Eurooppalainen raideleveys parantaisi huoltovarmuutta mutta maksaa paljon – ja sille on myös vaihtoehtoja23.10.2025
"Suomessa on käytössä muuta Eurooppaa leveämpi raideleveys. Sen muuttaminen yhteensopivaksi nousee säännöllisin väliajoin julkiseen keskusteluun, koska maantieteellisen sijaintimme takia meillä on lähes olematon kuljetuskapasiteetti raiteitse länteen.
Huoltovarmuuden näkökulmasta rautatiekuljetukset ovat erittäin tärkeitä kotimaan sisäisessä liikenteessä. Ulkomaankuljetukset sen sijaan perustuvat valtaosin kuljetusketjuihin: tavara lastataan satamassa kuljetusvälineestä toiseen kappaletavarana, kontteina tai nesteenä.
Yhteysvälit, joille on tekninen suunnitelma eurooppalaisen raideleveyden ratayhteyden toteuttamisestam (kuva linkin sivulla).
Meillä on maayhteys läntisille rautateille on vain Tornio-Haaparannan kautta. Muualla raiteet päättyvät aina satamaan. Matkaa on jatkettava laivalla – ellei tulevaisuudessa päätetä rakentaa kallista tunnelia Viroon tai Ruotsiin.
Torniosta tavaraa on mahdollista kuljettaa raiteita pitkin Ruotsin läpi Tanskaan ja edelleen Eurooppaan – tai Norjan Narvikiin.
Kriisitilanteessa Tanskan salmien läpi kulkeva liikenne on kuitenkin suuressa vaarassa häiriintyä, käytettiinpä laivoja tai rautatietä. Varmin reitti Atlantille olisi rautatieyhteys Narvikiin."
Teknistä pohdintaa raideleveydestä eikä ota kantaa poliittiseen/kaupalliseen puoleen. apulaisprofessori Heikki Luomala Tampereen yliopistosta kirjoittaa
https://www.mustread.fi/artikkelit/eurooppalainen-raideleveys-parantaisi-huoltovarmuutta-mutta-maksaa-paljon-ja-sille-on-myos-vaihtoehtoja/