Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 29 30 [31] 32 | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1732


« Vastaus #750 : Huhtikuu 04, 2025, 07:14:10 »


Liikenne 12 -suunnitelman päivitys sai pääosin myönteisen vastaanoton lausuntokierroksella

"Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnos eli Liikenne 12 -suunnitelmaluonnos ja siihen liittyvä ympäristöselostus olivat lausunnoilla 20.12.2024-5.3.2025. Lausuntoja saatiin yhteensä 250. Lausuntopalautteissa suunnitelman päivitystä pidettiin pääosin oikeansuuntaisena suhteessa toimintaympäristössä tapahtuneisiin muutoksiin.

Saatua lausuntopalautetta ja kevään aikana käytyä sidosryhmävuoropuhelua hyödynnetään Liikenne 12 -suunnitelman viimeistelyssä. Valmis suunnitelma vuosille 2026–2037 on tarkoitus antaa eduskunnalle syysistuntokaudella 2025."

https://lvm.fi/-/liikenne-12-suunnitelman-paivitys-sai-paaosin-myonteisen-vastaanoton-lausuntokierroksella

Liikenne 12 –suunnitelman lausunnoista nousevat merkittävimmät huomiot ja muutostarpeet

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/6388dfe4-ae9c-4556-981e-f36e267155c8/LIITE_20250403080903.PDF
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1732


« Vastaus #751 : Huhtikuu 04, 2025, 13:31:02 »

Pro Rautatie Ry lausunto Liikenne12 suunnitelmista

"Sotilaallisen liikkuvuuden lisäksi tulevaisuuden raideleveys vaikuttaa myös arjen henkilö- ja
tavaraliikenteessä olevan kaluston hankintaan ja kustannuksiin.

• Paketoidaan toimenpideohjelmaan lähijunaliikenteen seisakkeita valtakunnantasolla yhteen ja
haetaan aktiivisesti yhteistä EU-rahoitusta, jota on saatavilla suunnitteluun 50 % ja toteutuksiin 30
%.

• Edistetään multimodaaliterminaalia Helsingin seudulle kuljetusten edellytysten
parantamiseksi huomioiden Tallinna-tunnelin raiteenvaihtotarpeet."

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/252d81ee-4c93-49fa-8819-d446c3c67690/LAUSUNTO_20250304204243.PDF
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 231


« Vastaus #752 : Huhtikuu 04, 2025, 17:47:24 »

Olemme kuitenkin täällä pussin perällä, joten onko tosiaan niin paljon tavaraliikennettä tänne ja pois, että suurinvestoinnit rataverkon muutoksiin ovat tarpeellisia?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1732


« Vastaus #753 : Huhtikuu 05, 2025, 08:24:33 »


Geologian tutkimuskeskus selvittää Itäradan savialueet

”Itäradan suunnittelualueella on runsaasti savialueita ja myös mahdollisesti happamia sulfaattimaita. Savelle on haastavaa rakentaa, joten on tärkeää määritellä etenkin paksujen savialueiden sijainti. Savia on monenlaisia, ja saven ominaisuudet vaikuttavat suuresti siihen, millaisia toimenpiteitä radan perustamisvaiheessa tehdään. Vaihtoehtoja on monenlaisia: esimerkiksi massanvaihto eli saven poiskaivaminen tai stabilointi, jolloin savi kovetetaan vahvaksi alustaksi”, kertoo Geologian tutkimuskeskuksen maaperägeologi Katriina Juvonen.

https://www.itarata.fi/geologian-tutkimuskeskus-selvittaa-itaradan-savialueet/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1732


« Vastaus #754 : Huhtikuu 07, 2025, 07:29:31 »


Finnish Lapland Tourist Board ry lausunto liikenne 12 suunnitelmista

"Junaliikenteen suosio on viime vuosina kasvanut ja sen odotetaan jatkavan kasvuaan
ilmastotietoisuuden kasvun myötä. Rataverkkoa ja henkilöjunaliikennettä tulee kehittää vastaamaan
kasvavaan kysyntään. Tornio-Kolari radan sähköistäminen tulee toteuttaa mahdollisimman pian.
Rata palvelee useita vahvasti kehittyviä Tunturi-Lapin matkailukohteita kuten Ylläs, Levi, Muonio,
Enontekiö ja Tornionjokilaakso.

Nyt kun Laurila-Tornio- Haaparanta rata on kunnostettu ja sähköistetty on teknisesti mahdollista
aloittaa Ruotsin ja Suomen välinen rautatieliikenne. Uudistettu rataosuus luo mahdollisuudet
matkustaa junalla jopa Keski-Euroopasta Lappiin saakka kestävästi. Rataosuuteen tehdyt
panostukset tulee hyödyntää käynnistämällä rajan ylittävä henkilöliikenne. Valtion on tärkeä
sitoutua tarpeeksi tiheään ostoliikenteeseen, joka mahdollistaa yhteydet Ruotsista myös Kolarin ja
Rovaniemi/Kemijärven suuntiin."

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/7ea0099f-300d-424b-b9f8-f51798367198/LAUSUNTO_20250304011622.PDF
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1732


« Vastaus #755 : Huhtikuu 07, 2025, 16:42:44 »


Tunturi-Lapin Kehitys lausunto Liikenne12 suunnitelmiin

"Raideliikenne

Valtio arvioi ja selvittää raideleveyden muutosta erityisesti Pohjois-Suomessa sotilaallisen
liikkuvuuden ja teollisuuden tarpeiden näkökulmasta. Raidelevyttä koskeva pitkän aikavälin
tavoitekuva koko rataverkon osalta on muodostettu ja raideleveyden kehittämistä koskeva
valtakunnallinen näkemys muodostetaan vuonna 2026. Selvityksessä otetaan huomioon olemassa
oleva rataverkko ja mahdollisesti uudet yhteystarpeet Suomesta Ruotsiin sekä tärkeisiin satamiin.
Eurooppalainen raideleveys tulee jatkua Rovaniemelle sekä Kemin Ajoksen ja Tornion Röyttän
satamiin, jolloin siirtokuormausta ei tarvitsisi tehdä rajalla. Lisäksi Tunturiradan suunnittelua tulee
edistää eurooppalaisella raideleveydellä Kolari–Kittilä–Sodankylä–Kemijärvi–Rovaniemi-välille, joka
on yksi maakunnan kärkitoimenpiteistä Lapin liikennestrategian mukaan.

Tunturi-Lapin Kehitys ry. on ollut ja on aktiivisesti mukana laatimassa Lapin
liikennejärjestelmäsuunnitelmia vuosille 2036 ja 2050, joihin lausuntomme esille tuodot asiat hyvin
pitkälti pohjautuvat."

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/77ce7ceb-6a14-4142-9992-01cda102d575/LAUSUNTO_20250305213705.PDF
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1732


« Vastaus #756 : Huhtikuu 08, 2025, 07:31:59 »


Länsiradan ratasuunnitelma Espoon ja Histan välille asetettu nähtäväksi

"Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on 2.4.2025 kuuluttanut Länsirata Oy:n Espoo-Lohja ratasuunnitelmaan kuuluvan osuuden Espoo-Hista-ratasuunnitelman nähtäville asettamisesta.

Länsirata Oy on vastannut Espoo-Hista -ratasuunnitelman laatimisesta. Espoo-Hista -ratasuunnitelma on osa Espoo-Lohja ratasuunnitelmakokonaisuutta sekä Länsiradan kokonaishanketta, eli Helsingin ja Turun välisen luotettavan ja nopean raideyhteyden rakentamista lähi- ja kaukojunaliikenteelle. Espoon ja Histan välille suunnitellaan rakennettavaksi uutta raideyhteyttä."

https://lansirata.fi/lansiradan-ratasuunnitelma-espoon-ja-histan-valille-asetettu-nahtavaksi/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1732


« Vastaus #757 : Huhtikuu 09, 2025, 16:37:02 »


Resiinalehden tasoristeyspalstan 1/2025 kirjoitus

"Raideleveysselvitys on työn alla. Väyläviraston selvitys valmistuu 2025 ja seuraavana vuonna on tarkoitus luoda valtakunnallinen näkemys tulevaisuuden raideleveyksistä Suomessa. Mahdolliseen tarkempaan suunnitteluun päästään 2027. Yksi runsaasti julkisuudessa esillä ollut vaihtoehto on toteuttaa uusi 1435 mm raide Torniosta Kemin ja Oulun kautta Raaheen."
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1732


« Vastaus #758 : Huhtikuu 10, 2025, 08:00:24 »

"Valtion omistama suomalainen rautatieyhtiö VR-konserni on julkistanut tarjouskilpailun junien varustamisesta eurooppalaisella ETCS-merkinantojärjestelmällä. Suunniteltu uudistus sisältää jopa 192 veturia ja sähkömoottorivaunua, ja se on osa valtakunnallista Digirail-hanketta, jonka tavoitteena on modernisoida koko Suomen rataverkko.

Hankintaan sisältyy myös erityinen siirtomoduuli (STM) ETCS-järjestelmää varten.

Perussopimuksessa seuraavat ajoneuvotyypit varustetaan ETCS:llä:

– 30 Sr1-veturia
– 42 Edo-ohjausvaunua
– 4 Sm6 sähköjunasarjaa

Lisäksi on neljä vaihtoehtoa:

 1. Jopa 40 Sr1-veturin lisälaitteet
 2. Varustus enintään 35 Sr2-veturille
 3. Enintään 15 Sm3 sähköjunien varustelu
 4. Enintään 30 Sm4 sähköjunasarjan varustelu"

https://www.jarnvagsnyheter.se/20250408/17337/vr-finland-planerar-uppgradering-av-192-jarnvagsfordon
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2366


« Vastaus #759 : Huhtikuu 10, 2025, 21:01:12 »

Perussopimuksessa seuraavat ajoneuvotyypit varustetaan ETCS:llä:

– 30 Sr1-veturia

Suunnitelmien mukaan Digiradan EKA-radan tultua käyttöön Tampere-Pori -junat tullaan ajamaan Sr1:llä ja siihen kuuluu sitten veturin ympäriajo asemilla. Tavallaan paluu vanhaan maailmaan vaikka moderni järjestelmä tuleekin käyttöön.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1033


« Vastaus #760 : Huhtikuu 10, 2025, 22:36:18 »


Hankintaan sisältyy myös erityinen siirtomoduuli (STM) ETCS-järjestelmää varten.

Perussopimuksessa seuraavat ajoneuvotyypit varustetaan ETCS:llä:

– 30 Sr1-veturia
– 42 Edo-ohjausvaunua
– 4 Sm6 sähköjunasarjaa

Lisäksi on neljä vaihtoehtoa:

 1. Jopa 40 Sr1-veturin lisälaitteet
 2. Varustus enintään 35 Sr2-veturille
 3. Enintään 15 Sm3 sähköjunien varustelu
 4. Enintään 30 Sm4 sähköjunasarjan varustelu"

https://www.jarnvagsnyheter.se/20250408/17337/vr-finland-planerar-uppgradering-av-192-jarnvagsfordon

Onko Sr3 -vetureissa kyseiset ETSC-laitteet jo ennestään?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2366


« Vastaus #761 : Huhtikuu 10, 2025, 22:38:03 »

Onko Sr3 -vetureissa kyseiset ETSC-laitteet jo ennestään?

Niissä on ETCS ja STM-moduuli varusteltu jo tehtaalta tullessa.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1732


« Vastaus #762 : Huhtikuu 11, 2025, 09:10:31 »


Digirata siirtyy toteutusvaiheeseen – merkittävä investointi Suomen rautateille

"Suomen rautatieliikenne on suuren murroksen edessä. Vuosi 2025 käynnistyi merkittävällä päätöksellä, kun eduskunta myönsi Digirata-hankkeen toteutuksen käynnistämiseen 10 miljoonan euron valtuuden ja miljoonan euron määrärahan vuodelle 2025. Samassa yhteydessä valtio sitoutui koko 15-vuotisen projektin läpivientiin. Tämä tarkoittaa, että Väylävirasto ja Fintraffic Raide Oy aloittavat yhdessä koko Suomen rataverkon kattavan turvalaitteiden, junien kulunvalvontajärjestelmän ja liikenteenohjaus sekä -hallintajärjestelmien uudistamisen.

Toteutusvaiheen käynnistyminen ei ole pelkästään Digirata-hankkeen virstanpylväs, vaan myös laajempi investointi Suomen liikennejärjestelmään. Nykyinen kulunvalvontajärjestelmä on tulossa elinkaarensa päähän, eikä sen ylläpitäminen ole mahdollista infrastruktuurin tai liikkuvan kaluston osalta teknisesti eikä myöskään EU-sääntelyn osalta. Digirata-hanke on välttämätön korvausinvestointi, jotta valtion rataverkon liikenne voi jatkua nykyisellä tavalla myös tulevaisuudessa. Hankkeen kustannusarvio on noin 1,2 miljardia euroa vuosille 2025–2040.

Digirata-hanke myös mahdollistaa Suomen juna"

https://digirata.fi/digirata-siirtyy-toteutusvaiheeseen-merkittava-investointi-suomen-rautateille/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1732


« Vastaus #763 : Huhtikuu 12, 2025, 08:40:21 »


Ministeri Ranne ohjasi keskeyttämään Länsirata-neuvottelut – Orpo: Neuvottelut jatkuvat

"Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) on ohjannut keskeyttämään neuvottelut Länsiradasta eli ns. tunnin junasta, koska kuntien kanssa ei ole saavutettu neuvottelutulosta. Näin kerrotaan Ylelle ministeriöstä.

Ministeriöstä kerrotaan, ettei Ranteella ole asiasta muuta sanottavaa.

Pääministeri Petteri Orpo (kok.) kommentoi neuvotteluita Ylelle tekstiviestillä. Orpon mukaan neuvottelut kuntien välillä ovat jatkuneet.

– Hallitusohjelman kirjaus on voimassa. Neuvottelut ovat jatkuneet kuntien välillä. Asian käsittely hallituksen piirissä ensi viikolla.

Orpon mukaan hallitus siis käy sisäistä keskustelua Länsiradasta vaaliviikonlopun jälkeen."

https://yle.fi/a/74-20155536
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1732


« Vastaus #764 : Huhtikuu 13, 2025, 07:44:44 »

Perussopimuksessa seuraavat ajoneuvotyypit varustetaan ETCS:llä:

– 30 Sr1-veturia

Suunnitelmien mukaan Digiradan EKA-radan tultua käyttöön Tampere-Pori -junat tullaan ajamaan Sr1:llä ja siihen kuuluu sitten veturin ympäriajo asemilla. Tavallaan paluu vanhaan maailmaan vaikka moderni järjestelmä tuleekin käyttöön.

Miksi ei Sr3:sia ? eli millä osittain nyt liikennöidään. Otetaan STM yksiköt pois käytöstä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1732


« Vastaus #765 : Huhtikuu 16, 2025, 07:05:00 »


Muutoksia Lentorata Oy:n hallituksessa

"Lentorata Oy:n yhtiökokous valitsi 15.4.2025 yhtiölle uuden hallituksen. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin aiemmin hallituksen varapuheenjohtajana toiminut oikeustieteen tohtori Pekka Timonen.

Hallituksen varapuheenjohtajaksi valittiin Minna Korkeaoja. Uudeksi jäseneksi hallitukseen valittiin Ville Saksi. Hallituksen muina jäseninä jatkavat Olli Alho, Tero Anttila, Sanna Järvenpää ja Reetta Putkonen.

Liikenne- ja viestintäministeriö haluaa valtio-omistajan puolesta kiittää hallituksen puheenjohtajan tehtävän jättävää Kari Savolaista erinomaisesta työstä yhtiön perustamisesta lähtien. Savolaisen panos on ollut merkittävä ratahankkeen suunnittelun aikana ja kun yhtiön tehtävä muuttui Lentorata-hankkeen edistämiseksi.

Lentorata Oy:n tehtävänä on suunnitella Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle kulkeva Lentorata rakentamisvalmiuteen saakka. Suomen valtion osuus yhtiössä on 70 prosenttia. Yhtiössä ovat osakkaina lisäksi Helsinki, Vantaa ja Lahti."

https://lvm.fi/-/muutoksia-lentorata-oy-n-hallituksessa
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1732


« Vastaus #766 : Huhtikuu 16, 2025, 14:55:56 »


Haluaisitko ostaa rautatieaseman? Nyt se on mahdollista Akaan Toijalassa

"Akaa etsii Toijalan rautatieasemalle uutta omistajaa yhdessä VR:n kanssa.

VR on luopumassa matkustaja-asemien omistuksesta.

VR ja Akaan kaupunki ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen tänä talvena. Yhteinen tavoite on löytää Toijalan asemarakennukselle ja kiinteistölle uusi omistaja."

https://yle.fi/a/74-20156422
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1732


« Vastaus #767 : Huhtikuu 17, 2025, 07:07:06 »


Itäraja pysyy kiinni

"Itäraja pysyy toistaiseksi kiinni. Valtioneuvosto päätti tänään, että rajanylityspaikat pidetään kiinni.

Myös kansainvälisen suojelun hakeminen keskistetään jatkossakin lento- ja vesiliikenteen rajanylityspaikoille.

Sisäministeriön tiedotteessa todetaan, että valtioneuvosto on arvioinut uudelleen valtioneuvoston aiempaa päätöstä rajasulusta. Viranomaisten tietojen mukaan on edelleen todennäköistä, että rajan avautuessa Venäjä jatkaisi niin sanottua välineellistettyä maahantuloa, tiedotteessa sanotaan."

https://yle.fi/a/74-20156565
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1732


« Vastaus #768 : Huhtikuu 17, 2025, 13:09:02 »


Arviomuistio väylälakien muutostarpeista lausunnoille

"Arviomuistiossa käsitellään Euroopan laajuista liikenneverkkoa koskevasta asetuksesta (Trans European Transport Network, TEN-T) johtuvia kansallisen lainsäädännön täydennystarpeita. Myös vuodesta 2004 lähtien voimassa olleen ns. tunnelidirektiivin kansallinen täytäntöönpano todetaan muistiossa puutteelliseksi.

Arviomuistiossa on tunnistettu tarve täydentää ja selventää ratalain yksityisraiteita koskevaa sääntelyä. Nykyinen sääntely ei täysin huomioi tilanteita, joissa merkittäviä julkiseen liikenteeseen tarkoitettuja ratasuunnitelmia laatii yksityinen toimija, kuten hankeyhtiö. Tämä aiheuttaa tulkinnanvaraisuutta erityisesti uusien yksityisraiteiden osalta.

Lisäksi muistiossa tarkastellaan muita muutostarpeita lyhyemmin."

Linkki lausuntopalveluun löytyy LVM:n sivulta ja lausuntopalveluun pitää kirjautua vahvoilla tunnistuksella.

https://lvm.fi/-/arviomuistio-vaylalakien-muutostarpeista-lausunnoille
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1732


« Vastaus #769 : Eilen kello 08:06:56 »


Uusi määräys raideliikenteen häiriöiden ilmoittamisesta

"Määräyksessä määritellään toimintatavat raideliikenteen tilannekuvaan vaikuttavista tapahtumista sekä onnettomuuksista ja vaaratilanteista ilmoittamiseen. Lisäksi määräyksessä määritellään, miten rautatieliikenteen viestintäverkkoihin tai tietojärjestelmiin kohdistuvista poikkeamista tulee tehdä NIS-ilmoitus.

Määräyksen tavoitteena on selkeyttää ja yhtenäistää toimintatapoja, joilla häiriöistä ilmoitetaan Traficomille. Lisäksi tavoitteena on tarkentaa erilaisten häiriötilanteiden ilmoittamisen yhteydessä käytettäviä häiriöluokitteluja aiemman ohjeen soveltamisesta saatujen kokemusten perusteella. Määräyksellä pyritään samalla edistämään raideliikenteen turvallisuutta, toimintaedellytyksiä sekä toimintavarmuutta."

https://traficom.fi/fi/ajankohtaista/uusi-maarays-raideliikenteen-hairioiden-ilmoittamisesta
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1732


« Vastaus #770 : Eilen kello 08:21:41 »


Varsinais-Suomen liitto odottaa hallitukselta kirjausta silta- ja tunneli­yhteydestä Tukholmaan

"Varsinais-Suomen liitto toivoo hallituksen huomioivan kehysriihineuvotteluissaan Helsinki–Turku–Tukholma-välin kiinteään liikenneyhteyden. Väylä muodostuisi tunnelien ja siltojen avulla.

Maakuntaliiton edunvalvontajohtajan Malla Rannikko-Laineen mielestä hanke on ajankohtainen heikentyneistä talousennusteista huolimatta.

– Toivomme, että hallitus huomioisi kasvutoimissaan myös strategiset kysymykset, jotka ulottuvat kauemmas tulevaisuuteen. Ei pelkästään tämän hetket akuutteja kysymyksiä.

Naapurimaihin suunnattavat kiinteät liikenneyhteydet nousivat julkisuuteen Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n helmikuussa julkaisemasta raportista. "

https://yle.fi/a/74-20157396
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1732


« Vastaus #771 : Eilen kello 13:29:17 »


Lentoradan muuttunut linjaus vaikuttaa Itäradan suunnitteluun

"Itärata kulkee pääkaupunkiseudulta Porvoon kautta Kouvolaan tuoden nykyistä suoremmat ja nopeammat raideyhteydet koko Itä-Suomeen. Lentorata puolestaan sijoittuu pääosin maan alle tunneliin ja tuo Helsinki-Vantaan lentoaseman kaukojunaliikenteen piiriin.

Aiemmassa suunnitelmassa Itäradan ja Lentoradan oli tarkoitus liittyä toisiinsa tunnelissa Keravan lounaispuolella. Suunnittelua jatketaan nyt Lentoradan uuden liittymisvaihtoehdon pohjalta Itäradan linjauksen tarkentamiseksi. "

https://www.itarata.fi/lentoradan-muuttunut-linjaus-vaikuttaa-itaradan-suunnitteluun/
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 806


« Vastaus #772 : Eilen kello 14:37:21 »


Varsinais-Suomen liitto odottaa hallitukselta kirjausta silta- ja tunneli­yhteydestä Tukholmaan

"Varsinais-Suomen liitto toivoo hallituksen huomioivan kehysriihineuvotteluissaan Helsinki–Turku–Tukholma-välin kiinteään liikenneyhteyden. Väylä muodostuisi tunnelien ja siltojen avulla.

Maakuntaliiton edunvalvontajohtajan Malla Rannikko-Laineen mielestä hanke on ajankohtainen heikentyneistä talousennusteista huolimatta.

– Toivomme, että hallitus huomioisi kasvutoimissaan myös strategiset kysymykset, jotka ulottuvat kauemmas tulevaisuuteen. Ei pelkästään tämän hetket akuutteja kysymyksiä.

Naapurimaihin suunnattavat kiinteät liikenneyhteydet nousivat julkisuuteen Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n helmikuussa julkaisemasta raportista. "

https://yle.fi/a/74-20157396
'

On ehkä ymmärrettävissä että Varsinais-Suomen liitto alueensa nimissä lausuu tällaisia.
Mutta liiton, kuten EK:nkin tiedot merirautatien teon kalleudesta ja muusta hankaluudesta ovat olemattomat.
Samoin puuttuu realistinen ymmärrys Tukholman seudun hankaluudesta uusien liikennereittien mahduttamisen kannalta.
Lisäksi Suomen tai Ruotsin arvioitavissa oleva hyöty tällaisesta uudesta yhteydestä olisi mielestäni vähäinen.

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1732


« Vastaus #773 : Tänään kello 06:44:02 »


Orpon hallitus: Riihipäätökset vahvistavat Suomen kilpailukykyä ja turvallisuutta

- Raideleveysselvitys 20 miljoonaa euroa

- Henkilöjunaliikenteen käynnistämiseen välillä Tampere-Rauma kohdistetaan 2,5 miljoonan euron määräraha vuodesta 2027 alkaen.

https://vm.fi/-/194055633/orpon-hallitus-riihipaatokset-vahvistavat-suomen-kilpailukykya-ja-turvallisuutta-1
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 841


« Vastaus #774 : Tänään kello 10:33:06 »


Orpon hallitus: Riihipäätökset vahvistavat Suomen kilpailukykyä ja turvallisuutta

- Raideleveysselvitys 20 miljoonaa euroa

- Henkilöjunaliikenteen käynnistämiseen välillä Tampere-Rauma kohdistetaan 2,5 miljoonan euron määräraha vuodesta 2027 alkaen.

https://vm.fi/-/194055633/orpon-hallitus-riihipaatokset-vahvistavat-suomen-kilpailukykya-ja-turvallisuutta-1

Saako tuolla Rauman Rauttiän määrärahalla edes nykystandardin mukaista matkustajalaituria Raumalle?
tallennettu
Sivuja: 1 ... 29 30 [31] 32 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina