|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #76 : Helmikuu 13, 2024, 15:12:30 » |
|
YLE:n uutinen rail balticasta viime vuoden puolelta "Baltian maat Euroopan rataverkkoon kytkevän rautatien rakentaminen maksaa viimeisten arvioiden mukaan noin kymmenen miljardia euroa. Liikennöinnin on tarkoitus alkaa vuonna 2030. Näin ollen Rail Baltica yhdistää valmistuessaan Baltian maat saumattomasti muun Euroopan rataverkkoon. Junien suunniteltu matkanopeus on maksimissaan 249 kilometriä tunnissa." https://yle.fi/a/74-20066766
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #77 : Helmikuu 15, 2024, 09:18:20 » |
|
Rail Baltican rooli rahtilogistiikan tulevaisuuden muokkaajanaHelsingissä 8. helmikuuta pidetyssä ja Viron Tallinnassa 9. helmikuuta jatkuneessa konferenssissa käsiteltiin sisälogistiikkaa "Suomen ja Baltian maat yhdistävä ja mahdollisesti Keski-Eurooppaan ulottuva kunnianhimoinen rautatieinfrastruktuurihanke Rail Baltica on tärkeä Euroopan liikenteen kehittämisessä. Projektin edetessä se ei ainoastaan lupaa nykyaikaisia matkustajapalveluja, vaan tarjoaa myös lukuisia mahdollisuuksia rahtilogistiikkateollisuudelle”, sanoi Kristīne Malnača, Global Project Strategy and Economics -osaston johtaja." https://www.railbaltica.org/rail-balticas-role-in-shaping-the-future-of-freight-logistics/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #78 : Helmikuu 17, 2024, 15:14:13 » |
|
RAIL Baltica UM:n raportissa eurooppalaisesta rautatiestä vuodelta 2023
"Liettuassa aiotaan rakentaa lähes 400 km rautatietä, kolme liikennesolmukohtaa, kolme kansainvälistä matkustaja-asemaa ja kaksi eri liikennemuotoja yhdistelevää terminaalia. Projekti rahoitetaan 85% EU-varoilla ja 15% tulee Liettuan valtion budjetista. Vuodelle 2023 prioriteetteja ovat rakentaminen kohti Liettuan ja Latvian välistä rajaa, yhdyskuntasuunnittelu, yhdyskuntasuunnitelmien koordinaatio ja hyväksyminen, sekä maanhankinnan aloittaminen julkisia projekteja varten. Latviassa on käynnissä useita rakennus- ja suunnitteluprojekteja esim. Rail Baltican keskusasemalla, Riikan kansainvälisellä lentokentällä, liikennemuotoja yhdistelevällä rahtiterminaalilla, useilla paikallisilla asemilla sekä infrastruktuurihuollon laitoksilla. Lisäksi pääradan rakennushankinta (n. 220 km) on käynnissä. Viroon rakennetaan yhteensä 213 km rautatietä, sekä mm. kaksi kansainvälistä matkustajaterminaalia, kaksi liikennemuotoja yhdistelevää rahtiterminaalia, ja 12 alueellista pysäkkiä. Useita tarjouskilpailuita on käynnissä ja lisää aiotaan käynnistää myöhemmin vuonna 2023" https://um.fi/edustustojen-raportit/-/asset_publisher/W41AhLdTjdag/content/tietoa-rail-baltica-hankkeesta/384951
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #80 : Helmikuu 18, 2024, 10:36:26 » |
|
Rail Baltican edistystymiraportti Virosta marraskuulta 2023 "Rail Baltica on Viron ensimmäinen megaprojekti. Virossa Rail Baltican rakentaminen on alkanut maasillan ja ekoduktien rakentamisella. Tähän mennessä 8 siltaa on valmistunut ja 11 on rakenteilla." https://youtu.be/IkSayEv3S-MTaitaa olla samanlainen prosessi joka muutti Tampereen raitiotien myötä. Nyt vain muuttumassa on valtio.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #81 : Helmikuu 18, 2024, 11:43:34 » |
|
Hieno asia. EU:n elvytyspakettiin antamamme miljardit menevät näiltä osin liikenteellisesti kaivattuun tarkoitukseen ja Baltian maiden turvallisuuskin varmentuu. Ehkä meilläkin herätään. Ainakin Turun tunnin juna on poistumassa tuhlaamasta voimavarojamme.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #82 : Helmikuu 18, 2024, 12:09:40 » |
|
Hieno asia. EU:n elvytyspakettiin antamamme miljardit menevät näiltä osin liikenteellisesti kaivattuun tarkoitukseen ja Baltian maiden turvallisuuskin varmentuu. Ehkä meilläkin herätään. Ainakin Turun tunnin juna on poistumassa tuhlaamasta voimavarojamme.
Hyvästi tunnin juna tervetuloa länsirata https://lansirata.fi/Mutta meidän pitäisi tehdä kuten Ukraina ja Baltit tekevät.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #83 : Helmikuu 19, 2024, 06:29:59 » |
|
Rail Baltican edistystymiraportti Latviasta marraskuulta 2023 "Menossa Riian keskusaseman rakennus, silta yli Väinäjoen, Salaspilin rahtiterminaali sekä Iecavan infran ylläpitoterminaali." https://youtu.be/jqy8IDk0iBs
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #84 : Helmikuu 19, 2024, 10:16:03 » |
|
Tekemisen meininkiä Virossa, Latviassa ja Liettuassa! EU-rahoitus järjestettiin silloin kun ministeri Harakka esti ja kielsi maamme kanssakäymisen Rail Baltikan suuntaan ja esti suunnittelun jatkamisen Suomeen. Sensijaan hän puuhasteli "tunnin junia" olettamiensa puoluetaktisten etujen vuoksi.
Vähin millä tehtyä virhettä voidaan korjata on sujuva junalauttayhteys ja 1435-jatkoraiteet jonnekin Hyvinkään vaiheille tulevaan terminaaliin. Lisäksi Tallinnan tunnelin suunnittelu tulisi vihdoin aloittaa ja sen estämispäätös kumota
Suomen liikenne etelään tulisi suurelta osin uudelleensuunnata raiteitse ja teitse Baltian kautta. Tämä edistäisi osaltaan Rail Baltikan liikennemääriä ja kannattavuutta. Tämä koskee myös matkustajaliikennettä. LiVi-ministeriön tulisi toimia edistäjänä ja katalyyttinä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #85 : Helmikuu 20, 2024, 07:25:20 » |
|
Rail Baltican edistystymiraportti Liettuasta marraskuulta 2023 "Käynnissä on Neris-joen silta, joka on 1,5 km pitkä silta. Lisäksi ratalinjaa rakennetaan" https://youtu.be/YoYOiUbeRTU
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #86 : Helmikuu 20, 2024, 07:42:36 » |
|
Tekemisen meininkiä Virossa, Latviassa ja Liettuassa! EU-rahoitus järjestettiin silloin kun ministeri Harakka esti ja kielsi maamme kanssakäymisen Rail Baltikan suuntaan ja esti suunnittelun jatkamisen Suomeen. Sensijaan hän puuhasteli "tunnin junia" olettamiensa puoluetaktisten etujen vuoksi.
Vähin millä tehtyä virhettä voidaan korjata on sujuva junalauttayhteys ja 1435-jatkoraiteet jonnekin Hyvinkään vaiheille tulevaan terminaaliin. Lisäksi Tallinnan tunnelin suunnittelu tulisi vihdoin aloittaa ja sen estämispäätös kumota
Suomen liikenne etelään tulisi suurelta osin uudelleensuunnata raiteitse ja teitse Baltian kautta. Tämä edistäisi osaltaan Rail Baltikan liikennemääriä ja kannattavuutta. Tämä koskee myös matkustajaliikennettä. LiVi-ministeriön tulisi toimia edistäjänä ja katalyyttinä.
Taitaa Suomen rataverkko olla melkoisten muutosten edessä, Rail Baltican rakentamiseen näyttää osallistuvan isojen eurooppalaisten yhtiöiden edustajat kun Suomalaisille ei kelvannut. Myös Baltiassa neukkuraiteiden kohtalona taitaa olla sulastusuunit seuraavien 30-40 vuoden aikana. Mutta uusinta oli se että, 1920-1940 luvuilla baltian maista pääsi euroopaisilla raiteilla Keski-Eurooppaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #89 : Helmikuu 22, 2024, 11:09:12 » |
|
Mutta uusinta oli se että, 1920-1940 luvuilla baltian maista pääsi euroopaisilla raiteilla Keski-Eurooppaan. Tämä vaatii täsmennystä. Liettuan rataverkko oli maailmansotien välillä kokonaan 1435 mm:n raideleveydellä, mutta ei koko Latvia eikä miltään osin Viro. Riikaan ja Liepajaan pääsi 1435 mm:n rataa pitkin etelästä, samoin Daugavpilsiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #90 : Helmikuu 22, 2024, 12:32:17 » |
|
Tämä vaatii täsmennystä. Liettuan rataverkko oli maailmansotien välillä kokonaan 1435 mm:n raideleveydellä, mutta ei koko Latvia eikä miltään osin Viro. Riikaan ja Liepajaan pääsi 1435 mm:n rataa pitkin etelästä, samoin Daugavpilsiin.
Näin sanottiin videossa https://youtu.be/3yANCon-3vIMutta nyt on pääasia että Baltit aloittivat eurooppalaisen rataverkon rakentamisen
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #91 : Helmikuu 24, 2024, 12:07:46 » |
|
Rail Baltica Riian Keskusaseman suunnitellut työt vuonna 2024
"Rail Baltican Riian keskusaseman rakentamisen alkamisesta on kulunut jo 3 vuotta, ja vasta noin vuosi sitten työt menivät maan päälle. Katso video, joka on jo tehty ja mitä töitä #BERERIX aikoo tehdä Rail Baltican Riian keskussolmussa vuonna 2024. Rail Baltica Riian keskuskeskuksen suunnitellut työt vuonna 2024 https://www.youtube.com/watch?v=7aLcIdcskeQ&pp=ygUacmFpbCBiYWx0aWNhIHJpZ2EgYmVyZXJpeCA%3D
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #93 : Maaliskuu 01, 2024, 07:22:35 » |
|
Espanjalaiset oppimassa eurooppalaisesta rautatiestä, Rail Baltikasta"Kaksi tapahtumaa tällä viikolla, Vilnassa ja Riiassa, tarjosivat espanjalaisille liike-elämän edustajille tilaisuuden oppia lisää Latvian ja Liettuan liikenneinfrastruktuurista, mukaan lukien viimeaikaisista ja suunnitelluista kehityksestä, erityisesti Rail Baltica -hankkeessa. Nämä yritysfoorumit toimivat foorumina yhteyksien luomiselle ja samalla saaden arvokkaita näkemyksiä molempien maiden kuljetusalasta. Näihin tapahtumiin osallistui yli 100 yritystä ja ammattilaista Liettuasta, Latviasta ja Espanjasta" "Espanjan liikenneinfrastruktuurin kehitys viimeisten 30 vuoden aikana on nostanut maan maailman kymmenen parhaan joukkoon alan laatuindekseissä. Espanja on pystynyt rakentamaan maailman toiseksi pisimmän suurten nopeuksien rautatieverkoston. Espanjalaiset yritykset ovat kehittäneet tärkeitä rautatieprojekteja muun muassa Pohjoismaissa, Saudi-Arabiassa, Yhdysvalloissa, Saksassa ja Ranskassa, mukaan lukien Baltian maissa. Yritysfoorumeilla kommentoitiin joitain espanjalaisten yritysten tarjoamia teknisiä ratkaisuja, kuten junien raideleveydenvaihtojärjestelmiä, joiden avulla ne voivat kulkea eri raideleveydellä." https://www.railbaltica.org/inaugural-lithuanian-and-latvian-spanish-business-forums-strengthening-transport-industry-ties-between-baltics-and-spain/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #95 : Maaliskuu 03, 2024, 11:37:43 » |
|
Voiko suurempaa kontrastia olla kuin yritteliäisyyden edistäminen Virossa, Latviassa ja Liettuassa, ja meillä turhimusten puuhastelu vaununvärityksissä, poliittinen lakkoilu ja muu nollasummapeli!
Baltian raide-elvytysrahat palvelevat liikenteellisesti myös meitä, kunhan turhimusten tilalle tulee osaajia ja hankitaan mm. junalautta ja terminaali 1435 mm:n ratoineen Vihdin Hyvinkään vaiheille. Vai eivätkö nämä kunnatkaan ole heränneet taantumahorroksesta?
Vielä ei ole ex-ministeri Harakka pyytänyt anteeksi nelivuotista haitantekoaan LiVi-ministeriössä. Elintasomme ei parane jos virheistä ei opita ja aleta toimia viisaasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #96 : Maaliskuu 03, 2024, 11:52:04 » |
|
Voiko suurempaa kontrastia olla kuin yritteliäisyyden edistäminen Virossa, Latviassa ja Liettuassa, ja meillä turhimusten puuhastelu vaununvärityksissä, poliittinen lakkoilu ja muu nollasummapeli!
Baltian raide-elvytysrahat palvelevat liikenteellisesti myös meitä, kunhan turhimusten tilalle tulee osaajia ja hankitaan mm. junalautta ja terminaali 1435 mm:n ratoineen Vihdin Hyvinkään vaiheille. Vai eivätkö nämä kunnatkaan ole heränneet taantumahorroksesta?
Vielä ei ole ex-ministeri Harakka pyytänyt anteeksi nelivuotista haitantekoaan LiVi-ministeriössä. Elintasomme ei parane jos virheistä ei opita ja aleta toimia viisaasti.
Suurnopeusjunat (joita siis ei ole Suomessa) eivät kulje junalautoilla vaan tarvitsevat EY:n jargonilla "Fixed Link" eli tunnelin/sillan toimiakseen. Suomalaiset jäävät siis rannalle ruikuttamaan. Ja onhan Suomalaisiakin mukana Rail Balticassa https://www.railbaltica.org/wp-content/uploads/2023/11/RB-TEN_T-broschure-2023_web.pdf
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 514
|
« Vastaus #97 : Maaliskuu 03, 2024, 20:49:09 » |
|
Baltian raide-elvytysrahat palvelevat liikenteellisesti myös meitä, kunhan turhimusten tilalle tulee osaajia ja hankitaan mm. junalautta ja terminaali 1435 mm:n ratoineen Vihdin Hyvinkään vaiheille. Vai eivätkö nämä kunnatkaan ole heränneet taantumahorroksesta?
Vähän ihmettelen, mitä etua terminaalin sijoittaminen 1435 mm:n ratoineen "Vihdin Hyvinkään vaiheille" antaisi? Miksi ei satamaan, Vuosaareen, Hankoon tai minne satama sitten tuleekaan. Jos Fennorailin suunnitelmat toteutuvat, junalauttakin voisi toteutua melko nopealla aikataululla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #98 : Maaliskuu 04, 2024, 10:05:16 » |
|
Vihti Hyvinkää tulivat kommenttiini muistona aiemmista Tallinnan tunneli -ehdotuksistani. Kun tämä tunneli EU:n 75%:n maksuosuudella EU:n elvytyksen osana jäi peruuttamattomasti saamatta (jaettiin muille) Harakan vuoksi, joudumme parhaimmillaan tyytymään junalauttaan.
Vihti ja Hyvinkää koski Tallinnan tunnelin yhdistämistä terminaalilla rataverkkoomme. Tämä mahdollisuus siis hukattiin Harakan ja edellishallituksen saamattomuuden vuoksi . Siten Vuosaari tai joku muu satamamme ratayhteyksin kaipaa nyt junalauttaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #99 : Maaliskuu 04, 2024, 14:15:29 » |
|
Vihti Hyvinkää tulivat kommenttiini muistona aiemmista Tallinnan tunneli -ehdotuksistani. Kun tämä tunneli EU:n 75%:n maksuosuudella EU:n elvytyksen osana jäi peruuttamattomasti saamatta (jaettiin muille) Harakan vuoksi, joudumme parhaimmillaan tyytymään junalauttaan.
Vihti ja Hyvinkää koski Tallinnan tunnelin yhdistämistä terminaalilla rataverkkoomme. Tämä mahdollisuus siis hukattiin Harakan ja edellishallituksen saamattomuuden vuoksi . Siten Vuosaari tai joku muu satamamme ratayhteyksin kaipaa nyt junalauttaa.
Ei taida tulla junalauttaa vaan rekat jatkavat nykyistä menoaan lautoilla ja siirtyvät Tallinnan satamassa Muugassa eurooppalaiseen rekkajunaan, jolla pääsee Keski-eurooppaan. Lisäksi Tallinnasta avautuu rautatieyhteys Rotterdamin satamaan ihan TEN-T käytävää pitkin ja josta aukeaa taas koko maailma.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|