![]() |
21.09.2006 11:14 | Tauno Hermola | ||
Nämä rakennukset https://vaunut.org/kuvasivu/27653 , vai? | ||||
![]() |
20.09.2006 01:01 | Tauno Hermola | ||
Mikä ongelma oikoradassa on? ;) | ||||
![]() |
19.09.2006 14:42 | Tauno Hermola | ||
Aiheesta syvällisemmin kiinnostuneet voivat tutustua vaikkapa tähän 'Yucca' Korpelan kirjoitukseen http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/orto.html | ||||
![]() |
19.09.2006 14:12 | Tauno Hermola | ||
Niin, noh, ollakseen edes mielekäs, tuo väite edellyttää, että on olemassa joku yleismaailmallisesti hyväksytty yhteys puhutun ja kirjoitetun kielen välillä! ;) En olisi siitä niinkään varma. Ja mitä suomen helppouteen tulee, voi vaikka miettiä suomen kielen substantiivien sijamuotoja ja niiden käyttöä, adjektiivien taipumista jne. vastaan esim. englannin tai ruotsin prepositioiden käyttö. | ||||
![]() |
18.09.2006 16:40 | Tauno Hermola | ||
No johan on löytynyt Trumpallekin tarkka teholukema! Mikäs se "VR:n käyttämä laskutapa" on? | ||||
![]() |
17.09.2006 13:50 | Tauno Hermola | ||
Jeps, tälläinen maallikko tajuaa liikennepaikoiksi aseman, pysäkin ja seisakkeen, nämä nimethän esiintyvät esim. peruskartoissa, laiturit ja vaihteet tuntuvat enempi laitteilta kuin liikennepaikoilta! :) | ||||
![]() |
17.09.2006 03:44 | Tauno Hermola | ||
Edellä mainittu JT vuodelta -57 määrittelee kylläkin laiturin hieman toisin kuin MarkoA edellä: "Laituri = miehitetty epäitsenäinen liikennepaikka, jossa ei ole sivuraidetta eikä junanlähettäjää". Siis miehitetty liikennepaikka. Mikä se miehitys sitten on ollut, kun junanlähettäjää kuitenkaan ei ole? | ||||
![]() |
16.09.2006 18:05 | Tauno Hermola | ||
Aikanaan asemalla oli tietysti myös tulli, kuten aikataulukin http://jpl.yi.org/taulut/index.php?id=65 kertoo. | ||||
![]() |
16.09.2006 00:52 | Tauno Hermola | ||
Tämä tapaus https://vaunut.org/kuvasivu/22591 , luulisin. | ||||
![]() |
15.09.2006 12:28 | Tauno Hermola | ||
Kuvattu vissiin vanhalta ratapenkereeltä? Mikä juna (l. mihin aikaan tuolla on oltu haahuilemassa ;))? | ||||
![]() |
13.09.2006 14:17 | Tauno Hermola | ||
Jatketaan monologia :) Vuoden 57 JT (PiRaKe:n sivulla http://www.saunalahti.fi/~harhaa/pirake/jt57sanasto.html ) määrittelee liikennepaikat näin: "Liikennepaikka = yhteinen nimitys asemalle, pysäkille, laiturivaihteelle, laiturille ja seisakkeelle". Koskas tuommonen 'seisakevaihde' ja 'vaihde' sitten on keksitty? | ||||
![]() |
12.09.2006 22:46 | Tauno Hermola | ||
Kuis se nyt menee? ;) Siis tuo järjestys? Ja mitkä noista on nykyään käytössä? | ||||
![]() |
12.09.2006 22:37 | Tauno Hermola | ||
Taitaa jotain säästyä ratamaksussakin, sehän menee bruttotonnikilometrien mukaan... | ||||
![]() |
10.09.2006 22:56 | Tauno Hermola | ||
Penkinkääntöohjeetkin vielä seinällä! | ||||
![]() |
10.09.2006 17:52 | Tauno Hermola | ||
Yep, kyllä se Pendon kallistelu minustakin aika 'kulmikasta' on, ei se yhtään siltä tunnu, että juna kulkisi oikein kallistetuilla raiteilla. Onkohan joku muu osannut tehdä toimivan kallistuvakorisen junan? ;) | ||||
![]() |
09.09.2006 17:07 | Tauno Hermola | ||
Ainakin IE:llä piti kuvalinkki editoida käsin tämmöiseksi http://www.24.fi/kimmo/kuvat/Haapamaki2004/Kuva52Haapam%E4ki2071.jpg jotta sai näkyviin, noi ääkköselliset nimet ei ole oikein valiideja URL:iä. | ||||
![]() |
04.09.2006 17:23 | Tauno Hermola | ||
Paikka on kyllä Pohjankuru eikä Pohjakuru! Ei muuten, mutta paikkahakukin löytäisi kuvan, jos olisi oikein kirjoitettu. | ||||
![]() |
01.09.2006 22:06 | Tauno Hermola | ||
Onkos näissä kuvissa https://vaunut.org/kuvasivu/24486 https://vaunut.org/kuvasivu/22986.jpg olevat vaunut muuten samoja, mutta ennen 'saneerausta', kuin tässä kuvassa näkyvät? | ||||
![]() |
31.08.2006 16:50 | Tauno Hermola | ||
Mitä tarkoittaa "toisenlaisissa töissä", onkos tämä nyt sitten joku pikajuna satamaan, vai? | ||||
![]() |
30.08.2006 17:21 | Tauno Hermola | ||
Tuohonko lättä on matkustajat jättänyt? Aika vaatimaton laituri, sanoisin! | ||||
![]() |
29.08.2006 14:25 | Tauno Hermola | ||
Onhan niitä vihjailuja ollut, että luolissa on kaikenlaista mielenkiintoista tavaraa Valmetin moottorikehityksen varrelta, prototyyppejä, muiden valmistajien moottoreita, jne., ei kai niitä sivullisille haluta esitellä. Alueella on myös pieni moottorimuseo, mutta sekään ei ole yleisölle avoinna. | ||||
![]() |
29.08.2006 12:45 | Tauno Hermola | ||
Eikö "The stony location also gave possibilities to hide the most important operations inside the rock." sitten riitä selitykseksi? | ||||
![]() |
28.08.2006 17:18 | Tauno Hermola | ||
Eipä se vuoren sisään rakentamisen syy ainakaan enää mikään suuri salaisuus ole: http://www.sisudiesel.com/company_overview/history/ | ||||
![]() |
27.08.2006 15:15 | Tauno Hermola | ||
Heh, tulee tuosta mieleen tämä https://vaunut.org/kuvasivu/25339 kuva teksteineen! ;) | ||||
![]() |
26.08.2006 00:05 | Tauno Hermola | ||
Eka vilkaisulla kuvittelin ihan oikeasti, että piippu kuuluu tuohon koneeseen! ;) | ||||
![]() |
25.08.2006 19:37 | Tauno Hermola | ||
Jotain tuosta ikäänkuin puuttuu... ;) | ||||
![]() |
25.08.2006 13:03 | Tauno Hermola | ||
Minusta hyvä, että vorggilaisetkin näkee, että on muitakin tapoja hoitaa paikallisliikennettä, kuin Deeveri ja sen perässä yksi tai kaksi vanhaa vaunua, siis A), B) tai D) ;-) | ||||
![]() |
25.08.2006 11:59 | Tauno Hermola | ||
Varsinaisen museoliikenteen lisäksi South West Trains käyttänee edelleen 'slam-door' junia normaalissa liikenteessä Lymington Branch linjalla. Nämä yksiköt on kai jotenkin uudistettu täyttämään nykyiset turvallisuusmääräykset ja myös maalattu alkuperäisellä British Railways:in tummanvihreällä värillä. | ||||
![]() |
24.08.2006 21:39 | Tauno Hermola | ||
Kiitos! Tämä on siis joskus purettu, vai? | ||||
![]() |
24.08.2006 19:38 | Tauno Hermola | ||
Tuo kuvakin on jo 15 vuotta vanha - miltähän vaunu näyttää nyt? | ||||
![]() |
23.08.2006 21:14 | Tauno Hermola | ||
Tämähän on vanha kunnon Peipohja! ;) Miltäs näytti tai näyttää wanha kunnon Kokemäki? Tästä 3 km Tampereen suuntaan! | ||||
![]() |
23.08.2006 20:36 | Tauno Hermola | ||
Jos se ei ollutkaan tarkoitettu syötäväksi ;) | ||||
![]() |
22.08.2006 20:28 | Tauno Hermola | ||
... samat kuin tässäkin https://vaunut.org/kuvasivu/28317 kuvassa ;) | ||||
![]() |
22.08.2006 15:11 | Tauno Hermola | ||
Vuoden 1969 keväällä H 34 näytti taas lähtevän Turusta Karjaalle 16.05, silloin lapsukaiset varmaan olivat jo/vielä hereillä ;) 1.6.1969 jälkeen ei sitten enää paikallisjunia Saloon saakka ollutkaan. | ||||
![]() |
21.08.2006 20:19 | Tauno Hermola | ||
Saattoihan se vuonna 1967 mennä myös Saloon, tai jopa Karjaalle saakka, kuten vielä tässä vuoden 1969 aikataulussakin http://jpl.yi.org/taulut/index.php?id=54 | ||||
![]() |
20.08.2006 22:56 | Tauno Hermola | ||
No eihän sitten mitään valittamista, jos sai istua! Muistan yhden matkan Helsingistä Saloon, jonkun bussilakon aikana, taisi olla alkukesä, lämmintä kuitenkin. Juna oli aivan tupaten täynnä, itse seisoin eteisessä, sekin aivan täynnä. Noihin ovien kumipalkeisiin koitin kädellä vääntää rakoa, että olisi edes vähän tuuletusta! ;-) Karjaalla kai tuli jo vähän tilaa, sinnehän jää aina paljon porukkaa. | ||||
![]() |
20.08.2006 18:54 | Tauno Hermola | ||
Tuon hallintalaitekuvauksen (6-portainen tehonsäätö ja automaattivaihteisto) ei kyllä ihmettele, että ne tuppasivat menemään tallin takaseinästä läpi! ;) | ||||
![]() |
20.08.2006 18:41 | Tauno Hermola | ||
Hieno kuva taas Tapiolta! Hauska vaunusto, ensinmäisenä puuvaunu ja perässä kiitojunavaunut :) Aika samanlaisen junan saisi tehtyä vieläkin, kun tallessa olevan kaluston vaan laittaisi kuntoon. Vuoden 1969 aikataulussa http://jpl.yi.org/taulut/index.php?id=62 tuo muuten ainakin oli vielä MP 28, koskas ne MP-junat lopetettiin? | ||||
![]() |
18.08.2006 20:17 | Tauno Hermola | ||
Onkos nuo mittarit jossain tallessa? Kuvasta näyttäisi aivan siltä, että ne on poistettu? Vertailun vuoksi, Dm4:n ohjaamokuva löytyy täältä http://personal.inet.fi/koti/pertti.itkonen/kiitojun.htm , jotain samaa, mutta ei kuitenkaan likikään identtinen. | ||||
![]() |
18.08.2006 10:34 | Tauno Hermola | ||
Niin, noh, miten sen nyt ottaa https://vaunut.org/kuvasivu/4313 | ||||
![]() |
14.08.2006 13:02 | Tauno Hermola | ||
Tahtoo Deeverin? ;-) | ||||
![]() |
13.08.2006 00:12 | Tauno Hermola | ||
Mitäs nämä oudonnäköiset "sirkusvaunut" oikein ovat? | ||||
![]() |
12.08.2006 01:42 | Tauno Hermola | ||
Onkos tämä https://vaunut.org/kuvasivu/2776 sama ankka? | ||||
![]() |
10.08.2006 00:47 | Tauno Hermola | ||
Raivaussaha olisi varmaan vähän helpottanut työtä! :) | ||||
![]() |
09.08.2006 00:20 | Tauno Hermola | ||
Kimmo, aikataulusivut olisi tietysti hyvä sekin, mutta se mitä minusta eniten kaivataan on liikennepaikkatietokanta netissä: perustamis ja lopetusvuodet ja muu oleellinen tieto kaikista koskaan olleista liikennepaikoista! | ||||
![]() |
09.08.2006 00:17 | Tauno Hermola | ||
Puistokuja - vai on Halikon kirkonkylässä joskus ollut seisake! Halikon asema olikin aika typerässä paikassa, n. 2 km länteen kirkonkylästä, vaikka rata kulkee lähes kirkonkylän läpi! | ||||
![]() |
08.08.2006 16:41 | Tauno Hermola | ||
Talola ja Pitkäporras näkyi tuossa -39 aikataulussa, mitkäs ne neljä muuta ovat? | ||||
![]() |
08.08.2006 14:30 | Tauno Hermola | ||
Mielenkiintoista myös, että vielä vuoden 1961 jälkeen on avattu Kosken ja Kuovilan väliseen korpeen ;) Kelkkalan seisake, se näkyy itsellä olevassa vuoden 1969 kesäaikataulussa km lukemalla 112. | ||||
![]() |
08.08.2006 14:22 | Tauno Hermola | ||
Kiitos! Mielenkiintoista verrata Turku-Karjaa väliä vaikkapa tässä Ervelä-videossa http://www.ssp.fi/paikalliskanava/media/kotiseutukierrokset/22_vanhat_asemarakennukset.wmv luettavasti näkyvään vuoden 1939 aikatauluun. | ||||
![]() |
07.08.2006 14:38 | Tauno Hermola | ||
Laittaisitko vielä Helsinki-Turku aikataulustakin yhden sivun :) Suunnilleen noihin aikoihin liikennepaikkojen määrä lienee ollut suurimmillaan, siksi se kiinnostaa. | ||||
![]() |
07.08.2006 01:18 | Tauno Hermola | ||
Eipä ollut Yli(s)kylässä enää mitään jäljellä, vanhat puunkäkkyrät entisen tasoristeyksen eteläpuolella ehkä juoruavat rakennuksen paikasta. |