Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 33 | Siirry alas Tulostusversio
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1066


« Vastaus #425 : Heinäkuu 20, 2024, 17:37:20 »


Itärata on hyväksytty laajennettuun Euroopan laajuiseen liikenteen ydinverkkoon (TEN-T). Päätöksen myötä Itärata Oy voi hakea ratahankkeen suunnitteluun merkittävää EU-rahoitusta.

"Itärata on merkittävä investointi eurooppalaiseen raideliikenneinfrastruktuuriin, joka parantaa huomattavasti raideliikenteen mahdollisuuksia Suomen ja EU:n itärajalla. Tarvittavat päätökset esimerkiksi raideleveydestä ja suurnopeusjunille soveltuvan ratageometrian suunnittelusta ovat kauaskantoisia. Nyt tehty ydinverkkopäätös antaa meille paremmat lähtökohdat strategisen tason suunnitteluun ja päätöksentekoon, Itärata Oy:n toimitusjohtaja Petteri Portaankorva toteaa."

https://www.itarata.fi/itaradalle-avautui-mahdollisuus-hakea-eu-rahoitusta/


Ihmettelen kyllä miksi Itärata olisi EU:n mielestä tärkeämpi kuin länsirata, vai mistä on kysymys?

Onko se raideleveys joka kummittelee?

Mitä hyötyä Itäradasta on jos se rakennetaan 1435 mm raideleveyteen? Itään on jo hyvät yhteydet ja olematon Venäjän kauppa ei tarvitse eurooppalaista raideleveyttä.

Länsirata se on joka pitäisi rakentaa 1435 mm:ksi, niin että tavaraa voidaan sitä kautta viedä Ruotsiin junalautalla. Se on täysin mahdollista toteuttaa vaikka kaupunkirataa nyt rakennetaan. Kaukojunaraiteet Helsingistä Espooseen ja edelleen Turkuun muutetaan normaaliraitsiseksi ja lähijunaraiteet säilyvät leveäraiteisina.
tallennettu
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 92


« Vastaus #426 : Heinäkuu 20, 2024, 20:47:45 »


Itärata on hyväksytty laajennettuun Euroopan laajuiseen liikenteen ydinverkkoon (TEN-T). Päätöksen myötä Itärata Oy voi hakea ratahankkeen suunnitteluun merkittävää EU-rahoitusta.

"Itärata on merkittävä investointi eurooppalaiseen raideliikenneinfrastruktuuriin, joka parantaa huomattavasti raideliikenteen mahdollisuuksia Suomen ja EU:n itärajalla. Tarvittavat päätökset esimerkiksi raideleveydestä ja suurnopeusjunille soveltuvan ratageometrian suunnittelusta ovat kauaskantoisia. Nyt tehty ydinverkkopäätös antaa meille paremmat lähtökohdat strategisen tason suunnitteluun ja päätöksentekoon, Itärata Oy:n toimitusjohtaja Petteri Portaankorva toteaa."

https://www.itarata.fi/itaradalle-avautui-mahdollisuus-hakea-eu-rahoitusta/


Ihmettelen kyllä miksi Itärata olisi EU:n mielestä tärkeämpi kuin länsirata, vai mistä on kysymys?

Onko se raideleveys joka kummittelee?

Mitä hyötyä Itäradasta on jos se rakennetaan 1435 mm raideleveyteen? Itään on jo hyvät yhteydet ja olematon Venäjän kauppa ei tarvitse eurooppalaista raideleveyttä.

Länsirata se on joka pitäisi rakentaa 1435 mm:ksi, niin että tavaraa voidaan sitä kautta viedä Ruotsiin junalautalla. Se on täysin mahdollista toteuttaa vaikka kaupunkirataa nyt rakennetaan. Kaukojunaraiteet Helsingistä Espooseen ja edelleen Turkuun muutetaan normaaliraitsiseksi ja lähijunaraiteet säilyvät leveäraiteisina.
Länsirata, samoin kuin Lentorata, ovat olleet mukana verkossa jo aikaisemmin. Itärata on siis vain päässyt niiden rinnalle. Suunnittelussa Itärata on näitä kahta muuta hieman jäljessä, joten sinänsä myös loogista, että se on lisätty TEN-T:hen hieman myöhemmin. Verkkoon pääseminen mahdollistaa tuen hakemisen, mutta ei takaa että penniäkään tukea saataisiin.

Mitä raideleveyteen tulee, niin asia on monitahoinen, ja sitä on kyllä mietitty sekä idässä että lännessä.
tallennettu
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 58


« Vastaus #427 : Heinäkuu 20, 2024, 23:39:29 »

"Länsirata se on joka pitäisi rakentaa 1435 mm:ksi, niin että tavaraa voidaan sitä kautta viedä Ruotsiin junalautalla. Se on täysin mahdollista toteuttaa vaikka kaupunkirataa nyt rakennetaan. Kaukojunaraiteet Helsingistä Espooseen ja edelleen Turkuun muutetaan normaaliraitsiseksi ja lähijunaraiteet säilyvät leveäraiteisina."

On kyllä taas vaikea uskoa silmiäni. Oletko tosissasi?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #428 : Heinäkuu 21, 2024, 08:32:01 »


Länsirata, samoin kuin Lentorata, ovat olleet mukana verkossa jo aikaisemmin. Itärata on siis vain päässyt niiden rinnalle. Suunnittelussa Itärata on näitä kahta muuta hieman jäljessä, joten sinänsä myös loogista, että se on lisätty TEN-T:hen hieman myöhemmin. Verkkoon pääseminen mahdollistaa tuen hakemisen, mutta ei takaa että penniäkään tukea saataisiin.

Mitä raideleveyteen tulee, niin asia on monitahoinen, ja sitä on kyllä mietitty sekä idässä että lännessä.

Länsiradalla on tiedotteensa mukaan hyvät mahdollisuudet saada ensi syksynä alkavassa CEF-rahoitus kierroksella tukea.

Mikä kannattaa huomata että Suomen nykyinen rataverkko sai 0 euroa tukea rakentamiseen  ja baltit sen sijaan eurooppalaiseen rataan 1.2 miljardia euroa.

Tämä EU:n raideleveyspäätös oli se tekijä, minkä vuoksi LVM aloitti uudelleen raideleveysselvityksen kun edellinen päättyi 2023. http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10811.msg112997.html#msg112997

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #429 : Heinäkuu 21, 2024, 08:53:49 »

"Länsirata se on joka pitäisi rakentaa 1435 mm:ksi, niin että tavaraa voidaan sitä kautta viedä Ruotsiin junalautalla. Se on täysin mahdollista toteuttaa vaikka kaupunkirataa nyt rakennetaan. Kaukojunaraiteet Helsingistä Espooseen ja edelleen Turkuun muutetaan normaaliraitsiseksi ja lähijunaraiteet säilyvät leveäraiteisina."

On kyllä taas vaikea uskoa silmiäni. Oletko tosissasi?



Tätä asiaa selvitetään nyt väylän raideleveys komiteassa.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #430 : Heinäkuu 21, 2024, 21:23:41 »

Tämä EU:n raideleveyspäätös oli se tekijä, minkä vuoksi LVM aloitti uudelleen raideleveysselvityksen kun edellinen päättyi 2023. http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10811.msg112997.html#msg112997

Eli jos joku muu maksaa kaiken, niin voidaan tehdä. Mutta muuten ei. Taitaa siis jäädä tekemättä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #431 : Heinäkuu 22, 2024, 07:56:46 »

Tämä EU:n raideleveyspäätös oli se tekijä, minkä vuoksi LVM aloitti uudelleen raideleveysselvityksen kun edellinen päättyi 2023. http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10811.msg112997.html#msg112997

Eli jos joku muu maksaa kaiken, niin voidaan tehdä. Mutta muuten ei. Taitaa siis jäädä tekemättä.

Suomi ei pysty enää estämään EU:n asetusta, joka on siis voimassa olevaa lainsääntöä. Syy miksi Suomen kanta muuttui vuodessa on yhä ihmettelyn aiheena.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1442


« Vastaus #432 : Heinäkuu 22, 2024, 12:28:31 »

Näin helppoa se 1435 mm raideleveyden synnyttäminen on:

 

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/3aacff20-c8e8-4bfa-ae06-da3d1e5c7779
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #433 : Heinäkuu 22, 2024, 14:51:12 »

Näin helppoa se 1435 mm raideleveyden synnyttäminen on:


Tuo Ratahan suurnopeusrata, jollaista Suomessa ei ole. Vasta Itärata oli ensimmäinen, joka tulee vasta 2040.

"Laajennettuun ydinverkkoon kuuluminen tuo mukanaan myös velvollisuuksia. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että Suomessa sitoudutaan toteuttamaan hanke laajennetun ydinverkon aikataulun mukaisesti vuoteen 2040 mennessä, Portaankorva kertoo."
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 541


« Vastaus #434 : Heinäkuu 22, 2024, 14:58:30 »

Tämä EU:n raideleveyspäätös oli se tekijä, minkä vuoksi LVM aloitti uudelleen raideleveysselvityksen kun edellinen päättyi 2023. http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10811.msg112997.html#msg112997

Eli jos joku muu maksaa kaiken, niin voidaan tehdä. Mutta muuten ei. Taitaa siis jäädä tekemättä.

Suomi ei pysty enää estämään EU:n asetusta, joka on siis voimassa olevaa lainsääntöä. Syy miksi Suomen kanta muuttui vuodessa on yhä ihmettelyn aiheena.


Tuli vaan mieleen, mitähän mahtaa tapahtua, jos piskuinen Suomemme ei tottele?

Lähettääkö EU sitten EU - kasakoita piiskaamaan meitä? Tässä se nyt nähdään kuinka lupaus "Suomen Leijonan karva alkaa kiiltää" oikein toimii.

En ole eurooppalaista yhteistyötä vastaan, mutta jossain on nyt keittänyt yli ja pahasti. 

Pientä rajaa siihen joutavanpäiväiseen pikkupuuhasteluun!
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #435 : Heinäkuu 22, 2024, 15:09:47 »

Tämä EU:n raideleveyspäätös oli se tekijä, minkä vuoksi LVM aloitti uudelleen raideleveysselvityksen kun edellinen päättyi 2023. http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10811.msg112997.html#msg112997

Eli jos joku muu maksaa kaiken, niin voidaan tehdä. Mutta muuten ei. Taitaa siis jäädä tekemättä.

Suomi ei pysty enää estämään EU:n asetusta, joka on siis voimassa olevaa lainsääntöä. Syy miksi Suomen kanta muuttui vuodessa on yhä ihmettelyn aiheena.


Tuli vaan mieleen, mitähän mahtaa tapahtua, jos piskuinen Suomemme ei tottele?

Lähettääkö EU sitten EU - kasakoita piiskaamaan meitä? Tässä se nyt nähdään kuinka lupaus "Suomen Leijonan karva alkaa kiiltää" oikein toimii.

En ole eurooppalaista yhteistyötä vastaan, mutta jossain on nyt keittänyt yli ja pahasti.  

Pientä rajaa siihen joutavanpäiväiseen pikkupuuhasteluun!

Unkarin kohtalo.

Mutta tähän saakka on totellut kun aloitti selvityksen uudelleen jonka määräaika on vasta 2026.
tallennettu
Harry Rajala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 54


« Vastaus #436 : Heinäkuu 22, 2024, 15:43:41 »

Eikö meillä nyt pitänyt olla se kykyhallitus tolkun pää-, valtiovarain- ja liikenneministerillä? Nämähän korvasi edelliset vastaavat ja piti olla niin hyviä keräämään massit Euroopasta meille päin? Jotenkin minun silmääni noin prioriteettina tuo tunnin rata näyttää vähän erikoiselta? Ja mahtaako siitäkään sitten tulla oikean levyinen? Ei tämä Orpolaisen startti tällä sektorilla näytä kovinkaan lupaavalta.
Onkohan meillä nyt kumminkin siellä poroja ministereinä?
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 541


« Vastaus #437 : Heinäkuu 22, 2024, 16:58:36 »

Eikö meillä nyt pitänyt olla se kykyhallitus tolkun pää-, valtiovarain- ja liikenneministerillä? Nämähän korvasi edelliset vastaavat ja piti olla niin hyviä keräämään massit Euroopasta meille päin? Jotenkin minun silmääni noin prioriteettina tuo tunnin rata näyttää vähän erikoiselta? Ja mahtaako siitäkään sitten tulla oikean levyinen? Ei tämä Orpolaisen startti tällä sektorilla näytä kovinkaan lupaavalta.
Onkohan meillä nyt kumminkin siellä poroja ministereinä?


Ne ovat ihan erilaiset ihmiset, jotka uhoaa ja ne jotka tekevät.

Toivottavasti nyt menee porukalle perille se, että vaalikopissa saa käyttää sitä ikiomaa puupäätään, kuin langeta loveen pelkkien suunpieksäjien möykkäämisistä.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #438 : Heinäkuu 22, 2024, 21:19:14 »

Tämä EU:n raideleveyspäätös oli se tekijä, minkä vuoksi LVM aloitti uudelleen raideleveysselvityksen kun edellinen päättyi 2023. http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10811.msg112997.html#msg112997

Eli jos joku muu maksaa kaiken, niin voidaan tehdä. Mutta muuten ei. Taitaa siis jäädä tekemättä.

Suomi ei pysty enää estämään EU:n asetusta, joka on siis voimassa olevaa lainsääntöä. Syy miksi Suomen kanta muuttui vuodessa on yhä ihmettelyn aiheena.

Lulun kanta on "Suomen" kanta, eikös se siinä muutu kun ministeri saa ideoita?
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8051


« Vastaus #439 : Heinäkuu 23, 2024, 00:02:40 »

Viikonloppuna kuuntelin radiosta lahtelaisen  Piippo oyn tj  haastattelun.Lopuksi toimittaja kysyi että miten suomen talous voidaan pelastaa? Vastaus oli karu"Ei millään tavalla"!
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #440 : Heinäkuu 23, 2024, 07:47:12 »

Tämä EU:n raideleveyspäätös oli se tekijä, minkä vuoksi LVM aloitti uudelleen raideleveysselvityksen kun edellinen päättyi 2023. http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10811.msg112997.html#msg112997

Eli jos joku muu maksaa kaiken, niin voidaan tehdä. Mutta muuten ei. Taitaa siis jäädä tekemättä.

Suomi ei pysty enää estämään EU:n asetusta, joka on siis voimassa olevaa lainsääntöä. Syy miksi Suomen kanta muuttui vuodessa on yhä ihmettelyn aiheena.

Lulun kanta on "Suomen" kanta, eikös se siinä muutu kun ministeri saa ideoita?

EU:n asetus (TEN-T) on uusittu viimeksi 2013 joten kovin usein ei sitä tehdä ja Suomen kanta asiohin muodostetaan eduskunnassa.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #441 : Heinäkuu 23, 2024, 15:46:47 »


Pohjanmeri - Itämeri käytävä on vähän laajentunut, kun ennen se päättyi Helsinkiin niin nyt se kulkee Helsingistä päärataa pitkin Ouluun ja sieltä edelleen Luulajan kaupunkiin

- uudet ten-t reittikuvaukset päivitetty

"Tärkeimmät pullonkaulat ja puuttuvat yhteydet

Yksi käytävän räikeimmistä aukoista koskee raideleveyttä. Käytävän länsi- ja keskiosissa raiteet ovat eurooppalaista standardiraideleveyttä, mutta Suomessa, Baltian maissa ja Ukrainassa ne ovat edelleen leveäraideleveyttä. Rail Baltica kuroo tämän aukon umpeen Baltian maiden NSB-käytävällä. Suunnitteilla on eurooppalaisen standardiraideleveyden laajentaminen Ukrainaan, ja Suomi pohtii, miten eurooppalainen standardiraideleveys voisi parantaa yhteyksiään ja toimitusvarmuuttaan."

https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/infrastructure-and-investment/trans-european-transport-network-ten-t/north-sea-baltic-corridor_en?prefLang=fi&etrans=fi
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 304


« Vastaus #442 : Heinäkuu 23, 2024, 19:50:08 »

Jos tässä nyt on pakko taantua Euroopan näkemykseen raideleveyden tarpeettomasta muuttamisesta niin miksi ihmeessä pitäisi enää sitten noudattaa vanhanaikaisia rautatiereittejä. Koska uusi rata vaatii uudet rakenteetkin niin ei kai silloin edes ole tarvetta rakentaa esimerkiksi Turun rataa Karjaan kautta vaan sen voi tehdä suoraan Lohjalta Saloon ja miksi ihmeessä yhteyden Poriin pitäisi kiertää Tampereen kautta kun se voidaan tehdä suoraan Helsingistäkin. Ja niin edelleen.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #443 : Heinäkuu 24, 2024, 09:45:49 »

Jos tässä nyt on pakko taantua Euroopan näkemykseen raideleveyden tarpeettomasta muuttamisesta niin miksi ihmeessä pitäisi enää sitten noudattaa vanhanaikaisia rautatiereittejä. Koska uusi rata vaatii uudet rakenteetkin niin ei kai silloin edes ole tarvetta rakentaa esimerkiksi Turun rataa Karjaan kautta vaan sen voi tehdä suoraan Lohjalta Saloon ja miksi ihmeessä yhteyden Poriin pitäisi kiertää Tampereen kautta kun se voidaan tehdä suoraan Helsingistäkin. Ja niin edelleen.

Ei raideleveyden vaihto vaadi kuin pölkkyjen vaihdon. Jos tämä olisi tehty 1920 luvulla kun oli vielä palakiskot ja puupölkyt ei olisi tarvittu kuin kiskojen siirto ja uudelleen naulaus/ruuvaus uuteen leveyteen. Suomessa tätä on tehty http://vaunut.org/kuva/115690?paik=Tornio+asema

Jos uusia ratoja suunnitellaan pitää ottaa huomioon eurooppalaisten naapureiden tarpeet. Eli nykyinen tsaarinaikainen rataverkko pitää suunnata sinne mihin teollisuus ja kauppa sen tarvitsevat eli Eurooppaan.

tallennettu
Harry Rajala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 54


« Vastaus #444 : Heinäkuu 24, 2024, 14:02:07 »

Kun tuota poliitikkojen jaaritusta kuuntelee tämänkin aamun osalta vaikuttaa vahvasti että Orpo-hallituksen kaikki munat ja visiot ovat kovinkin yhdessä korissa:
https://areena.yle.fi/podcastit/1-71485308
alkaen kohdasta 25:20
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2024, 14:21:48 kirjoittanut Harry Rajala » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #445 : Heinäkuu 24, 2024, 15:50:26 »

Kun tuota poliitikkojen jaaritusta kuuntelee tämänkin aamun osalta vaikuttaa vahvasti että Orpo-hallituksen kaikki munat ja visiot ovat kovinkin yhdessä korissa:
https://areena.yle.fi/podcastit/1-71485308
alkaen kohdasta 25:20


Myös YLE:n aamutv:ssä oli samaa asiaa, toimittajat pihalla kuin lumiukot uusimmista eu päätöksistä

"Missä kunnossa Suomen rataverkko on?" 52:14

https://areena.yle.fi/1-66757448
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1335


« Vastaus #446 : Heinäkuu 24, 2024, 16:10:36 »


Ei raideleveyden vaihto vaadi kuin pölkkyjen vaihdon.


Ihanko tosissasi näitä kirjoittelet?
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 522


« Vastaus #447 : Heinäkuu 25, 2024, 03:04:50 »

Ei raideleveyden vaihto vaadi kuin pölkkyjen vaihdon. Jos tämä olisi tehty 1920 luvulla kun oli vielä palakiskot ja puupölkyt ei olisi tarvittu kuin kiskojen siirto ja uudelleen naulaus/ruuvaus uuteen leveyteen. Suomessa tätä on tehty http://vaunut.org/kuva/115690?paik=Tornio+asema


Olisikohan aika perehtyä ratageometriaan sekä kalususton kulkuun kiskoilla yleensäkin. Ei pelkällä pölkkyjen vaihdolla selvitä, onhan näitä tehty Suomessakin aijemmin. Esimerkkinä vuonna 1960 suoritettu Lahti -Loviisa kapearaiteisen (750 mm) muuttaminen leveäraiteiseksi (1524 mm).

Meinaatko, että 750 mm kapsuradan muuttaminen 1524 mm radaksi on sama, kuin 1524 mm radan kaventaminen vajaalla 100 millimetrillä?

Voi, voi tämän keskustelun tasoa!
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #448 : Heinäkuu 25, 2024, 07:21:49 »


Ei raideleveyden vaihto vaadi kuin pölkkyjen vaihdon.


Ihanko tosissasi näitä kirjoittelet?

Linja-osuuksilla ei tarvita. Tukikerrokseen eikä geometriaan ei tarvitse puuttua kun nopeudet eivät muutu 89 millin kavennuksessa. Vaihteet ja muut erikoisrakenteet ovat poikkeuksia, joissa joudutaan käyttämään valmiita rakennelmia.

Muutos voidaan tehdä koneella.

Väylän edellisessä rapotissa "Tämän selvityksen vaihtoehdoissa raideleveyden muuttaminen toteutetaan joko muuttamalla
nykyisen olemassa olevan radan raideleveyttä tai rakentamalla kokonaan uutta rataa
1435 mm leveydellä. Huomioitavaa on myös se, että nykyisen verkon leveyden muuttaminen
edellyttää ratapölkkyjen vaihtamista, sillä muutoksessa ei voida hyödyntää nykyisiä 1524 mm
leveydelle tarkoitettuja betonipölkkyjä."
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 25, 2024, 08:46:19 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #449 : Heinäkuu 25, 2024, 09:31:28 »


Ei raideleveyden vaihto vaadi kuin pölkkyjen vaihdon.


Ihanko tosissasi näitä kirjoittelet?

Linja-osuuksilla ei tarvita. Tukikerrokseen eikä geometriaan ei tarvitse puuttua kun nopeudet eivät muutu 89 millin kavennuksessa. Vaihteet ja muut erikoisrakenteet ovat poikkeuksia, joissa joudutaan käyttämään valmiita rakennelmia.

Muutos voidaan tehdä koneella.

Nyt alamme olla samaa mieltä linjan suhteen. Mutta vaikka unohdetaan varikko- ja huoltoalueet, niin ihan noin helpolla ei taideta päästä. vaikka valtaosassa kuitenkin. Mutta nuo poikkeukset ovat todellaki erikois- ja taitorakenteita.

Raiteenvaihtokonettahan (Veera http://vaunut.org/kuva/379 , http://vaunut.org/kuva/51986 ) on Suomessa käytetty, mutta edellyttikö sen käyttö vieressä olevia kiskoja, jotka asennettiin työn yhteydessä raiteeseen, vanhojen kiskojen päätyessa taas penkalle.

tästähän postattiin jo keväällä: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10811.msg111674.html#msg111674

tallennettu
Sivuja: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 33 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina