Uusi raportti: Infrastruktuuriinvestoinnit Naton jälkeen - Kuinka Ruotsin alueet voivat hyötyä investoinneista"Tukholman kauppakamari on yhdessä WSP:n kanssa laskenut, kuinka suuria investointeja tarvitaan, jotta Nato-jäsenyyteen liittyvä liikenneinfrastruktuuri (tiet ja rautatiet) täyttää puolustusliiton vaatimukset. Raportissa olemme laskeneet investoinnit ja hankkeet kuudelle reitille, jotka olivat Ruotsin liikennehallinnon aiemman selvityksen kohteena, mutta joissa investoinnit eivät sisälly nykyiseen kansalliseen liikenneinfrastruktuurisuunnitelmaan. Puolustustoimikunnan ja useiden turvallisuuspolitiikan asiantuntijoiden tietojen perusteella voidaan olettaa kuuden reitin olevan erityisen etusijalla.
Narvik-Kiruna-Luleå (rautatie, Malmbanan)
Trondheim-Östersund-Sundsvall (maantie ja rautatie)
Halmstad-Kalmar (parannustie)
Malmö-Kalmar-Norrköping (parannustie E22)
Kristinehamn-Östersund-Gällivare (rautatien sähköistys ja parannus, Inlandsbanan)
Oslo-Karlskoga-Tukholma (tie E18/E20 ja rautatie)
Eräs raportissa erityisen keskeiseksi pidetyistä rautateistä Ruotsin liittämisessä Naton yhteiseen puolustussuunnitteluun on Inlandsbanan, joka vaatisi liikenneinfrastruktuuriin investointeja useissa Ruotsin maakunnissa yhteensä 31 miljardia kruunua. Toinen tärkeä investointi on tiet (E18+E20) ja Oslo-Karlskoga-Tukholma-rautatie, joiden investointien kokonaismäärä olisi 56,6 miljardia kruunua."
Mielenkiitoista että Ruotsin naapurivaltiosta vain Norja on otettu mukaan ? ja Inlandbahn kunnostus ?
https://www.jarnvagsnyheter.se/20241017/16727/ny-rapport-infrastruktursatsningar-efter-nato-sa-kan-svenska-regioner-dra-nytta-av