Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« : Helmikuu 20, 2019, 14:40:51 » |
|
Olen aikojen saatossa kysynyt kuvien kommenteissa erinäisiä asioita saamatta vastausta. Kaikkiin kysymyksiin ei toki ole kunnon vastausta olemassa, mutta osaan kyllä taatusti on jos vain löytyisi vastaajia. Listaan tähän nyt asioita, joihin ei ole vielä saatu vastausta. Toivottavasti ainakin osa asioista selviää! + Mikä on kuvassa http://vaunut.org/kuva/12669 näkyvä linja-auto? (Osin vastattu, tietoa tarkemmasta mallista? VASTATUT
- Mitä käy vanhalle Et 66 -radantarkastusvaunulle?
- Onko Vr1 789 vielä liikennekäytössä?
- Miten Dm7 4074:n kunnostus etenee?
- Onko missään mitään tietoa RA 2 -ratatyövaunun liikkeistä? ( http://vaunut.org/kuva/124664 )
- Vieläkö Ylitorniolla tehdään kuvassa http://vaunut.org/kuva/59628 selitetty vaihtotyö?
- Mitä läntisen liikenteen vaunuja näkyy vuoden 2005 Jyväskylän kuvassa http://vaunut.org/kuva/17975 ?
- Onko jollakin kuvaa Alfan seisakkesta, siis laiturista? Tapio Muurisella olisi ehkä saattanut olla.
- Onko BT 01155 vielä liikennekäytössä? Vai käyttääkö henkilökunta nyt jotain muuta vaunua?
- Mitä oli Gt-vaunuissa kuljetettu likaava tavara?
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 06, 2019, 08:34:24 kirjoittanut Jimi Lappalainen »
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Kari Siimes
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 68
|
« Vastaus #1 : Helmikuu 20, 2019, 15:59:21 » |
|
Vr 789 on Haapamäen museoveturiyhdistyksen käytössä. Katso em. yhdistyksen kotisivut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Mustola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 141
|
« Vastaus #2 : Helmikuu 20, 2019, 16:38:51 » |
|
Ylitorniolla ei tehdä enää vaihtotöitä. Pikajunat vedetään laiturista vetureiden ja aggregaattivaunun mitan verran ohi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #3 : Helmikuu 20, 2019, 16:39:45 » |
|
Vr 789 on Haapamäen museoveturiyhdistyksen käytössä. Katso em. yhdistyksen kotisivut.
Kuitenkaan kuvia koko veturista, saati sen liikkumisesta, ei ole Vorkkiin tullut yli 10 vuoteen. Siksi kysyin.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Matti Mustola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 141
|
« Vastaus #4 : Helmikuu 20, 2019, 16:47:23 » |
|
Railcaren sepeli-imuri oli syksyllä 2017 testikäytössä Helsinki-Tampere -rataosalla. Sitä käytettiin vaihteiden tukikerroksen vaihdossa. Vaunu ei ole enää Suomessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 456
|
« Vastaus #6 : Helmikuu 20, 2019, 17:05:55 » |
|
Kuvassa 12669 näkyvä linjuri on Neoplanin valmistama. Alustan tietoja minulla ei ole...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #7 : Helmikuu 20, 2019, 17:06:29 » |
|
Kuulostaa hyvältä Toivottavasti 789 pääsisi taas hommiin, niinkuin 10–15 vuotta sitten.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #8 : Helmikuu 20, 2019, 18:01:45 » |
|
Päädyn perusteella kyseessä taitaa olla Railshipin suurin Habis-8-siirtokatevaunu, jonka sivuseinä oli jaettu kahteen puoliskoon. Habis-1- ja Habis-6-vaunuissa sivuseinä oli kolmiosainen. Sivustolla ei (ainakaan vielä) ole vaunusta hyvää yleiskuvaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #9 : Helmikuu 20, 2019, 18:20:26 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #10 : Helmikuu 20, 2019, 20:48:26 » |
|
Ei ole enkä ole nähnyt kuvaa Alfan seisakkeesta, mutta tuli mieleen pari vinkkiä, mistä sitä voisi tiedustella.
1) Turun museokeskus, valokuva-arkisto 2) Facebook, esim. ryhmät "Turku kuvina ennen ja nyt" ja "Turku valokuvissa". Niihin vaan toivomusta. Hyvällä tuurilla joltain voi löytyä seisakkeen kuva.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #11 : Helmikuu 21, 2019, 01:32:58 » |
|
Päädyn perusteella kyseessä taitaa olla Railshipin suurin Habis-8-siirtokatevaunu, jonka sivuseinä oli jaettu kahteen puoliskoon. Habis-1- ja Habis-6-vaunuissa sivuseinä oli kolmiosainen. Sivustolla ei (ainakaan vielä) ole vaunusta hyvää yleiskuvaa. Mihin niitä käytettiin Jyväskylässä?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Pentti Köylijärvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 49
|
« Vastaus #12 : Helmikuu 21, 2019, 09:05:15 » |
|
Kuvassa 12669 näkyvä linjuri on Neoplanin valmistama. Alustan tietoja minulla ei ole...
Neoplanin bussit olivat ja ovat kokonaan Neoplanin itse tekemiä. Se oli aikanaan 50 -luvulla ensimmäinen itsekantavalla korilla oleva bussimalli. Neoplan ei käytä valmiita alustoja, moottori useimmiten MAN tai MB. On nykyään osa MAN konsernia (2001-).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #13 : Helmikuu 21, 2019, 11:14:09 » |
|
Kiitos kaikille tähän mennessä saaduista vastauksista! Olen yliviivannut vastattuja kysymyksiä, mutta jokaiseen saa edelleen antaa lisätietoja mikäli sellaisia on. Kolme vastaamatonta kysymystä jäljellä!
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 204
|
« Vastaus #14 : Helmikuu 21, 2019, 16:23:20 » |
|
Haapamäen museoveturiyhdistyksen junissa henkilökunnan vaunuina on ollut viime aikoina Em, CEm ja Po -sarjojen vaunuja. Se mitä Bt:lle kuuluu en tiedä. Tuo likaava tavara kiinnostaa itseäkin. Jossain on ollut puhetta kalkista, mutta tämä on hämärä tieto. Lisäksi kysyn tässä samassa ketjussa: -Minä vuonna kondyktöörien rahastuslaukut jäivät pois käytöstä? -Liedekkalasta Kalkkimaahan johtava rata on osin purettu, mutta sitä pitäisi vielä olla pätkä sähköasemalle. Onko siitä mitään tietoa? -Monessa radan varren kunnassa on viljavarasto radan varrressa. Minkä verran viljaa on kuljetettu junalla esim. 1980-luvulla? http://vaunut.org/kuva/51519?paik=Nivala
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 415
|
« Vastaus #15 : Helmikuu 21, 2019, 17:30:24 » |
|
-Liedekkalasta Kalkkimaahan johtava rata on osin purettu, mutta sitä pitäisi vielä olla pätkä sähköasemalle. Onko siitä mitään tietoa?
Purettu 2000:n luvun lopulla. Aiheesta mm. http://junalauta.net/ratapiha/displayimage.php?album=499&pid=1881Sisältää toimivan linkin Keminmaan-kunnan raporttiin rautatien alueiden ostamisesta liikennevirastolta. Kauppa ei sisältänyt purettavasta rautatiestä saatavaa materiaalia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #16 : Helmikuu 21, 2019, 21:32:43 » |
|
- Onko BT 01155 vielä liikennekäytössä? Vai käyttääkö henkilökunta nyt jotain muuta vaunua?
Ei sillä tosiaan ole ihan hetkeen liikennöity minnekään. Vaunun pieni paikkaluku ja pelkkä sähkölämmitys hieman rajoittavat käyttöä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #17 : Helmikuu 24, 2019, 21:02:57 » |
|
Tulee mieleen tämä Risteen kuva: http://vaunut.org/kuva/77220Onkohan tuossa kuvassa viljan kuljetusta?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #18 : Helmikuu 24, 2019, 21:07:30 » |
|
Sivuston tavaravaunutietäjät saattaisivat osata vastata vielä jäljellä olevaan kysymykseen Gt-vaunuista.
Vanhan Emman kohtalo taitaa olla kaikkein vaikein kysymys?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #20 : Helmikuu 25, 2019, 12:02:16 » |
|
Eivät, mutta minulla ei ole kokemusta näin vanhan tiedon etsimisestä, joten juuri siksi pyysin apua teiltä, jolla kokemusta on Joten, mm. kalkkia siis?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 456
|
« Vastaus #22 : Helmikuu 25, 2019, 16:42:39 » |
|
Eivät, mutta minulla ei ole kokemusta näin vanhan tiedon etsimisestä, joten juuri siksi pyysin apua teiltä, jolla kokemusta on Joten, mm. kalkkia siis? Etenkin kun rautatiehallituksen kirjastoa ei enää ole. Museolta saattaisi jotain löytyä...?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #23 : Helmikuu 25, 2019, 19:57:58 » |
|
Sivuston tavaravaunutietäjät saattaisivat osata vastata vielä jäljellä olevaan kysymykseen Gt-vaunuista. Mitä oli Gt-vaunuissa kuljetettu likaava tavara?
'Tavaraliikenne II, Vaunukuormaliikenne' -opus vuodelta 1959 tuon kertoo: "Likaavan tavaran, kuten irrallaan kuljetettavan kalkin, sementin, lannoitteiden sekä säkeissä kuljetettavan sementin kuljetukseen saadaan käyttää katetuista vaunuista vain sarjoihin Ga, Gt, Gdt ja Gd kuuluvia vaunuja. Kaikki Ga ja suuri osa Gd vaunuista tullaan muuttamaan Gt ja Gdt vaunuiksi." Likaava tavara on siis tavaraa, joka likaa vaunun. Vastakohtana on puhdas tavara - joka ei siis sotke vaunuja. Sen kuljettamiseen käytettiin tuolloin Gb-vaunuja.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1180
|
« Vastaus #24 : Helmikuu 25, 2019, 22:21:58 » |
|
... kun rautatiehallituksen kirjastoa ei enää ole. Museolta saattaisi jotain löytyä...?
Rautatiehallituksen kamojen pääasiallinen säilytyspaikka on Kansallisarkisto. Sieltä on jotain kopioitu rautatiemuseon arkistoon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|