Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 33 34 [35] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1944


« Vastaus #850 : Kesäkuu 10, 2025, 08:33:48 »


Kevään ETCS-testit tuovat tärkeää tietoa junaliikenteen kehittämiseen – syksyllä luvassa iso ponnistus, kun testataan automaattiajoa

"Digiradan ETCS-testiradalla on tänä vuonna keskitytty ensimmäisen kaupallisen rataosan (EKA) ja toteutusvaiheen järjestelmiä tukeviin osa-alueisiin. Kevään ja kesän aikana on suoritettu jarrutus- ja baliisitestejä. Syksylle suunnitteilla on kalustopainotteiset kokeet, erityisesti automaattiajoon (ATO) liittyen. ATO-järjestelmä on täysin uusi, jota testataan ensimmäistä kertaa Suomessa."

https://digirata.fi/kevaan-etcs-testit-tuovat-tarkeaa-tietoa-junaliikenteen-kehittamiseen-syksylla-luvassa-iso-ponnistus-kun-testataan-automaattiajoa/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1944


« Vastaus #851 : Kesäkuu 10, 2025, 15:28:56 »


Merenkurkun kiinteän yhteyden esiselvitys valmistui

"Merenkurkun kiinteä yhteys on teknisesti toteutettavissa juuri valmistuneen esiselvityksen mukaan. Mahdollisia toteutustapoja on useita. Kiinteän yhteyden rakentaminen maksaisi alustavasti noin 5–29 miljardia euroa riippuen toteutustavasta. Päätöstä merenkurkun kiinteän yhteyden rakentamisesta ei ole tehty.

Väylävirasto on laatinut esiselvityksen Merenkurkun, eli Vaasa–Uumaja-välin, kiinteästä yhteydestä."

Suomen sidonta eurooppaan etenee.

https://vayla.fi/-/merenkurkun-kiintean-yhteyden-esiselvitys-valmistui
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1944


« Vastaus #852 : Kesäkuu 11, 2025, 12:47:55 »


Väyläviraston selvitys: Eurooppalaiseen raideleveyteen siirtyminen parantaisi sotilaallista liikkuvuutta

"Väylävirasto esitteli 11.6.2025 järjestetyssä raideleveysseminaarissa päätuloksia selvityksestä, joka koskee Euroopassa yleisesti käytössä olevan raideleveyden ulottamista Pohjois-Suomeen. Selvityksen mukaan kapeamman raideleveyden ulottaminen Suomeen hyödyttää ensisijaisesti sotilaallista liikkuvuutta."

https://lvm.fi/-/vaylaviraston-selvitys-eurooppalaiseen-raideleveyteen-siirtyminen-parantaisi-sotilaallista-liikkuvuutta
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1944


« Vastaus #853 : Kesäkuu 12, 2025, 08:14:40 »


Väyläviraston selvitys: Eurooppalaiseen raideleveyteen siirtyminen parantaisi sotilaallista liikkuvuutta

"Väylävirasto esitteli 11.6.2025 järjestetyssä raideleveysseminaarissa päätuloksia selvityksestä, joka koskee Euroopassa yleisesti käytössä olevan raideleveyden ulottamista Pohjois-Suomeen. Selvityksen mukaan kapeamman raideleveyden ulottaminen Suomeen hyödyttää ensisijaisesti sotilaallista liikkuvuutta."

https://lvm.fi/-/vaylaviraston-selvitys-eurooppalaiseen-raideleveyteen-siirtyminen-parantaisi-sotilaallista-liikkuvuutta

"EU ja Nato odottavat Suomelta toimia – eurooppalaisen raideleveyden tuominen Suomeen vaatisi miljardien investointeja" https://www.ts.fi/uutiset/6687462
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1944


« Vastaus #854 : Kesäkuu 12, 2025, 08:21:43 »


Väyläviraston selvitys: Eurooppalaiseen raideleveyteen siirtyminen parantaisi sotilaallista liikkuvuutta

"Väylävirasto esitteli 11.6.2025 järjestetyssä raideleveysseminaarissa päätuloksia selvityksestä, joka koskee Euroopassa yleisesti käytössä olevan raideleveyden ulottamista Pohjois-Suomeen. Selvityksen mukaan kapeamman raideleveyden ulottaminen Suomeen hyödyttää ensisijaisesti sotilaallista liikkuvuutta."

https://lvm.fi/-/vaylaviraston-selvitys-eurooppalaiseen-raideleveyteen-siirtyminen-parantaisi-sotilaallista-liikkuvuutta

"EUROOPPALAINEN RAIDELEVEYS SUOMESSA
AIEMMIN TEHDYT SELVITYKSET: LVM JA
HANKEYHTIÖT"

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/a5416f20-7e2e-4a7a-9bc1-54b6b4f80693/LIITE_20250611113318.PDF
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1944


« Vastaus #855 : Kesäkuu 12, 2025, 14:28:43 »


Puolustusvoimien lausunto Liikkenne12 kokouksessa


https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/a50acb12-9958-4cb4-a846-928b20806134/LIITE_20250611113318.PDF
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1944


« Vastaus #856 : Kesäkuu 13, 2025, 06:37:26 »


Yleisötilaisuus kiinnosti – näin Itäradasta ajattelee neljä osallistujaa

"Itäradan uusi, eteläinen linjausvaihtoehto esiteltiin suunnittelualueen asukkaille yleisötilaisuudessa 4. kesäkuuta. Kysyimme paikan päällä Porvoon Taidetehtaalla neljältä osallistujalta, mitä he ratahankkeesta ajattelevat."

https://www.itarata.fi/yleisotilaisuus-kiinnosti-nain-itaradasta-ajattelee-nelja-osallistujaa/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1944


« Vastaus #857 : Eilen kello 07:15:13 »


Väylän esitys 11.6.2025 raideleveystilaisuudessa

"Eurooppalaisen
raideleveyden ulottaminen
Pohjois-Suomeen
Eurooppalaisen raideleveyden ratojen
kehittäminen Ruotsista Suomeen
Selvitystyön keskeiset tulokset"

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/d4318c83-2367-48a2-b43b-f083cfc1bc22/LIITE_20250611113318.PDF
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1944


« Vastaus #858 : Eilen kello 07:45:45 »


Hallitus esittää eduskunnalle raideliikennelain ja liikenteen palveluista annetun lain muuttamista

"Hallitus esittää raideliikennelakiin muutosta, jolla mahdollistetaan itäisen kansainvälisen liikenteen kaluston (ns. OSJD/GOST-kaluston) käytön jatkaminen kahdella vuodella vuoden 2028 loppuun asti. Muutoksella annetaan lisäaikaa hankkia EU-vaatimusten mukaista kalustoa metsä- ja kemianteollisuuden kuljetuksia varten."

https://lvm.fi/-/hallitus-esittaa-eduskunnalle-raideliikennelain-ja-liikenteen-palveluista-annetun-lain-muuttamista
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1944


« Vastaus #859 : Eilen kello 08:16:41 »


Hallitus esittää kunnille ja alueille mahdollisuutta järjestää henkilöjunaliikennettä

"Jatkossa kunnat tai muut alueelliset viranomaiset voisivat halutessaan tehdä liikenne- ja viestintäministeriölle aloitteen rautatieliikenteen alueellisen toimivallan muuttamisesta. Toimivalta järjestää ostoliikennettä säilyy jatkossakin valtiolla, jollei viranomainen hae alueellisen toimivallan muuttamista.

Toimivallan siirtämisen edellytyksenä on muun muassa, että alueellisella viranomaisella on toimintasuunnitelma sen varmistamiseksi, että junaliikenteen operaattoreilla on syrjimätön pääsy suunniteltuun liikenteeseen sopivan liikkuvan kaluston käyttöön."

https://lvm.fi/-/hallitus-esittaa-kunnille-ja-alueille-mahdollisuutta-jarjestaa-henkilojunaliikennetta
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 824


« Vastaus #860 : Eilen kello 16:05:43 »

Erinomainen esitys. Kyllä paikallisliikenteen järjestämisen kuuluu olla kuntayhtymien vastuulla, kuten on paikallisalueellisen bussiliikenteenkin jo nyt monella suunnalla.
Siinä ei kuulu heti alkuun eikä sen jälkeenkään kiljua eikä juonitella rahoja köyhdytetyltä valtiolta.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1944


« Vastaus #861 : Tänään kello 07:39:19 »


Outokumpu Oyj:n esitys liikenne12 tapahtumassa

"Tornio – Huomisen teollisuuden keskipisteessä"

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/829ad6c6-deb9-46da-b5ca-c8141314cb31/LIITE_20250611113318.PDF
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 824


« Vastaus #862 : Tänään kello 10:00:24 »

Väyläviraston esiselvitys pääradan kolmannesta raiteesta - ei ole taloudellisesti kannattava

Kaksisivuinen uutinen asiasta oli Aamulehdessä, mutta itse esiselvityskin löytynee netistä.
Rataosan välityskyvyn parantaminen maksaisi yhteensä 709 miljoonaa euroa, jonka uutinen jaotteli eri osille kyseistä rataosaa.

Ministeri Ranteella on nyt vaikea tilanne tuomaroida usean samanaikaisen hanke-ehdotuksen välillä.
Korkeintaan muutama ehdotus pystytään hyväksymään, koska rahat on jo tuhlattu/menetetty.
Edeltäneen ministeri Harakan ymmärrystä vailla olleilla toimilla menetimme noin 4.2 miljardia euroa maksustamme EU:n elvytyspakettiin.

Jos tätä noin 4.2 miljardia euroa ei olisi suunnattu Tallinnan tunnelityön käynnistykseen (mitä itse toivoin), olisi sitä voinut käyttää noin kuuden 709 miljoonan euron hintaisen rata- tai muuhun väylähankkeen läpiviemiseen.
Mitään 1435-vaatimusta ei EU olisi voinut asettaa, koska kyseessä olivat Suomen omistaan myöntämät rahat.

Elintasomme alentuminen johtuu suurelta osin kertakaikkisista hölmöilyistä, joista ministeri Harakan (ja silloisen hallituksen) tekemä on surullinen esimerkki.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1944


« Vastaus #863 : Tänään kello 10:49:33 »

Väyläviraston esiselvitys pääradan kolmannesta raiteesta - ei ole taloudellisesti kannattava

Kaksisivuinen uutinen asiasta oli Aamulehdessä, mutta itse esiselvityskin löytynee netistä.
Rataosan välityskyvyn parantaminen maksaisi yhteensä 709 miljoonaa euroa, jonka uutinen jaotteli eri osille kyseistä rataosaa.

Ministeri Ranteella on nyt vaikea tilanne tuomaroida usean samanaikaisen hanke-ehdotuksen välillä.
Korkeintaan muutama ehdotus pystytään hyväksymään, koska rahat on jo tuhlattu/menetetty.
Edeltäneen ministeri Harakan ymmärrystä vailla olleilla toimilla menetimme noin 4.2 miljardia euroa maksustamme EU:n elvytyspakettiin.

Jos tätä noin 4.2 miljardia euroa ei olisi suunnattu Tallinnan tunnelityön käynnistykseen (mitä itse toivoin), olisi sitä voinut käyttää noin kuuden 709 miljoonan euron hintaisen rata- tai muuhun väylähankkeen läpiviemiseen.
Mitään 1435-vaatimusta ei EU olisi voinut asettaa, koska kyseessä olivat Suomen omistaan myöntämät rahat.

Elintasomme alentuminen johtuu suurelta osin kertakaikkisista hölmöilyistä, joista ministeri Harakan (ja silloisen hallituksen) tekemä on surullinen esimerkki.

ei me ole mitään 4.5 miljardia ole menetty
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 316


« Vastaus #864 : Tänään kello 11:25:50 »

Nyt kun tuota Israelia katsoo ja on aiemmin katsonut Ukrainaa niin toivottavasti me ei laiteta senttiäkään mihinkään hemmetin tarpeettomiin ratahankkeisiin jotka on parilla ohjuksella tuhottu ennenkuin meillä on oikeasti ohjusten- ja ilmatorjunta kunnossa. Ei tehdä mitään tuhansilla tonneilla teräsromua kun meidän kaupungit on paskottu ohjuksilla.

Asiat pitää priorisoida.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 824


« Vastaus #865 : Tänään kello 12:01:28 »

Väyläviraston esiselvitys pääradan kolmannesta raiteesta - ei ole taloudellisesti kannattava

Kaksisivuinen uutinen asiasta oli Aamulehdessä, mutta itse esiselvityskin löytynee netistä.
Rataosan välityskyvyn parantaminen maksaisi yhteensä 709 miljoonaa euroa, jonka uutinen jaotteli eri osille kyseistä rataosaa.

Ministeri Ranteella on nyt vaikea tilanne tuomaroida usean samanaikaisen hanke-ehdotuksen välillä.
Korkeintaan muutama ehdotus pystytään hyväksymään, koska rahat on jo tuhlattu/menetetty.
Edeltäneen ministeri Harakan ymmärrystä vailla olleilla toimilla menetimme noin 4.2 miljardia euroa maksustamme EU:n elvytyspakettiin.

Jos tätä noin 4.2 miljardia euroa ei olisi suunnattu Tallinnan tunnelityön käynnistykseen (mitä itse toivoin), olisi sitä voinut käyttää noin kuuden 709 miljoonan euron hintaisen rata- tai muuhun väylähankkeen läpiviemiseen.
Mitään 1435-vaatimusta ei EU olisi voinut asettaa, koska kyseessä olivat Suomen omistaan myöntämät rahat.

Elintasomme alentuminen johtuu suurelta osin kertakaikkisista hölmöilyistä, joista ministeri Harakan (ja silloisen hallituksen) tekemä on surullinen esimerkki.

ei me ole mitään 4.5 miljardia ole menetty

Jari. Oma vahvistava ilmoituksesi tästä asiasta ja viitteesi viralliseen tiedotukseen asiasta on tässä sanomaketjussa.
Jos olet unohtanut, on Sinun syytä palauttaa asia mieleesi ja mieluusti viitata uudelleen kyseiseen viralliseen tiedotukseen.
En tiedä onko menetyksemme takaisinmaksun ajankohtana 4.2 miljardia euroa,  vai onko se päivittynyt 4.5 miljardiksi euroksi.
Itse en ehdi sitä kaivella esiin.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1944


« Vastaus #866 : Tänään kello 15:24:01 »


Traficomin esitys liikenne12 tapahtumassa

Tervetuloa Eurooppa hyvästi Venäjä.

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/2d67f473-1ab1-4a71-b719-ad58acf55352/LIITE_20250611113318.PDF
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 316


« Vastaus #867 : Tänään kello 19:12:25 »

Olipas kattava kolmen dian esitys (otsikko - asia - kiitos).

Mutta tuohon sun toivotukseesi voisi todeta että tervemenoa liikenne.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Sivuja: 1 ... 33 34 [35] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina