Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Baltian rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 7 8 [9] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1549


« Vastaus #200 : Joulukuu 09, 2024, 07:32:42 »


Pirkkalassa toimiva firma sai miljoonatilauksen – rekrytoi Suomessa 100 harjoittelijaa (Maksullinen)

"Nyhän mukaan Virossa on vain vähän sähköistettyjä rautateitä, ja ne sijaitsevat lähinnä Tallinnan läheisyydessä. Nyt Viron rautatietoimija Eesti Raudtee haluaa sähköistää suuren osan maan rataverkosta vuoden 2028 loppuun mennessä. Virossa ei kuitenkaan ole paljon rautatiepuolen sähkörata- tai turvalaiteurakoitsijoita. Siksi suuri osa työntekijöistä ja asentajista matkustaa Suomesta Viroon urakan ajaksi. Myös kunnossapito on GRK:n vastuulla viiden vuoden ajan.

Lisäksi GRK on toteuttamassa Baltian halki rakennettavaa noin 1 000 kilometrin mittaista Rail Balticaa Virosta Puolaan. Yhteistyökumppanin kanssa toteutettava urakka on arvoltaan vajaat 60 miljoonaa euroa."

https://www.aamulehti.fi/talous/art-2000010878998.html
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 774


« Vastaus #201 : Joulukuu 09, 2024, 09:46:10 »

Kiitoksia GRK:lle. Se onkin toistaiseksi lähes ainoa suomalaisyritys, joka on vaivautunut Rail Baltikan osatoimittajaksi.
Isoja suomalaisia infratoimittajia tai rakennusyhtiöitä ei aihe ole kiinnostanut, koska Rail Baltikan osatoimittajuus edellyttää menestymistä kansainvälisessä kilpailussa.  
Ei pärjää hyvävelitouhulla, jolla esimerkiksi Tampereen ratikkaa on toteutettu alkuhetkestä lähtien ja yhä edelleen.

Muistiin palautus: Rail Baltikan kokonais-rakennuskustannuksista tulee Suomen, siis edellishallituksen liikenneministeri Harakan 4.3 miljardin euron (netto) lahja (EU:n elvytyspaketin osa) olemaan karkeasti kolmasosa.
Suomi ei lahjoittamaansa 4.3 miljardia euroa (netto) itse halunnut, koska se (siis edellishallitus) ei nähnyt tarvetta Suomen omille infrahankkeille tällä tai jopa suuremmalla rahalla.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2024, 14:42:45 kirjoittanut Erkki Nuutio » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1549


« Vastaus #202 : Joulukuu 09, 2024, 15:33:16 »


Muistiin palautus: Rail Baltikan kokonais-rakennuskustannuksista tulee Suomen, siis edellishallituksen liikenneministeri Harakan 4.3 miljardin euron (netto) lahja (EU:n elvytyspaketin osa) olemaan karkeasti kolmasosa.
Suomi ei lahjoittamaansa 4.3 miljardia euroa (netto) itse halunnut, koska se (siis edellishallitus) ei nähnyt tarvetta Suomen omille infrahankkeille tällä tai jopa suuremmalla rahalla.

Ja viraillset selitykset ja huomaatte varmaankin että CEF-rahat eivät ole mukana https://vm.fi/elpymisvaline
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1549


« Vastaus #203 : Tammikuu 06, 2025, 08:42:28 »


Rail Baltica Ülemiste (18.12.2024)

"Tulevan asemarakennuksen rakentamiseen tarvittavat maanalaiset työt on saatu päätökseen, myös ensimmäisen kerroksen rakentaminen on tauolla. Asemalle pääsyn tarjoavan ratarakenteen ja ajojohtimen mastojen rakentaminen on käynnissä.

Suunta Suur-Sõjamäeltä Tarton maantielle ja takaisin. 14. lento. Mavic 3, korkeus 37 metriä (nosturipuomien takia)."

https://www.youtube.com/watch?v=xvoU-vczuJ8
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1549


« Vastaus #204 : Tammikuu 28, 2025, 10:35:42 »


Rail Baltica Raplamaa ratalinja II (osa I - 21.01.2025)

"YLEISTIETOA: Rail Baltica Raplamaa osuuden II ensimmäinen osa hieman Sihi-tietunnelin jälkeisestä Keilajoen tulevalle rautatiesillalle (Pk 0+000 - Pk 2+100 ) eli noin 2,1 km. Lento Mavic 3:lla 40 metrin korkeudessa. Toinen lento.

MAAT: Rajoitettuja maamerkkejä, koska ne sijaitsevat enimmäkseen metsässä. Vain yksi tie (Pentremetsa) ylitetään, ja lento päättyy näkyville Keilajoelle ja tulevan Keilajoen rautatiesillan alkuun.

NYKYISET TYÖT: Tällä hetkellä maanrakennustyöt talvitauolla."


https://www.youtube.com/watch?v=WupzUFH19VY
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1549


« Vastaus #205 : Tammikuu 30, 2025, 08:36:45 »


Rail Baltica jättää uuden rahoitushakemuksen Connecting Europe Facility -hakuun

"Rakennustoimenpiteet jätetty seuraavalle rahoituskierrokselle

Rail Baltica -projektikoordinaattori on jättänyt tämän budjettikauden viimeisimmälle Connecting Europe Facility (CEF) -haulle rahoitushakemuksen, jossa esitetään suunnitelmia infrastruktuurin jatkokehittämiseksi Virossa, Latviassa ja Liettuassa, joiden kokonaisarvo ylittää 325 miljoonaa euroa.

Virossa hakemus sisältää 10,1 km:n kaksiraiteisen penkereen rakentamisen Kärplasta Seljalle sisältäen rautatien alusrakenteen ja maa- ja vesirakentamisen rakennustöitä.

Latviassa painopiste on Rail Baltica -pääradan eteläosan (Liettuan rajalta Salaspilsiin) rakentamisen seuraavaan vaiheeseen. Tähän sisältyy 14,2 km:n rautatiepenkereiden rakentaminen. Lisäksi hakemus sisältää Rail Baltican sähköistyshankkeen ensimmäisen vaiheen teknisen suunnittelun osuudella Latvian ja Liettuan rajalta Upeslejasille sekä tukitoimenpiteet hankkeen toteuttamiseen.

Liettuassa laajuus keskittyy useisiin strategisiin elementteihin, mukaan lukien kolme rakennetta Kaunasin kaupunkisolmun rautatien pääradan osuudella, kattava ENE-tekninen suunnittelu Latvian rajalta Puolan rajalle, alueellisten asemien suunnittelu ja executive-suunnittelupalvelut. Suunnitelmaan sisältyy myös maanhankinta 30 %:lle Puolan rajan ja Kaunasin kaupunkisolmun välisestä osuudesta."

https://www.railbaltica.org/rail-baltica-submits-new-funding-application-for-the-connecting-europe-facility-call/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1549


« Vastaus #206 : Helmikuu 06, 2025, 14:50:22 »

Rail Baltica – avain sotilaalliseen liikkuvuuteen Baltiassa – ratkaiseva turvallisuuden kannalta

"Tutkimus osoittaa, että 68 prosenttia Baltian asukkaista näkee Rail Balticaa ratkaisevana tekijänä EU:n yhdentymiselle, yhtä suurena kuin euron käyttöönoton. Hankkeen merkitys armeijalle on myös selvä, sillä 67 prosenttia vastaajista piti Rail Balticaa Naton operaatioiden kannalta välttämättömänä. Tämä tuki on erityisen voimakasta Liettuassa, jossa 78 prosenttia on samaa mieltä, kun taas Latviassa ja Virossa vastaavasti 62 ja 60 prosenttia.

Hanke alkoi matkustajien ja rahdin kuljettamiseen keskittyneenä kestävän kehityksen aloitteena, mutta Venäjän täysimittainen hyökkäys Ukrainaan vuonna 2022 on muuttanut sen merkitystä. Nyt ei ole kyse vain siitä, vaan myös EU:n solidaarisuuden osoittamisesta itäisimpiä jäseniä kohtaan ja vaihtoehtoisten kauppareittien luomisesta alueelle, jolla liikennereitit ovat katkenneet, sanoo RB Rail AS:n hallituksen jäsen Kitija Gruškevica. - Rail Baltica nykyaikaisena nopeana yhteytenä Eurooppaan parantaa merkittävästi kykyä siirtää tarvittaessa nopeasti sotilashenkilöstöä ja kalustoa."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20250205/17119/rail-baltica-en-nyckel-militar-rorlighet-i-baltikum-avgorande-sakerheten
tallennettu
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 71


« Vastaus #207 : Helmikuu 06, 2025, 23:02:02 »

Latviassa ainakin isot ongelmat. Voi olla se ei mene olenkaan Riikan kautta ja pysyy yksiraiteisena.
https://www.dw.com/en/rail-baltica-project-faces-budget-problems-and-technical-difficulties/video-71024934

Muuten se koko projekti pitäsi olla jo valmis, nyt puhutaan että 2031 se on ehkä valmis. Ei kovin hyvältä kuulusta  Surullinen
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6647


« Vastaus #208 : Helmikuu 06, 2025, 23:12:26 »

Hyvä että projekti edistyy mutta samalle sekunnilla kun rahoitus loppuu projekti on "Kaputti".
Muistan kouluajoilta Pajatson ,se toimi juuri ja vain  niin kauan kun sulla oli rahhoo!
Yleensäkin tavaanrannan maalareilta puuttuu talousajattelu totaalisesti!
Anteeksi pessimismini ja käytän presidentillistä sanontaa "Sori siitä".
Niinkuin Daniel toteaa projekti ei  suinkaan ole kirkossa kuulutettu ja täytyy otta huomioon siihen liityvät epävarmuustekijä!Käsittääkseni Baltian maissa toimii myös  osaksi virallisesti  näkymätön massiivinen kumipyörälobby!
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1549


« Vastaus #209 : Helmikuu 07, 2025, 08:04:10 »

Latviassa ainakin isot ongelmat. Voi olla se ei mene olenkaan Riikan kautta ja pysyy yksiraiteisena.
https://www.dw.com/en/rail-baltica-project-faces-budget-problems-and-technical-difficulties/video-71024934

Muuten se koko projekti pitäsi olla jo valmis, nyt puhutaan että 2031 se on ehkä valmis. Ei kovin hyvältä kuulusta  Surullinen

Rakennusalan kustannuksia on nostanut Venäjän laiton sota Ukrainassa, sama ilmiö on näkynyt myös Suomessa.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1549


« Vastaus #210 : Helmikuu 07, 2025, 15:47:38 »


Baltian maat irtautuvat Venäjän sähköverkosta viikonloppuna – Virossa suojeluskunta suojaa sähköasemia sabotaasilta

"TALLINNA/SAUE Viron, Latvian ja Liettuan viimeinen energiakytkös Venäjään päättyy lauantaina.

Maat eivät ole ostaneet Venäjältä sähköä vuosiin, mutta yhteyden säilyminen Venäjän kantaverkkoon on ollut tarpeellinen sähköverkon 50 hertsin taajuuden ylläpitämiseksi.

Nyt yhteys Venäjän ja Valko-Venäjän verkkoihin katkaistaan. Vuorokauden ajan Baltia sähköverkkoineen on ikään kuin saareke. Maat kytkeytyvät Manner-Euroopan kantaverkkoon sunnuntaina Puolan kautta."

Saa nähdä tuleeko katkoksia Baltian sähköjunaliikenteeseen ?

https://yle.fi/a/74-20140153
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1549


« Vastaus #211 : Helmikuu 09, 2025, 08:01:52 »


Baltian maat irtautuvat Venäjän sähköverkosta viikonloppuna – Virossa suojeluskunta suojaa sähköasemia sabotaasilta

"TALLINNA/SAUE Viron, Latvian ja Liettuan viimeinen energiakytkös Venäjään päättyy lauantaina.

Maat eivät ole ostaneet Venäjältä sähköä vuosiin, mutta yhteyden säilyminen Venäjän kantaverkkoon on ollut tarpeellinen sähköverkon 50 hertsin taajuuden ylläpitämiseksi.

Nyt yhteys Venäjän ja Valko-Venäjän verkkoihin katkaistaan. Vuorokauden ajan Baltia sähköverkkoineen on ikään kuin saareke. Maat kytkeytyvät Manner-Euroopan kantaverkkoon sunnuntaina Puolan kautta."

Saa nähdä tuleeko katkoksia Baltian sähköjunaliikenteeseen ?

https://yle.fi/a/74-20140153

Venäjän sähköverkosta irrottautuneet Baltian maat liittyvät tänään eurooppalaiseen verkkoon

"Venäjän sähköverkosta irrottautuneet Baltian maat liittyvät tänään eurooppalaiseen sähköverkkoon. Baltian maat liittyvät verkkoon Liettuasta Puolaan johtavan yhteyden kautta.

Viro, Latvia ja Liettua irtautuivat eilen Venäjän ja Valko-Venäjän sähkökantaverkosta. Neuvostoliiton ajoilta peräisin oleva yhteys oli auttanut Baltian maita ylläpitämään oman sähköverkkonsa vakautta. Sähköä maat eivät olleet ostaneet idästä enää vuoden 2022 jälkeen.

Irtautumista itäisestä sähköverkosta oli valmisteltu jo vuosia. Sitä aikaistettiin aiemmin suunnitellusta aikataulusta noin vuodella Venäjän hyökättyä Ukrainaan."

Ilmeisesti ei sähköjunissakaan ole ollut häiriöitä.

https://yle.fi/a/74-20142482
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1549


« Vastaus #212 : Eilen kello 10:13:22 »


Rail Baltica -projekti eteneminen vuonna 2025

"Hankkeen merkitys on kasvanut, kun se on sisällytetty ei yhteen, vaan kahteen kriittiseen eurooppalaiseen liikennekäytävään. Yhdistämällä Itämeren, Mustanmeren ja Egeanmeren sekä laajentamalla yhteyksiä Ukrainaan ja Moldovaan, Rail Baltica ei esiinny ainoastaan ​​avaimena alueellisille yhteyksille, vaan myös tärkeä väline Euroopan jälleenrakennustavoitteille Ukrainassa.

Virossa Rail Baltica on muotoutumassa ja kentällä edistytään merkittävästi. Tällä hetkellä noin 74 kilometriä pääradan alarakennetta on joko rakenteilla tai turvattu kahdeksalla osuudella. Lisäksi tänä vuonna on meneillään tai suunnitteilla tarjouskilpailut vielä 33 kilometrin pituisesta rautatien alusrakenteesta.

Latviassa on allekirjoitettu puiterakennussopimus 230 kilometriä pääväylätöistä, jotka kattavat Viron ja Liettuan rajoihin yhdistävän reitin. Rakentamisen valmistelut on aloitettu eteläisellä prioriteettiosuudella, joka kattaa jopa 40 kilometriä Liettuan rajaa kohti, ja noin 98 % tarvittavasta maasta on jo hankittu. Parhaillaan on käynnissä päälinjan rakentamisen perusta, mukaan lukien metsänhakkuut ja käynnissä oleva maaperän valmistelu.

Liettuassa on saavutettu merkittävää edistystä sekä pääradan suunnittelussa että rakentamisessa. Rakennustyöt jatkuvat 46 km:n osuudella Panevėžysin suuntaan, ja parhaillaan on meneillään 12 km:n lisätarjous. Vuonna 2025 käynnistetään uudet tarjouskilpailut ~56 km penkereestä ja ~28 km päällysrakenteesta. Viimeaikaisia ​​saavutuksia ovat muun muassa uudet sopimukset Neris-joen sillasta, mikä mahdollistaa rakennustöiden nopeuttamisen. "

https://www.railbaltica.org/rail-baltica-global-project-progress-in-2025/
tallennettu
Sivuja: 1 ... 7 8 [9] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Baltian rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina