Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 29 30 [31] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1676


« Vastaus #750 : Maaliskuu 20, 2025, 20:58:15 »

Jarin edelläolevasta sanomasta:
"Näin kuitenkin VM:n sanoo eli CEF rahat joilla Rail Baltikaa osittain rakennetaan ei tule elpymisvälineestä".

Ehkä Suomen EU:n elpymisvälineeseen lahjoittama noin 4,2 miljardia euroa (netto) siten sittenkin kulutettiin italialaisten ikkunaremontteihin ja muuhun kivaan ja Rail Baltikan miljardit otettiin joltain muulta EU-tilikirjan riviltä.
Miltä riviltä on herttaisen merkityksetöntä meille.

Meille todellisuutta on vain se, että Suomi köyhtyi tässä jaossa valtavasti (noin 4,2 miljardia euroa) Harakan ja tåtå säestäneiden (kuten Lyly) riittämättömän ymmärryksen seurauksena.
Harakalle tärkeää on se, että 4,2 miljardin euron menettäminen ymmärryksen puutteen vuoksi ei ollut virkarikos.
Myöskään tässä asiassa virattomien (kuten Lyly) harjoittama Harakkaan vaikuttaminen ei ollut rikos.



Olet edelleen pihalla kuin lumiukko EU rahoituksesta
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1676


« Vastaus #751 : Maaliskuu 20, 2025, 21:34:50 »


Selvitys: Liittyminen eurooppalaiseen rataverkkoon lisäisi Suomen kilpailukykyä

"Suomella on käsissään ainutlaatuinen tilaisuus parantaa kilpailukykyään ja huoltovarmuuttaan liittymällä osaksi eurooppalaista rataverkkoa. Rail Baltican kautta Suomenkin logistiikkayhteydet saataisiin eurooppalaisen raideleveyden piiriin, kertoo Itärata Oy:n teettämä tavaraliikenneselvitys."

https://www.itarata.fi/selvitys-liittyminen-eurooppalaiseen-rataverkkoon-lisaisi-suomen-kilpailukykya/


https://yle.fi/a/74-20150787


tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #752 : Maaliskuu 20, 2025, 22:11:25 »

Tehtäviini eivät kuulu EU-rahoitusasiat. Minun ei onneksi tarvitse tietääkään ja sieltä hakea rahoitusta tuotehankkeelleni sen liikahtaessa toteutukseen.
Sensijaan Harakan olisi kuulunut tietää ja ennenkaikkea ymmärtää, koska paljolti hänellä on moraalinen vastuu Suomen noin 4.2 miljardin euron menetyksestä.
Olisi mielestäni ollut lohdullista, jos 4.2 miljardilla eurollamme olisi rahoitettu Rail Baltikaa, eikä ties mitä meille täysin hyödytöntä toimintaa..
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1676


« Vastaus #753 : Maaliskuu 21, 2025, 09:18:27 »

Tehtäviini eivät kuulu EU-rahoitusasiat. Minun ei onneksi tarvitse tietääkään ja sieltä hakea rahoitusta tuotehankkeelleni sen liikahtaessa toteutukseen.
Sensijaan Harakan olisi kuulunut tietää ja ennenkaikkea ymmärtää, koska paljolti hänellä on moraalinen vastuu Suomen noin 4.2 miljardin euron menetyksestä.
Olisi mielestäni ollut lohdullista, jos 4.2 miljardilla eurollamme olisi rahoitettu Rail Baltikaa, eikä ties mitä meille täysin hyödytöntä toimintaa..

tässä on toistamiseen linkki vm:n sivuille, jossa kerrotaan Suomen maksuista jotka liittyvät elpymisvälineeseen

https://vm.fi/elpymisvaline
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 21, 2025, 16:24:44 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1676


« Vastaus #754 : Maaliskuu 21, 2025, 09:31:11 »


Pohjoismaisella yhteistyöllä tukea ja turvaa

"Olemme saaneet liikenneministereiltä tehtävän laatia pohjoismainen liikennejärjestelmästrategia. Tavoitteena on kehittää tietopohjaa valmiuden, varautumisen, sotilaallisen liikkuvuuden ja huoltovarmuuden tarpeista pohjoismaisessa liikennejärjestelmässä. Työhön osallistuu liikenteen ja puolustuksen hallinnonalojen edustajia. Myös pohjoismainen puolustusyhteistyö on kytketty tiiviisti mukaan sotilaallisen liikkuvuuden osalta."

https://lvm.fi/-/pohjoismaisella-yhteistyolla-tukea-ja-turvaa
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1676


« Vastaus #755 : Maaliskuu 23, 2025, 10:01:55 »


Selvitys: Liittyminen eurooppalaiseen rataverkkoon lisäisi Suomen kilpailukykyä

"Suomella on käsissään ainutlaatuinen tilaisuus parantaa kilpailukykyään ja huoltovarmuuttaan liittymällä osaksi eurooppalaista rataverkkoa. Rail Baltican kautta Suomenkin logistiikkayhteydet saataisiin eurooppalaisen raideleveyden piiriin, kertoo Itärata Oy:n teettämä tavaraliikenneselvitys."

https://www.itarata.fi/selvitys-liittyminen-eurooppalaiseen-rataverkkoon-lisaisi-suomen-kilpailukykya/

https://yle.fi/a/74-20150787


itse selvitys "Nyt on oikea hetki viestiä Suomen kytkemisestä EU:n
rataverkkoon ja hankkia Suomelle suurta EUrahoitusta infrahankkeisiin"

https://www.itarata.fi/wp-content/uploads/2025/03/Baltian-kaytava-ja-Itarata_raportti_20251.pdf
(Korjattu url)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2025, 10:52:52 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1676


« Vastaus #756 : Maaliskuu 31, 2025, 07:05:51 »


Itäradan lausunto Liikenne12 suunnitelmasta vuosille 2026-2037

"Vallitsevassa turvallisuustilanteessa liikenneinfrastruktuuria on kehitettävä osana syventyvää
integroitumista koko Euroopan kattavaan liikennejärjestelmään siten, että se huomioi myös Naton
kumppanuusmaiden erityistarpeet ja täten mahdollistaa nopeasti laajamittaisetkin joukkojen ja
materiaalin rajan ylittävät siirrot maiden välillä. Suunnitelmassa on onnistuneesti esitetty
selvitettäväksi, miten Rail Baltica -yhteyttä hyödynnetään osana kansainvälistä henkilö- ja
tavaraliikennettä, sillä Suomen kilpailukyvyn ja logistiikan kannalta luontainen suunta on
Eurooppaan. Suomen rataverkon kytkemistä Eurooppaan Tallinnan tunnelin ja Rail Baltican kautta
tulee edistää.

Merikuljetusten osuus Suomen ulkomaan kaupan kuljetuksista on 96 %. Suomen huoltovarmuuden
turvaamiseksi merikuljetusten rinnalle tulee etsiä raideyhteysvaihtoehtoja, sillä merikuljetusten
estyessä rautatiekuljetukset ovat ensisijainen merikuljetusten korvaaja."

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/593bbba2-efb6-4064-9aba-06b887289e00/LAUSUNTO_20250304213146.PDF
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1676


« Vastaus #757 : Maaliskuu 31, 2025, 17:20:38 »


Suomen Lähijunat Oy :n lausunto Liikenne12 suunnitelmista

Raideleveys

"Suomessa on historiallisista syistä käytössä venäläinen raideleveys, 1524 mm. Muutamia entisen
Neuvostoliiton maita lukuun ottamatta venäläinen raideleveys ei ole Euroopassa käytössä.

Raideleveyskysymys on noussut julkisuuteen Venäjän turvallisuusuhan ja NATO-jäsenyyden
yhteydessä. Venäläinen raideleveys on myös merkittävä ongelma siinä, että Suomi ei voi olla osa
Euroopan rautatiealan markkinoita, koska täällä ei voi käyttää samaa junakalustoa kuin muualla
Euroopassa. Eikä suomalaisella kalustolla ole myöskään markkinoita missään muualla. EU ehdotti
Suomelle pari vuotta sitten tukea raideleveyden muuttamiseksi Suomessa.
Valtiovallan Liikenne 12 -suunnitelmaa kirjattavia toimia ovat

• Suomessa tehdään kiireellisesti suunnitelma venäläisestä raideleveydestä luopumisesta
• Suunnitelman tulee sisältää tiedot, joita kaluston omistajat tarvitsevat kalustohankintojen ja
niiden rahoitusjärjestelyiden toteuttamiseen sekä raideleveysmuutosten tekemiseksi
• Suunnitelmassa muutos on toteutettava sellaisissa kokonaisuuksissa ja sellaisessa
järjestyksessä, alan toimijoiden on mahdollista tuottaa palveluita kokonaisuuksina, jossa raideleveys
on sama
• Muutosvaiheen aikana tullaan tarvittaessa hyödyntämään myös vaihtuvan raideleveyden
kalustoa"

Antero Alku

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/5bdba9b8-afe6-437a-bbd7-a9ec0cf660bf/LAUSUNTO_20250306231236.PDF
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1676


« Vastaus #758 : Huhtikuu 01, 2025, 07:56:36 »


VR-Yhtymä Oy lausunto liikenne12 suunnitelmiin

"VR pitää hyvänä, että suunnitelmassa korostuu voimakkaasti huoltovarmuus, jota tuetaan
parantamalla Suomen kansainvälistä saavutettavuutta ja liikenneyhteyksiä länteen. VR kannattaa
rinnakkaiseen eurooppalaiseen raideleveyteen siirtymisen selvittämistä ensisijaisesti Torniosta
Kemin kautta Ouluun. Toimivat kansainväliset yhteydet edellyttävät nykyistä parempaa
multimodaalista siirtokuormausterminaalia ensivaiheessa Tornio-Haaparantaan ja myöhemmin
kokonaan uutta terminaalia Ouluun, kun 1435 mm raideleveys ulottuu sinne."

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/3d04f3b2-e99d-41db-81f7-db010654b340/LAUSUNTO_20250305212402.PDF
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1676


« Vastaus #759 : Eilen kello 07:41:25 »


Länsirata Oy:n lausunto Liikenne12 suunnitelmasta

"Näkemyksemme mukaan ei ole järkevää, että Suomi omalla ohjeistuksellaan heikentää
mahdollisuuksiaan kilpailla eurooppalaisesta hankerahoituksesta. Siksi samalla, kun on järkevää
noudattaa yhtenäistä arviointimenettelyä, olisi tarkoituksenmukaista yhtenäistää ohjeistusta
vastaamaan yleistä eurooppalaista menettelyä. Joka tapauksessa hankeyhtiöllä tulee aina olla
keskeinen rooli hankkeidensa vaikutusarvioinneissa, ja sen vastuulla tulee olla myös arvioinnin
parhaalla mahdollisella tavalla toteuttaminen.

Suunnitelmaluonnoksen mukaan valtakunnallinen näkemys raideleveyden kehittämisestä
muodostetaan vuonna 2026. Tämä on erittäin strategisen tason linjaus, jossa on myös huomioitava
ja etsittävä mahdollisuudet hyödyntää poikkeuksellisen merkittävää EU-rahoitusta. Haluamme tuoda
esiin, että Länsirata on parhaillaan vaiheessa, jolloin on mahdollista tehdä ratkaisuja raideleveyden
suhteen."

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/f55e110a-b42f-4877-9888-3ff62ecc296c/LAUSUNTO_20250305224754.PDF
tallennettu
Sivuja: 1 ... 29 30 [31] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina