Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #300 : Toukokuu 06, 2020, 22:33:51 » |
|
Mitä tarkoittaa "pýöräsorvaus"??
Metallisorvilla työstetään pyörän kulkukehälle - kiskoa vasten osuvalle pinnalle - uusi pinta poistamalla materiaalia. Sen jälkeen pyörällä on taas sille kuuluva pyöreä muotonsa. Esimerkiksi näin: https://youtu.be/2ZBSvGfgT1g
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #301 : Toukokuu 08, 2020, 12:00:23 » |
|
Mitä takoittaa: " Saneeraamaton" tai Saneerattu"?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #302 : Toukokuu 08, 2020, 13:19:28 » |
|
Mitä takoittaa: " Saneeraamaton" tai Saneerattu"?
Rautatiekaluston saneeraus on toimenpide, jossa vanhaa kalustoa uusitaan siten, että sen ominaisuudet vastaavat paremmin nykyaikaa ja sille saadaan näin mahdollisesti myös lisää elinaikaa. Vanhoja reistailevia osia vaihdetaan uudentyyppisiin, kalusto maalataan uudestaan sekä joitain ominaisuuksia saatetaan lisätä, muuttaa tai poistaa. "Saneeraamaton" on siis sellainen kalusto, jolle ei vielä saneerausta ole tehty (mutta mahdollisesti joillekin muille saman sarjan yksilöille on tehty), ja "saneerattu" on kalusto, joka on jo läpikäynyt tämän prosessin. Se, että toimenpidettä kutsutaan saneeraukseksi, sen on oltava varsin mittava. Jotain pienehköä fiksailua ja muutostyötä ei vielä katsota saneeraukseksi. Tyypillisesti rautatiekalusto saneerataan elinkaarensa aikana kerran, mutta poikkeuksiakin on.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Laakso
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 15
|
« Vastaus #303 : Elokuu 02, 2020, 15:22:12 » |
|
Ovatko pendon keskellä olevat vaunut aina samoin päin suhteessa junan päihin? Tämä kysymys alkoi askarruttaa, kun huomasin, että VR:n uudessa nettikaupassa vaunut 2 ja 4 ovat eri päin kuin esim. tässä: http://vaunut.org/kuva/133557 (extra-luokan ollessa vaunu 1). Kysymykseni siis koskee yksittäisten vaunujen pyörähtämistä toisin päin, ei koko vaunujärjestystä, joka on vakio.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #304 : Elokuu 03, 2020, 21:05:58 » |
|
Ovatko pendon keskellä olevat vaunut aina samoin päin suhteessa junan päihin?
Ovat. Istuinkartassa vaunut 2 ja 4 ovat tosiaan väärin päin. Laitanpa palautetta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #305 : Elokuu 04, 2020, 10:17:52 » |
|
Virhe on ehkä jo vanhempi, koska muistan jo useampi vuosi sitten kerran yrittäneeni tarkoituksella varata Pendosta paikan kasvot menosuuntaan ja sitten ihmetelleeni, miten on mahdollista, ettei yritys onnistunut. Tuolloin totesin myös, että vaunu, johon paikan ostin, oli kuvattu myyntijärjestelmään väärin päin. Hyvä, jos asia nyt viimein tulee korjattua. Pendolinon tapauksessa kuitenkin on kohtalaisen harvinaista, että koko runko kääntyy jonkin häiriötilanteen vuoksi väärin päin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #306 : Elokuu 05, 2020, 14:27:43 » |
|
Pendolinon tapauksessa kuitenkin on kohtalaisen harvinaista, että koko runko kääntyy jonkin häiriötilanteen vuoksi väärin päin.
Harvinaisehkoa kyllä, mutta sattumalta juuri nyt näyttäisi S 66:n mukana Helsinkiin tuleva 7012 olevan väärin päin. Näinhän käy, jos yksikön palauttaa Savon kautta kun se on pohjoiseen mennyt suoraan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 183
|
« Vastaus #307 : Elokuu 05, 2020, 16:53:18 » |
|
Pendolinon tapauksessa kuitenkin on kohtalaisen harvinaista, että koko runko kääntyy jonkin häiriötilanteen vuoksi väärin päin.
Harvinaisehkoa kyllä, mutta sattumalta juuri nyt näyttäisi S 66:n mukana Helsinkiin tuleva 7012 olevan väärin päin. Näinhän käy, jos yksikön palauttaa Savon kautta kun se on pohjoiseen mennyt suoraan. Samasta syystä Keravan kolmioraiteella voi satunnaisen säännöllisesti nähdä Pendolinoja ja ohjausvaunullisia IC-runkoja kääntymässä "oikeinpäin".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #308 : Elokuu 05, 2020, 20:06:02 » |
|
Osaako joku kertoa junaparista Ic 65/70 sellaista, että vaihdetaanko Kouvolassa edelleen veturi päivittäin? Se tietenkin vaihdetaan silloin kun junassa on Nom tms vaunu. Usein junassa on Kouvolan pohjoispuolella Sr1. Mutta jos junassa on vain perusvaunut ja Sr2 koko matkan niin hyödynnetäänkö Edoa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Peltonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 10
|
« Vastaus #309 : Elokuu 05, 2020, 20:21:22 » |
|
Ainakin Ic 65 26.07-20 oli Kouvolasta eteenpäin Edoa hyödynnetty, perässä Sr2.
Lisäsi myös uusia Eksraluokan vaunuja (Ced) on väärin päin myyntijärjestelmään nähden esim. Ic 26 Oulu-Helsinki
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #310 : Elokuu 05, 2020, 21:52:30 » |
|
Kyllä noissa on Nomittomia päivinä Savon radalla ohjausvaunukäyttöä näkynyt. SKS
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #311 : Elokuu 27, 2020, 15:56:31 » |
|
Mistä johtuu, että pohjoisen yöjunissa on varsin usein autovaunujen perässä esimerkiksi Edm tai useampia ja tänään Kolarista lähtevässä junassa on Efs-vaunuja?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 362
|
« Vastaus #312 : Elokuu 28, 2020, 09:00:50 » |
|
Mistä johtuu, että pohjoisen yöjunissa on varsin usein autovaunujen perässä esimerkiksi Edm tai useampia ja tänään Kolarista lähtevässä junassa on Efs-vaunuja?
Yöjunissa autovaunujen jälkeen olevat vaunut ovat yleensä matkalla huoltoon joko Oulun tai Ilmalan varikolle tai sitten ne ovat muusta syystä siirrossa. Yleensä näitä siirtovaunuja kulkee yöjunaparissa IC 273/266, mutta tänä vuonna niitä on kulkenut myös päiväjunassa IC 65/70
|
|
|
tallennettu
|
Don't panic.
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #313 : Elokuu 28, 2020, 13:06:24 » |
|
Lisäsi myös uusia Eksraluokan vaunuja (Ced) on väärin päin myyntijärjestelmään nähden esim. Ic 26 Oulu-Helsinki Tarkoitatko, että vaunu on junassa eri päin kuin myyntijärjestelmässä? Tämähän koskee aivan jokaista veturivetoista vaunua. Myyntijärjestelmä ei tiedä, kummin päin vaunu sattuu raiteella olemaan. Muissa vaunuissa kuin ohjausvaunuissa on enemmän tai vähemmän tuurissa, onnistuuko saamaan paikan kasvot menosuuntaan, jos haluaa nimenomaan sellaisen ostaa. Ohjausvaunu Edo ei voi olla junassa eri päin kuin myyntijärjestelmässä, ellei sitten koko runko vetureineen päivineen ole kääntynyt ympäri jonkin häiriötilanteen yhteydessä. Tämä on harvinaista, joskaan ei mahdotonta ja rungot ymmärtääkseni pyritään melko nopeasti kääntämään takaisin standardiasentoon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 432
|
« Vastaus #314 : Syyskuu 05, 2020, 20:07:03 » |
|
Mikä tämä on?
|
Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #315 : Syyskuu 05, 2020, 20:59:26 » |
|
Mikä tämä on?
Tuosta menee kaapeleita radan ali.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa Niemelä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 20
|
« Vastaus #316 : Syyskuu 09, 2020, 19:50:38 » |
|
Aikoinaan öljykuljetukset Martinlaakson voimalaitokselle toimitettiin veturivetoisina. Mikähän mahtoi olla nousun jyrkkyys promilleissa nykyiseltä Kehäradalta voimalaitokselle? Tai mistä tuota tietoa voisi etsiä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 236
|
« Vastaus #317 : Syyskuu 09, 2020, 20:42:23 » |
|
Loppukesästä oli Hesarin Vantaa liitteessä aika laaja artikkeli ko radanpätkästä. En muista mainittiinko siellä noin tarkkoja tietoja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aapo Niemelä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 27
|
« Vastaus #318 : Syyskuu 09, 2020, 20:45:58 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 304
|
« Vastaus #320 : Syyskuu 15, 2020, 10:19:47 » |
|
Vastaavia reissuja ajoin joskus kaluston korjauksen jälkeisenä koeajona. Ehkä sellainen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 432
|
« Vastaus #321 : Lokakuu 20, 2020, 12:11:31 » |
|
Mikä on raidevirtapiiri? Onko se sellainen, jos juna ajaa siittä päältä, niin tasoristeys laitos alkaa hälyttämään?
|
|
|
tallennettu
|
Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #322 : Lokakuu 20, 2020, 12:45:11 » |
|
Raidevirtapiiri on raideosuus, jonka kiskot ovat eristetty toisistaan ja se ohjaa juurikin erilaisia turvalaitetoimintoja. Kuten esimerkiksi, että junan tullessa tietylle raidevirtapiirille tasoristeys alkaa hälyyttämään tai opastin asettuu seis-asentoon.
Turvalaitetekniikkaan perehtyneet varmaan kirjoittavat seikkaperäisen selvityksen, mutta tässä näin aluksi....
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #323 : Lokakuu 21, 2020, 00:43:19 » |
|
Vähän jatkan, että raideosuuden toiseen kiskoon syötetään toisesta päästä sähköä, ja toisessa päässä kiskot on yhdistetty toisiinsa vastuksen kautta. Syöttöpään toisesta kiskosta mitataan sitten virta. Raiteen ollessa vapaa virta on siis vastuksella pienennetty, ja tämä tulkitaan vapaaksi raiteeksi, ja samalla tulee todettua virtapiirin yhtenäisyys. Kiskokaluston ollessa raideosuudella, sen pyöräkerta oikosulkee kiskot toisiinsa, jolloin virta nousee ja raideosuus tulkitaan varatuksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 432
|
« Vastaus #324 : Lokakuu 25, 2020, 11:42:40 » |
|
Joo niin tuota mikäs oli Osg:n suurin leveys?
|
|
|
tallennettu
|
Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
|
|
|