Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Baltian rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 9 10 [11] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2269


« Vastaus #250 : Elokuu 01, 2025, 14:34:54 »


Rail Baltic Estonia allekirjoittaa sopimuksen Soodevahe-liikenneristeyksen rakentamisesta – yksi Viron monimutkaisimmista infrastruktuurihankkeista alkaa

31.07.2025 Google konekäännös

"38,8 miljoonan euron sopimus myönnettiin AS TREF Nordille, ja se sisältää monitasoisen risteyksen rakentamisen, jossa eurooppalainen standardiraideleveys (1435 mm) ja niin kutsuttu venäläinen leveäraideleveys (1520 mm) kohtaavat, sekä Lagedin tien sillalla olevan liittymän. Tähän kohtaan rakennetaan tuleva yhteys Rail Baltican pääradan ja Muugan sataman välille – tärkeä logistinen keskus, joka yhdistää Viron kaupan itäiseen Itämereen ja Länsi-Euroopan liikenneverkkoon. Rakennustöiden on määrä kestää 38 kuukautta."

https://www.railbaltica.org/rail-baltic-estonia-signs-contract-for-construction-of-soodevahe-traffic-junction-one-of-estonias-most-complex-infrastructure-projects-begins/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2269


« Vastaus #251 : Elokuu 05, 2025, 16:39:31 »


Rail Baltica Liettuassa allekirjoittaa 235 miljoonan euron sopimukset 77 kilometrin rata- ja pengertöistä

5.8.2025 Google konekäännös

"Rautateiden asennustyöt suorittavat yhteisyrityskumppanit saksalainen Leonhard Weiss International ja virolainen Leonhard Weiss OÜ. Uuden 8,5 kilometrin mittaisen rataosuuden rakentaa urakoitsija AB HISK, kun taas 10,4 kilometrin osuuden toteuttavat yhteisyrityskumppanit UAB Fegda ja UAB Tilsta.

"Jokainen eurooppalaisen raideleveyden omaava ratametri, jonka asennamme, on askel kohti Liettuan tulevaisuutta. Olemme tyytyväisiä Rail Baltica -hankkeen kiihtyvää etenemistä kohti Panevėžysiä ja jatkamme tiivistä yhteistyötämme kumppaneiden kanssa. Rakennamme muutakin kuin terästä – rakennamme vahvaa yhteyttä Eurooppaan, joka vauhdittaa talouttamme, parantaa turvallisuutta ja avaa uusia mahdollisuuksia koko alueelle", sanoi Liettuan liikenne- ja viestintäministeri Eugenijus Sabutis."

https://www.railbaltica.org/rail-baltica-in-lithuania-signs-eur-235-million-contracts-for-77-km-rail-and-embankment-works/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2269


« Vastaus #252 : Elokuu 12, 2025, 12:28:58 »


Rail Baltica solmii tärkeän suunnittelusopimuksen strategisesta Puolan ja Kaunasin välisestä yhteydestä DB Engineering & Consultingin kanssa

11.8.2025 Google konekäännös

"Rail Baltica on ottanut merkittävän askeleen eteenpäin allekirjoittamalla 38,31 miljoonan euron sopimuksen suunnittelu- ja suunnittelunvalvontapalveluista 96 kilometrin pituisella osuudella Liettuan ja Puolan rajalta Kaunasiin (Jiesia). Kilpailutetun julkisen tarjouskilpailun kautta hankitun sopimuksen allekirjoittivat Rail Baltican yhteisyritys RB Rail AS yhdessä Liettuan kansallisen hankkeen toteuttajan LTG Infran ja DB Engineering & Consultingin kanssa.

Liettuan vt. liikenne- ja viestintäministeri Eugenijus Sabutis korosti tämän rajat ylittävän osuuden edistymisen kiireellisyyttä.

”Meidät rajanaapurimaahan Puolaan yhdistävä osuus on meille erittäin tärkeä, ja teemme tiivistä yhteistyötä naapurimaan infrastruktuurioperaattorin kumppaneidemme kanssa. Tässä sopimuksessa on jo tunnistettu ensisijaiset osuudet, jotka suunnitellaan ensin. Jatkossa aiomme ilmoittaa rakennustöiden tarjouskilpailun etukäteen varmistaaksemme tarvittavat resurssit rakennustöiden valmistelun aloittamiseksi mahdollisimman pian”, Lazauskas totesi.

