Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1706
|
« Vastaus #725 : Helmikuu 23, 2025, 18:00:38 » |
|
Yhdysvallat ja Britannia ryhtyvät toimiin Venäjän alumiinin, kuparin ja nikkelin torjumiseksiOn vain ajan kysymys siihen kun EU tekee saman päätöksen. "Washington ja Lontoo kielsivät perjantaina metallipörssejä ottamasta vastaan uutta Venäjän tuottamaa alumiinia, kuparia ja nikkeliä ja kielsivät metallien tuonnin Yhdysvaltoihin ja Britanniaan. Toimenpiteen tarkoituksena on häiritä Venäjän vientituloja Moskovan jatkuvan hyökkäyksen aikana Ukrainaan, joka on tappanut tai haavoittunut kymmeniä tuhansia ja tehnyt kaupungit raunioiksi. Venäjä on merkittävä alumiinin, kuparin ja nikkelin tuottaja." https://www.reuters.com/world/us/us-takes-action-targeting-russian-aluminum-copper-nickel-2024-04-12/ Nyt EU on kieltänyt 16:ssa pakotepaketissa alumiinikaupan Venäjältä "EU-lähettiläät sopivat keskiviikkona 16. pakotepaketista Venäjää vastaan sen täysimittaisen hyökkäyksen vuoksi Ukrainaan. Blokin ulkoministerien odotetaan hyväksyvän paketin maanantaina sodan kolmannen vuosipäivän kunniaksi. Euroopan unionin diplomaatit sanoivat, että paketti sisältää rajoituksia venäläisille pankeille, toimenpiteitä G7-maiden öljyn hintakaton vahvistamiseksi, Venäjän alumiinin tuontikiellon ja uusia vientikieltoja." https://www.reuters.com/world/europe/eus-16th-package-sanctions-targets-aluminium-shadow-fleet-2025-02-19/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1706
|
« Vastaus #726 : Helmikuu 27, 2025, 08:39:57 » |
|
Länsirata kiinnosti Rata2025 –messuilla"Rata-tapahtumia on järjestetty jo jo 25 vuotta ja tänä vuonna alan ammattilaiset kokoontuivat Tampe-taloon 11.2. – 12.2.2025. Tapahtumassa juhlistettiin rautatieliikenteen 200-vuotista historiaa, katse tiukasti tulevaisuudessa. Länsiradan piste pysyi vilkkaana koko tapahtuman ajan." https://lansirata.fi/lansirata-kiinnosti-rata2025-messuilla/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1706
|
« Vastaus #727 : Maaliskuu 01, 2025, 08:36:42 » |
|
Raidereformi ennakoi muutoksia henkilöjunaliikenteeseen Tampereen seudulla"Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on julkaissut selvityksen “Henkilöliikenteen raidemarkkinat ja palvelut Suomessa 2030-luvulla”. Selvityksen tarkoituksena on lisätä valtioneuvoston tietopohjaa suunniteltaessa henkilöjunaliikenteen järjestämistä 2030-luvulla. Selvityksessä käsitellään pääministeri Orpon hallitusohjelmassa mainitun raidereformin toimeenpanoa. Raidereformin tavoitteena on kilpailuttaa valtion tilaama ja julkisesti tuettu ostoliikenne ensi kertaa Suomen historiassa. Tampereen kaupunkiseudun seutuhallitus käsitteli 25.2.2025 kokouksessaan Traficomin selvitystä. Seutuhallitus totesi, että selvitys sisältää epäkohtia, jotka eivät tue Tampereen kaupunkiseudun tavoitteita lähijunaliikenteen lisäämiseksi. Seutuhallitus päätti valmistella edunvalvonnallisen kannanoton selvityksestä. ”Seutuhallitus oli huolissaan muun muassa uudistuksen arvioiduista kustannuksista ja uhasta lisäkustannusten vyöryttämisestä kunnille”, toteaa seutujohtaja Päivi Nurminen." https://tampereenseutu.fi/2025/02/raidereformi-ennakoi-muutoksia-henkilojunaliikenteeseen-tampereen-seudulla/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1706
|
« Vastaus #728 : Maaliskuu 04, 2025, 12:48:41 » |
|
Suomalaiset vahvasti uuden, matkustamista helpottavan Lentoradan puolella"Tutkimme Lentorata-hankkeen tunnettuutta ja suomalaisten mielenkiintoa hanketta kohtaan vuoden 2024 lopussa*. Tulokset kertovat kiistattomasti yleisön olevan uuden ratahankkeen puolella. Suomalaisista 88 prosenttia kokee Lentoradan hyödyttävän koko yhteiskuntaa ja peräti 93 prosenttia löytää ainakin yhden syyn matkustaa junalla lentoasemalle. Lentorata Oy:n tehtävänä on suunnitella Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle kulkeva uusi ratayhteys, Lentorata, rakentamisvalmiuteen saakka. Radalta on yhteydet sekä pääradalle pohjoiseen että Lahden oikoradalle. Toteutuessaan Lentorata palvelee koko Suomen yhteyksiä niin Suomen sisäisesti kuin Suomen ulkopuolelle." https://lentorata.fi/suomalaiset-vahvasti-uuden-matkustamista-helpottavan-lentoradan-puolella/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1706
|
« Vastaus #729 : Maaliskuu 06, 2025, 18:34:28 » |
|
Valtion väyläverkon kehittäminen kuuluu valtion vastuulle, ei suurille kaupunkiseuduille"Tampereen kaupunkiseutu muistuttaa lausunnossaan, että ostoliikenteeseen osoitettu 34,9 miljoonan varaus on täysin riittämätön hallitusohjelmassa asetettuun tavoitteeseen mm. lähijunaliikenteen lisäämisestä, vaikka kuntien maksuosuutta ostoliikenteen kustannuksista lisättäisiinkin. Tampereen kaupunkiseudun alueella on merkittävä potentiaali lähijunaliikenteen kehittämisessä jo nykytilassa raitiotien laajentumisesta huolimatta. Tampereen kaupunkiseudulla on vahva tahtotila ja selkeät tavoitteet seudullisen lähijunaliikenteen kehittämiseen." https://tampereenseutu.fi/2025/03/valtion-vaylaverkon-kehittaminen-kuuluu-valtion-vastuulle-ei-suurille-kaupunkiseuduille/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1706
|
« Vastaus #730 : Maaliskuu 07, 2025, 09:01:50 » |
|
Puolustusvoimien lausunnon osa Liikenne12 suunnitelmaan "Puolustusvoimat on perustellut erityisesti Pohjois-Suomessa sotilaallisen liikkuvuuden näkökulmasta raideleveyden muutostarpeita. Käynnissä olevan selvityksen tulokset eivät ole vielä käytössä. Toivottavasti kuitenkin suunnitelmakaudella voidaan käynnistää eurooppalaisen standardin mukaisen raideleveyden mukaisen radan välttämättömimpien osuuksien rakentaminen. Ymmärrettävästi tällaiset hankkeet ovat mittaluokaltaan erittäin merkittäviä ja niiden toteuttaminen vaatii rahoituksen osalta erillispäätöksiä. Puolustusvoimat sitoutuu omalta osaltaan panostamaan eri rahoitustukijärjestelyihin liittyviin hakemusvalmisteluihin täysipainoisesti ja tukee näistä saatavien hyötyjen maksimoimisyrityksiä. " https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/343ae51d-7444-4c97-ab0f-21d4ee74ed10/LAUSUNTO_20250219120344.PDF
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2025, 06:59:27 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #731 : Maaliskuu 07, 2025, 17:26:32 » |
|
Vähän turhaa puhua mistään raideleveyden muuttamisista jos kyse on puolustusvoimille rakennettavista yhdysradoista Ruotsiin. Eikä niistä oikein tarttis puhua "Valtion rataverkon" allakaan jos kyse on yksityisraiteista, vaikka toki "valtiolle" niitä rakennetaankin jos rakennetaan. Eihän niille muuta käyttöä ole. Saas nyt sitten nähdä mistä noiden rahoitus tehdään. Rakentamisen lisäksi kun noita täytyy ylläpitää. Voisin kuvitella että ainakin Vuokatti-Pitkämäki ja Viinijärvi-Ruokosuo jätetään vastaavasti tarpeettomina vaille kunnossapitoa.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1706
|
« Vastaus #732 : Maaliskuu 07, 2025, 17:43:13 » |
|
Vähän turhaa puhua mistään raideleveyden muuttamisista jos kyse on puolustusvoimille rakennettavista yhdysradoista Ruotsiin. Eikä niistä oikein tarttis puhua "Valtion rataverkon" allakaan jos kyse on yksityisraiteista, vaikka toki "valtiolle" niitä rakennetaankin jos rakennetaan. Eihän niille muuta käyttöä ole. Saas nyt sitten nähdä mistä noiden rahoitus tehdään. Rakentamisen lisäksi kun noita täytyy ylläpitää. Voisin kuvitella että ainakin Vuokatti-Pitkämäki ja Viinijärvi-Ruokosuo jätetään vastaavasti tarpeettomina vaille kunnossapitoa.
