|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1943
|
« Vastaus #851 : Kesäkuu 10, 2025, 15:28:56 » |
|
Merenkurkun kiinteän yhteyden esiselvitys valmistui"Merenkurkun kiinteä yhteys on teknisesti toteutettavissa juuri valmistuneen esiselvityksen mukaan. Mahdollisia toteutustapoja on useita. Kiinteän yhteyden rakentaminen maksaisi alustavasti noin 5–29 miljardia euroa riippuen toteutustavasta. Päätöstä merenkurkun kiinteän yhteyden rakentamisesta ei ole tehty. Väylävirasto on laatinut esiselvityksen Merenkurkun, eli Vaasa–Uumaja-välin, kiinteästä yhteydestä." Suomen sidonta eurooppaan etenee. https://vayla.fi/-/merenkurkun-kiintean-yhteyden-esiselvitys-valmistui
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1943
|
« Vastaus #853 : Kesäkuu 12, 2025, 08:14:40 » |
|
"EU ja Nato odottavat Suomelta toimia – eurooppalaisen raideleveyden tuominen Suomeen vaatisi miljardien investointeja" https://www.ts.fi/uutiset/6687462
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1943
|
« Vastaus #854 : Kesäkuu 12, 2025, 08:21:43 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1943
|
« Vastaus #855 : Kesäkuu 12, 2025, 14:28:43 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1943
|
« Vastaus #859 : Eilen kello 08:16:41 » |
|
Hallitus esittää kunnille ja alueille mahdollisuutta järjestää henkilöjunaliikennettä"Jatkossa kunnat tai muut alueelliset viranomaiset voisivat halutessaan tehdä liikenne- ja viestintäministeriölle aloitteen rautatieliikenteen alueellisen toimivallan muuttamisesta. Toimivalta järjestää ostoliikennettä säilyy jatkossakin valtiolla, jollei viranomainen hae alueellisen toimivallan muuttamista. Toimivallan siirtämisen edellytyksenä on muun muassa, että alueellisella viranomaisella on toimintasuunnitelma sen varmistamiseksi, että junaliikenteen operaattoreilla on syrjimätön pääsy suunniteltuun liikenteeseen sopivan liikkuvan kaluston käyttöön." https://lvm.fi/-/hallitus-esittaa-kunnille-ja-alueille-mahdollisuutta-jarjestaa-henkilojunaliikennetta
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 823
|
« Vastaus #860 : Eilen kello 16:05:43 » |
|
Erinomainen esitys. Kyllä paikallisliikenteen järjestämisen kuuluu olla kuntayhtymien vastuulla, kuten on paikallisalueellisen bussiliikenteenkin jo nyt monella suunnalla. Siinä ei kuulu heti alkuun eikä sen jälkeenkään kiljua eikä juonitella rahoja köyhdytetyltä valtiolta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1943
|
« Vastaus #861 : Tänään kello 07:39:19 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 823
|
« Vastaus #862 : Tänään kello 10:00:24 » |
|
Väyläviraston esiselvitys pääradan kolmannesta raiteesta - ei ole taloudellisesti kannattava
Kaksisivuinen uutinen asiasta oli Aamulehdessä, mutta itse esiselvityskin löytynee netistä. Rataosan välityskyvyn parantaminen maksaisi yhteensä 709 miljoonaa euroa, jonka uutinen jaotteli eri osille kyseistä rataosaa.
Ministeri Ranteella on nyt vaikea tilanne tuomaroida usean samanaikaisen hanke-ehdotuksen välillä. Korkeintaan muutama ehdotus pystytään hyväksymään, koska rahat on jo tuhlattu/menetetty. Edeltäneen ministeri Harakan ymmärrystä vailla olleilla toimilla menetimme noin 4.2 miljardia euroa maksustamme EU:n elvytyspakettiin.
Jos tätä noin 4.2 miljardia euroa ei olisi suunnattu Tallinnan tunnelityön käynnistykseen (mitä itse toivoin), olisi sitä voinut käyttää noin kuuden 709 miljoonan euron hintaisen rata- tai muuhun väylähankkeen läpiviemiseen. Mitään 1435-vaatimusta ei EU olisi voinut asettaa, koska kyseessä olivat Suomen omistaan myöntämät rahat.
Elintasomme alentuminen johtuu suurelta osin kertakaikkisista hölmöilyistä, joista ministeri Harakan (ja silloisen hallituksen) tekemä on surullinen esimerkki.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1943
|
« Vastaus #863 : Tänään kello 10:49:33 » |
|
Väyläviraston esiselvitys pääradan kolmannesta raiteesta - ei ole taloudellisesti kannattava
Kaksisivuinen uutinen asiasta oli Aamulehdessä, mutta itse esiselvityskin löytynee netistä. Rataosan välityskyvyn parantaminen maksaisi yhteensä 709 miljoonaa euroa, jonka uutinen jaotteli eri osille kyseistä rataosaa.
Ministeri Ranteella on nyt vaikea tilanne tuomaroida usean samanaikaisen hanke-ehdotuksen välillä. Korkeintaan muutama ehdotus pystytään hyväksymään, koska rahat on jo tuhlattu/menetetty. Edeltäneen ministeri Harakan ymmärrystä vailla olleilla toimilla menetimme noin 4.2 miljardia euroa maksustamme EU:n elvytyspakettiin.
Jos tätä noin 4.2 miljardia euroa ei olisi suunnattu Tallinnan tunnelityön käynnistykseen (mitä itse toivoin), olisi sitä voinut käyttää noin kuuden 709 miljoonan euron hintaisen rata- tai muuhun väylähankkeen läpiviemiseen. Mitään 1435-vaatimusta ei EU olisi voinut asettaa, koska kyseessä olivat Suomen omistaan myöntämät rahat.
Elintasomme alentuminen johtuu suurelta osin kertakaikkisista hölmöilyistä, joista ministeri Harakan (ja silloisen hallituksen) tekemä on surullinen esimerkki.
ei me ole mitään 4.5 miljardia ole menetty
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|