Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Erittäin salainen juna TAAS kulussa.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 | Siirry alas Tulostusversio
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« Vastaus #125 : Joulukuu 26, 2021, 20:28:09 »

HVM 1009:n sivuilla on maininta: "Ei matkoja tiedossa". "Juliasta" löytyy aikataulut: 30.06.-19. MUS 1946/MUS 1947 Kv-Lvs-Kv, sekä 03.07.-19. MUS 1948/MUS 1947 Kv-Lvs-Kv. Mikähän on Lh-Lvs-Lh välin sn? Aikatauluissa on koko matkalle sn80, erittelemättä osuuksia tai tenderiedellä ajoja. Pitivätköhän nämä olla ns. "salaisia ajoja", mutta taisi tuo "ns ruksi" poistua.

Ehkä turhaa vähän vastailla näihin ikuisuuden vanhoihin viesteihin, mutta sanon sen verran, että juliadatassa näkee hyvin usein tätä, että nopeusrajoitus on eri kuin junan todellinen nopeus. Jollen ihan höperö ole, niin Oulusta ylös päin Rovaniemen suuntaan on muistaakseni 140 tai 160 kilometriä tunnissa nopeusrajoitus, mutta silti data näyttää nopeudeksi 200 kaukojunilla. Sitten muistaakseni Hki-Porvoo junissa väitetään, että Porvooseen saavuttaisiin nopeudella 80 kilometriä tunnissa, mutta rajoitus on siinä 35 ja 50 välillä sillä radalla.
tallennettu
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« Vastaus #126 : Joulukuu 26, 2021, 20:57:31 »

Pidemmän aikaa olen katsellut 1009:n ollessa liikkeellä kun tabletin paikkatieto vetää Kouvolaan vaikka juna on esim Turussa ja nopeustieto sanoo junan olevan pysähdyksissä. Tuo virheellinen paikkatieto homma toistuu  melko usein heidän junan kohdalla. Liekö tablet  laitettu tuolta osin tarkoituksella ”virhetilaan” jotta ei pystyisi junan nopeuskäyrästä poimimaan noita ylinopeuksia… Tokikaan ylinopeudet ei ole ainoa ongelma tuon operaattorin toiminnassa.

Tämä, vaikka harmillista onkin, ei välttämättä kerro tahallisuudesta. Tuo kuljettajatabletin GPS-tieto on viheliäisen hankala saada toimimaan luotettavasti. Muillakaan museo-operaattoreilla se ei juurikaan toimi. Edes VR kaikilla resursseillaan ei ole saanut sitä toimimaan kunnolla, selvinpänä esimerkkinä Sr3-vetureista ajettaessa.

Porvoossakaan ei esimerkiksi toimi oikein. HMVY sijaintitieto pomppi viime vuonna paljon, toinen on Höyryraide, joilla ei muistaakseni pahemmin missään junassa sijaintia näy. Eikä myöskään tietysti Porvoon Museorautatielläkään toimi. Että kaikki ei tosiaan ole pelkästään 1009.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #127 : Joulukuu 26, 2021, 21:19:52 »

Ehkä turhaa vähän vastailla näihin ikuisuuden vanhoihin viesteihin, mutta sanon sen verran, että juliadatassa näkee hyvin usein tätä, että nopeusrajoitus on eri kuin junan todellinen nopeus. Jollen ihan höperö ole, niin Oulusta ylös päin Rovaniemen suuntaan on muistaakseni 140 tai 160 kilometriä tunnissa nopeusrajoitus, mutta silti data näyttää nopeudeksi 200 kaukojunilla. Sitten muistaakseni Hki-Porvoo junissa väitetään, että Porvooseen saavuttaisiin nopeudella 80 kilometriä tunnissa, mutta rajoitus on siinä 35 ja 50 välillä sillä radalla.

Se esitetty nopeus on junan kokoonpanotiedoissa ilmoitettu jarrupainonopeus eli suurin kaluston sallima nopeus. Rataverkon sallima nopeus luonnollisesti rajoittaa mahdollisuutta käyttää kaluston sallimaa nopeutta koko matkalla. Lähdejärjestelmässä tuo nopeus rajoitetaan olemaan enintään niin paljon kuin junan reitin ratainfran suurin sallima nopeus on jossain kohdassa reittiä ennen kuin tieto päätyy avoimeen dataan.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #128 : Heinäkuu 08, 2022, 21:27:29 »

HVM:n MUS1941 (Kv-Sl) saapui Savonlinnaan 77min. aikataulustaan jäljessä. Syynä kirjattu "Onnettomuus: Muut onnettomuudet ja vauriot, tulipalot, metsäpalot" ?
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #129 : Heinäkuu 09, 2022, 08:25:44 »

Taitaa olla liikenteenohjauksen hihasta vetämä.

 

Oikeasti jäi myöhään Imatra tavarassa (ylioptimistisesti ”suunniteltu” veturin kääntöaika tallilla ja täysin suunnittelematon vesitys Punkaharjulla). Miten lie ratatyöhiljennykset huomioitu? Tai ratatöiden aiheuttama muun liikenteen hidastelu?

 

SKS
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #130 : Heinäkuu 09, 2022, 23:02:28 »

Pientä "häslinkiä" aiheutti myös päivän viimeinen vuoro Punkaharjulle, MUS1946 jäi lähdössä myöhään tunnin verran (68min) (Pääskylahdessa ongelmia?), liikenteenohjaus jätti myöhään myös välin vakiovuoron (H748) museojunan vuoksi (kumpi tärkeämpi ?). Punkaharjulta paluu (MUS1947) jäi myöhään n.140 min. (toki Par-Sl H479 vuoro kulki aikataulun mukaan), mutta ennakoitu tvj. MV10400 viivästyi vartin verran.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #131 : Heinäkuu 10, 2022, 15:17:13 »

Pientä "häslinkiä" aiheutti myös päivän viimeinen vuoro Punkaharjulle, MUS1946 jäi lähdössä myöhään tunnin verran (68min) (Pääskylahdessa ongelmia?), liikenteenohjaus jätti myöhään myös välin vakiovuoron (H748) museojunan vuoksi (kumpi tärkeämpi ?). Punkaharjulta paluu (MUS1947) jäi myöhään n.140 min. (toki Par-Sl H479 vuoro kulki aikataulun mukaan), mutta ennakoitu tvj. MV10400 viivästyi vartin verran.

Samalla energialla jonka kulutat puimalla 1009:n tekemisiä, voisit vastata kysymykseen jonka olen esittänyt kuvassa http://vaunut.org/kuva/156187
tallennettu

John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 5066


« Vastaus #132 : Heinäkuu 11, 2022, 01:47:35 »

1009 Hr1 porukka te annoitte kaikkenne viikonloppuna meille ääniosatolle ja monille toisillekin radan varrella olleille siis kaikille siellä tänä viikonloppuna aivan loistavan höyryjunaellämyksen sekä suuren muistinnollisen  nautinnon suurelle yleisölle  !(paikalla ollut) Hyvät kaverit jatkakaa!Traditio museojuna höyryliikenne on suunnaton rikkaus ja virike hienolle harrastuksellemme  meidän museojunaliikenteessemme ja sen kulttuuriin myös ulkomaisia aspekteja ajatellen!
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2022, 02:14:15 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #133 : Heinäkuu 12, 2022, 12:51:13 »

Samalla energialla jonka kulutat puimalla 1009:n tekemisiä --

1009 on historiallaan osoittanut, että sen tekemisiä kannattaa todellakin seurata tarkasti.
tallennettu
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« Vastaus #134 : Heinäkuu 17, 2022, 13:58:56 »

Pientä "häslinkiä" aiheutti myös päivän viimeinen vuoro Punkaharjulle, MUS1946 jäi lähdössä myöhään tunnin verran (68min) (Pääskylahdessa ongelmia?), liikenteenohjaus jätti myöhään myös välin vakiovuoron (H748) museojunan vuoksi (kumpi tärkeämpi ?). Punkaharjulta paluu (MUS1947) jäi myöhään n.140 min. (toki Par-Sl H479 vuoro kulki aikataulun mukaan), mutta ennakoitu tvj. MV10400 viivästyi vartin verran.
Mielenkiintoisesti ketjun aiheet muuttuvat välillä. Ensin täällä oli tärkein puheenaihe aikataulun salaisena olo, sitten kosketus Helsingin aseman päätepuskimille ja nyt myöhästymiset. Perustetaanko tällekkin https://juliadata.fi/timetables?s=269&d=6.2.2022 myöhästymiselle oma ketju Hymyilee leveästi
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #135 : Heinäkuu 17, 2022, 14:31:37 »

Mielenkiintoisesti ketjun aiheet muuttuvat välillä. Ensin täällä oli tärkein puheenaihe aikataulun salaisena olo, sitten kosketus Helsingin aseman päätepuskimille ja nyt myöhästymiset. Perustetaanko tällekkin https://juliadata.fi/timetables?s=269&d=6.2.2022 myöhästymiselle oma ketju Hymyilee leveästi

Se on nääs muotia puida muiden tekemisiä, koska yhdistyksessä jota Toivosen Jorma itse edustaa, on toki toiminta sellaista, että kestää tarkastelua. Jäämme odottamaan, milloin tuo HMVY:n Dv12 liikkuu museokäytössä ensimmäistä kertaa omin konein. Voi mennä hetki jos toinenkin.
tallennettu

Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« Vastaus #136 : Heinäkuu 17, 2022, 15:24:22 »

Mielenkiintoisesti ketjun aiheet muuttuvat välillä. Ensin täällä oli tärkein puheenaihe aikataulun salaisena olo, sitten kosketus Helsingin aseman päätepuskimille ja nyt myöhästymiset. Perustetaanko tällekkin https://juliadata.fi/timetables?s=269&d=6.2.2022 myöhästymiselle oma ketju Hymyilee leveästi

Se on nääs muotia puida muiden tekemisiä, koska yhdistyksessä jota Toivosen Jorma itse edustaa, on toki toiminta sellaista, että kestää tarkastelua. Jäämme odottamaan, milloin tuo HMVY:n Dv12 liikkuu museokäytössä ensimmäistä kertaa omin konein. Voi mennä hetki jos toinenkin.

Joo Haapamäeltä tosiaan huudellaan. Taidettu siellä unohtaa eräs ketju kokonaan ainakin kovasta kommentoinnista nähden:
http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,12469.msg94960.html#msg94960
tallennettu
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« Vastaus #137 : Heinäkuu 17, 2022, 16:05:33 »

HVM:n MUS1941 (Kv-Sl) saapui Savonlinnaan 77min. aikataulustaan jäljessä. Syynä kirjattu "Onnettomuus: Muut onnettomuudet ja vauriot, tulipalot, metsäpalot" ?

Jos nämä ovat näin merkittäviä asioita toisille, niin voisinhan minäkin alkaa kirjoitella tänne joka HMVY ajon jälkeen tällaista:

HMVY:n MUS1921 (Hki-Prv) saapui Porvooseen 16min. aikataulustaan jäljessä. Syynä kirjattu "Muut syyt: Lehtikeli tai muu liukkaus"
tallennettu
Pekka Keskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 11


« Vastaus #138 : Heinäkuu 17, 2022, 20:35:40 »

Mitä te haluatte saavuttaa noilla teidän kommenteilla? Päivästä ja kuukaudesta toiseen samaa skei*aa. Hmvy sitä, 1009 tätä + ”erittäin salaisia junia”.  Hommatkaa oikeesti ittellenne elämä. Otin jo valmiiksi popparit esiin.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #139 : Heinäkuu 17, 2022, 21:03:51 »

Jos nämä ovat näin merkittäviä asioita toisille, niin voisinhan minäkin alkaa kirjoitella tänne joka HMVY ajon jälkeen tällaista:

HMVY:n MUS1921 (Hki-Prv) saapui Porvooseen 16min. aikataulustaan jäljessä. Syynä kirjattu "Muut syyt: Lehtikeli tai muu liukkaus"

Näin tosiaan näyttää olevan. 2016 asiaan oltiin varauduttu siten, että Ollin vaihteen jälkeen vemppu kytkeytyi junan perään ja antoi työntöapua pahan paikan tullen. 2016 oli tosin valtterin liikennöintiin perustunut ennakkotieto siitä, että voipi olla liukasta.
tallennettu

Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #140 : Maaliskuu 18, 2023, 22:11:05 »

1009:n aamupäivän Siuntion keikat (MUS 1941/MUS1942) onnistuivat aikataulujen mukaan.

Mutta iltapäivän junissa jotain ongelmia? MUS 1943 alkoi jäämään loppumatkasta myöhään, tullen Siuntioon n. 20min myöhässä.
MUS 1944 (Sti-Hki) pääsi lähtemään Siuntiosta pari tuntia (124min) myöhässä. Ilmeisesti höyryn kulutus oli ollut odotettua  suurempi, koska vettä jouduttiin tankkaamaan ja halkoja tilaamaan (hiilet loppu).
"Kalustoviasta" johtuen jäi matkalla edelleen myöhään saapuen Kauniaisiin 3h myöhässä (180min), taitaa seistä vieläkin Kauniaisissa (klo 21;48) jo viitisen tuntia (299min) myöhässä. Ilmeisesti jokin vakavampi vika?
Tuossa on taasen ollut matkustajilla varsinainen seikkailu retkellään...
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #141 : Maaliskuu 18, 2023, 23:15:45 »

1009:n aamupäivän Siuntion keikat (MUS 1941/MUS1942) onnistuivat aikataulujen mukaan.

Mutta iltapäivän junissa jotain ongelmia? MUS 1943 alkoi jäämään loppumatkasta myöhään, tullen Siuntioon n. 20min myöhässä.
MUS 1944 (Sti-Hki) pääsi lähtemään Siuntiosta pari tuntia (124min) myöhässä. Ilmeisesti höyryn kulutus oli ollut odotettua  suurempi, koska vettä jouduttiin tankkaamaan ja halkoja tilaamaan (hiilet loppu).
"Kalustoviasta" johtuen jäi matkalla edelleen myöhään saapuen Kauniaisiin 3h myöhässä (180min), taitaa seistä vieläkin Kauniaisissa (klo 21;48) jo viitisen tuntia (299min) myöhässä. Ilmeisesti jokin vakavampi vika?
Tuossa on taasen ollut matkustajilla varsinainen seikkailu retkellään...

Sinnehän se jäi Kauniaisiin sivuraiteelle. Nythän siellä muuten alkaa turvalaitetöiden takia liikennekatko Epo - Kkn välillä. Mahtavatko saada jatkaa matkaa huomenna, vaikka juna olisi liikennöitävässä kunnossa... En tiedä muusta viasta kuin kuulemma tosiaan hiilet loppu ja halkojen voimin ajettiin vaan se mitä ihan pakko.
tallennettu

Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 204


« Vastaus #142 : Maaliskuu 18, 2023, 23:31:25 »

Nyt näkyy olevan uusi aikataulu Pasilaan: https://juliadata.fi/timetables?s=1947&d=18.3.2023

Kuinka pitkästi Hr1:llä ajaa yhdellä tenderillä vettä ja hiiltä normaalisti? Tietysti junapaino yms. vaikuttaa, mutta kiinnostaisi edes suurin piirtein arviot.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #143 : Maaliskuu 19, 2023, 00:02:38 »

Vain mutu-tuntuma, hiiltä riitti, vedestä ensin pula. Pikajunia ajeltiin esim. Hki-Kv, Hki-Tpe n. 200km aikoinaan. Tietäjillä tarkemmat luvut.

Mikäli lähtiessä täydet "varastot", ei ongelmia liene pari kertaa Hki-Sti-Hki.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #144 : Maaliskuu 19, 2023, 00:12:12 »

Todella suuria ongelmia, edelleen Kauniaisissa 19.03.2023. klo 00;10.
tallennettu
Lasse Tauriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #145 : Maaliskuu 19, 2023, 00:17:16 »

Kysymykseesi Jaakko ei ole oikein oikeaa vastausta. Sellainen karkea keskiarvo oman kokemuksen mukaan museoajoilla on ollut 1,5 tonnia hiiliä per 100 kilometriä ja vettä kuluu vastaavasti samalle hiilimäärälle noin 10 kuutioa. Vesi loppuu ensin.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2201


« Vastaus #146 : Maaliskuu 19, 2023, 08:56:32 »

Todella suuria ongelmia, edelleen Kauniaisissa 19.03.2023. klo 00;10.
Mitä??? Eikö Julian tietoihin voi luottaa? Sen mukaan lauantaina 18.3.2023 on ollut kulussa V1947 Kauniainen - Helsinki asema, lähtöajan ollessa 23.29 (aikataulun mukainen 23.32). Juna on käyttänyt koko matkan pohjoista raidetta. Junan lähdettyä raide 003 vapautui, ja junan kokoonpano vastaa junan 1944 kokoonpanoa.

Junan 1944 tietoja on viimeksi päivitetty 19.3.2023 klo 4.09, ja juna on nyt merkittynä perutuksi Kauniainen - Helsinki asema väliltä.

Mutta sitten on vuorossa tämän Päivinen MUS1945 Kouvolaan, aikataulun mukaisen lähtöajan ollessa 10.50. Junan pitäisi lehtitietojen, (mm. Vantaan Sanomat) mukaan käydä myös Tikkurilasta lähtevällä Hakkilan taiteella. Missähän kunnossa kyseisen raiteen tasoristeykset ovat talven jäljiltä?

Eilen oli tosiaankin 1009 vetämällä junalla suuria ongelmia Julian mukaan Koivuhovin ja Kauniaisten välillä, aiheuttaen perässä tulleelle U 8488:ole noin 30 min myöhästymisen. Junalle oli tehty kulkutie raiteelle 003, mutta se pysähtyi sinne johtavien vaihteiden päälle ja ilmeisesti jopa palkittiin. Kulkutie aiheutti myöhästymisiä myös vastaantulleelle U 9481:ole 10 min myöhästymisen.
tallennettu
Elmeri Lehtovirta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 62


« Vastaus #147 : Maaliskuu 19, 2023, 13:34:03 »

Yksi mäntä vuotaa Ukko-Pekassa. (EFit:in matkatavaraosastossa kuultua)
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #148 : Maaliskuu 19, 2023, 17:52:59 »

Missähän kunnossa kyseisen raiteen tasoristeykset ovat talven jäljiltä?

Liikennöinti oli ennalta tiedossa, joten kunnossapitäjä hoiti raiteet liikennöintikuntoon ennen liikennöintiä.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #149 : Maaliskuu 19, 2023, 18:54:04 »

Paikalla olleena voin vahvistaa, että 1009 kävi Hakkilassa, vaikka ainakin yksi ex kuljettaja varmasti toivoi junalle kaikenlaisia vastoinkäymisiä, joita olisi täällä sitten kiva puida. Valitettavasti voin myös vahvistaa sen, miten huolettomasti paikalliset ihmiset oleilivat junaa odottaessaan keskellä rataa ainakin tasoristeyksien kohdalla.
tallennettu

Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Erittäin salainen juna TAAS kulussa.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina