut, mutta noin periaatteessa ;) | ||||
![]() |
24.05.2009 23:41 | Tauno Hermola | ||
Tuukka Norjassa, ei kai sentään https://vaunut.org/kuva/51859 ;) | ||||
![]() |
24.05.2009 22:52 | Tauno Hermola | ||
Minkälaiset infosysteemit Sm5:ssa mahtaa olla? | ||||
![]() |
20.05.2009 11:20 | Tauno Hermola | ||
Eiköhän Juhani järjestä, kun saa sen Bredan taas tulille! :) | ||||
![]() |
17.05.2009 15:46 | Tauno Hermola | ||
Mistähän vaunuista Eljas nyt puhuu? Ei ainakaan minulle jäänyt mitään kaipuuta puuvaunuihin, jos niitä tarkoitit, eihän tästä https://vaunut.org/kuva/216 nyt voi puhua samana päivänäkään, kuin jostain naamat vastakkain surkeilla penkeillä istuttavasta puuvaunusta. Nojuu, enpä kyllä koskaan ostanut paikkalippuakaan, jollei pakko ollut. | ||||
![]() |
14.05.2009 21:24 | Tauno Hermola | ||
Ei mitään havaintoa, mutta joku varmaan linkittää kuvan - tarvittaessa käy ensin kuvaamassa! ;) | ||||
![]() |
14.05.2009 18:36 | Tauno Hermola | ||
Kööpenhaminan paikallisjunissa ainakin on vähän samanlaiset, tosin se on enemmän kaavio kuin kartta, eikä mitään estimaatteja tietenkään anneta. Kätevä, ei tartte edes yrittää ymmärtää sitä kuulutusten mongerrusta (joka sekin tietysti kertoo vain seuraavan aseman). | ||||
![]() |
12.05.2009 18:04 | Tauno Hermola | ||
Miksi? Sittenhän kuva on entistäkin enemmän vinossa! ;) | ||||
![]() |
11.05.2009 19:19 | Tauno Hermola | ||
Raitoja Tuukalle: https://vaunut.org/kuva/8565 https://vaunut.org/kuva/49966 | ||||
![]() |
10.05.2009 16:06 | Tauno Hermola | ||
https://vaunut.org/kuva/43026 :) | ||||
![]() |
09.05.2009 23:54 | Tauno Hermola | ||
"Slam door" juna oli tietysti luku sinänsä https://vaunut.org/kuva/28680 ;) | ||||
![]() |
09.05.2009 23:53 | Tauno Hermola | ||
Kuormansidontaliinahan se lienee. Mutta mielenkiintoinen havainto, pitäisikö se olla siinä? Jos se tarvitaan, miksi se puuttuu, jos ei tarvita, miksi sitten toisessa on? | ||||
![]() |
08.05.2009 19:35 | Tauno Hermola | ||
...tosin minulle laiskana googlaajana jäi hiukan epäselväksi, onko tämä todella funikulaari! ;) | ||||
![]() |
07.05.2009 17:02 | Tauno Hermola | ||
Se vähän riippuu, mitä softia käytät, mutta jos sinulla on ihan perus windoze ja IE-selain, taitaa ainoa mahdollisuus olla tallettaa kuva omalle koneelle ja siitä tiedostosta katsoa Properties->Summary->Advanced (mitä se ny' taas olikaan suomenkielisessä windowsissa...), MUTTA noita väritasapainoasetuksia ei ainakaan XP näytä. Riippuu kamerasta, mitä sinne on talletettu, eikä kaikki softat osaa tulkita kaikkia formaatteja. Corellin Paint Shop Pro X versio 10.00 tuonkin tiedon kyllä tiedostosta löysi. | ||||
![]() |
05.05.2009 17:23 | Tauno Hermola | ||
Tässä(kin) näyttäisi katolla olevan HF- eli lyhytaaltoradion antenni. Minkäslaiset radiojärjestelmät siellä oikein on käytössä? |