Publico: Euroopan puolustus on riippuvainen Baltian maiden rautatiestä22.9.2025 Googlen konekäännös
"Reportaasi – 900 kilometrin pituinen linja yhdistää Viron, Latvian ja Liettuan Puolaan. Hankkeen arvo on 14 miljardia euroa. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa itärintamaa Venäjän uhkaa vastaan.
Kirjoittaneet Carlos Cipriano, Diogo Ferreira Nunes ja Ruben Martins,
julkaisut Viro, Latvia ja Liettua
Se ei ole Maginot-linja eikä Torres Vedrasin linjat. Siinä ei ole juoksuhautoja, ei bunkkereita. Ei kiitoratoja, ei sotilastukikohtia. Silti yksi Euroopan suurimmista meneillään olevista puolustusinvestoinneista on näennäisesti vain yksi rautatie, joka yhdistää kolme pohjoista maata niiden naapureihin keskellä ja etelässä Euroopan laajuisten liikenneverkkojen puitteissa.
Rail Baltica, 900 kilometrin pituinen rautatiekäytävä Tallinnasta Puolan rajalle – vastaa linjaa A Coruñasta Faroon – on infrastruktuuri, jota matkustajien ja tavaroiden kuljettamisen lisäksi pidetään strategisesti ratkaisevan tärkeänä puolustuksen kannalta. Se mahdollistaa joukkojen ja sotilasajoneuvojen nopean lähettämisen konfliktin sattuessa ja jopa siviilien evakuoinnin sota-alueilta.
Eurooppalaisen raideleveyden mukainen rautatien rakentaminen heijastaa poliittista valintaa yhdistää kolme entistä Neuvostoliiton tasavaltaa mantereen rautatieverkkoon. Raiteiden välinen raideleveys – eli kiskojen välinen etäisyys – on suurimmassa osassa Eurooppaa 1435 mm, mutta Baltian maissa (ja Suomessa) se on Venäjän standardin mukainen 1520 mm. Eurooppalaisella raideleveydellä rakennetun Rail Baltican ansiosta sotilaskalusto voi kulkea saumattomasti Puolasta Liettuaan, Latviaan ja Viroon nopeammin ja suuremmalla kapasiteetilla kuin maanteitse kuljetettaessa.
Radan mukauttaminen "sotilaalliseen liikkuvuuteen" nostaa kustannuksia 25 % verrattuna tavanomaiseen matkustaja- ja rahtirataan. Esimerkiksi vapaan tilan – junien ja rahdin pystysuorat ja vaakasuorat mitat – on sovitettava paitsi konttien myös panssarivaunujen ja muun raskaan sotilaskaluston kuljetukseen.
Tämä vaatii myös suurempia akselipainoja: 25 tonnia akselia kohden (kaksinkertainen tavalliseen verrattuna), mikä tarkoittaa, että radat ja sillat on suunniteltava paljon raskaammille kuormille. Erityisesti sillat rakennetaan vahvistetuilla pilareilla. Jotkut on suunniteltu siten, että vaikka kansi pommitettaisiin, se voidaan korvata nopeasti rakenteen säilyessä ehjänä, jolloin rata voidaan palauttaa vain viikoissa.
Projektin vetäjät eivät ole hienotunteisia tämän sotilaallisen tarkoituksen suhteen – he korostavat sitä osittain eurooppalaisen rahoituksen laajuuden perustelemiseksi. Nato-jäsenten muuttaessa budjettejaan puolustusvelvoitteiden täyttämiseksi rautatiesektori hakee omaa osuuttaan sotilasinfrastruktuurin rahoituksesta."
https://www.railbaltica.org/news/european-defence-depends-on-a-railway-line-in-the-baltics/