![]() |
13.11.2008 11:16 | Tauno Hermola | ||
Joo, onhan se 32 cm toki merkittävä ero, mutta on tässä nyt selvästi panostettu matkustusmukavuuteen ihan eri lailla, istumajärjestys, käsinojatkin vielä http://www.stadlerrail.com/images/content/datenblaetter/06_flirt/cantus_e.pdf . Voihan sitä haaveilla, että esim. Kehäradalle tulisi jotain tälläistä :) | ||||
![]() |
13.11.2008 10:34 | Tauno Hermola | ||
Ehkäpä se 'epätodellisuus' johtuu juuri siitä, ettei moista ole täällä ennen nähty! JR: En ihan ymmärtänyt, mistä "Vr":stä vihjailet, mutta olisin kyllä olettanut Sinun ymmärtävän, että tarkoitin juurikin VR-Yhtymä Oy:tä, vaikken nyt sitä pitkää ja virallista muotoa viitsinytkään käyttää. Näyttää muuten Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n kotisivukin http://www.junakalusto.fi/yritys.html puhavan "VR Osakeyhtiöstä" ja ko. linkki johtaa VR henkilöliikenteen sivulle http://www.vr.fi/heo/index.html . Että se siitä pilkunnussimisesta! | ||||
![]() |
12.11.2008 23:53 | Tauno Hermola | ||
Kai huomasit, että ne penkit on toisissaan kiinni, käytännössä yhtenäiset 'sohvat'! :( Ainakin Stadlerin sivulla olevassa pdf:ssä! Että se siitä ATU:sta! | ||||
![]() |
12.11.2008 23:34 | Tauno Hermola | ||
VR kuitenkin omistaa osan Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:stä... Väritys on kyllä minustakin melko outo, ikkunat katoavat lähes kokonaan tuohon tummaan sivuseinään. Sisustuksen väreistä nyt puhumattakaan ;) | ||||
![]() |
12.11.2008 21:14 | Tauno Hermola | ||
Elähän ny', kuvahan on vallan hieno, olisiko Sm5:n saapumista paremmin voinut dokumentoida. Loppusyksyn ankea harmauskin on melkein käsinkosketeltavaa :) | ||||
![]() |
11.11.2008 16:52 | Tauno Hermola | ||
Onkos nää ICE:t yhtä kiikkeriä kuin Pendot, vai onko meno tasasempaa? ;) | ||||
![]() |
09.11.2008 21:20 | Tauno Hermola | ||
No ei niiden kovin nopeasti passaa vanheta, jos nykyisillä JKV-laitteillakin pitäisi pärjätä jonnekin vuosisadan puoliväliin! ;) Vai laskeekos VR sen STM:n varaan? | ||||
![]() |
09.11.2008 14:45 | Tauno Hermola | ||
Mikä sen ETCS:n rakennusaikataulu mahtaa olla, koska esim. Helsinki - Oulu välillä, tai edes osalla siitä, voisi olla ETCS käytössä? STM taitaa olla niin kallis tilapäisratkaisu, ettei museoliikennöitsijän sen varaan kannata mitään laskea? | ||||
![]() |
08.11.2008 21:05 | Tauno Hermola | ||
Niin mites näiden lämmöt päällä 'huilaavien' koneiden hoito oli järjestetty, talleillako oli miehiä sitä varten, että kiersi näitä kattomassa? | ||||
![]() |
07.11.2008 22:55 | Tauno Hermola | ||
Kai niitä ETCS-veturilaitteita nyt sentään joskus museokalustoonkin saadaan, vaikka nykyisen JKV:n suhteen tilanne taitaa olla aika toivoton. | ||||
![]() |
07.11.2008 14:07 | Tauno Hermola | ||
Kameran etsimessä pitäisi olla vatupassi! :) Mielellään vielä kummassakin suunnassa... | ||||
![]() |
04.11.2008 18:37 | Tauno Hermola | ||
Oli vissiin Hr11:sta olla vähän samaa vikaa, eikös sen automaattiloota ollut sellainen, että ne tuppas' menemään tallin takaseinästäkin läpi! ;) | ||||
![]() |
30.10.2008 22:18 | Tauno Hermola | ||
Ei nyt sentään pikseli kerrallaan, 'kloonipensseli' on vallan oiva työkalu tuollaiseen. Eli se kopioi jostain halutusta paikasta kuvaa, alueen reunoja sopivasti pehmentäen, halutun kokoisen alueen toiseen paikkaan kuvassa. Loistava työkalu kuvan väärentämiseen, esim. tuosta https://vaunut.org/kuvasivu.php/42979 poistin pahat töhryt MAN:in nokasta, tuli melkein liiankin siisti :) Joku tuossa kuvan pienentämisessä kyllä menee pieleen, mutta en osaa sanoa mikä. Itse teen yleensä Photoshop Elements'illä, eikä ole koskaan tuota ongelmaa tullut. Tosin yleensä pyrin rajaamaan kuvan niin, että voin pienentää sen esim. 1:2 tai 1:3 suhteessa, en kyllä tiedä, onko sillä mitään merkitystä. Ja tietenkin sama pienennyssuhde molemmissa suunnissa! | ||||
![]() |
30.10.2008 12:32 | Tauno Hermola | ||
Hieno messuraportti Tuukalta! Mitenkäs muuten ERTMS/ETCS näkyi tuolla, vai näkyikö mitenkään? Mitään ETCS-veturilaitteita messutarjouksena? :) | ||||
![]() |
29.10.2008 22:07 | Tauno Hermola | ||
Kuvahan on vinossa! Melkein 90° ;) | ||||
![]() |
29.10.2008 19:57 | Tauno Hermola | ||
Jos sahalaitaisuutta ei ole alkuperäisessä skannatussa kuvassa, niin silloin kai syy on ohjelmassa, jolla kuva on pienennetty! Tai tavassa, jolla ohjelmaa on käytetty, esim. terävöitetty liikaa/väärin? | ||||
![]() |
29.10.2008 14:48 | Tauno Hermola | ||
Kovin vilkasta ei liikenne Raumalle ole ollut edes paikallisliikenteen 'kulta-aikaan' http://jpl.yi.org/taulut/index.php?id=18 | ||||
![]() |
23.10.2008 20:55 | Tauno Hermola | ||
Linkki ei näköjään aivan toimi, kopioikaa se puuttuva _(01).JPG loppuun vaikka käsin! ;) | ||||
![]() |
23.10.2008 20:36 | Tauno Hermola | ||
Moderni se tuskin ainakaan on. En tiedä onko itää vai länttä, mutta minulle tulee aina Sm1/Sm2 mieleen tästä Slovenialaisesta DMU'sta http://en.wikipedia.org/wiki/Image:S%C5%BE_series_711_trains_(01).JPG , niissä on vaan innovaatio, joka Sameista valitettavasti puuttuu :) | ||||
![]() |
19.10.2008 16:03 | Tauno Hermola | ||
Jos tämä on tosiaan "1900 luvun puolivälissä" otettu, niin koskahan asema sitten tämän https://vaunut.org/kuvasivu.php/10877 asun sai? | ||||
![]() |
19.10.2008 03:32 | Tauno Hermola | ||
Noista kahdesta https://vaunut.org/kuvasivu.php/31912 https://vaunut.org/kuvasivu.php/45353 kallistuisin Leppävaaran kannalle ;) | ||||
![]() |
17.10.2008 15:34 | Tauno Hermola | ||
Riihimäki olisi tietysti aivan ihanteellinen, miljoona innokasta talkoolaista lähijunayhteyden päässä! :) | ||||
![]() |
17.10.2008 14:57 | Tauno Hermola | ||
Entä käytöstä poistetut tunnelit tai 'luolat', olisiko yhtään sopivaa? Niiden pitäminen riittävän kuivana kaluston säilytyksen voi tietysti vaatia joitain toimenpiteitä. | ||||
![]() |
17.10.2008 14:51 | Tauno Hermola | ||
"Suomen keskiaikaisista kaupungeista vanhin on Turku. Nimi Turku tulee muinaisvenäjän kielen sanasta trg, joka lausutaan turgu ja joka tarkoittaa markkinapaikkaa. Nykyistä Turkua alettiin kutsua Suomen Turuksi erotukseksi muista rannikkoalueen markkinapaikoista eli turuista." :) lähde: http://www.katajala.net/keskiaika/suomi/kaupungit.html (Käyttäjä muokannut 17.10.2008 14:52) | ||||
![]() |
17.10.2008 14:39 | Tauno Hermola | ||
Ei se ole Tukru eikä Turkku vaan Turku! ;) | ||||
![]() |
17.10.2008 14:33 | Tauno Hermola | ||
Niinpä, tuo on kyllä ihan avainkysymys. Ainakin Hr11, Dm2, Dm9't, tämä KCik ja arvokkaimmat vanhat vaunut pitäisi saada kiireesti katon alle. Vaan minne? | ||||
![]() |
17.10.2008 13:50 | Tauno Hermola | ||
Jaa, jos se tyhjyyttä merkitsee, taitaa olla kieltä, jota en ymmärrä! Siis siinä kyltissä ;) | ||||
![]() |
16.10.2008 14:12 | Tauno Hermola | ||
Ehkä Hr12+KCik yhdistelmäkin https://vaunut.org/kuvasivu.php/31285 voitaisiin kelpuuttaa? :) | ||||
![]() |
16.10.2008 14:06 | Tauno Hermola | ||
Hmm, ehkä sitä tyhjyyttä http://en.wikipedia.org/wiki/Leer ei voi pelkästään tästä kuvasta päätellä! | ||||
![]() |
15.10.2008 22:51 | Tauno Hermola | ||
Stadler:in GTW, olisko tuo DMU, lähinnä reitistä päätellen, Arrivan GTW EMU on kyllä jokseenkin saman näköinen. | ||||
![]() |
13.10.2008 16:56 | Tauno Hermola | ||
Niin, koskas ruotsalaisten LÄTTIEN liikenne Tornioon loppui? Y1-vaunuja https://vaunut.org/kuvasivu.php/36140 ne kai loppuaikoina olivat! | ||||
![]() |
12.10.2008 00:44 | Tauno Hermola | ||
Heh, joo, tässähän on vain 256 erillistä värisävyä (GIF:in paletista), siitä 'rakeisuus' :) Kaiken lisäksi vorg(?) on tallentanut kuvan jpg-laajennuksella https://vaunut.org/sivukuvat/52403.jpg ;) (Käyttäjä muokannut 12.10.2008 00:47) | ||||
![]() |
09.10.2008 21:59 | Tauno Hermola | ||
Virkalakki sentään tässäkin https://vaunut.org/kuvasivu.php/19692 , vaikkakaan ei päässä :) | ||||
![]() |
08.10.2008 02:16 | Tauno Hermola | ||
Eikös se ikäänkuin ole jo suljettu https://vaunut.org/kuvasivu.php/27288 ? | ||||
![]() |
19.09.2008 11:44 | Tauno Hermola | ||
No tuskin romuksi, kun on ratakin alle vartavasten tehty! | ||||
![]() |
18.09.2008 20:10 | Tauno Hermola | ||
Toivottavasti saa vielä jonkinlaisen suojan päälleen. | ||||
![]() |
17.09.2008 19:37 | Tauno Hermola | ||
Et ole tainnut hirveästi Norjassa liikkua? Itselle tuli monta kertaa mieleen Suomen 50-luku siellä kulkiessa, sen verran perinteistä ympäristö on. Trondheim on loistava esimerkki, samoin tietysti lukemattomat pienemmät paikkakunnat. Onhan sinne tietysti öljyrahoilla sitä lasista, puhdasta ja steriiliäkin tehty. | ||||
![]() |
17.09.2008 18:40 | Tauno Hermola | ||
??? | ||||
![]() |
11.09.2008 10:46 | Tauno Hermola | ||
Kotaladon liikennepaikka on kai aikanaan sijainnut tuossa aivan kuvan keskellä, kohdassa, jossa kuvauspaikalta katsoen radan takana on nyt tyhjä niitty. | ||||
![]() |
10.09.2008 16:55 | Tauno Hermola | ||
"Taajamajuna" on kyllä sellainen sanahirviö, ettei moni sanakirjakaan taida sitä tuntea! Kreikassa tämä varmaan olisi "ΚΟΙΝΗ" eli "tavallinen" juna :) | ||||
![]() |
09.09.2008 15:10 | Tauno Hermola | ||
En tiedä, kulkiko "tavallisen tallaajan" ulkomaanpuheluja tätä kautta, mutta ainakin eri puolilla maailmaa oleviin Suomen suurlähetystöihin tuolta otettiin yhteyksiä. Tuossahan oli vielä sellainen jännä juttu, että Vihdissä oli ainoastaan lähetysantennit, vastaanottoantennit olivat Keimolassa (toivottavasti ei nyt mennyt väärin päin ;-)), niiden välillä tietysti lankayhteys. | ||||
![]() |
07.09.2008 22:40 | Tauno Hermola | ||
Tuota itsekin epäilin, mutta ei se kyllä oikein selitä, miksi Tku ja Tus lasketaan eri kautta, onhan se asemakin ollut siinä jo ennen rantarataa. | ||||
![]() |
07.09.2008 19:06 | Tauno Hermola | ||
Mistähän muuten johtuu, että Turku sataman ratakilometrit on 277+696? Turku asema on 199+673. Nämä luvut ovat useammassakin RHK:n dokumentissa, mm. vuoden 2008 verkkoselostuksen liitteessä. | ||||
![]() |
06.09.2008 18:38 | Tauno Hermola | ||
Eipä ole enää Salon vanhaa linja-autoasemaakaan. Uusi on samassa paikassa, mutta osa isoa liikerakennusta. | ||||
![]() |
05.09.2008 16:08 | Tauno Hermola | ||
Olisiko ollut Salon linja-autoasemalla, joskus 60..70-luvulla, ehkä. | ||||
![]() |
05.09.2008 16:00 | Tauno Hermola | ||
Tollanen käsipumppu meilläkin oli saunassa ennen kaupungin vesijohdon tuloa! :) | ||||
![]() |
04.09.2008 22:35 | Tauno Hermola | ||
Joskus muistan nähneeni, olikohan se linja-autoasemalla, yhdistetyn vaaka-horoskooppi-aparaatin, "Painonne ja kohtalonne" luki muistaakseni kyltissä! :) Itse asiassa viime syksynä näin Kreikassa, Kalamatassa tai Kyparissiassa, vähän vastaavan, tosi aataminaikaisen vehkeen, joka ei kylläkään ollut horoskooppi, mutta sen piti jotenkin antaa vastauksia joihinkin kysymyksiin. Valitettavasti ei tullut kuvattua sitä eikä muutenkaan perehdyttyä tarkemmin sen sielunelämään. :) | ||||
![]() |
26.08.2008 19:09 | Tauno Hermola | ||
Onkohan se virallisesti ollut edes pysäkki, noita 'platformskjul'-rakennuksiahan on ollu laiturivaihteilla ja laitureilla! | ||||
![]() |
21.08.2008 19:21 | Tauno Hermola | ||
Pari Guinness Stout'ia pubissa työpäivän jälkeen? :) | ||||
![]() |
20.08.2008 20:02 | Tauno Hermola | ||
Niih, onko noille paksuille ikkunatolpille joku järjellinen perustelu vai pelkkä muotioikkuko vain? | ||||
![]() |
14.08.2008 18:03 | Tauno Hermola | ||
Well, after closer look I must say I'm not sure of the barrel distortion, it's apparent only in the big pole, maybe the pole is indeed bowed! ;) |