Tämä ketju on vain kerätty eri paikoista miten Suomen siirtymisestä Venäjän rataverkoista Eurooppalaiseen verkkoon kuten LVM:n edellisessä raportissa kertoivat kohdassa A Kokonaiskuva Suomen raideliikenteestä :Missä olemme ja mihin haluamme mennä https://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=10811.msg112724#msg112724
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2025, 17:57:32 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 419
|
« Vastaus #733 : Maaliskuu 08, 2025, 12:43:47 » |
|
Tänä päivänä vuonna 1971:
Tampereen - Parkanon - Seinäjoen uusi rata vihittiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 799
|
« Vastaus #734 : Maaliskuu 08, 2025, 13:07:11 » |
|
Lisäyksenä onnettomaan linjaukseen päätynyttä Tornion ja Haaparannan yhdysrataa koskeneeseen kommenttiini tässä sanomaketjussa 22.5.24 klo 14.32 viittaan Uuden Suomettaren 21.4.1915 s.7 uutiseen Ruotsin ja Venäjän välinen yhdysliikenne : https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1197820?page=7 . Taustatiedoksi oudommille todettakoon, että Uusi Suometar oli vanhasuomalainen, Venäjään myötäilevästi suhtautunut lehti - myötäily oli tosin tuolloin valtaosin jo päättynyt (oli todettu hyödyttömäksi tänä sortovuosien synkkänä aikana). Keisari-Venäjä oli vielä voimiensa tunnossa ja maatamme hallitsi Sapeli-senaatti kenraalikuvernööri Seynin johdolla. Suomen, suomalaisten ja etenkin torniolaisten nöyryyttävää kohtelua (Venäjän ja Ruotsin taholta) yhdysradan linjausjuhlissa viittauksessani 22.5.24 muistellut tunnettu naiskansanedustaja, tohtori Tekla Hultin oli puolestaan nuorsuomalainen aktivisti
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1030
|
« Vastaus #735 : Maaliskuu 08, 2025, 16:54:47 » |
|
Lisäyksenä onnettomaan linjaukseen päätynyttä Tornion ja Haaparannan yhdysrataa koskeneeseen kommenttiini tässä sanomaketjussa 22.5.24 klo 14.32 viittaan Uuden Suomettaren 21.4.1915 s.7 uutiseen Ruotsin ja Venäjän välinen yhdysliikenne : https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1197820?page=7 . Taustatiedoksi oudommille todettakoon, että Uusi Suometar oli vanhasuomalainen, Venäjään myötäilevästi suhtautunut lehti - myötäily oli tosin tuolloin valtaosin jo päättynyt (oli todettu hyödyttömäksi tänä sortovuosien synkkänä aikana). Keisari-Venäjä oli vielä voimiensa tunnossa ja maatamme hallitsi Sapeli-senaatti kenraalikuvernööri Seynin johdolla. Suomen, suomalaisten ja etenkin torniolaisten nöyryyttävää kohtelua (Venäjän ja Ruotsin taholta) yhdysradan linjausjuhlissa viittauksessani 22.5.24 muistellut tunnettu naiskansanedustaja, tohtori Tekla Hultin oli puolestaan nuorsuomalainen aktivisti Tuota Uuden Suomettaren artikkelia kun lukaisin niin pisti silmään että : "Ratojen yhdistämisen vastustajat Ruotsissa eivät ole politikot vaan kauppiaat. Ennen kaikkea kärsivät yhdistämisestä höyrylaivayhtiöiden edut"
Siis vuonna 1915, kuulostaa tutulta jotenkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 316
|
« Vastaus #736 : Maaliskuu 08, 2025, 21:06:48 » |
|
Helsinki ei aio rahoittaa länsirataa – kaupunki priorisoi Turun sijasta Tampereen suuntaa"Pääministeri linjasi viime elokuussa, että kuluvalla hallituskaudella länsiradasta rakennetaan vain radan molemmat päät. Oikorata Lohjalta Saloon jää tuleville hallituksille." https://yle.fi/a/74-20145305 Tuota en ymmärrä ollenkaan miksi Helsinki ei halua rahoittaa länsirataa. Kyllä helsinkiläisiä matkustaa joka päivä paljon Turkuun, näkyyhän se junissa ja moottoritien automärässä. Tampereelle on ihan riittävän nopeat yhteydet, 1,5 tuntia, kun se on Turkuun yli 2 tuntia. Lentoradasta ei Helsinki hyödy juuri ollenkaan koska lähijunia ei sille tule. Ennemmin kannattaisi saada aikaan se Pisara-rata joka hyllytettiin ja tekisi lähijunista käytännössä kantakaupungin toisen metrolinjan. Tässä taloustilanteessamme, ei kenelläkään ole varaa rahoittaa länsirataa. Nyt priorisointi päälle ihan oikeasti. Rataverkkoamme rapistuu ympäri Suomea ja varsin rankasti. Huoltovarmuus- ja Nato-logistiikastakin on ollut varsin kovia mielipiteitä-, sekä vaatimuksia. Miten jonkun Turun tunnin juna - projektin edesauttaminen pienentää jo valmiiksi suunnatonta korjausvelkaa, saati parantaa strategisia huoltovarmuuskuljetuksiamme tiukassa tilanteessa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1706
|
« Vastaus #737 : Maaliskuu 09, 2025, 08:55:21 » |
|
Tässä taloustilanteessamme, ei kenelläkään ole varaa rahoittaa länsirataa. Nyt priorisointi päälle ihan oikeasti. Rataverkkoamme rapistuu ympäri Suomea ja varsin rankasti. Huoltovarmuus- ja Nato-logistiikastakin on ollut varsin kovia mielipiteitä-, sekä vaatimuksia. Miten jonkun Turun tunnin juna - projektin edesauttaminen pienentää jo valmiiksi suunnatonta korjausvelkaa, saati parantaa strategisia huoltovarmuuskuljetuksiamme tiukassa tilanteessa?
Ei kaikkea tarvitse rakentaa valtion budjetista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1706
|
« Vastaus #738 : Maaliskuu 11, 2025, 09:01:55 » |
|
EU kannattaa Helsinki-Tukholma-välin megahankkeen selvittämistä – ”En voi olla eri mieltä”"Euroopan komissiossa suhtaudutaan myönteisesti Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) ehdottamien jättimäisten liikennehankkeiden selvittämiseen. EK julkaisi helmikuussa raportin uusista logistiikkareiteistä, jotka turvaisivat liikenneyhteyksiä Suomesta muualle Eurooppaan. Ruijters pitää raportissa ehdotettuja liikennehankeselvityksiä loogisina. Komissiossakin tiedetään, että Suomi on liikenteellisesti lähes saari ja maayhteys manner-Eurooppaan kulkee pitkän matkan Ruotsin Haaparannan kautta." https://www.hs.fi/talous/art-2000011065698.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 316
|
« Vastaus #739 : Maaliskuu 11, 2025, 20:16:56 » |
|
Tässä taloustilanteessamme, ei kenelläkään ole varaa rahoittaa länsirataa. Nyt priorisointi päälle ihan oikeasti. Rataverkkoamme rapistuu ympäri Suomea ja varsin rankasti. Huoltovarmuus- ja Nato-logistiikastakin on ollut varsin kovia mielipiteitä-, sekä vaatimuksia. Miten jonkun Turun tunnin juna - projektin edesauttaminen pienentää jo valmiiksi suunnatonta korjausvelkaa, saati parantaa strategisia huoltovarmuuskuljetuksiamme tiukassa tilanteessa?
Ei kaikkea tarvitse rakentaa valtion budjetista. Ei sitten muuta, kuin lompakko leveelleen! Paljonko ajattelit sijoittaa? Minimi 100 miljoonan alkupanostukset ja sen jälkeen 50 miljoonan korotukset ovat sallittuja. Surkeaa sarkasmia, mutta tuo länsiratahanke ei todellakaan ole listan kärkipäässä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1706
|
« Vastaus #740 : Maaliskuu 12, 2025, 09:09:06 » |
|
Ei sitten muuta, kuin lompakko leveelleen! Paljonko ajattelit sijoittaa? Minimi 100 miljoonan alkupanostukset ja sen jälkeen 50 miljoonan korotukset ovat sallittuja. Surkeaa sarkasmia, mutta tuo länsiratahanke ei todellakaan ole listan kärkipäässä.
Kansainväliset sijoittajat voivat olla kiinnostuneita rahoittamaan jos rata rakennetaan eurooppalaisella standardileveydellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1706
|
« Vastaus #741 : Maaliskuu 14, 2025, 17:05:36 » |
|
Vuoden 2024 vastuullisuusraportti julkaistu"Länsiradan vastuullisuustyö keskittyy tulevaan. Kaikki suunnitteluvaiheessa tehdyt selvitykset ja toimenpiteet tähtäävät siihen, että Länsirata voidaan rakentaa vastuullisesti ja rataa voidaan käyttää kestävällä ja yhteiskuntaa hyödyttävällä tavalla. Länsiradalla vastuullisuus on konkreettisella tavalla mukana arkipäivän tekemisessä. Vastuullisuustyön tavoitteena on strategian ja johtamisen tukeminen, sidosryhmien vaatimuksiin vastaaminen ja vaikuttavuuden varmistaminen. Länsiradalla keskitytään olennaisiin asioihin ja vastuullisuustyön sisältöä syvennetään sidosryhmiltä saadun palautteen pohjalta ja dialogin kautta." https://lansirata.fi/vuoden-2024-vastuullisuusraportti-julkaistu/
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 14, 2025, 18:32:15 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1706
|
« Vastaus #742 : Maaliskuu 15, 2025, 09:36:56 » |
|
Itäradan linjaukset, lunastukset ja kulkuyhteydet puhuttavat maanomistajia –avoin vuorovaikutus tärkeää"Keskustelu on käynyt vilkkaana etenkin yhteistyöryhmässä, johon Itärata kutsui radan suunnittelualueen yhdistykset ja yhteisöt. Alueen laajuuden vuoksi ensimmäiset tapaamiset järjestettiin tammikuun 2025 lopussa alueellisissa ryhmissä Sipoossa, Porvoossa ja Lapinjärvellä. Kokoontumisiin osallistui edustajia yli 70 sidosryhmästä. Riistanhoitoyhdistyksille ja metsästysseuroille järjestetään oma, metsästysaiheinen työpaja. Eniten kysymyksiä maanomistajissa ovat herättäneet Itäradan linjausvaihtoehtojen tarkentumisen aikataulu, lunastettavien alueiden korvaukset, uusien kulkuyhteyksien järjestäminen ja asukkaiden vaikutusmahdollisuudet suunnitteluun. " https://www.itarata.fi/itaradan-linjaukset-lunastukset-ja-kulkuyhteydet-puhuttavat-maanomistajia-avoin-vuorovaikutus-tarkeaa/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1706
|
« Vastaus #743 : Maaliskuu 18, 2025, 08:25:54 » |
|
Sotilaallinen liikkuvuus esillä epävirallisessa liikenneministerikokouksessa – Ministeri Ranne: ”Toimiva liikenneinfra on turvallisuuskysymys”"Kokouksen aiheena on liikennesektorin toimintavarmuus ja kyberturvallisuus. Kokouksessa keskustellaan muun muassa Euroopan sotilaallisen liikkuvuuden vahvistamisesta ja liikenneinfrastruktuurin käytöstä sekä siviili- että sotilasliikenteessä. – Toimiva liikenneinfra on myös turvallisuuskysymys. Suomi on tässäkin etulinjassa, EU:n ja Naton rajavaltiona. Jos Suomen infra sakkaa tai romahtaa, kärsii siitä koko Eurooppa. Siviili- ja sotilasliikkuvuuden on kuljettava käsi kädessä ja kiireellisimpien turvallisuusinfrakohteiden rahoitusta on priorisoitava EU-tasolla, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne sanoo." https://lvm.fi/-/sotilaallinen-liikkuvuus-esilla-epavirallisessa-liikenneministerikokouksessa-ministeri-ranne-toimiva-liikenneinfra-on-turvallisuuskysymys-
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1706
|
« Vastaus #744 : Maaliskuu 19, 2025, 06:52:30 » |
|
Kestävä kasvu ei synny itsestään – Sitä on tehtävä pitkäjänteisesti ja alueen hyvällä yhteistyöllä"Nyt jos koskaan on paikka kehittää raideyhteyttä Helsingistä Tampereen kautta pohjoiseen. Se on ehdottoman välttämätöntä elinkeinoelämän, huoltovarmuuden ja sotilaallisen liikkuvuuden kannalta. Samalla on rohkeasti lähdettävä suunnittelemaan toteutusta eurooppalaisella raideleveydellä. Se on todellinen tulevaisuusinvestointi. EU:n suunnasta on selkeästi viestitetty, että se on edellytys sen osallistumiselle rahoitukseen. Sen saaminen on välttämätön edellytys toteutukselle. Meidän kuntapäättäjien tulee vakuuttaa valtakunnantason ja EU-tason päättäjät asiasta." https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000011104022.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 799
|
« Vastaus #745 : Maaliskuu 19, 2025, 18:12:34 » |
|
Omaa kuntavaaliehdokkuuttaan palvelevan kirjoituksensa lehteen saanut Lauri Lyly on juuri se poliitikko, joka liikenneministeri Harakan kaudella viivytti LiVi-ministeriön valmistelutyötä Hki-Tre -pikaratatuputuksen muodossa.
LiVi-ministeriö ei suurelta osin tämän johdosta tehnyt määräajassa oleellisia hanke-esityksiä EU:n elvytyspakettiin. Siitä seurasi, että Suomi käytännössä lahjoitti EU:lle 4,3 miljardia euroa (maksoimme pakettiin noin 7,2 miljardia ja saimme omille hankkeillemme siitä vain noin 1,9 miljardia).
Onnemme oli, että näin lahjoittamallamme 4,3 miljardilla eurolla ei tehty italialaisten ikkunaremontteja, vaan sen sijaan sillä rakennetaan parhaillaan lähes puolet Rail Baltikasta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 229
|
« Vastaus #746 : Maaliskuu 19, 2025, 21:21:33 » |
|
On se jotenkin kumma kun ihminen keksii mitä tahansa toisia tappaakseen, mutta on heti tumput suorina jos raideleveys ei täsmää...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1706
|
« Vastaus #747 : Maaliskuu 20, 2025, 08:26:26 » |
|
Omaa kuntavaaliehdokkuuttaan palvelevan kirjoituksensa lehteen saanut Lauri Lyly on juuri se poliitikko, joka liikenneministeri Harakan kaudella viivytti LiVi-ministeriön valmistelutyötä Hki-Tre -pikaratatuputuksen muodossa.
LiVi-ministeriö ei suurelta osin tämän johdosta tehnyt määräajassa oleellisia hanke-esityksiä EU:n elvytyspakettiin. Siitä seurasi, että Suomi käytännössä lahjoitti EU:lle 4,3 miljardia euroa (maksoimme pakettiin noin 7,2 miljardia ja saimme omille hankkeillemme siitä vain noin 1,9 miljardia).
Onnemme oli, että näin lahjoittamallamme 4,3 miljardilla eurolla ei tehty italialaisten ikkunaremontteja, vaan sen sijaan sillä rakennetaan parhaillaan lähes puolet Rail Baltikasta.
Näin kuitenkin VM:n sanoo eli CEF rahat joilla Rail Baltikaa osittain rakennetaan ei tule elpymisvälineestä. "Suomen maksuosuus elpymisvälineen avustusmuotoisesta tuesta (421,1 miljardia euroa) on noin 7,2 miljardia euroa. Tämä osuus lisättynä koroilla tulee maksettavaksi vuosina 2028–2058"
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1706
|
« Vastaus #748 : Maaliskuu 20, 2025, 08:27:57 » |
|
On se jotenkin kumma kun ihminen keksii mitä tahansa toisia tappaakseen, mutta on heti tumput suorina jos raideleveys ei täsmää...
Rautatiet ovat osa sisämarkkinoista ja niiden kuljetusjärjestelmää. Onko se kumma että Ukraina on asian käsittänyt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 799
|
« Vastaus #749 : Maaliskuu 20, 2025, 10:49:09 » |
|
Jarin edelläolevasta sanomasta: "Näin kuitenkin VM:n sanoo eli CEF rahat joilla Rail Baltikaa osittain rakennetaan ei tule elpymisvälineestä".
Ehkä Suomen EU:n elpymisvälineeseen lahjoittama noin 4,2 miljardia euroa (netto) siten sittenkin kulutettiin italialaisten ikkunaremontteihin ja muuhun kivaan ja Rail Baltikan miljardit otettiin joltain muulta EU-tilikirjan riviltä. Miltä riviltä on herttaisen merkityksetöntä meille.
Meille todellisuutta on vain se, että Suomi köyhtyi tässä jaossa valtavasti (noin 4,2 miljardia euroa) Harakan ja tåtå säestäneiden (kuten Lyly) riittämättömän ymmärryksen seurauksena. Harakalle tärkeää on se, että 4,2 miljardin euron menettäminen ymmärryksen puutteen vuoksi ei ollut virkarikos. Myöskään tässä asiassa virattomien (kuten Lyly) harjoittama Harakkaan vaikuttaminen ei ollut rikos.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|