Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: ERTMS  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #25 : Heinäkuu 05, 2021, 10:36:53 »

Suomi vaan on tavoittelemassa sellaista jota ei vielä ole pitkään saatavissa : radiopohjainen ETCS L3 junakulunvalvontaan  ja radioverkko FRMCS.

Tuo FRMCS tarvitaan myös tason 2 ETCS-toteutusta varten, koska meillä ei ole enää GSM-R -verkkoa, jonka päällä tuo muuten toimisi.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1093


« Vastaus #26 : Heinäkuu 05, 2021, 11:39:55 »

Suomi vaan on tavoittelemassa sellaista jota ei vielä ole pitkään saatavissa : radiopohjainen ETCS L3 junakulunvalvontaan  ja radioverkko FRMCS.

Tuo FRMCS tarvitaan myös tason 2 ETCS-toteutusta varten, koska meillä ei ole enää GSM-R -verkkoa, jonka päällä tuo muuten toimisi.

Ja Suomen GSM-R:ssä ei datansiirtoa edes tainnut olla ollenkaan.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #27 : Heinäkuu 05, 2021, 11:40:52 »

Sivuuta kokonaan tuo lainaamasi teksti. Suomeen on tulossa kakkostason ETCS. Esim. tässä on asiantuntevampi kirjoitus: https://www.railjournal.com/signalling/thales-awarded-finnish-etcs-level-2-contract/

Tämä hankinta koskee vain Kotkan testirataa, eikä varsinaisesti linjaa lopullista toteutusta muilla rataosilla.

Voisi noita digiradan ulostuloja tulkita niinkin, että hankintoja tehdään saatavilla olevan tekniikan puitteissa, mutta samalla pidetään ovea auki edistyneemmille tekniikoille.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #28 : Heinäkuu 06, 2021, 06:07:06 »


näin dokumentissä, testitrata on oma juttunsa:

"Digirata lähtee muodostamaan kyvykkyyttä kohti ETCS-tasoa 3, jossa hyödynnetään uudenlaista junien paikannusratkaisua, junien automaattisia toimintoja (ATO) tasolla 2 ja järjestelmä perustuu rautateiden uuteen viestintäjärjestelmän (FRMCS). Tulevan kehityksen aikana valmistaudutaan ketterästi muokkaamaan
vision tavoitteita kulloinkin voimassa olevan regulaation mukaiseksi."

kun näistä ETCS L 3 eikä FRMCS ei ole olemassa edes paperilla eikä tuotteina, vaan kenkälaatikkossa ideoina.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #29 : Heinäkuu 06, 2021, 06:22:35 »

uutinen naapurista

"Målet är att Finland före 2040-talet ska ta i bruk ett modernt radionätbaserat system för kontroll av tågpassage på hela bannätet."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20210705/12130/finland-satsar-pa-en-digital-jarnvag-i-riktning-mot-europatoppen
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #30 : Heinäkuu 06, 2021, 09:18:52 »


näin dokumentissä, testitrata on oma juttunsa:

"Digirata lähtee muodostamaan kyvykkyyttä kohti ETCS-tasoa 3, jossa hyödynnetään uudenlaista junien paikannusratkaisua, junien automaattisia toimintoja (ATO) tasolla 2 ja järjestelmä perustuu rautateiden uuteen viestintäjärjestelmän (FRMCS). Tulevan kehityksen aikana valmistaudutaan ketterästi muokkaamaan
vision tavoitteita kulloinkin voimassa olevan regulaation mukaiseksi."

kun näistä ETCS L 3 eikä FRMCS ei ole olemassa edes paperilla eikä tuotteina, vaan kenkälaatikkossa ideoina.

Näitä on kuitenkin odotettavissa 5-10 vuoden aikajänteellä. Iskee silmää

FRMCS:n osalta on olemassa tarkempi arvio standardin valmistumisesta vuoden 2025 alussa.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #31 : Heinäkuu 06, 2021, 12:00:47 »

Suomi vaan on tavoittelemassa sellaista jota ei vielä ole pitkään saatavissa : radiopohjainen ETCS L3 junakulunvalvontaan  ja radioverkko FRMCS.

Tuo FRMCS tarvitaan myös tason 2 ETCS-toteutusta varten, koska meillä ei ole enää GSM-R -verkkoa, jonka päällä tuo muuten toimisi.

Ja Suomen GSM-R:ssä ei datansiirtoa edes tainnut olla ollenkaan.

Ja vaikka olisi ollutkin niin se kapasiteetti on luokkaa 14.4 kbit/s. FRMCS tuo 5G- tai LTE-teknologioiden myötä "hieman" enemmän kapasiteettia tiedonsiirtoon. Toisaalta olemassa olevaan radioverkkostandardiin tukeutuminen mahdollistaa myös sen, että erillistä radioverkkoa ei ole välttämätöntä rakentaa.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #32 : Heinäkuu 09, 2021, 13:42:14 »


näin dokumentissä, testitrata on oma juttunsa:

"Digirata lähtee muodostamaan kyvykkyyttä kohti ETCS-tasoa 3, jossa hyödynnetään uudenlaista junien paikannusratkaisua, junien automaattisia toimintoja (ATO) tasolla 2 ja järjestelmä perustuu rautateiden uuteen viestintäjärjestelmän (FRMCS). Tulevan kehityksen aikana valmistaudutaan ketterästi muokkaamaan
vision tavoitteita kulloinkin voimassa olevan regulaation mukaiseksi."

kun näistä ETCS L 3 eikä FRMCS ei ole olemassa edes paperilla eikä tuotteina, vaan kenkälaatikkossa ideoina.

Nyt kun tuota samaista dokumenttia ajatuksella luin niin onhan siellä mainittu myös:

"Nyt laadittu etenemissuunnitelma ei ota kohdekohtaisesti kantaa siihen, missä vaiheessa valmius ETCS L3 -järjestelmään tai muihin modernimpiin teknologioihin on olemassa. Digiradan jatkovaiheissa teknologisen ratkaisun valintaa ja vaikutusten arviointia on tarpeen tarkentaa etenemissuunnitelmaan ratkaisujen kypsyessä ja mahdollisesti tehdä teknologista rataosakohtaista arviointia."

On siellä dokumentissa kuvattu myös missä vaiheissa kyvykkyyksien rakentaminen etenee. Se on aivan totta, että nyt sitä L3:sta ei ole valmiina tuotteina markkinoilla. Toteutusvaihe on kuitenkin pitkä ja parin vuosikymmenen aikana ehtii tapahtua vaikka mitä. Täytyy huomata, että kyseessä on visio, johon voidaan tarttua tilaisuuden tullen.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #33 : Heinäkuu 11, 2021, 08:22:16 »


Digirata hankkeen tiedotus 2.7.2021

"Jotta järjestelmä toimii, se tarvitsee radioverkon junan ja ratainfrastruktuurin väliseen viestintään. Radioverkoksi suositellaan 5G:hen perustuvaa tulevaisuuden rautateiden viestintäjärjestelmää (FRMCS, Future Railway Mobile Communication System), joka nojaisi saatavilla oleviin kaupallisten operaattorien radioverkkoihin. Järjestelmän toimintaperiaate on yhtenäinen Euroopan laajuisesti ja sen toiminnot tulee standardoituna EU:sta. Järjestelmän avulla junat pääsevät tulevaisuudessa keskeytyksettä liikkumaan maarajojen yli. Suomessa alkaa eurooppalaisittain ainutlaatuinen kokeilu, kun FRMCS-järjestelmää testataan kaupallisessa verkossa. Suomen kokeilu on herättänyt jo kiinnostusta Euroopassa."

https://digirata.fi/tiedote-digirata-kohti-rautatieliikenteen-euroopan-karkea/
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #34 : Heinäkuu 19, 2021, 18:43:07 »


Ihan ohjekin on tehty

"Nykyinen junien kulunvalvontajärjestelmä korvataan 2020-luvulta alkaen
yhteentoimivalla eurooppalaisella ERTMS/ETCS-järjestelmällä. ERTMS/
ETCS-liikennöinnin toimintaperiaatteet -ohje kuvaa käyttäjälähtöisesti
tämän eurooppalaisen rautatieliikenteenhallintajärjestelmän (engl.
European Rail Traffic Management System, ERTMS) ja sen eurooppalaisen
junien kulunvalvontajärjestelmän (engl. European Train Control System,
ETCS) toiminnallisuutta. "

https://julkaisut.vayla.fi/pdf11/vo_2019-08_ertms-etcs_liikennoinnin_web.pdf
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #35 : Lokakuu 30, 2021, 07:59:18 »


Tampere-Pori/Rauma väli digirata kokeiluun ?

"Digiradan pilotointi toteutetaan Tampere–Pori–Rauma-rataosuudella lähivuosina. Väylävirasto tiedotti asiasta torstaina. Kyse on noin 40 miljoonan euron investoinnista."

https://yle.fi/uutiset/3-12165512
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: ERTMS  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina