Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Pieniä kysymyksiä, pieniä vastauksia  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 17 | Siirry alas Tulostusversio
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #300 : Toukokuu 06, 2020, 22:33:51 »

Mitä tarkoittaa "pýöräsorvaus"??

Metallisorvilla työstetään pyörän kulkukehälle - kiskoa vasten osuvalle pinnalle - uusi pinta poistamalla materiaalia. Sen jälkeen pyörällä on taas sille kuuluva pyöreä muotonsa.

Esimerkiksi näin:
https://youtu.be/2ZBSvGfgT1g
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #301 : Toukokuu 08, 2020, 12:00:23 »

Mitä takoittaa: " Saneeraamaton" tai Saneerattu"?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #302 : Toukokuu 08, 2020, 13:19:28 »

Mitä takoittaa: " Saneeraamaton" tai Saneerattu"?

Rautatiekaluston saneeraus on toimenpide, jossa vanhaa kalustoa uusitaan siten, että sen ominaisuudet vastaavat paremmin nykyaikaa ja sille saadaan näin mahdollisesti myös lisää elinaikaa. Vanhoja reistailevia osia vaihdetaan uudentyyppisiin, kalusto maalataan uudestaan sekä joitain ominaisuuksia saatetaan lisätä, muuttaa tai poistaa.

"Saneeraamaton" on siis sellainen kalusto, jolle ei vielä saneerausta ole tehty (mutta mahdollisesti joillekin muille saman sarjan yksilöille on tehty), ja "saneerattu" on kalusto, joka on jo läpikäynyt tämän prosessin.

Se, että toimenpidettä kutsutaan saneeraukseksi, sen on oltava varsin mittava. Jotain pienehköä fiksailua ja muutostyötä ei vielä katsota saneeraukseksi. Tyypillisesti rautatiekalusto saneerataan elinkaarensa aikana kerran, mutta poikkeuksiakin on.
tallennettu
Tero Laakso
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 15


« Vastaus #303 : Elokuu 02, 2020, 15:22:12 »

Ovatko pendon keskellä olevat vaunut aina samoin päin suhteessa junan päihin?

Tämä kysymys alkoi askarruttaa, kun huomasin, että VR:n uudessa nettikaupassa vaunut 2 ja 4 ovat eri päin kuin esim. tässä: http://vaunut.org/kuva/133557 (extra-luokan ollessa vaunu 1). Kysymykseni siis koskee yksittäisten vaunujen pyörähtämistä toisin päin, ei koko vaunujärjestystä, joka on vakio.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #304 : Elokuu 03, 2020, 21:05:58 »

Ovatko pendon keskellä olevat vaunut aina samoin päin suhteessa junan päihin?

Ovat. Istuinkartassa vaunut 2 ja 4 ovat tosiaan väärin päin. Laitanpa palautetta.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« Vastaus #305 : Elokuu 04, 2020, 10:17:52 »

Virhe on ehkä jo vanhempi, koska muistan jo useampi vuosi sitten kerran yrittäneeni tarkoituksella varata Pendosta paikan kasvot menosuuntaan ja sitten ihmetelleeni, miten on mahdollista, ettei yritys onnistunut. Tuolloin totesin myös, että vaunu, johon paikan ostin, oli kuvattu myyntijärjestelmään väärin päin. Hyvä, jos asia nyt viimein tulee korjattua. Pendolinon tapauksessa kuitenkin on kohtalaisen harvinaista, että koko runko kääntyy jonkin häiriötilanteen vuoksi väärin päin.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #306 : Elokuu 05, 2020, 14:27:43 »

Pendolinon tapauksessa kuitenkin on kohtalaisen harvinaista, että koko runko kääntyy jonkin häiriötilanteen vuoksi väärin päin.

Harvinaisehkoa kyllä, mutta sattumalta juuri nyt näyttäisi S 66:n mukana Helsinkiin tuleva 7012 olevan väärin päin. Näinhän käy, jos yksikön palauttaa Savon kautta kun se on pohjoiseen mennyt suoraan.
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 183


« Vastaus #307 : Elokuu 05, 2020, 16:53:18 »

Pendolinon tapauksessa kuitenkin on kohtalaisen harvinaista, että koko runko kääntyy jonkin häiriötilanteen vuoksi väärin päin.

Harvinaisehkoa kyllä, mutta sattumalta juuri nyt näyttäisi S 66:n mukana Helsinkiin tuleva 7012 olevan väärin päin. Näinhän käy, jos yksikön palauttaa Savon kautta kun se on pohjoiseen mennyt suoraan.

Samasta syystä Keravan kolmioraiteella voi satunnaisen säännöllisesti nähdä Pendolinoja ja ohjausvaunullisia IC-runkoja kääntymässä "oikeinpäin".
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #308 : Elokuu 05, 2020, 20:06:02 »

Osaako joku kertoa junaparista Ic 65/70 sellaista, että vaihdetaanko Kouvolassa edelleen veturi päivittäin? Se tietenkin vaihdetaan silloin kun junassa on Nom tms vaunu. Usein junassa on Kouvolan pohjoispuolella Sr1. Mutta jos junassa on vain perusvaunut ja Sr2 koko matkan niin hyödynnetäänkö Edoa?
tallennettu
Jukka Peltonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #309 : Elokuu 05, 2020, 20:21:22 »

Ainakin Ic 65 26.07-20 oli Kouvolasta eteenpäin Edoa hyödynnetty, perässä Sr2.

Lisäsi myös uusia Eksraluokan vaunuja (Ced) on väärin päin myyntijärjestelmään nähden esim. Ic 26 Oulu-Helsinki
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #310 : Elokuu 05, 2020, 21:52:30 »

Kyllä noissa on Nomittomia päivinä Savon radalla ohjausvaunukäyttöä näkynyt.
SKS
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #311 : Elokuu 27, 2020, 15:56:31 »

Mistä johtuu, että pohjoisen yöjunissa on varsin usein autovaunujen perässä esimerkiksi Edm tai useampia ja tänään Kolarista lähtevässä junassa on Efs-vaunuja?
tallennettu
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 362


« Vastaus #312 : Elokuu 28, 2020, 09:00:50 »

Mistä johtuu, että pohjoisen yöjunissa on varsin usein autovaunujen perässä esimerkiksi Edm tai useampia ja tänään Kolarista lähtevässä junassa on Efs-vaunuja?

Yöjunissa autovaunujen jälkeen olevat vaunut ovat yleensä matkalla huoltoon joko Oulun tai Ilmalan varikolle tai sitten ne ovat muusta syystä siirrossa. Yleensä näitä siirtovaunuja kulkee yöjunaparissa IC 273/266, mutta tänä vuonna niitä on kulkenut myös päiväjunassa IC 65/70
tallennettu

Don't panic.
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« Vastaus #313 : Elokuu 28, 2020, 13:06:24 »

Lisäsi myös uusia Eksraluokan vaunuja (Ced) on väärin päin myyntijärjestelmään nähden esim. Ic 26 Oulu-Helsinki
Tarkoitatko, että vaunu on junassa eri päin kuin myyntijärjestelmässä? Tämähän koskee aivan jokaista veturivetoista vaunua. Myyntijärjestelmä ei tiedä, kummin päin vaunu sattuu raiteella olemaan. Muissa vaunuissa kuin ohjausvaunuissa on enemmän tai vähemmän tuurissa, onnistuuko saamaan paikan kasvot menosuuntaan, jos haluaa nimenomaan sellaisen ostaa. Ohjausvaunu Edo ei voi olla junassa eri päin kuin myyntijärjestelmässä, ellei sitten koko runko vetureineen päivineen ole kääntynyt ympäri jonkin häiriötilanteen yhteydessä. Tämä on harvinaista, joskaan ei mahdotonta ja rungot ymmärtääkseni pyritään melko nopeasti kääntämään takaisin standardiasentoon.
tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 432


« Vastaus #314 : Syyskuu 05, 2020, 20:07:03 »

Mikä tämä on?


* IMG_20200502_151600.jpg (766.43 kilotavua, 1824x3648 - tarkasteltu 304 kertaa.)
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #315 : Syyskuu 05, 2020, 20:59:26 »

Mikä tämä on?

Tuosta menee kaapeleita radan ali.
tallennettu
Esa Niemelä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 20


« Vastaus #316 : Syyskuu 09, 2020, 19:50:38 »

Aikoinaan öljykuljetukset Martinlaakson voimalaitokselle toimitettiin veturivetoisina. Mikähän mahtoi olla nousun jyrkkyys promilleissa nykyiseltä Kehäradalta voimalaitokselle? Tai mistä tuota tietoa voisi etsiä?
tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 236


« Vastaus #317 : Syyskuu 09, 2020, 20:42:23 »

Loppukesästä oli Hesarin Vantaa liitteessä aika laaja artikkeli ko radanpätkästä. En muista mainittiinko siellä noin tarkkoja tietoja.
tallennettu
Aapo Niemelä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« Vastaus #318 : Syyskuu 09, 2020, 20:45:58 »

Siinäpä linkki kyseiseen artikkeliin: https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2000006596463.html
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #319 : Syyskuu 14, 2020, 22:34:25 »

Mikäs tämän manööverin taustalla on ollut? Sm2 71 on ajanut tyhjänä Ilmalan raiteelta 774 Tikkurilaan, viettänyt viitosraiteella 9 minuuttia ja palannut sitten takaisin Ilmalaan samalle raiteelle 774.

https://juliadata.fi/timetables?s=11661&d=14.9.2020 ja https://juliadata.fi/timetables?s=11664&d=14.9.2020
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« Vastaus #320 : Syyskuu 15, 2020, 10:19:47 »

Mikäs tämän manööverin taustalla on ollut? Sm2 71 on ajanut tyhjänä Ilmalan raiteelta 774 Tikkurilaan, viettänyt viitosraiteella 9 minuuttia ja palannut sitten takaisin Ilmalaan samalle raiteelle 774.

https://juliadata.fi/timetables?s=11661&d=14.9.2020 ja https://juliadata.fi/timetables?s=11664&d=14.9.2020

Vastaavia reissuja ajoin joskus kaluston korjauksen jälkeisenä koeajona. Ehkä sellainen?
tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 432


« Vastaus #321 : Lokakuu 20, 2020, 12:11:31 »

Mikä on raidevirtapiiri? Onko se sellainen, jos juna ajaa siittä päältä, niin tasoristeys laitos alkaa hälyttämään?
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #322 : Lokakuu 20, 2020, 12:45:11 »

Raidevirtapiiri on raideosuus, jonka kiskot ovat eristetty toisistaan ja se ohjaa juurikin erilaisia turvalaitetoimintoja. Kuten esimerkiksi, että junan tullessa tietylle raidevirtapiirille tasoristeys alkaa hälyyttämään tai opastin asettuu seis-asentoon.

Turvalaitetekniikkaan perehtyneet varmaan kirjoittavat seikkaperäisen selvityksen, mutta tässä näin aluksi....
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #323 : Lokakuu 21, 2020, 00:43:19 »

Vähän jatkan, että raideosuuden toiseen kiskoon syötetään toisesta päästä sähköä, ja toisessa päässä kiskot on yhdistetty toisiinsa vastuksen kautta. Syöttöpään toisesta kiskosta mitataan sitten virta. Raiteen ollessa vapaa virta on siis vastuksella pienennetty, ja tämä tulkitaan vapaaksi raiteeksi, ja samalla tulee todettua virtapiirin yhtenäisyys. Kiskokaluston ollessa raideosuudella, sen pyöräkerta oikosulkee kiskot toisiinsa, jolloin virta nousee ja raideosuus tulkitaan varatuksi.
tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 432


« Vastaus #324 : Lokakuu 25, 2020, 11:42:40 »

Joo niin tuota mikäs oli Osg:n suurin leveys?
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Sivuja: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 17 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Pieniä kysymyksiä, pieniä vastauksia  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina