![]() |
29.04.2006 00:53 | Tauno Hermola | ||
Eipä kai Dm4:llä ja Dm7:lla ollut mitään yhteistä? Kun tuossa edellä jo oli linkki kuvaan Dm4:n eksoottisesta GM kaksitahtidieselistä http://digilander.libero.it/pmg/contributi/marco_g/gm.jpg , niin laitetaan nyt vertailun vuoksi kuva Dm7:n Valmet 815D koneestakin http://www.sisudiesel.com/company_overview/history/10462-259883.jpeg , ei ole ihan samanlaisia nekään! ;) | ||||
![]() |
28.04.2006 12:13 | Tauno Hermola | ||
Jostain täälläisestäkö Sakari haaveilet: https://vaunut.org/kuvasivu/14147 , https://vaunut.org/kuvasivu/14149 , https://vaunut.org/kuvasivu/14148 | ||||
![]() |
27.04.2006 19:20 | Tauno Hermola | ||
Muistaakseni jenkeissä oli kiitojunia, joiden vaunuissa on tuollainen 'näköalaosasto' - tosin hiukka virtaviivaisempaa mallia ;-) | ||||
![]() |
27.04.2006 15:51 | Tauno Hermola | ||
Olisitte nyt vieneet sen Dm10:n saman tien pois! :) | ||||
![]() |
27.04.2006 15:47 | Tauno Hermola | ||
Niin, noh, pitää tietysti myös muistaa, että tuo on vanhasta vaunusta tehty, ei yhtään hullumpi lopputulos. | ||||
![]() |
25.04.2006 23:12 | Tauno Hermola | ||
Entäs liikkuva kalusto, onko sitäkin sitten muuteltu edes'takas? | ||||
![]() |
25.04.2006 15:05 | Tauno Hermola | ||
http://www.parovoz.com/spravka/gauges-en.php | ||||
![]() |
24.04.2006 18:42 | Tauno Hermola | ||
Saisihan tuon laittaa pysyvästi kulkemaan Turku-Salo väliä, kun näkyy tuota työmatkaliikennettä tien täydeltä riittävän ... | ||||
![]() |
21.04.2006 00:40 | Tauno Hermola | ||
Juu, eipä enää onnistu edes fillarin lähettäminen rahtitavarana Leppävaarasta Saloon, niinkuin vielä opiskelijavuosina :) | ||||
![]() |
21.04.2006 00:08 | Tauno Hermola | ||
Oletkos ajatellu käydä myös eteläisen Englannin ratoja katselemassa, esim. Lontoo (Victoria station) - Southampton, sielläkin voi olla jotain mielenkiintoista :) | ||||
![]() |
20.04.2006 18:48 | Tauno Hermola | ||
Tuossa se Ilmalan merkki: https://vaunut.org/kuvasivu.php/8219.html | ||||
![]() |
19.04.2006 23:01 | Tauno Hermola | ||
Jotenkin oudon näköinen, kun ei näy tippaakaan SAVUA! | ||||
![]() |
19.04.2006 17:51 | Tauno Hermola | ||
Ei kai siinä mitään epäselvää ;-), Olympus 300D on pieni, yksinkertainen digipokkari, näkyy esim tuossa: http://www.skyscraperpage.com/~trilliumphotography/cameras/cameras.html | ||||
![]() |
19.04.2006 15:01 | Tauno Hermola | ||
Tuon mukaan inflaatio olisi viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana ollut n. 3,5 kertainen, mutta lipunhinnat nousseet n. 7 kertaiseksi, ainakin tuo Salo-Helsinki väli. Se kyllä täytyy todeta, että 70-luvulla VR:n lipunhinnat olivat selkeästi halvemmat, kuin esim. muissa Pohjoismaissa, olisiko nyt tultu lähemmäksi "eurooppalaista" hintatasoa? | ||||
![]() |
18.04.2006 23:19 | Tauno Hermola | ||
Saattaapa hyvin ollakin! :o) Minä vaan ajattelin, että onko siinä vielä joku kolmikiskojärjestelmän virtakiskokin, tosin taitavat olla yleensä normaalikiskojen ulkopuolella. Etelä-englannissahan niitäkin vielä on. | ||||
![]() |
18.04.2006 22:36 | Tauno Hermola | ||
Tuon Alstikan tilalle pitäisi laittaa Hr11 ;-) | ||||
![]() |
18.04.2006 22:29 | Tauno Hermola | ||
Ei, vaan vasemmanpuoleisen raiteen oikeanpuoleisen kiskon ;-) vieressä kulkevaa 'pikkukiskoa'! | ||||
![]() |
18.04.2006 22:11 | Tauno Hermola | ||
Entäs tuo sitten, joka kulkee oikeanpuoleisen kiskon vieressä? | ||||
![]() |
18.04.2006 14:54 | Tauno Hermola | ||
Mitäs systeemejä tuolla raiteilla nyt oikein on, etualalla näyttäisi olevan joku kolmas 'kisko' raiteitten välissä, taaenpana on jo kaksi 'ylimääräistä' kiskoa? | ||||
![]() |
18.04.2006 00:09 | Tauno Hermola | ||
Hiukan yllätyin, kun P143:ssa oli vielä samalla systeemillä toimiva vessa, jotenkin kuvittelin, että se aika on jo kaukana takana. Vieläkö sellaisia vaunuja on paljonkin käytössä? | ||||
![]() |
17.04.2006 23:50 | Tauno Hermola | ||
Vertailun vuoksi Salo-Pasila meno nyt pikajunalla 18¤, IC2 20,20¤, Pendoliinot olen onnistunut välttäämään ;-), kolmekymmentä vuotta sitten 1976 sama väli, matka tosin vähän pitempi, n. 15 mk. | ||||
![]() |
17.04.2006 21:38 | Tauno Hermola | ||
Miksi siinä on käsin kirjoitettu uusi hinta? En muista koskaan nähneeni sellaista. Olikos tuollaiset liput painettu etukäteen vai leimattiinko nuo tekstit lippua myytäessä? | ||||
![]() |
17.04.2006 02:29 | Tauno Hermola | ||
Hmm, viimeistään toukokuu 1967, olisin jo ollut melkein valmis väittämään, että se olikin vasta syksyllä 1970 https://vaunut.org/kuvasivu/24029 , mutta taisi sittenkin olla toinen reissu. | ||||
![]() |
16.04.2006 15:45 | Tauno Hermola | ||
Niin mikäs se Karjaan tallin takana (tai edessä?) seisova on, laiturilla olevan muistomerkkiveturin varakone? ;-) | ||||
![]() |
15.04.2006 18:50 | Tauno Hermola | ||
Noilta samoilta sivuilta löytyy myös taulukoita http://www.steamlocomotive.com/misc/largest.shtml suurimmista höyryvetureista, eri mittapuilla mitattuna. Tuolla 4100 hv teholla ei vielä kärkisijoja hätyytellä. | ||||
![]() |
15.04.2006 14:37 | Tauno Hermola | ||
Vähän vaikea uskoa tuota 80-luvun loppua, koska henkilöjunia ei enää kulkenut. Pikajunat eivät muistaakseni koskaan pysähtyneet Ervelässä, esim. P131 ja P134 pysähtyivät kyllä Perniössä, Koskella, Kuovilassa ja aikaisemmin myös Pohjankurussa, mutta ei Ervelässä. Enkä ainakaan muista, että Ervelässä olisi ollut niin säännöllistä junien kohtaamistakaan, että sillä olisi päässyt junasta, Perniössä kyllä joillain vuoroilla ihmisiä nousi junaan ja jäi junasta, vaikkei virallista pysähdystä ollutkaan. | ||||
![]() |
15.04.2006 14:17 | Tauno Hermola | ||
Kotalato oli 10 km Ervelästä Saloon päin. Tuosta kartasta https://vaunut.org/kuvasivu/7420 näkyy paikka. Se näkyy myös kilometrilukemalla 133 aikataulussa, jota mummu selaa sillä videolla, johon annoit linkin. Rakennus oli aika pieni, muistaakseni keskellä oli sisäänvedetty katos, pienten päätyosien välissä. | ||||
![]() |
12.04.2006 22:47 | Tauno Hermola | ||
Tosin hieman oudolta tuntui, kun joskus aamuyön tunteina tarkastettiin kaikkien matkustajien liput ja sitä varten tietysti täys' valaistus vaunuihin! Mälmösta Bodeniin oli vissiin matka. Vieläkös Ruåttissa kulkee lepovaunuja? | ||||
![]() |
11.04.2006 18:44 | Tauno Hermola | ||
Noh, pienellä kuvankäsittelyllä Big Boy:kin tulee kiltisti pois sieltä varjosta ;-) | ||||
![]() |
10.04.2006 17:33 | Tauno Hermola | ||
Kun nyt saisi edes katon alle ja suojarasvaan... | ||||
![]() |
10.04.2006 17:15 | Tauno Hermola | ||
Kyllä kai tämän alkuperäinen on juurikin Larin ilmoittama "Rautateiden aikataulu 01.03.-21.05.1966 numero 19C" eli VR:n (virkakäyttöön?) tehty aikataulukirja, josta "Turisti" on kopioitu. Olisin myös taipuvainen ajattelemaan, että tekijänoikeusmielessä aikataulu on "taulukko" tai "luettelo", jonka suoja-aika on 15 vuotta. | ||||
![]() |
08.04.2006 23:39 | Tauno Hermola | ||
Vuoden -76 kesäaikataulun mukaan junat 337 ja 338 pysähtyivät Ervelässä tarvittaessa, tuolla videollakin näkyvän aikataulun mukaisesti. Vuoden -81 aikataulussa ei noita junia enää ollut eikä Ervelän nimeäkään näy aikataulussa. Jossain tuolla välillä se liikenne loppui. | ||||
![]() |
08.04.2006 14:37 | Tauno Hermola | ||
'Oikea' Leppävaara: https://vaunut.org/kuvasivu/10877 ;-) | ||||
![]() |
08.04.2006 14:32 | Tauno Hermola | ||
Oma konnari kummassakin? | ||||
![]() |
07.04.2006 19:37 | Tauno Hermola | ||
Koskas muuten Kotalato purettiin, rantaradan peruskorjauksen yhteydessä vai jo aikaisemmin? Ei taida olla yhtään kuvaa? Muistikuvatkin alkaa olla jo aika hämäriä... | ||||
![]() |
02.04.2006 18:47 | Tauno Hermola | ||
Kyllä nuo Simon antamat linkit ainakin antavat ymmärtää, että samaa mallia ne olisivat olleet, vaikka valmistusajankohta erosikin noin paljon. Jos ne eivät "juurikaan muistuttaneet toisiaan", niin mitä eroa niillä sitten oli (mitat, paino, vetovoima, jne.)? | ||||
![]() |
31.03.2006 16:42 | Tauno Hermola | ||
On se jäänyt mieleen juu, kuinka Salosta tullessa jossain Ervelän paikkeilla alkoi se hirmuinen rytinä ;-) En kyllä tiedä, oliko sielläkin kiskot noin. | ||||
![]() |
30.03.2006 15:06 | Tauno Hermola | ||
Taitaa vaan aika lailla hyvää energiaa mennä hukkaan vaunujen jarruissa - ainakin Björnfjellin jälkeen! | ||||
![]() |
29.03.2006 20:40 | Tauno Hermola | ||
Histogrammi viimeistään paljastaa, että "30 sekunnin huitaisu" on nyt mennyt täysin pieleen! Ei ilmainen, mutta edullinen ja nimenomaan valokuvaajille suunnattu ohjelma on "Picture Window Pro", josta löytyy tietoa mm. Norman Korenin loistavilta valokuvaussivuilta http://www.normankoren.com/PWP_intro.html | ||||
![]() |
29.03.2006 16:38 | Tauno Hermola | ||
Upeat on maisemat tuolla pätkällä, toisella puolella rataa tunturit ja toisella puolella Torne-Träskin karua rantamaisemaa yli 50 km matkalla! | ||||
![]() |
29.03.2006 16:29 | Tauno Hermola | ||
Hauskaa sinänsä, että amerikkalaiset kuvaavat noita Russian Decapod vetureita sanoilla pieni, siro ja 'kepeäjalkainen'! ;-) No, riippuu mihin verrataan, olihan Tr2 tietysti pieni, jos vertailukohtana on esim. Pennsylvania Railroadin 175 t painava ja yli 42 t vetovoiman antava l1sa Decapod. | ||||
![]() |
29.03.2006 15:16 | Tauno Hermola | ||
Selvisikö niiden "laajempien Google-hakujen perusteella" mitään 40-luvulla valmistettujen vetureiden määrästä? ;-) Tai tarkempaa tietoa vetureiden ominaisuuksista? Joo, anteeksi ny vaan, menee vähän ohi Hr11 aiheen! | ||||
![]() |
28.03.2006 19:06 | Tauno Hermola | ||
Tuotanoin, keisarillisen Venäjän lopusta oli sentään jokunen vuosi toisen maailmansodan päättymiseen, olivatko nämä todella samoja vetureita? Missä ne sitten viettivät tuon lähes 30 vuotta? Tuskin sentään varastossa odottamassa ostajaa, koko toisen maailmansodan ajan! Jotkut lähteet antaa ymmärtää, että nämä olisi tarkoitettu Neuvostoliitolle toisen maailmansodan aikana! Kuis toi nyt oikein on??? | ||||
![]() |
28.03.2006 15:16 | Tauno Hermola | ||
Mikä muuten oli Tr2:n valmistajatehtaiden (Baldwin Locomotive Works ja American Locomotive Company) käyttämä mallimerkintä tuolle veturille? Sitä kai sentään valmistettiin aika paljon, satoja jollei tuhansia kappaleita, ehkä netistäkin löytyisi jotain sen avulla. | ||||
![]() |
27.03.2006 21:57 | Tauno Hermola | ||
Mitä "härveleitä" Ds vaunujen katolla sitten oli, jotain vastuksiako? Ei ainakaan virroittimia! | ||||
![]() |
27.03.2006 19:39 | Tauno Hermola | ||
Voi, voi, kun kelpaisivat ne 60-luvun junakuvat, niin sitten löytyisi jotain! ;-) | ||||
![]() |
27.03.2006 18:58 | Tauno Hermola | ||
Siinähän se ongelma onkin, Dr12:sta löytyy jokseenkin tarkat tiedot vaikka tuolta http://www.makasiiniraide.fi/kalusto/dr12.html , mutta mistä löytyy vastaava tieto Tr2:sta! | ||||
![]() |
26.03.2006 18:27 | Tauno Hermola | ||
Niin, onhan noin laskien saatu teho nimenomaan pyörissä vaikuttava teho. Tai vetopisteessä, riippuen siitä, missä tuon ilmoitetun vetovoiman oletetaan vaikuttavan. | ||||
![]() |
26.03.2006 17:53 | Tauno Hermola | ||
Nojuu, tuo "perusnopeus" ei taida sitten ihan tarkoittaa sitä, että nousut mennään ylös sillä nopeudella. Vedetäänpä toisesta hihasta uusi arvio Tr2:n teholle: Jos maksimivetovoima on 17,8 t voitaisiin ehkä olettaa (perustuen Autoteknillisen Käsikirjan osassa "Dieselmoottorit 1" esitettyyn erityyppisten vetureiden ominaisuuksia esittäviin käyriin), että nopeudella 48 km/t vetovoima olisi n. 12 t. Tästä laskien tehoksi saataisiin 2100 hv. Ei se varmaan kovin kaukana totuudesta ole. | ||||
![]() |
24.03.2006 23:57 | Tauno Hermola | ||
... ja tuo teho siis tarvitaan pelkästään junan vetämiseen ylös mäkeä, kitkan voittamiseen kuluva teho tulee vielä sen päälle. Onko tuolla sanalla "perusnopeus" muuten joku erityinen merkitys? | ||||
![]() |
24.03.2006 23:33 | Tauno Hermola | ||
Jos mahdoin yhtään oikein laskea, niin tuo 1060 tonnia 12,5 promillen nousua nopeudella 48 km/h vastaisi 2350 hv tehoa, siis pyörillä. Vastaava vetovoima olisi 13,25 t, Tapion tuossa edellä kertoma 17,8 t lienee maksimivetovoima jollain pienemmällä nopeudella. |