Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1692
|
« Vastaus #750 : Maaliskuu 20, 2025, 20:58:15 » |
|
Jarin edelläolevasta sanomasta: "Näin kuitenkin VM:n sanoo eli CEF rahat joilla Rail Baltikaa osittain rakennetaan ei tule elpymisvälineestä".
Ehkä Suomen EU:n elpymisvälineeseen lahjoittama noin 4,2 miljardia euroa (netto) siten sittenkin kulutettiin italialaisten ikkunaremontteihin ja muuhun kivaan ja Rail Baltikan miljardit otettiin joltain muulta EU-tilikirjan riviltä. Miltä riviltä on herttaisen merkityksetöntä meille.
Meille todellisuutta on vain se, että Suomi köyhtyi tässä jaossa valtavasti (noin 4,2 miljardia euroa) Harakan ja tåtå säestäneiden (kuten Lyly) riittämättömän ymmärryksen seurauksena. Harakalle tärkeää on se, että 4,2 miljardin euron menettäminen ymmärryksen puutteen vuoksi ei ollut virkarikos. Myöskään tässä asiassa virattomien (kuten Lyly) harjoittama Harakkaan vaikuttaminen ei ollut rikos.
Olet edelleen pihalla kuin lumiukko EU rahoituksesta
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 796
|
« Vastaus #752 : Maaliskuu 20, 2025, 22:11:25 » |
|
Tehtäviini eivät kuulu EU-rahoitusasiat. Minun ei onneksi tarvitse tietääkään ja sieltä hakea rahoitusta tuotehankkeelleni sen liikahtaessa toteutukseen. Sensijaan Harakan olisi kuulunut tietää ja ennenkaikkea ymmärtää, koska paljolti hänellä on moraalinen vastuu Suomen noin 4.2 miljardin euron menetyksestä. Olisi mielestäni ollut lohdullista, jos 4.2 miljardilla eurollamme olisi rahoitettu Rail Baltikaa, eikä ties mitä meille täysin hyödytöntä toimintaa..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1692
|
« Vastaus #753 : Maaliskuu 21, 2025, 09:18:27 » |
|
Tehtäviini eivät kuulu EU-rahoitusasiat. Minun ei onneksi tarvitse tietääkään ja sieltä hakea rahoitusta tuotehankkeelleni sen liikahtaessa toteutukseen. Sensijaan Harakan olisi kuulunut tietää ja ennenkaikkea ymmärtää, koska paljolti hänellä on moraalinen vastuu Suomen noin 4.2 miljardin euron menetyksestä. Olisi mielestäni ollut lohdullista, jos 4.2 miljardilla eurollamme olisi rahoitettu Rail Baltikaa, eikä ties mitä meille täysin hyödytöntä toimintaa..
tässä on toistamiseen linkki vm:n sivuille, jossa kerrotaan Suomen maksuista jotka liittyvät elpymisvälineeseen https://vm.fi/elpymisvaline
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 21, 2025, 16:24:44 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1692
|
« Vastaus #754 : Maaliskuu 21, 2025, 09:31:11 » |
|
Pohjoismaisella yhteistyöllä tukea ja turvaa"Olemme saaneet liikenneministereiltä tehtävän laatia pohjoismainen liikennejärjestelmästrategia. Tavoitteena on kehittää tietopohjaa valmiuden, varautumisen, sotilaallisen liikkuvuuden ja huoltovarmuuden tarpeista pohjoismaisessa liikennejärjestelmässä. Työhön osallistuu liikenteen ja puolustuksen hallinnonalojen edustajia. Myös pohjoismainen puolustusyhteistyö on kytketty tiiviisti mukaan sotilaallisen liikkuvuuden osalta." https://lvm.fi/-/pohjoismaisella-yhteistyolla-tukea-ja-turvaa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1692
|
« Vastaus #756 : Maaliskuu 31, 2025, 07:05:51 » |
|
Itäradan lausunto Liikenne12 suunnitelmasta vuosille 2026-2037
"Vallitsevassa turvallisuustilanteessa liikenneinfrastruktuuria on kehitettävä osana syventyvää integroitumista koko Euroopan kattavaan liikennejärjestelmään siten, että se huomioi myös Naton kumppanuusmaiden erityistarpeet ja täten mahdollistaa nopeasti laajamittaisetkin joukkojen ja materiaalin rajan ylittävät siirrot maiden välillä. Suunnitelmassa on onnistuneesti esitetty selvitettäväksi, miten Rail Baltica -yhteyttä hyödynnetään osana kansainvälistä henkilö- ja tavaraliikennettä, sillä Suomen kilpailukyvyn ja logistiikan kannalta luontainen suunta on Eurooppaan. Suomen rataverkon kytkemistä Eurooppaan Tallinnan tunnelin ja Rail Baltican kautta tulee edistää. Merikuljetusten osuus Suomen ulkomaan kaupan kuljetuksista on 96 %. Suomen huoltovarmuuden turvaamiseksi merikuljetusten rinnalle tulee etsiä raideyhteysvaihtoehtoja, sillä merikuljetusten estyessä rautatiekuljetukset ovat ensisijainen merikuljetusten korvaaja." https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/593bbba2-efb6-4064-9aba-06b887289e00/LAUSUNTO_20250304213146.PDF
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1692
|
« Vastaus #757 : Maaliskuu 31, 2025, 17:20:38 » |
|
Suomen Lähijunat Oy :n lausunto Liikenne12 suunnitelmista Raideleveys"Suomessa on historiallisista syistä käytössä venäläinen raideleveys, 1524 mm. Muutamia entisen Neuvostoliiton maita lukuun ottamatta venäläinen raideleveys ei ole Euroopassa käytössä. Raideleveyskysymys on noussut julkisuuteen Venäjän turvallisuusuhan ja NATO-jäsenyyden yhteydessä. Venäläinen raideleveys on myös merkittävä ongelma siinä, että Suomi ei voi olla osa Euroopan rautatiealan markkinoita, koska täällä ei voi käyttää samaa junakalustoa kuin muualla Euroopassa. Eikä suomalaisella kalustolla ole myöskään markkinoita missään muualla. EU ehdotti Suomelle pari vuotta sitten tukea raideleveyden muuttamiseksi Suomessa. Valtiovallan Liikenne 12 -suunnitelmaa kirjattavia toimia ovat • Suomessa tehdään kiireellisesti suunnitelma venäläisestä raideleveydestä luopumisesta • Suunnitelman tulee sisältää tiedot, joita kaluston omistajat tarvitsevat kalustohankintojen ja niiden rahoitusjärjestelyiden toteuttamiseen sekä raideleveysmuutosten tekemiseksi • Suunnitelmassa muutos on toteutettava sellaisissa kokonaisuuksissa ja sellaisessa järjestyksessä, alan toimijoiden on mahdollista tuottaa palveluita kokonaisuuksina, jossa raideleveys on sama • Muutosvaiheen aikana tullaan tarvittaessa hyödyntämään myös vaihtuvan raideleveyden kalustoa" Antero Alku https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/5bdba9b8-afe6-437a-bbd7-a9ec0cf660bf/LAUSUNTO_20250306231236.PDF
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1692
|
« Vastaus #758 : Huhtikuu 01, 2025, 07:56:36 » |
|
VR-Yhtymä Oy lausunto liikenne12 suunnitelmiin"VR pitää hyvänä, että suunnitelmassa korostuu voimakkaasti huoltovarmuus, jota tuetaan parantamalla Suomen kansainvälistä saavutettavuutta ja liikenneyhteyksiä länteen. VR kannattaa rinnakkaiseen eurooppalaiseen raideleveyteen siirtymisen selvittämistä ensisijaisesti Torniosta Kemin kautta Ouluun. Toimivat kansainväliset yhteydet edellyttävät nykyistä parempaa multimodaalista siirtokuormausterminaalia ensivaiheessa Tornio-Haaparantaan ja myöhemmin kokonaan uutta terminaalia Ouluun, kun 1435 mm raideleveys ulottuu sinne." https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/3d04f3b2-e99d-41db-81f7-db010654b340/LAUSUNTO_20250305212402.PDF
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1692
|
« Vastaus #759 : Huhtikuu 02, 2025, 07:41:25 » |
|
Länsirata Oy:n lausunto Liikenne12 suunnitelmasta "Näkemyksemme mukaan ei ole järkevää, että Suomi omalla ohjeistuksellaan heikentää mahdollisuuksiaan kilpailla eurooppalaisesta hankerahoituksesta. Siksi samalla, kun on järkevää noudattaa yhtenäistä arviointimenettelyä, olisi tarkoituksenmukaista yhtenäistää ohjeistusta vastaamaan yleistä eurooppalaista menettelyä. Joka tapauksessa hankeyhtiöllä tulee aina olla keskeinen rooli hankkeidensa vaikutusarvioinneissa, ja sen vastuulla tulee olla myös arvioinnin parhaalla mahdollisella tavalla toteuttaminen. Suunnitelmaluonnoksen mukaan valtakunnallinen näkemys raideleveyden kehittämisestä muodostetaan vuonna 2026. Tämä on erittäin strategisen tason linjaus, jossa on myös huomioitava ja etsittävä mahdollisuudet hyödyntää poikkeuksellisen merkittävää EU-rahoitusta. Haluamme tuoda esiin, että Länsirata on parhaillaan vaiheessa, jolloin on mahdollista tehdä ratkaisuja raideleveyden suhteen." https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/f55e110a-b42f-4877-9888-3ff62ecc296c/LAUSUNTO_20250305224754.PDF
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1692
|
« Vastaus #761 : Huhtikuu 04, 2025, 13:31:02 » |
|
Pro Rautatie Ry lausunto Liikenne12 suunnitelmista "Sotilaallisen liikkuvuuden lisäksi tulevaisuuden raideleveys vaikuttaa myös arjen henkilö- ja tavaraliikenteessä olevan kaluston hankintaan ja kustannuksiin. • Paketoidaan toimenpideohjelmaan lähijunaliikenteen seisakkeita valtakunnantasolla yhteen ja haetaan aktiivisesti yhteistä EU-rahoitusta, jota on saatavilla suunnitteluun 50 % ja toteutuksiin 30 %. • Edistetään multimodaaliterminaalia Helsingin seudulle kuljetusten edellytysten parantamiseksi huomioiden Tallinna-tunnelin raiteenvaihtotarpeet." https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/252d81ee-4c93-49fa-8819-d446c3c67690/LAUSUNTO_20250304204243.PDF
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 229
|
« Vastaus #762 : Huhtikuu 04, 2025, 17:47:24 » |
|
Olemme kuitenkin täällä pussin perällä, joten onko tosiaan niin paljon tavaraliikennettä tänne ja pois, että suurinvestoinnit rataverkon muutoksiin ovat tarpeellisia?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1692
|
« Vastaus #763 : Huhtikuu 05, 2025, 08:24:33 » |
|
Geologian tutkimuskeskus selvittää Itäradan savialueet”Itäradan suunnittelualueella on runsaasti savialueita ja myös mahdollisesti happamia sulfaattimaita. Savelle on haastavaa rakentaa, joten on tärkeää määritellä etenkin paksujen savialueiden sijainti. Savia on monenlaisia, ja saven ominaisuudet vaikuttavat suuresti siihen, millaisia toimenpiteitä radan perustamisvaiheessa tehdään. Vaihtoehtoja on monenlaisia: esimerkiksi massanvaihto eli saven poiskaivaminen tai stabilointi, jolloin savi kovetetaan vahvaksi alustaksi”, kertoo Geologian tutkimuskeskuksen maaperägeologi Katriina Juvonen. https://www.itarata.fi/geologian-tutkimuskeskus-selvittaa-itaradan-savialueet/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1692
|
« Vastaus #764 : Huhtikuu 07, 2025, 07:29:31 » |
|
Finnish Lapland Tourist Board ry lausunto liikenne 12 suunnitelmista"Junaliikenteen suosio on viime vuosina kasvanut ja sen odotetaan jatkavan kasvuaan ilmastotietoisuuden kasvun myötä. Rataverkkoa ja henkilöjunaliikennettä tulee kehittää vastaamaan kasvavaan kysyntään. Tornio-Kolari radan sähköistäminen tulee toteuttaa mahdollisimman pian. Rata palvelee useita vahvasti kehittyviä Tunturi-Lapin matkailukohteita kuten Ylläs, Levi, Muonio, Enontekiö ja Tornionjokilaakso. Nyt kun Laurila-Tornio- Haaparanta rata on kunnostettu ja sähköistetty on teknisesti mahdollista aloittaa Ruotsin ja Suomen välinen rautatieliikenne. Uudistettu rataosuus luo mahdollisuudet matkustaa junalla jopa Keski-Euroopasta Lappiin saakka kestävästi. Rataosuuteen tehdyt panostukset tulee hyödyntää käynnistämällä rajan ylittävä henkilöliikenne. Valtion on tärkeä sitoutua tarpeeksi tiheään ostoliikenteeseen, joka mahdollistaa yhteydet Ruotsista myös Kolarin ja Rovaniemi/Kemijärven suuntiin." https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/7ea0099f-300d-424b-b9f8-f51798367198/LAUSUNTO_20250304011622.PDF
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1692
|
« Vastaus #765 : Huhtikuu 07, 2025, 16:42:44 » |
|
Tunturi-Lapin Kehitys lausunto Liikenne12 suunnitelmiin"Raideliikenne Valtio arvioi ja selvittää raideleveyden muutosta erityisesti Pohjois-Suomessa sotilaallisen liikkuvuuden ja teollisuuden tarpeiden näkökulmasta. Raidelevyttä koskeva pitkän aikavälin tavoitekuva koko rataverkon osalta on muodostettu ja raideleveyden kehittämistä koskeva valtakunnallinen näkemys muodostetaan vuonna 2026. Selvityksessä otetaan huomioon olemassa oleva rataverkko ja mahdollisesti uudet yhteystarpeet Suomesta Ruotsiin sekä tärkeisiin satamiin. Eurooppalainen raideleveys tulee jatkua Rovaniemelle sekä Kemin Ajoksen ja Tornion Röyttän satamiin, jolloin siirtokuormausta ei tarvitsisi tehdä rajalla. Lisäksi Tunturiradan suunnittelua tulee edistää eurooppalaisella raideleveydellä Kolari–Kittilä–Sodankylä–Kemijärvi–Rovaniemi-välille, joka on yksi maakunnan kärkitoimenpiteistä Lapin liikennestrategian mukaan. Tunturi-Lapin Kehitys ry. on ollut ja on aktiivisesti mukana laatimassa Lapin liikennejärjestelmäsuunnitelmia vuosille 2036 ja 2050, joihin lausuntomme esille tuodot asiat hyvin pitkälti pohjautuvat." https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/77ce7ceb-6a14-4142-9992-01cda102d575/LAUSUNTO_20250305213705.PDF
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1692
|
« Vastaus #766 : Huhtikuu 08, 2025, 07:31:59 » |
|
Länsiradan ratasuunnitelma Espoon ja Histan välille asetettu nähtäväksi"Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on 2.4.2025 kuuluttanut Länsirata Oy:n Espoo-Lohja ratasuunnitelmaan kuuluvan osuuden Espoo-Hista-ratasuunnitelman nähtäville asettamisesta. Länsirata Oy on vastannut Espoo-Hista -ratasuunnitelman laatimisesta. Espoo-Hista -ratasuunnitelma on osa Espoo-Lohja ratasuunnitelmakokonaisuutta sekä Länsiradan kokonaishanketta, eli Helsingin ja Turun välisen luotettavan ja nopean raideyhteyden rakentamista lähi- ja kaukojunaliikenteelle. Espoon ja Histan välille suunnitellaan rakennettavaksi uutta raideyhteyttä." https://lansirata.fi/lansiradan-ratasuunnitelma-espoon-ja-histan-valille-asetettu-nahtavaksi/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1692
|
« Vastaus #767 : Eilen kello 16:37:02 » |
|
Resiinalehden tasoristeyspalstan 1/2025 kirjoitus
"Raideleveysselvitys on työn alla. Väyläviraston selvitys valmistuu 2025 ja seuraavana vuonna on tarkoitus luoda valtakunnallinen näkemys tulevaisuuden raideleveyksistä Suomessa. Mahdolliseen tarkempaan suunnitteluun päästään 2027. Yksi runsaasti julkisuudessa esillä ollut vaihtoehto on toteuttaa uusi 1435 mm raide Torniosta Kemin ja Oulun kautta Raaheen."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|