![]() |
28.06.2006 10:29 | Tauno Hermola | ||
"Asematunnelin eteläpuolelle"??? | ||||
![]() |
27.06.2006 17:26 | Tauno Hermola | ||
Yllättävän vaikeaa löytää tarkkoja tietoja esihistoriallisista (ennen webbiä tapahtuneista ;)) asioista! Tie kuitenkin avattiin virallisesti 27.9.1984. Kiitokset tästä tiedosta Narvik Automobilselskap'en pj. Ulf R. Hanssen'ille. | ||||
![]() |
25.06.2006 23:32 | Tauno Hermola | ||
Vuonna -81 painettu "Nordenatlas" väittää "Åpnes som sommervei 1982", mutta mahtoiko se vielä tuolloin valmistua. Olen itse ajanut tuon tien kautta, mielestäni ennen vuotta -89, ja silloin tie oli jo ollut muutaman vuoden käytössä. Veikkaisin vähän vuotta -88 aikaisempaa ajankohtaa ;) | ||||
![]() |
24.06.2006 15:17 | Tauno Hermola | ||
Onkos nuo vielä tallessa? Vähän resuisilta ne näyttävät jo tuossakin. | ||||
![]() |
22.06.2006 14:08 | Tauno Hermola | ||
Mielenkiintoisia yksityiskohtia kuvassa muutenkin: mikähän on tuo 'klassinen' rakennus oikealla, jonka edessä seisoo mies turvaliiveissä, rakennuksen edessä olevan puomin tarkoitus, kaukolämmmön(?) ilmajohto ;), ym. | ||||
![]() |
21.06.2006 21:51 | Tauno Hermola | ||
Tulipa tuosta vielä mieleen, rata kulkee suunnilleen puolivälissä Lesjaskogsvatnet'n Camping-alueen läpi, junaharrastajalle oiva yöpymispaikka! Kun Dombåsin suuntaan menevät tavarajunat kiipeävät jyrkkää mäkeä ylös ja jyristävät muutaman metrin päästä teltan ohi, siihen voi kyllä yöllä herätä :) | ||||
![]() |
20.06.2006 20:03 | Tauno Hermola | ||
Itse asiassa rata tekee lähes 270 asteen kierroksen siellä tunturin uumenissa, mutta kääntyy hieman takaisin ennen päivänvaloon tuloa. | ||||
![]() |
20.06.2006 17:39 | Tauno Hermola | ||
Veturimuseon sivujen mukaan http://www.yhdistykset.toijala.fi/veturimuseo/dr12.html tuo on Suomen Rautatiemuseon omaisuutta, mutta niiden sivuilla tuota ei edes mainittu, kai ne on jo unohtaneet hurunsa! ;-) Eikös Toijalastakaan löydy tilaa yhdelle Hr11 veturille, jos Rautatiemuseo vaikka vähän lainaisi sitäkin? :) | ||||
![]() |
20.06.2006 17:00 | Tauno Hermola | ||
Juuri tämä rata Åndalsnesistä Dombåsiin tekee Vermassa huikean silmukan ja sen 'perällä' melkein 180-asteen käännöksen, vuoren sisällä, tunnelissa. Paikka on Simon toisessa kuvassa https://vaunut.org/kuvasivu/26407 olevan sillan toisessa päässä, enpä osaa sanoa kummassa :) Dombåsista vähän pohjoiseen on toinen samantapainen silmukka. Paikat näkyvät kyllä kartoissa, vaikkapa tässä http://app.fleximap.com/ntr/ | ||||
![]() |
19.06.2006 10:44 | Tauno Hermola | ||
Muistelen, että Perniöstä ihmisiä tuli junaan, vaikkei juna aikataulun mukaan pysähtynytkään, eikä niitäkään ulos heitetty ;) | ||||
![]() |
16.06.2006 16:23 | Tauno Hermola | ||
Jonkinlainen ympäristövero kai, ero on nimenomaan Ratavero-osuudessa, perusmaksu on sama http://www.rhk.fi/tutkimus/RHK-f205.pdf | ||||
![]() |
16.06.2006 15:54 | Tauno Hermola | ||
Ensisijaisesti varmaan kuitenkin sähkövetureilla, ratamaksussakin on jo niin suuri ero, ettei dieselissä taida olla oikein järkeä... | ||||
![]() |
16.06.2006 15:16 | Tauno Hermola | ||
No kyllä minulle ainakin tuli mieleen, että on tainnut arkkitehdilla olla Viipurin https://vaunut.org/kuvasivu/23198 (tai Helsingin) asema mielessä, kun tuon on suunnitellut. | ||||
![]() |
16.06.2006 15:09 | Tauno Hermola | ||
Saa sitten nähdä, mitä kilpailijat laittaa tavarajuniensa eteen, tuskin ainakaan mitään kolmen museoveturin nippuja! | ||||
![]() |
16.06.2006 12:42 | Tauno Hermola | ||
No niinpäs on! Olin netissä olleista kirjoituksista ja keskusteluista vaan ymmärtänyt, että "väntskjul" ja "väntpaviljong" ovat hyvin pieniä ja vaatimattomia liikennepaikkarakennuksia, mutta näin ei taida sitten ollakaan? | ||||
![]() |
15.06.2006 22:02 | Tauno Hermola | ||
ila = kiirehtiä, kiitää | ||||
![]() |
15.06.2006 21:58 | Tauno Hermola | ||
Vastaanpa omaan kysymykseeni: on ollut, Resiinan Rantarata-numerossa on Martti Pimiän kuva, jossa Hr11-pari vetää pikajunaa Pinjaisissa. Tosin kuvassa ei junasta muuta näykään, kuin Hr11 veturit. Mutta on tuo ihan PAKKO saada kunnostettua, ei mikään muu veturi sovi paremmin vetämään 60-luvun sekarunkoja! Ainakaan näin Rantaradan varressa asuvan näkökulmasta ;) | ||||
![]() |
15.06.2006 21:40 | Tauno Hermola | ||
Minun "pieni punainen" sanakirjakin antaa "snäll" sanalle vastineet "kiltti, hyvä; nopsa, sukkela; ahkera", joten kyllä se oikea merkityskin sieltä löytyy. | ||||
![]() |
15.06.2006 18:24 | Tauno Hermola | ||
Minkälainen kuva Tornin terassilta mahtaisi tulla, epäterävä? ;) | ||||
![]() |
15.06.2006 17:25 | Tauno Hermola | ||
Vanha "Åbo Östra" tuntuisi paljon hienommalta, kuin tuo "Kuppis"! :) | ||||
![]() |
14.06.2006 17:59 | Tauno Hermola | ||
Kuka 'tuomitsi'? Miksi asemaa ei myyty (jos se vielä oli VR:n) vai uusi omistajako rakennuksen 'tuomitsi'? | ||||
![]() |
14.06.2006 12:26 | Tauno Hermola | ||
Poltettin?? Oliko kyseessä tuhopoltto vai aseman "purkaminen"? Oliko asema tuolloin vielä VR:n omistuksessa? | ||||
![]() |
14.06.2006 10:43 | Tauno Hermola | ||
Miksi muuten Antti käytät Ervelän asemasta (pysäkistä?) nimitystä "odotusvaja", onhan se selvästi suurempi rakennus kuin "väntskjul", "väntpaviljong" tai "platformskjul" pysäkki- ja seisakerakennukset! ;-) | ||||
![]() |
13.06.2006 23:10 | Tauno Hermola | ||
En usko, ennen kuin näen omin silmin! ;) | ||||
![]() |
13.06.2006 22:48 | Tauno Hermola | ||
... ja näkyyhän tuo vanha linjaus Halikon puolelta nykyisissäkin kartoissa http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki.html?x=2449958&y=6698383&scale=16000&text=Wanha%20rata&lang=FI varsin hyvin, pitänee kiivetä Varesvuoren tai tuon nimettömän pikkukukkulan laelle katsomaan, miltä se luonnossa näyttää. | ||||
![]() |
13.06.2006 16:59 | Tauno Hermola | ||
Juu, eli Turkuun lähdettäessä rata kiersi tuon Toijalanmäen. Ei montaakaan vuotta sitten pellolla näkyi vielä vanhaa ratalinjaa, nyt taitaa olla parkkipaikkojen alla. Olisiko pidemmälle Halikkoon päin mentäessä kevyen liikenteen väylä ratalinjan päällä? Milloin tuo oikaisu mahdettiin toteuttaa? | ||||
![]() |
13.06.2006 12:31 | Tauno Hermola | ||
Mielenkiintoisen tuntuinen paikka tuo Kelkkala city, näyttää tulleen aikatauluihin vasta sotien jälkeen, kartan mukaan sinne ei oikein ole edes tietä ja valehtelematta satoja kertoja junalla ohi ajaneena en näin jälkeenpäin muista minkäänlaista taajamaa Kuovilan ja Kosken välillä. Pitänee joskus käydä tutustumassa miljööseen, vaikka vanhaa rataa pitkin Koskelta. | ||||
![]() |
12.06.2006 13:10 | Tauno Hermola | ||
... siis "platformskjul" :( | ||||
![]() |
12.06.2006 13:05 | Tauno Hermola | ||
Tuossa https://vaunut.org/kuvasivu/7420 on jonkinlainen kartta, Kelkkalaa ei tosin näy. | ||||
![]() |
12.06.2006 13:01 | Tauno Hermola | ||
Eikös Kelkkala ollut Ervelästä Helsiinkiin päin? Tarkoitat kai sitä 'vahtitupaa', mikä on Kotaladossa? Kotaladon 'platformsjul' tyylinen pysäkki oli siitä hiukan Saloon päin, kai suunnilleen nykyisen sillan alla. Ei kai rata koskaan kulkenut Fiskarsin kautta, Fiskarsin pysäkki oli käsittääkseni radan varressa :), siinä missä oli Fiskarsilta Pohjaan johtavan tien tasoristeys. | ||||
![]() |
11.06.2006 17:39 | Tauno Hermola | ||
Miksihän se ei mene Karjaalta suoraan Hyvinkäälle? | ||||
![]() |
10.06.2006 15:43 | Tauno Hermola | ||
Saisi nyt Helsinki-Vantaalle edes radan... | ||||
![]() |
09.06.2006 16:39 | Tauno Hermola | ||
Ja oliko tuo kuujuttu tarkoitettu otettavaksi ihan todesta? Milloin, miten ja kenen toimesta tuo tuohon on tuotu? | ||||
![]() |
09.06.2006 12:49 | Tauno Hermola | ||
Niinkös liikennöintikin sitten tapahtuu, että veturi hinaa Pendon Pietariin? Mikäs tuon TEP70BS:n nopeus mahtaa olla? Varsinainen suurnopeusjuna! ;-) | ||||
![]() |
08.06.2006 20:01 | Tauno Hermola | ||
Hieno sisäkuva http://railphoto.malcev.net/electropoezd/em2i-salon.jpg löytyy Juhan toisen linkin takaa. | ||||
![]() |
08.06.2006 19:33 | Tauno Hermola | ||
Mikähän muuten tämän kuvan paikka sitten on, joku Pietarin asemista, joku varikko? | ||||
![]() |
07.06.2006 22:45 | Tauno Hermola | ||
Voihan sen tehdä, niinkuin tämä englantilainen moottorijuna http://dy.fi/7ou , ei tarvitsisi siirrellä ohjaamoa. Tarkoituksenmukainen on kaunis! Eikä senpuoleen, ei tuo tanskalainenkaan nyt niin nätti ole. | ||||
![]() |
07.06.2006 16:23 | Tauno Hermola | ||
Turuust' niin tierä, mutta eikös Loimaan ympäristö ole aluetta, jota asukkaat ylpeästi kutsuvat nimellä "Saviseutu"! :) | ||||
![]() |
06.06.2006 20:17 | Tauno Hermola | ||
Yksi hieno juttu noissa Köpiksen junissa (ei kyllä näy kuvassa) on näyttöpaneeli, jossa punaiset LED:it kertovat junan etenemisen reitillä. Ei tarvitse seurata ja edes yrittää saada selvää tanskankielisistä kuulutuksista, kun sijainti näkyy koko ajan taulusta. | ||||
![]() |
06.06.2006 18:20 | Tauno Hermola | ||
https://vaunut.org/kuvasivu/3852 | ||||
![]() |
05.06.2006 00:15 | Tauno Hermola | ||
Kiireellisintä olisi, kuten "pjh" edellä kirjoittikin, saada Hr11 suojaan. Taivasalla ja ilman mitään ylläpitoa se tuhoutuu vääjäämättä. Mitä tämän hyväksi olisi sitten tehtävissä? Kyllä minäkin olen niin "yltiöoptimistinen", että jos veturi saadaan säilymään edes nykyisessä kunnossaan, se ennemmin tai myöhemmin kunnostetaankin. | ||||
![]() |
04.06.2006 00:37 | Tauno Hermola | ||
Kiitos, kiitos! Mikähän tuo 'komero' on, joka on toisessa ohjaamossa WC:n kohdalla, vastakkaisella sivulla? Koneapulainen taisi istua koneensa päällä, kun istuimia näyttää olevan vain yksi? | ||||
![]() |
03.06.2006 18:48 | Tauno Hermola | ||
Äääh, se pikkuikkunahan taitaa olla ohjaamon ovessa! | ||||
![]() |
03.06.2006 18:07 | Tauno Hermola | ||
Matkatavaraosasto taisi olla (ainakin "makasiiniraiteen" tietojen mukaan) vain Dm3:ssa. Toiselta puolelta otetun kuvan https://vaunut.org/kuvasivu.php/18209.html perusteella vessoja olisi vain yksi. Mikähän tuo pieni ikkuna ja sen alla oleva kaide on ollut? Olisi hauska nähdä tuosta pohjakuva, jotenkin epäsymmetrinenhän tuo on, toinen ohjaamo-osa pitempi. | ||||
![]() |
03.06.2006 14:56 | Tauno Hermola | ||
Niin, ja olihan 1970-luvulla HELI-rata suunnitelma (Helsinki-Porvoo-Loviisa-Hamina-Kotka-Luumäki) ja RHK:n pitkän tähtäimen visioissa http://www.rhk.fi/projekti/Tiivistelmarap_190504_LOW.pdf on edelleen ihan mielenkiintoisia suunnitelmia Porvoon yhteyksistä (ks. esim. sivun 7 karttaa) | ||||
![]() |
02.06.2006 12:27 | Tauno Hermola | ||
Kyllä ensimmäinen asia Hr11 suhteen olisi saada se säältä suojaan, tietysti johonkin turvalliseen paikkaan. Museovarikkojen omat tilat taitavat kaikki olla jo ennestään täynnä. Pitäisikös vuokrata RHK:lta veturitalli, paljonkohan maksaisi? Suojarasvaus ja vastaavat toimenpiteet ovat sitten jo pienempiä asioita rahallisesti. | ||||
![]() |
01.06.2006 23:36 | Tauno Hermola | ||
Onpa hieno kuva Dm4:stä! On se sääli, että noita ei yhtään säästynyt. Täytyy vaan toivoa, että Hr11 ja jäljellä oleva kiitojunavaunu joskus saadaan kunnostettua. | ||||
![]() |
01.06.2006 21:52 | Tauno Hermola | ||
Aika heikkoa, ainakin jos vertaa "Western Prince":n Maybach-dieseleiden kömyyn http://www.btinternet.com/~maybach/images/uk/Stans_Irwell3.JPG ;-) | ||||
![]() |
31.05.2006 17:36 | Tauno Hermola | ||
Anteeksi Lari, en heti tajunnut, että "Ervelän liikennepaikka" on ihan muualla, kuin Ervelän vanha asema! | ||||
![]() |
31.05.2006 17:30 | Tauno Hermola | ||
Nyt ei täsmää, karttalinkki osoittaa Ervelän ja Kosken puoliväliin, sanallinen selostus jonnekin aivan muualle! | ||||
![]() |
31.05.2006 17:04 | Tauno Hermola | ||
Olisit menny pari viikkoa sitten, niin ei olis tarvinnu viikatetta! ;) Eikös se ennen ollut aika lähellä rataa ja näkyi hyvin junaan, mutta paljonkos ratalinja tuossa on muuttunut? Vanhaa ratalinjaa kulkemalla varmaan löytyy helposti. |