Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #150 : Elokuu 02, 2015, 12:43:06 » |
|
Jostain luin, että kehäradalla olisi ainakin tunneliosuudella ns. jarrutusmerkit. Minkä näköiset nämä merkit ovat ja kuinka monta metriä ne sijaitsevat ennen laiturin alkupäätä?
Ei sellaisia turhuuksia onneksi tullutkaan. Suunnitelma niistä kyllä oli.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ziggy Hulden
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 83
|
« Vastaus #151 : Elokuu 02, 2015, 21:36:41 » |
|
Minkälainen lippu pitää/kannattaa ostaa, jos aikoo matkustaa kehäradan ympäri? Entä silloin jos haluaa poiketa väliasemilla?
Kehäradalle tarvii seutulipun, joka on Helsingin ja Vantaan alueella voimassa. Kertaseutulippu (aikuiselta 5€) on voimassa 1,5 tuntia, joten sillä ei ehdi poiketa väliasemilla. Väliasemien läpikäymiseen ja tutkimiseen suosittelen vuorokauden seutulippua (12€) Tosin seutulipun voimassaoloaika on 80 minuuttia ei suinkaan 1,5 tuntia eli 90 minuuttia. Automaatista jos ostaa, saa sen 90 minuuttia. (+10min mihin tahansa lipputyyppiin paitsi vuorokausilippuun) Eliakselle suosittelen ostamaan vaikka R-kioskilta tuon 12e 24h voimassaolevan kertakortin. Myös automaateista ja konnarilta saa, mutta ovat paperisia silloin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 79
|
« Vastaus #152 : Syyskuu 11, 2015, 11:10:38 » |
|
Kysymys: Mitä Tabd- vaunut tekevät Ilomantsin radalla? En äkkisiltään löytänyt vastausta googlettamalla; tietääkseni Pampalon kultakaivoksen tuotanto lähtee rikastettavaksi muualle rekoilla. Aloin ihmetellä kuvaa http://vaunut.org/kuva/103999?a=1 kun luulin, että sillä radalla kulkee vain puuta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #153 : Syyskuu 11, 2015, 11:24:13 » |
|
Kysymys: Mitä Tabd- vaunut tekevät Ilomantsin radalla? En äkkisiltään löytänyt vastausta googlettamalla; tietääkseni Pampalon kultakaivoksen tuotanto lähtee rikastettavaksi muualle rekoilla. Aloin ihmetellä kuvaa http://vaunut.org/kuva/103999?a=1 kun luulin, että sillä radalla kulkee vain puuta. Kuljettavat Vapon puupellettiä. Tuota liikennettä oli edellisen kerran 2008-2009 (Kokkolaan), tänä vuonna pellettien kuljettaminen alkoi uudelleen, tällä kertaa Haminaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #154 : Syyskuu 11, 2015, 13:20:30 » |
|
Kävin hiljattain Ilomantsissa katsomassa tätä liikennettä ja täytyykin yllätykseksi sanoa, että kuljetettava materiiaali näytti pikemminkin sahanpurulta kuin kokoon puristetuilta pelleteiltä! Vaunut kuormataan pyöräkuormaajilta aidan toiselta puolen ja purua valuu väkisinkin sekä lastausraiteelle että vaunujen reunoille, mistä sitten varisee Ilomantsin ratapihalle ja loput radan varrelle ennen Joensuuta!
Onko Haminassa toiminnassa jokin pellettitehdas, jolle Ilomantsista kuljetettaisiin purua, vai mistä tässä oikein on kyse? Vai olenko käsittänyt määritteen pelletti aivan väärin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #155 : Syyskuu 11, 2015, 15:52:07 » |
|
Kysymys: Mitä Tabd- vaunut tekevät Ilomantsin radalla? En äkkisiltään löytänyt vastausta googlettamalla; tietääkseni Pampalon kultakaivoksen tuotanto lähtee rikastettavaksi muualle rekoilla. Aloin ihmetellä kuvaa http://vaunut.org/kuva/103999?a=1 kun luulin, että sillä radalla kulkee vain puuta. Kuljettavat Vapon puupellettiä. Tuota liikennettä oli edellisen kerran 2008-2009 (Kokkolaan), tänä vuonna pellettien kuljettaminen alkoi uudelleen, tällä kertaa Haminaan. Tarkoittanet Kaskisiin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #156 : Syyskuu 11, 2015, 16:08:14 » |
|
Kävin hiljattain Ilomantsissa katsomassa tätä liikennettä ja täytyykin yllätykseksi sanoa, että kuljetettava materiiaali näytti pikemminkin sahanpurulta kuin kokoon puristetuilta pelleteiltä! Vaunut kuormataan pyöräkuormaajilta aidan toiselta puolen ja purua valuu väkisinkin sekä lastausraiteelle että vaunujen reunoille, mistä sitten varisee Ilomantsin ratapihalle ja loput radan varrelle ennen Joensuuta!
Onko Haminassa toiminnassa jokin pellettitehdas, jolle Ilomantsista kuljetettaisiin purua, vai mistä tässä oikein on kyse? Vai olenko käsittänyt määritteen pelletti aivan väärin?
Melko tyhjentävä vastaus: http://www.pogostansanomat.fi/uutiset/Etusivu/6821986
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #157 : Syyskuu 11, 2015, 16:08:58 » |
|
Kysymys: Mitä Tabd- vaunut tekevät Ilomantsin radalla? En äkkisiltään löytänyt vastausta googlettamalla; tietääkseni Pampalon kultakaivoksen tuotanto lähtee rikastettavaksi muualle rekoilla. Aloin ihmetellä kuvaa http://vaunut.org/kuva/103999?a=1 kun luulin, että sillä radalla kulkee vain puuta. Kuljettavat Vapon puupellettiä. Tuota liikennettä oli edellisen kerran 2008-2009 (Kokkolaan), tänä vuonna pellettien kuljettaminen alkoi uudelleen, tällä kertaa Haminaan. Tarkoittanet Kaskisiin? Sinnekin, mutta alkuvaiheessa Tabd-vaunut kulkivat reitillä ILO-YKS.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #159 : Syyskuu 17, 2015, 15:41:16 » |
|
Hydrogenoitu kasviöljy, jos sen suoraan kääntää. En ole tämänkään alan tuntija, joten joku muu saa selittää, mitä tuo hydrogenointi tarkoittaa. Kuukkelin avullakin jotain tietoa löytyy.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Puusaari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #160 : Syyskuu 18, 2015, 08:42:07 » |
|
http://www.kääntäjä.org/ käänsi näin: Östergötland on jo johtava asema Ruotsissa osuus ajoneuvojen yleensä julkisen liikenteen ajaa uusiutuvia polttoaineita. Nyt joukkoliikenteen jopa vihreämpi kun yrittäjä eBuss korvaa polttoaineen dieselpolttoaineen HVO (kovetettu kasviöljy) kaikissa 67 valmentajat ilmaista bussiliikenteen. eBuss on yhteistyö olla, soittaa huone säännöllisesti ja StångåBuss.
HVO on uusiutuva polttoaine erittäin hyvä ympäristönsuojelun taso. Se vähentää hiilijalanjälkeä jopa 90 prosenttia. Ponneaine on koostumus, joka mahdollistaa sen käyttää suoraan olemassa olevissa diesel-moottoreissa. Se mahdollistaa käyttää samaa bussien aiemmin kulkevat tavallista dieseliä. Yhdessä Östgötapendeln ilmaista autoliikenteen yhdistää yhteen läänin ja on päivittäin erittäin suuri matkoilla. Ihan varmaksi en osaa sanoo mutta ilmeisesti kyse on Biodieselistä. EDIT: Lainaus kuntoon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 442
|
« Vastaus #161 : Syyskuu 18, 2015, 10:10:13 » |
|
Tässä ensihätään pieni pruju biodieselin valmistamisesta vaihtoesteröintimenetelmällä. Kirjoitin jo aiemmin erään toisen ketjun yhteydessä, mutta uudistan asian nyt tässäkin, että Neste Oilin pitäisi mahdollisimman kiiruusti lakkauttaa täysin rikoksella ja vääryydellä pumpatun öljyn ostaminen Putinilta ja Isisiltä, ja ryhtyä sen sijaan valmistamaan kotimaista biodieseliä dieseljunien, hyötyajoneuvojen – maitoautot, puutavara-autot, linja-autot, jakeluautot, myymäläautot, paloautot ym. – sekä maa- ja metsätalouskoneiden yms. käyttöön. Jo tällä toimella saataisiin Juha Sipilä Oy:tä huomattavasti paremmalle tolalle, kun voitaisiin supistaa tuontia ulkoa ja sen sijaan lisätä tuotantoa kotimaassa. Ympäristöhyötykin olisi huomattava.
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2015, 10:25:57 kirjoittanut Ari-Pekka Lanne »
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 442
|
« Vastaus #163 : Syyskuu 18, 2015, 13:23:14 » |
|
Fossiiliset polttoaineet ovat kuitenkin edelleen tietylle pienelle piirille hyvin huomattavaa bisnestä. Siksi tältä pieneltä, mutta sitäkin kuuluvammalta ja vaikutusvaltaisemmalta porukalta on odotettavissa soraääniä, kun puuhataan fossiilisten polttoaineiden korvaamista uusiutuvilla. Kyllä tämä on hiljalleen kasvava teollisuudenala ollut Suomessakin, mutta sen soisi kehittyvän vielä nopeammin ja päättäväisemmin ‒ erikoisesti olisi kiva kuulla värikkäiden poliitikkojen möyhkäävän siitä ja tekevän ihan konkreettisiakin toimia sen edistämiseksi. Kun tässä on niin monella tapaa hyvin yleishyödyllisestä asiasta kysymys, siihen pitäisi kohdistaa paljon nykyistä enemmän huomiota. UPM:n biodieseltehdas aloitti vuoden alussa Lappeenrannassa. Tuon biodieseljalostamon raaka-ainetta, mäntyöljyä, on kai tuotu ainakin UPM:n Rauman mäntyöljytehtaalta rautateitse Soek-vaunuilla. Onko siellä Lappeenrannassa sitten ollut jo pidemmän aikaa jonkinlaista koelaitostoimintaa, kun noita Raumalta Lappeenrantaan suuntautuvia Soek-kuljetuksia on ollut jo useiden vuosien ajan ‒ en nyt jaksa muistaa. Myös Neste Oil tekee jo jonkin verran biodieseliä Kilpilahdessa. Mutta hulluinta siinä on se, kun Nesteen biodieselin raaka-aineena on ainakin alkuun ‒ nykytilanteesta ei minulla sen tarkempaa tietoa ‒ käytetty sademetsiä hävittävää palmuöljyä, jota on laivattu Kilpilahteen maailman ääristä. Tämä on monella tapaa täysin käsittämätöntä, kun kotimaista raaka-ainetta varmasti riittäisi. Biodieseliä voidaan tehdä mäntyöljystä, rypsiöljystä, rapsiöljystä, vaikka mistä. Mutta ei nyt heitetä vielä kirvestä kaivoon. Onhan näitä "uuden sukupolven sellutehtaita", joiden tuotevalikoimaan epäilemättä ja toivottavasti kuuluu myös kotimainen biodiesel tai edes sen raaka-aine mäntyöljy ‒ kun näiden uusien biotehtaiden on kai määrä hyödyntää puuta entistä tarkemmin ‒ tulossa ainakin Äänekoskelle, ehkä myös Myllykoskelle, Kemijärvelle ja Kuopioon.
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Juha Puusaari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #164 : Syyskuu 18, 2015, 18:12:32 » |
|
Myös Neste Oil tekee jo jonkin verran biodieseliä Kilpilahdessa. Mutta hulluinta siinä on se, kun Nesteen biodieselin raaka-aineena on ainakin alkuun ‒ nykytilanteesta ei minulla sen tarkempaa tietoa ‒ käytetty sademetsiä hävittävää palmuöljyä, jota on laivattu Kilpilahteen maailman ääristä. Tämä on monella tapaa täysin käsittämätöntä, kun kotimaista raaka-ainetta varmasti riittäisi. Biodieseliä voidaan tehdä mäntyöljystä, rypsiöljystä, rapsiöljystä, vaikka mistä.
Oikein olet perehtynyt mutta ko yhtiön työntekijänä pitää oikaista että Neste Oil nimistä yhtiötä ei enää ole olemassa uusi nimi on Neste heinäkuun alusta lähtien eli on palattu alkuun mitä tulee yhtiön nimeen. Ja mitä tulee siihen raaka-aineeseen niin se on edelleen Palmuöljyä. Porvoossa (jossä mä olen töissä) on 2 yksikköä ja ainakin Rotterdamissa on Biodieselyksikkö, muista en osaa nyt sanoo onko enempää Nesteellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 442
|
« Vastaus #165 : Syyskuu 18, 2015, 18:59:46 » |
|
En mää siihen sen kummemmin ole perehtynyt, kunhan nyt vain on jäänyt mieleeni siitä, mitä asiasta muutama vuosi sitten julkisuudessa kohkattiin.
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Milo Hilve
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 76
|
« Vastaus #166 : Marraskuu 07, 2015, 15:14:49 » |
|
Miksi Pasilasta lähtiessä pääradan suuntaan on 80 km/h rajoitus ja rantaradan suuntaan 60 km/h? Kaarteet ovat niin loivia, niin miksi rajoitus ei ole suoraan 120 (rantarata)- tai 160 km/h (päärata)?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #167 : Marraskuu 07, 2015, 15:40:16 » |
|
Miksi Pasilasta lähtiessä pääradan suuntaan on 80 km/h rajoitus ja rantaradan suuntaan 60 km/h? Kaarteet ovat niin loivia, niin miksi rajoitus ei ole suoraan 120 (rantarata)- tai 160 km/h (päärata)?
Rantaradan suuntaan lähtiessä on ristikkosillat, ja Hakamäentien siltaremontin takia rajoitus ulottuu ohi Ilmalan seisakkeen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #168 : Marraskuu 07, 2015, 16:44:46 » |
|
Miksi Pasilasta lähtiessä pääradan suuntaan on 80 km/h rajoitus ja rantaradan suuntaan 60 km/h? Kaarteet ovat niin loivia, niin miksi rajoitus ei ole suoraan 120 (rantarata)- tai 160 km/h (päärata)?
Mikä on rantaradan lähtökaarteiden kaarresäde? Taitaapi olla jossakin 200 m tietömissä? Ja lisäksi ristikkosilloista aiheutunee todennäköisesti myös että siirtymäkaaret ja kallistusviisteet eivät ole aivan optimaalisia. Pääradan suuntaan rajoitukset johtuvat taas vaihteiden poikkeavien raiteiden säteistä ja ajojohdinrakenteista. Jos ratageometrian asiat kiinnostavat, niin niihin voisi tutustua vaikkapa Reijo Taimelan Raidegeometria -kirjasta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #169 : Marraskuu 08, 2015, 10:12:23 » |
|
Minkälainen lippu pitää/kannattaa ostaa, jos aikoo matkustaa kehäradan ympäri? Entä silloin jos haluaa poiketa väliasemilla?
Kertaseutulippu riittää. Se oikeuttaa voimassaolonsa ajan rajattomaan määrään vaihtoja alueella Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen. Sitä, miltä linjalta vaihdat ja mille linjalle, tai mihin suuntaan kuljet, ei ole rajoitettu. Voit siis jäädä junasta pois väliasemalla ja jatkaa seuraavalla tai sitä seuraavalla tai millä vain junalla. Tai käydä välillä kahvilla. Viimeisen vaihdon jälkeen mukana saa pysyä, vaikka vaihtoaika menisi matkan aikana umpeen. Voimassaoloaika on muistaakseni 1h 20min. Mikäli aiot viettää väliasemilla pidempiä aikoja, saattaa tulla halvemmaksi ostaa R-kioskilta kaksi tuntia voimassa oleva lippu, joka on toki vastaavasti hieman kalliimpi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 719
|
« Vastaus #170 : Marraskuu 13, 2015, 16:58:08 » |
|
Mihinkähän logiikkaan perustuu että esim. Niiralaan ajetaan erikseen vetureilla hakemaan vaunuja ja aiemmin menneen junan veturi(t) ajavat tyhjiltään pois vain pari tuntia ennen? Mikä estää odottamasta siellä lähemmäs seuraavan junan lähtöaikaa? Vaunustokin näyttää olleen jo valmiina monesti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #171 : Marraskuu 13, 2015, 22:29:39 » |
|
Mihinkähän logiikkaan perustuu että esim. Niiralaan ajetaan erikseen vetureilla hakemaan vaunuja ja aiemmin menneen junan veturi(t) ajavat tyhjiltään pois vain pari tuntia ennen? Mikä estää odottamasta siellä lähemmäs seuraavan junan lähtöaikaa? Vaunustokin näyttää olleen jo valmiina monesti.
Kuljettajan vaihto? Koneiden tankkaus?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #172 : Marraskuu 14, 2015, 02:33:28 » |
|
Mihinkähän logiikkaan perustuu että esim. Niiralaan ajetaan erikseen vetureilla hakemaan vaunuja ja aiemmin menneen junan veturi(t) ajavat tyhjiltään pois vain pari tuntia ennen? Mikä estää odottamasta siellä lähemmäs seuraavan junan lähtöaikaa? Vaunustokin näyttää olleen jo valmiina monesti.
Kuljettajan vaihto? Koneiden tankkaus? Tankkaus kuulostaa vähän hassulta. Höyryveturin tarve saada vettä? Heh. Ylityökielto? Jotain, josta ei rahalla selviä eli viranomaismääräys?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #173 : Marraskuu 14, 2015, 12:03:55 » |
|
Mihinkähän logiikkaan perustuu että esim. Niiralaan ajetaan erikseen vetureilla hakemaan vaunuja ja aiemmin menneen junan veturi(t) ajavat tyhjiltään pois vain pari tuntia ennen? Mikä estää odottamasta siellä lähemmäs seuraavan junan lähtöaikaa? Vaunustokin näyttää olleen jo valmiina monesti.
Tohon voi olla ihan työvuorosyyt. Kuljettaja on kätevämpää vaihtaa toiseen veturilla kuin taksilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Maija Raasakka
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 17
|
« Vastaus #174 : Joulukuu 08, 2015, 23:02:35 » |
|
Aloittelevana rautatieharrastajana haluaisin tiedustella, miten olisi selkeiten saatavilla tietoa junaliikenteen logiikasta, tarkoittaen siis suunnitelmaa siitä esim. milloin ja missä tietyt junat on määrätty kohtaavaksi, milä juna odottaa mitäkin jne. Onko siis olemassa jotain, mielellään vieläpä graafista järjestelmää/paikkaa, josta tämän junaliikenteen käytännön logiikan näkisi? Tähän liittyy myös kalustokierto, josta löysinkin jo keskustelua junapareja-topicissa. Onko siitäkään saatavilla esim. yhtä taulukkoa? Anteeksi jos kysymykseni jäi epäselväksi, olen tosiaan rautatieharrastuksen saralla vasta aloittelija vaikka junista hyvin kiinnostunut olen ollut koko pienen ikäni
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|