![]() |
30.05. 11:04 | Rainer Silfverberg | ||
Tuon selityksen ymmärrän. Olen pari kertaa käynyt siellä ja täytyy sanoa että se on sairaalamuseo, joten ihan hyväkin että toiminnot siirtyy! | ||||
![]() |
30.05. 10:48 | Eljas Pölhö | ||
Minusta Esan laskemat mäntänopeudet ovat liian suuret ajatellen, ettö Norfolk&Western J (4-8-4) vetopyörän halkaisija 1,778 m, iskun pituus 0,813 m, nopeus 177 km/h (virallinen koeajomittaus) antaa 528 kierr/min ja mäntänopeus 14,31 m/s. Hv3 vetopyörän halkaisija 1,750 m ja iskun pituus 0,600 m. Pyörän kehä = n. 5,495 m Nopeudella 120 km/h pyörä pyörii 120000:5,495 =21838 kierr/h = 364 kierr/min Tällöin mäntänopeus on 364x(2x0,600) : 60 = 7,28 m/s Tällä kaavalla sain pyöristellen J:n mäntänopeudeksi 14,32 m/s, joten rohkenen kyseenalaistaa annetut mäntänopeudet liian suurina, vai onko tässä joku ajatusvirhe? |
||||
![]() |
30.05. 09:37 | Eero Karttunen | ||
HUS ilmoitti viime joulukuussa, että säästösyistä se haluaa siirtää kaikki Kirurgisen sairaalan toiminnat Meilahteen mahdollisimman pian. Eli siitäkin syystä päätepysäkin nimi on vaihdettu. | ||||
![]() |
30.05. 09:27 | Esa J. Rintamäki | ||
Suomalaisen palveluasenteen kauneimmat kukkaset: täyden hinnan halpalentoyhtiö Finnair, syvästi kustannustietoisuuteen ja voiton maksimointiin hirttäytynyt VR ja kirsikkana kakussa: kokoomuslaisen kaupunginjohdon "suuresti" rakastama HSL. Ei hätää, seutukunnalla kaikki hyvin ja tuomiopäivä taas yhtä päivää lähempänä. |
||||
![]() |
30.05. 09:23 | Esa J. Rintamäki | ||
Kosketin näyttäisi olevan voimavirralle...? Vai onko? | ||||
![]() |
30.05. 09:19 | Kai Krause | ||
Hieno valo, upeat sävyt, tunnelma | ||||
![]() |
30.05. 09:19 | Esa J. Rintamäki | ||
Aivan, herra Johannes. Ei ole mitenkään sanottua "zurückgestellt"- laitteesta että menisi automaattisesti romujonoon, tällä tavoin leimattuna. | ||||
![]() |
30.05. 09:12 | Jimi Lappalainen | ||
15 vuotta sitten :) | ||||
![]() |
30.05. 07:22 | Jari Välimaa | ||
Tänään pääsee äänestämään uusien nimettömien vaunujen nimistä klo 9.00 | ||||
![]() |
30.05. 03:25 | John Lindroth | ||
Komea Kuva Hannulta!! | ||||
![]() |
30.05. 00:03 | Rainer Silfverberg | ||
Onko se sinun mielestä hyvä asia että mitään ei nykyään kuljeteta junalla länteen tai lännestä? | ||||
![]() |
29.05. 23:50 | Roope Prusila | ||
Aamulehdessä tänään julkaistun uutisen perusteella nuo pidemmät vaunut tulee kahdella eri kuljetuksella. | ||||
![]() |
29.05. 23:41 | Johannes Erra | ||
"von der Ausbesserung zurückgestellt" tarkoittaa Saksassa ylipäätään kunnossapidon piiristä poistettua kalustoa, termi ei mitenkään rajoitu kalustoon joka olisi pajalla käynnin yhteydessä päätetty jättää sillensä. | ||||
![]() |
29.05. 22:50 | John Lindroth | ||
Ne oli aikoja kun tuonne pääsi vielä "Arkun" kyydissä silloinen linja 9,luokkakaveria tapaamaan! Tyypillinen paikkani vaunussa oli siinä kuljettajan vieressä vasemmalla ,jolloin pääsi parhaiten erilaisia kuljettajan toimintoja seuraamaan!Oi niitä aikoja!Linjan varrella 5 kouluaikana asuin Katajanokalla ja seurasin ratikkaliikennettä,aamulla tiesin että kaksiakselinen vaunu tulee tiettyyn aikaan ja pyrin tietenkin siihen mikä usein aiheutti koulusta myöhästymisen.Kerran saksalaisen koulun rehtori oli odottamassa koulun ulko ovella myhästynyttä raideharrastajaa! | ||||
![]() |
29.05. 22:43 | John Lindroth | ||
Reinolta onnistunut nostalginen kapsukuva! | ||||
![]() |
29.05. 22:23 | Jorma Toivonen | ||
(lisäys kommenttiini 28.05.2025. klo 23,17), mutta toisaalta nämä harha-askeleet kuvien kommenteissa ovat tämän sivuston "suola", toivottavasti liika "suolaisuus" ei ole kaikille terveysriski. (Herra Esa en pidä itseäni lainkaan herrana, aikoinaan tavallinen työläinen VR:n palkkalistoilla). | ||||
![]() |
29.05. 22:19 | Tero Korkeakoski | ||
Niin. Aika harvinaisia ovat olleet muut junat Turun radalla kuin teräsliikenne ja raakapuun kuljetukset (+ Ugin liikenne). Ei ole satamaliikennettä enää juurikaan muulla kuin rekoilla. | ||||
![]() |
29.05. 21:43 | Simo Virtanen | ||
Vieläköhän 10 metriä pitemmät tulevat ratikat saadaan yhdellä kertaa kulkemaan Rissasen kyydissä? | ||||
![]() |
29.05. 21:26 | Jimi Lappalainen | ||
Katsopas vaan Esa, aikamoinen viritys! :) | ||||
![]() |
29.05. 19:13 | Mikko Herpman | ||
Kietämättä maalaiselle ei kirurgi sano yhtään mitään mutta Ullanlinna jo kolahtaa tyyriineen taloineen ja mukavana ympäristönä. | ||||
![]() |
29.05. 19:00 | John Lindroth | ||
Tämä on kiva kapsukuva! | ||||
![]() |
29.05. 18:56 | Miska Sallinen | ||
HSL:n mukaan Ullanlinna on selkeämpi nimitys ulkopaikkakuntalaisille. | ||||
![]() |
29.05. 18:51 | Rainer Silfverberg | ||
Mikä oli oikein syy että kympin päätepysäkin nimi ei ole enää Kirurgi / Kirurgen? | ||||
![]() |
29.05. 18:50 | Pasi Seppälä | ||
Radan vierustaa kulkeva sähkölinja tuo nostalgisesti mieleen entisajan puhelinlinjat. Näkymä on muutenkin kuin jostakin korpiradalta vaikka melko urbaanilla alueella ollaan. Mutta erinomainen kuva kuitenkin. | ||||
![]() |
29.05. 18:40 | Rainer Silfverberg | ||
Tarkoitin kyllä Turkua jonne väitit että tulee kuormia vain rekoilla. | ||||
![]() |
29.05. 17:42 | Esa J. Rintamäki | ||
Ilmiselvästi "aatteen miehen" väsäämä moottoriresiina? Varusteena kovin hupaisan näköinen valon-"heitin". |
||||
![]() |
29.05. 17:40 | Esa J. Rintamäki | ||
Herra Jimi, tarkoittanet mahdollisesti Fairlie-tyyppistä veturia? | ||||
![]() |
29.05. 15:11 | Panu Breilin | ||
Yleensä noissa iltaisin kulkevissa Jyväskylä–Pieksämäki-raakapuujunissa on sähköveturi. | ||||
![]() |
29.05. 15:09 | Jimi Lappalainen | ||
Pitäisi olla kaksikeulainen höyryveturi, tai sitten pariveto perät vastakkain :) | ||||
![]() |
29.05. 14:36 | Riku Outinen | ||
Eli Keitelepohjassa lastaa tällä hetkellä Stora Enso. | ||||
![]() |
29.05. 14:34 | Mikko Ketolainen | ||
Vaihtuuko Keitelepohjan ja Kannonkosken juniin Jyväskylässä veturit, eli viedäänkö puut Pieksämäelle dieselin vai sähkön voimin? Tuossa aikataulussa on noita ns. sähköttömiä paikkoja, Kommila ja Uimaharju. | ||||
![]() |
29.05. 14:13 | Tero Korkeakoski | ||
Kyllä Raumalle tulee myös aika monta junaa päivässä vaikkei sieltä ole ikinä kulkenut yhtään junalauttaa. Mäntyluodostakin lähtee junalla tavaraa Harjavaltaan vaikkei täälläkään ole näkynyt junalauttoja. Suomessa on aika monta satamaa missä on nostureita että saadaan laivoja lastattua ja purettua. |
||||
![]() |
29.05. 13:26 | Rainer Silfverberg | ||
Niin on! | ||||
![]() |
29.05. 13:17 | Rainer Silfverberg | ||
Ei tietenkään voi tulla muulla kuin rekoilla koska junalautat Ruotsiin lopetettiin. | ||||
![]() |
29.05. 11:58 | Tero Korkeakoski | ||
Esa, eipä tuolta Keski- ja Itäsuomen suunnalta tule kuljetuksia Mäntyluotoon tai Turkuunkaan muuten kuin rekoilla jotka jatkavat Turusta laivalla Ruotsiin. | ||||
![]() |
29.05. 11:57 | Tero Korkeakoski | ||
Erikoista että Ouluunkin on menty tuota kautta. | ||||
![]() |
29.05. 11:54 | Noah Nieminen | ||
Hieno kuva! Tästä tulee itselle mieleen ensimmäinen kuvani Vorgissa: https://vaunut.org/kuva/170810?u=5459&d=24.09.2024&ns=1 :) | ||||
![]() |
29.05. 11:29 | Veeti Saukkonen | ||
Hauska käkkyrä :D | ||||
![]() |
29.05. 10:57 | Panu Breilin | ||
Viime aikoina Keitelepohjasta tulleiden junien vaunustojen määränpäät näyttäisivät olleet seuraavat: 7.4. Kommila, 10.4. Inkeroinen, 17.4. Imatra tavara, 14.5. Kommila, 18.5. Oulu, 21.5. Uimaharju, 22.5. Oulu. Joka kerta on kuljettu Pieksämäen kautta, siis jopa Ouluun mennessä. Kannonkoskelta tulleet junat taas näyttävät päätyneen enimmäkseen Kuusankoskelle ja Lauritsalaan. 6.5. kulkeneen junan runko on mennyt Kommilaan. |
||||
![]() |
29.05. 10:39 | Teemu Saukkonen | ||
Vasemmalla näkyy Innofreight-kontteja, näkyy mahtuvan tuolla vain kaksi yhteen vaunuun. | ||||
![]() |
29.05. 07:26 | Jari Välimaa | ||
Varayhteydet jotka on kokonaan unohdettu. | ||||
![]() |
29.05. 07:22 | Jari Välimaa | ||
Sr3 ei saa ajaa Haaparantaan. ja melkoisen pitkiä "kävelyjä" Torniossa ennakkoilmoituksissa ? "13.5.2025 0:00—30.6.2025 23:59 Kävelytarkastus Tornionjoen ratasillalla. Viimeistelytyöt Tornion ratapihalla ja Torniojoen ratasillalla. Kreate Oy" |
||||
![]() |
29.05. 05:40 | Kari Haapakangas | ||
N43 on tietysti jo 80 vuoden takainen korkeudenmittaus, joten nykypäivänä korkeus merenpinnasta lienee jotain +85,40 m | ||||
![]() |
29.05. 02:40 | Lasse Holopainen | ||
Ahven. | ||||
![]() |
29.05. 01:24 | Esa J. Rintamäki | ||
Herra Jorma: teorian toteuttaminen on nähdäkseni koulutuskysymys, tai pikemminkin koskee asian sisäistämistä. Siis sillä tasolla ettei höyryveturia mennä noin vain särkemään ylikuormituksilla tai - nopeuksilla. Yksistään jo paineastioihin liittyvät määräykset olivat sangen tiukkoja, ainakin mitä tulee vastuisiin. Normaalin käytön rajoissa pysyminen sallinee kuitenkin mahdollisuuden tilapäisiin poikkeamiin. Niin, ja uskon sinun aikanaan tienneen hyvin myös käytönvalvonnan merkityksen ja sen kuinka se toteutettiin. |
||||
![]() |
29.05. 01:03 | Mikko Otava | ||
N43 on korkeusjärjestelmä ja 85.00 on 85 m korkeus lähtötasosta. | ||||
![]() |
28.05. 23:41 | Pietu Tuovinen | ||
Kuten kuvatekstissäkin lukee, Sr3 otti vetovastuun Oulussa. Torniosta saavuttiin Dv12 2608:n johdolla: https://vaunut.org/kuva/174624 Laurilan ja Tornion välillä on pitkäaikaisjännitekatko 31.5. asti ja Tornio-Haaparanta välillä 1.6. asti. |
||||
![]() |
28.05. 23:17 | Jorma Toivonen | ||
Varsin syvällisesti on Esa pohdiskellut höyryhepojen teoreettisiä nopeuksia, entä todellisuus? Kuvassa tosin pää-osan esiintyjän lienee Dr13-sarjan diesel-veturi - näinhän sivustolla loikitaan asiaioista toisiin... | ||||
![]() |
28.05. 23:03 | John Lindroth | ||
Esa! Hienoa yhteenvetoa!Yksi mielenkiintoinen detalji on myös se kuinka kangen laakerin Veeka toimii keskipakoisvoimalla päästäen aina tietyn öljymäärän joka kierroksella kangen tappia voitelemaan!Tämä ainakin saksalaisissa vetureissa. | ||||
![]() |
28.05. 22:32 | Esa J. Rintamäki | ||
Herrat Tero ja Mikko "Miquelito" M.: - minun mielestäni on aivan täysin turhaa haaveilla Mierontien uudelleen rakentamisesta siiheksi, jos joskus jokin harva Natosotajuna sillä kolkuttelisi? Ei kertakäyttörautatietä, se ei toimi. Niin, ja kuinka suurella todennäköisyydellä tai varmuudella Nato ylipäätään surkeaa pikkuvaltiotamme niin sanotusti "suojelisi" mikäli kriisiä pukkaa? Pahimmassa tapauksessa saisimme vain pari pahvilaatikollista huonolaatuisia "Made in Peoples Republic of Korea"- merkkisiä eriparisia villasukkia. Suomi on silkkaa pikkupennosta isojen kaupankäynneissä. On ollut sitä ennen ja on vastakin, luulottelipa isohampainen triathlonistipresidenttimme mitä hyvänsä. Viides artikla ei mitenkään takaa sitä, että sitä edes vaivauduttaisiin noudattamaan. Kaikki riippuu kuitenkin politiikasta ja pohjimmiltaan äänestystuloksista. Ja itse asiassa Nato-esikunnassa haahuilee pelkästään heikkolahjaisia sattumakenraaleja suojatyöpaikkojensa seurustelu-upseereina. Ylentelemällähän epäpätevistä ja tuurijuopoista operettikenraaleista on ennenkin päästy eroon. Suomen olisi ollut kaikkein parasta pysyä sillanrakentajana ETYK-hengessä, meillä olisi ollut osaamisen takia hyvä maine siinä. Nyt ollaan niin vitusti "arvopohjaisia realisteja" eikun realismia on se, että arvot ovat pohjalla! ETYK-henki on päästetty unohtumaan. Mitä tilalla? - Sotakohkaamista!!! Taasko meidän nuoria ihmisiämme tullaan uhraamaan tykinruuaksi jonkin ihmeellisen "arvopohjan" takia? Tavaraliikenne olisi se paras motivaatio koko touhuun. Siten Mierontie tarjoaisi kevennystä Turun, Rauman ja Hangon satamille. Mäntyluoto olisi "käden ulottuvilla", mikäli ajatellaan itäisessä Suomessa toimivia vientiä harjoittavia yrityksiä. Mikäli niitäkään sitten perustettaisiin? |
||||
![]() |
28.05. 21:33 | Tero Korkeakoski | ||
Aika vähän on muuten tarvetta tuolle radalle. Vuositasolla puhutaan kymmenistä junista. Kyllä se kulkee Pori-Tampere-Parkano-Niinisalo -väliäkin tai muutamalla rekkalavetilla. Ainoa yhteysväli mihin voisi tulla liikennettä on Pieksämäki-Parikkala, mutta sieltä puuttuu yksi silta mitä ei tunnuta millään sinne saavan. Nato tuntuu olevan monelle hyvä syy vaikka mihin. |