DB Engineering & Consulting suunnittelee sähköistetyn kaksiraiteisen rautatien Puolan rajalta Marijampolėn kautta Kaunasiin (Jiesia). Uusi eurooppalainen vakioraideleveyslinja tulee olemaan yhteydessä olemassa olevaan Rail Baltica -linjaan, jota käytetään edelleen rahtiliikenteeseen, mukaan lukien sotilasliikenteen rahti. Lisäksi hankkeessa toteutetaan tarvittavat liikenteenohjaus- ja merkinantojärjestelmät nopeamman ja tehokkaamman junaliikenteen mahdollistamiseksi.

”Puola on edelleen keskeinen strateginen kumppani Rail Balticassa”, Marius Narmontas lisäsi. ”Se on ainoa osallistuva maa, jolla on toiminnassa oleva 1435 mm:n raideleveysverkko, joka tarjoaa olennaisen yhteyden muuhun Eurooppaan. Suuri osa Puolan osuudesta on jo päivitetty, ja jäljellä oleva osuus Liettuaan on suunnitteluvaiheessa – varmistaen synkronoidun yhteyden rajan molemmin puolin. Kaunasin ja Puolan välinen osuus on portti, joka vapauttaa Rail Baltican täyden potentiaalin.”"

https://www.railbaltica.org/rail-baltica-signs-key-design-contract-for-strategic-poland-kaunas-connection-with-db-engineering-consulting/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2269


« Vastaus #253 : Syyskuu 01, 2025, 08:25:48 »


Rail Baltikan www-sivut uudistuneet ja sisltävät nyt myös tilannekuvan

Elokuu, Googlen konekäännös

"Rautatie on siirtymässä visiosta todellisuuteen laajamittaisen rakentamisen jatkuessa
Hanke on täysin edennyt rakennusvaiheeseen, ja pääradan kehitystyöt ovat aktiivisesti käynnissä kaikissa kolmessa maassa. Vuoden 2025 loppuun mennessä 43 % pääradasta odotetaan olevan rakennusvalmiina ja etenevän aktiivisesti."

https://railbaltica.org/progress-today/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2269


« Vastaus #254 : Syyskuu 03, 2025, 17:07:54 »


Rail Baltica muotoutuu – lähes puolet radasta on valmis rakennusvaiheeseen vuonna 2025

3.9.2025 Googlen konekäännös

"Baltian maiden nykyajan suurin rautatiehanke on nyt siirtymässä visiosta todellisuudeksi. Rail Baltica, uusi suurnopeusrata, joka yhdistää Viron, Latvian ja Liettuan Puolaan ja muuhun Eurooppaan, on aloittanut täysimittaisen rakentamisen. Työt ovat käynnissä rinnakkain kaikissa kolmessa maassa, ja projektiorganisaation mukaan 43 prosenttia pääradasta odotetaan olevan valmis vuoden 2025 loppuun mennessä.

Hanke on keskeisen tärkeä koko alueelle. Noin 1 000 kilometrin pituinen rata, josta suurin osa rahoitetaan EU:n infrastruktuurirahastoilla, parantaa sekä henkilö- että tavaraliikennettä Pohjois-Euroopassa. Se on ensimmäinen suora standardiraideleveyden yhteys Tallinnasta Riian ja Kaunasin kautta Varsovaan ja sieltä edelleen Keski-Eurooppaan."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20250903/17788/rail-baltica-tar-form-nastan-halva-banan-byggklar-2025
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2269


« Vastaus #255 : Syyskuu 10, 2025, 07:32:38 »

Rail Baltican Riikan rautatieaseman muutokset

15.8.2025 Googlen konekäännös

"Rail Baltica on yksi Euroopan kunnianhimoisimmista rautatieinfrastruktuurihankkeista, jonka tavoitteena on yhdistää Baltian maat eurooppalaiseen standardiraideleveyteen perustuvaan rautatieverkkoon. Latvian pääkaupungissa Riiassa rakentaminen on jo hyvässä vauhdissa – massiivisista asematöistä uusiin siltoihin ja rautateihin. Tässä videossa tarkastelemme Rail Baltican nykyistä edistymistä Riiassa: junia, jotka kulkevat  rakennustyömaiden lähellä, tulevaa päärautatieaseman aluetta ja muuta julkista liikennettä kaupungissa. Tämä hanke ei ainoastaan muuta kansainvälistä matkustamista alueella, vaan myös parantaa paikallisia yhteyksiä Latvian sisällä."


https://www.youtube.com/watch?v=3xEOywAsGM8
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2025, 08:05:52 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2269


« Vastaus #256 : Syyskuu 15, 2025, 14:33:39 »


Rail Baltica merkitsee historiallisen sähköistyssopimuksen juhlallista allekirjoitusta

15.09.2025 Google konekäännös

"Vilnassa järjestettiin Rail Baltican sähköistysjärjestelmän suunnittelu- ja rakennussopimuksen juhlallinen allekirjoitustilaisuus 15. syyskuuta 2025. Tapahtumaan osallistuivat Rail Baltican toimitusorganisaatioiden johtoryhmät, kolmen Baltian maan ministeriöiden edustajat, teollisuuskumppanit sekä Cobran ja Elecnorin muodostaman yhteisyrityksen "COBELEC Rail Baltica".

Sopimuksen arvo on 1,77 miljardia euroa (ilman alv:tä) ja se on myönnetty COBELEC Rail Balticalle – espanjalaisten yritysten Cobra Instalaciones y Servicios S.A.:n ja Elecnor Servicios y Proyectos S.A.U.:n muodostamalle konsortiolle. Se kattaa Rail Baltican energiajärjestelmän (ENE) täyden käyttöönoton. Ensimmäisen vaiheen, jonka budjetti on 949 miljoonaa euroa (ilman alv:tä), on määrä valmistua vuoteen 2030 mennessä."

https://www.railbaltica.org/news/rail-baltica-marks-ceremonial-signing-of-historic-electrification-contract/
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 866


« Vastaus #257 : Syyskuu 15, 2025, 15:17:07 »

Onnittelut yritteliäille espanjalaisille täältä ylisäädellystä nahjusmaasta.
Esimerkiksi teknikot tapettiin ja tekninen koulutus muutenkin suurelta osin huononnettiin.
Niinpä nuorison aloitteelliset ja osaavat kelvot kuokkamiehet ja tomerat torimummot ovat nyt maistereita ja vastaavia siisteissä sisätöissään.
Likvidirahassa uivien yritystemme johto puolestaan ei osaa eikä halua ottaa riskejä.
Elämme yhä 80-luvun lopun talouskatastrofimme vaikutusten alla.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2269


« Vastaus #258 : Syyskuu 18, 2025, 13:31:27 »


Rail Baltican päärataa rakentavat paikalliset yritykset: yli 200 yritystä on mukana hankkeen toimitusketjussa

17.9.2025 Google käännös, Latvia

"ERB Railin tietojen mukaan 425 yritystä on tähän mennessä tunnistettu potentiaalisiksi yhteistyökumppaneiksi, joista 222 on jo rekisteröitynyt toimittajien rekrytoinnissa käytettävälle hankinta-alustalle. Näistä 85 % (189 yritystä) on Latviasta.

Hankinta-alusta toimii samalla tavalla kuin sähköinen hankintajärjestelmä, mikä varmistaa läpinäkyvän ja kilpailukykyisen ympäristön tuleville tarjouskilpailuille. Alustan kautta yritykset voivat hakea ERB Railin tarvitsemia työ- ja palvelumahdollisuuksia, keskittyen esimerkiksi maanrakennustöihin, putkiasennuksiin, tienrakennukseen, rakennuskonsultointiin, betonitöihin, metallirakenteisiin, teräsbetonitarvikkeisiin ja muihin."

https://www.railbaltica.org/news/local-businesses-building-rail-baltica-mainline-more-than-200-companies-engaged-in-the-projects-supply-chain/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2269


« Vastaus #259 : Syyskuu 22, 2025, 07:39:52 »


Rail Baltica Ülemiste (13.08.2025)

15.9.2025 Googlen konekäännös

"Tulevan asemarakennuksen kaivutyöt jatkuvat Suur-Sõjamäe-kadun (KMG) vieressä. Uusi ajojohto on asennettu sekä uudet 1520-raiteet, joita pitkin myös junaliikenne ohjataan. Vanhat 1520-raiteet on poistettu ja kaivutyöt on aloitettu, jotta myöhemmin voidaan rakentaa uusi vallihauta ja asentaa 1435-raiteet (GRK). Tunnelin nro 5 rakentaminen, joka yhdistää tulevaisuudessa Suur-Sõjamäen ja Peterburin tiet, jatkuu.


Suur-Sõjamäeltä Tarton maantielle ja takaisin. 17. lento. Mavic 3, korkeus 37 metriä."


https://www.youtube.com/watch?v=qGvaZoLRGuQ&sttick=0
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2269


« Vastaus #260 : Syyskuu 23, 2025, 08:29:58 »


Publico: Euroopan puolustus on riippuvainen Baltian maiden rautatiestä

22.9.2025 Googlen konekäännös

"Reportaasi – 900 kilometrin pituinen linja yhdistää Viron, Latvian ja Liettuan Puolaan. Hankkeen arvo on 14 miljardia euroa. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa itärintamaa Venäjän uhkaa vastaan.

Kirjoittaneet Carlos Cipriano, Diogo Ferreira Nunes ja Ruben Martins,
julkaisut Viro, Latvia ja Liettua

Se ei ole Maginot-linja eikä Torres Vedrasin linjat. Siinä ei ole juoksuhautoja, ei bunkkereita. Ei kiitoratoja, ei sotilastukikohtia. Silti yksi Euroopan suurimmista meneillään olevista puolustusinvestoinneista on näennäisesti vain yksi rautatie, joka yhdistää kolme pohjoista maata niiden naapureihin keskellä ja etelässä Euroopan laajuisten liikenneverkkojen puitteissa.

Rail Baltica, 900 kilometrin pituinen rautatiekäytävä Tallinnasta Puolan rajalle – vastaa linjaa A Coruñasta Faroon – on infrastruktuuri, jota matkustajien ja tavaroiden kuljettamisen lisäksi pidetään strategisesti ratkaisevan tärkeänä puolustuksen kannalta. Se mahdollistaa joukkojen ja sotilasajoneuvojen nopean lähettämisen konfliktin sattuessa ja jopa siviilien evakuoinnin sota-alueilta.

Eurooppalaisen raideleveyden mukainen rautatien rakentaminen heijastaa poliittista valintaa yhdistää kolme entistä Neuvostoliiton tasavaltaa mantereen rautatieverkkoon. Raiteiden välinen raideleveys – eli kiskojen välinen etäisyys – on suurimmassa osassa Eurooppaa 1435 mm, mutta Baltian maissa (ja Suomessa) se on Venäjän standardin mukainen 1520 mm. Eurooppalaisella raideleveydellä rakennetun Rail Baltican ansiosta sotilaskalusto voi kulkea saumattomasti Puolasta Liettuaan, Latviaan ja Viroon nopeammin ja suuremmalla kapasiteetilla kuin maanteitse kuljetettaessa.

Radan mukauttaminen "sotilaalliseen liikkuvuuteen" nostaa kustannuksia 25 % verrattuna tavanomaiseen matkustaja- ja rahtirataan. Esimerkiksi vapaan tilan – junien ja rahdin pystysuorat ja vaakasuorat mitat – on sovitettava paitsi konttien myös panssarivaunujen ja muun raskaan sotilaskaluston kuljetukseen.

Tämä vaatii myös suurempia akselipainoja: 25 tonnia akselia kohden (kaksinkertainen tavalliseen verrattuna), mikä tarkoittaa, että radat ja sillat on suunniteltava paljon raskaammille kuormille. Erityisesti sillat rakennetaan vahvistetuilla pilareilla. Jotkut on suunniteltu siten, että vaikka kansi pommitettaisiin, se voidaan korvata nopeasti rakenteen säilyessä ehjänä, jolloin rata voidaan palauttaa vain viikoissa.

Projektin vetäjät eivät ole hienotunteisia tämän sotilaallisen tarkoituksen suhteen – he korostavat sitä osittain eurooppalaisen rahoituksen laajuuden perustelemiseksi. Nato-jäsenten muuttaessa budjettejaan puolustusvelvoitteiden täyttämiseksi rautatiesektori hakee omaa osuuttaan sotilasinfrastruktuurin rahoituksesta."

https://www.railbaltica.org/news/european-defence-depends-on-a-railway-line-in-the-baltics/
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1855


« Vastaus #261 : Syyskuu 23, 2025, 10:46:51 »

Mistähän tuo akselipainon tuplaantuminen nyt on keksitty. Kyllähän Baltian maissa on yleisesti ajettu ihan samoilla akselipainoilla, mitä itärajan yli Suomeenkin tulee.

"This also requires stronger axle loads: 25 tons per axle (double the usual), which means lines and bridges must be designed for much heavier loads."
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2269


« Vastaus #262 : Syyskuu 23, 2025, 15:00:57 »

Mistähän tuo akselipainon tuplaantuminen nyt on keksitty. Kyllähän Baltian maissa on yleisesti ajettu ihan samoilla akselipainoilla, mitä itärajan yli Suomeenkin tulee.

"This also requires stronger axle loads: 25 tons per axle (double the usual), which means lines and bridges must be designed for much heavier loads."

olisiko tästä kehittynyt ?  "The Commission opened today a call for evidence and launched a targeted stakeholder consultation from mid-June to end-July 2025"

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/api/files/document/print/en/ip_25_1480/IP_25_1480_EN.pdf
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2269


« Vastaus #263 : Eilen kello 09:49:29 »


Rail Baltica -seminaarissa Helsingissä käsitellään strategista liikkuvuutta vahvemman Pohjoismaiden ja Baltian alueen edistämiseksi

29.9.2025 Googlen konekäännös

"Helsingissä järjestetään 14. lokakuuta 2025 Rail Balticaa käsittelevä seminaari. Tapahtumassa keskitytään Rail Balticaan strategisena infrastruktuurihankkeena, joka paitsi parantaa Pohjois-Euroopan yhteenliitettävyyttä ja tukee kestävää kasvua, myös vahvistaa Pohjoismaiden ja Baltian alueen kestävyyttä puolustusvalmiuden, strategisen liikkuvuuden ja sotilaslogistiikan avulla.

Ohjelmassa ovat Suomen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Rannen ja Viron infrastruktuuriministeri Kuldar Leisin pääpuheenvuorot. Tämän jälkeen on istuntoja, joissa tarkastellaan Suomen tulevaa kasvua ja selviytymiskykyä, Rail Baltican roolia sotilaallisen liikkuvuuden ja alueellisen turvallisuuden vahvistamisessa sekä hankkeen vaikutusta sekä Pohjois-Euroopan talouskehitykseen että laajempaan turvallisuusarkkitehtuuriin. Ohjelmaa täydentävät verkostoitumis- ja vuorovaikutusmahdollisuudet osallistujien välillä.

Tämä seminaari tarjoaa arvokkaan alustan keskustelulle siitä, miten Rail Baltica aidosti eurooppalaisena hankkeena edistää kestävää kehitystä ja vahvistaa alueen strategista asemaa."

https://www.railbaltica.org/news/strategic-mobility-for-a-stronger-nordic-baltic-region-to-be-addressed-at-rail-baltica-seminar-in-helsinki/
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 866


« Vastaus #264 : Eilen kello 12:32:59 »

Toivon aktiivista osallistumista seminaariin. Tulee jo muodostaa joukkoliike Tallinnan tunnelin vauhdittamiseksi.
Jarruttavat nahjukset siirrettävä syrjään asian tärkeyden ymmärtävien ja tunnelin toteutukseen kyvykkäiden tieltä !
Tässä on paikka hartioita tuovalle allianssille. Ei olisi mikään näennäisallianssi kiinteistökeinottelijoiuden tapaan. 

tallennettu
Sivuja: 1 ... 9 10 [11] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Baltian rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina