Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sr3?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 18 | Siirry alas Tulostusversio
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #125 : Toukokuu 11, 2013, 13:10:40 »

Eikait se kannata nykyistä Sr2 veturia hitaampia tilailla? Sr2 huiputhan on 230km/h, vaikka kylkeen onkin raapustettu 210km/h.

Ja Sr1:n huiput on ainakin yli 180 km/h, vaikka kylkeen onkin raapustettu jostain "käsittämättömästä" syystä vain 140 km/h. Iskee silmää
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #126 : Toukokuu 11, 2013, 13:36:25 »

Onkohan Vectron sitten "lamamalli" kun sen huippunopeus onkin vain 200 km/h? Toisaalta, melko harvassa paikassa ajetaan matkustajavaunut perässä yli 200 km/h. Mitäs se koeajojuna 2xSr2:lla olikaan Suomessa ajanut?
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 307


« Vastaus #127 : Toukokuu 11, 2013, 14:26:49 »

BR 103 aloitti Saksassa aikataulunmukaisen 200km/h liikenteen 1965.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2552


« Vastaus #128 : Toukokuu 11, 2013, 18:10:03 »

Ranskassa BB 9291 muutettiin 1963 siten, että sen sn oli 250 km/h. Joulukuu 1963-kesäkuu 1964 välillä sillä tehtiin 99 koeajoa vähintään nopeudella 200 km/h ja niistä 11 nopeudella 250 km/h. Kun radan opasteisiin oli tehty tarvittavat muutokset, alkoi 200 km/h päivittäinen liikenne 1967 Les Aubrais-Vierzon välillä (50,1 km) aluksi BB 9200-sarjan (parannetuilla) vetureilla. Seuraavina vuosina 200 km/h ratoja lisättiin huomattava määrä. Mutta sen jälkeen ei veturivetoisilla junilla "tavallisilla" radoilla ole Ranskassakaan tapahtunut mitään mullistavaa parannusta.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #129 : Toukokuu 11, 2013, 20:16:09 »


Ja Sr1:n huiput on ainakin yli 180 km/h, vaikka kylkeen onkin raapustettu jostain "käsittämättömästä" syystä vain 140 km/h. Iskee silmää

Sille varalle, että kaikki eivät ymmärrä tätä vitsiksi, niin muistettakoon, että 183 vai 184 km/h ajettiin 160-välityksillä olevalla Sr1:llä ja silloinkin ajomoottorit piiskattiin ylinopeudelle niiden suunniteltuun maksimikierroslukuun nähden.

Mutta Sr2:n mitoitusnopeus on todellakin 230 km/h.
tallennettu
Tuomas Masalin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 107


« Vastaus #130 : Toukokuu 11, 2013, 20:47:32 »

Eikös Sr1 ajanut vahingossa koeajossa mittausvaunun kanssa 197 km/h? Lähde: Resiina 1/1995.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #131 : Toukokuu 11, 2013, 22:35:24 »

Laittaisin tuon "vahingossa" vähintäänkin lainausmerkkeihin  Hymyilee leveästi
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 642


« Vastaus #132 : Toukokuu 11, 2013, 23:06:53 »

Sr1-vetureilla tosiaan ajettiin uutena koeajoja reilun 180 km/h vauhtiin. Ennätys varmaan tehtiin joko veturilla 3040 tai 3041, jotka olivat ensimmäiset sn160-välityksillä varustetut Sr1:t. Mutta joskus 80-luvun lopulla nopeusennätystä parannettiin arvoon 191 km/h, joka saavutettiin sn160-välityksillä varustetulla veturilla 3110. Myöhemmin on tosiaan väitetty, että ennätys olisi parantunut vahingossa tästäkin, kun koeajolla veturin nopeusmittari oli jumiutunut mutta en tiedä onko tämä miten luotettava tieto.

Käytännössä Suomessa oli ensimmäistä kertaa mahdollista ajaa kaupallisessa liikenteessä 160 km/h rantaradalla 1995, kun kulunvalvonta oli saatu käyttöön mutta silloin huomattiin, ettei Sr1-vetureita oltu koskaan virallisesti hyväksytty yli 140 km/h nopeudelle, vaikka osassa vetureista luki kyljessä 160 km/h. Koeajojen perusteella kulkuominaisuuksien katsottiin riittävän enintään nopeuteen 150 km/h asti mutta teleihin tehtiin sittemmin jotain parannuksia, joiden avulla 160 km/h tuli mahdolliseksi. Tosin sitä ei ehditty kauaa käyttää, koska Sr2-vetureiden yleistyessä katsottiin parhaaksi palauttaa kaikkien Sr1-vetureiden suurimmaksi sallituksi nopeudeksi 140 km/h.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #133 : Toukokuu 12, 2013, 10:58:33 »

No hyvä on, tuollainen vahinko on mahdollinen  Hymyilee leveästi Mutta 184-194:ään ei muutos tapahdu vahingossa.

tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 897


« Vastaus #134 : Toukokuu 12, 2013, 18:46:57 »

Sr1 nopeusennätys tehtiin, veturilla Nro 3040. Lokakuussa 1978 Parkanonradalla, asiasta oli juttu sen aikaisessa Rautatieuutisissa. Eli nopeus oli 180 km/h.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #135 : Toukokuu 12, 2013, 18:51:06 »

Sr1 nopeusennätys tehtiin, veturilla Nro 3040. Lokakuussa 1978 Parkanonradalla, asiasta oli juttu sen aikaisessa Rautatieuutisissa. Eli nopeus oli 180 km/h.

Joo, ja vahingossa on ilmeisesti menty joskus kovempaakin. Mutta koska se ei ole ollut tahallista, sitä ei ole tietenkään rekisteröity virallisiin kirjoihin ja kansiin. Olisi se vähän outoa, jos jostain yksittäisen ihmisen virheestä tehtäisiin merkintä vielä vuosikymmenien päästä luettavaan kovakantiseen kirjaan, josta otetaan tuhansia kopioita. Ainakaan 70-80-luvuilla.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 249


« Vastaus #136 : Toukokuu 12, 2013, 19:19:30 »

Itselläni oli käsitys, että Sr1-sarjan ennätys on tosiaan tuo aikoinaan Resiinassa kerrottu 197 km/h.

Minusta suurille nopeuksille viritettyä kalustoa ei ole mielekästä hankkia tilanteessa, jossa suuremmasta huippunopeudesta joudutaan maksamaan kohtuuttomasti tai se karsii käytettävissä olevia veturivaihtoehtoja tarpeettomasti. Tämä ei silti tietenkään tarkoita, etteikö suurempia nopeuksia kannattaisi tavoitella. Meillä on kuitenkin 18 kpl Sm3-Pendolinoja, jotka on sovitettu 220 km/h nopeudelle ja 46 kpl Sr2-vetureita, jotka epäilemättä voitaisiin hyväksyä 230 km/h nopeudelle. Nopeudennostoja on tehtävä Suomessa "jonkin verran" rataverkolla, jotta kuitenkaan edes 200 km/h huippunopeutta vodiaan mielekkäästi hyödyntää, näistä vieläkin korkeammista nopeuksista puhumattakaan.

Suomessa nopeuksien nostossa suuret haasteet kohdistuvat rataverkkoon, ei vetokalustoon. Se liikenne, jossa suuremmat kuin 200 km/h nopeudet ovat perusteltuja, hoidettakoon moottorijunin, ja tarvittaessa Sr2-sarjalla. Jälkimmäiset riittävät käsittääkseni jo nyt kattamaan lähes kaiken Etelä-Suomen veturivetoisen henkilöliikenteen tarpeen.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 307


« Vastaus #137 : Toukokuu 12, 2013, 20:38:07 »

Vectronilla on ensimmäisenä Euroopassa TSI Highspeed sertifikaatti.
http://www.siemens.com/press/en/presspicture/?press=/en/presspicture/2012/infrastructure-cities/rail-systems/soicrl201218-02.htm
tallennettu
Mikko Tarkiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #138 : Toukokuu 12, 2013, 21:32:18 »

Itselläni oli käsitys, että Sr1-sarjan ennätys on tosiaan tuo aikoinaan Resiinassa kerrottu 197 km/h.

Minusta suurille nopeuksille viritettyä kalustoa ei ole mielekästä hankkia tilanteessa, jossa suuremmasta huippunopeudesta joudutaan maksamaan kohtuuttomasti tai se karsii käytettävissä olevia veturivaihtoehtoja tarpeettomasti. Tämä ei silti tietenkään tarkoita, etteikö suurempia nopeuksia kannattaisi tavoitella. Meillä on kuitenkin 18 kpl Sm3-Pendolinoja, jotka on sovitettu 220 km/h nopeudelle ja 46 kpl Sr2-vetureita, jotka epäilemättä voitaisiin hyväksyä 230 km/h nopeudelle. Nopeudennostoja on tehtävä Suomessa "jonkin verran" rataverkolla, jotta kuitenkaan edes 200 km/h huippunopeutta vodiaan mielekkäästi hyödyntää, näistä vieläkin korkeammista nopeuksista puhumattakaan.

Suomessa nopeuksien nostossa suuret haasteet kohdistuvat rataverkkoon, ei vetokalustoon. Se liikenne, jossa suuremmat kuin 200 km/h nopeudet ovat perusteltuja, hoidettakoon moottorijunin, ja tarvittaessa Sr2-sarjalla. Jälkimmäiset riittävät käsittääkseni jo nyt kattamaan lähes kaiken Etelä-Suomen veturivetoisen henkilöliikenteen tarpeen.

"Valtionrautatiet saavutti toukokuussa 1986 raideliikenteen nopeusennätyksen 191 km/h sähköveturin (Sr1??) ja mittausvaunun yhdistelmällä Järvenpää-Jokelan osuudella"

Näin kerrotaan Guinnessin Ennätystenkirjassa vuodelta 1994
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #139 : Toukokuu 12, 2013, 22:33:59 »

46 kpl Sr2-vetureita, jotka epäilemättä voitaisiin hyväksyä 230 km/h nopeudelle

Mulla on tästä pieni epäilys, että ihan ilman muutostöitä voitaisiin hyväksyä.

Nimimerkillä: ajanut Sr2:lla tuon 230 km/h. Hymyilee
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #140 : Toukokuu 12, 2013, 23:27:51 »

Vetokalustoa löytynee tuolle 200km/h:n nopeudelle jo nykyäänkin (Sr2), mutta vaunusto ja matkustusmukavuus? Matkustin taannoin IC²-junalla Riihimäeltä Helsinkiin, kuljettaja halusi tunnustella "vauhdin hurmiota" alkumatkasta (jossain vaiheessahan tuo junan sn laskee?). Mukavaa matkustamista ei todellakaan ollut valitsemassani vaunussa, jatkuvaa edestakaista "vatkaamista" suorilla osuuksilla (kulunut pyörän profiili? Useinkohan mitataan?). Kaarteissa kulku oli tosin erittäin tasaista.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 642


« Vastaus #141 : Toukokuu 13, 2013, 08:33:49 »

Sr1 nopeusennätys tehtiin, veturilla Nro 3040. Lokakuussa 1978 Parkanonradalla, asiasta oli juttu sen aikaisessa Rautatieuutisissa. Eli nopeus oli 180 km/h.

VR:n historiikin mukaan tarkka nopeus oli 183 km/h.

191 km/h saavutettiin 27.5.1986 veturilla 3110 välillä Järvenpää-Jokela. Tosin ajettiinkohan tämä kuitenkin alamäen suuntaan eli Jokelasta Järvenpäähän päin?

"Vahingossa" ajettu 197 km/h on saavutettu 23.11.1994 välillä Karjaa-Inkoo liittyen Pendolinoliikennettä valmisteleviin kokeisiin.
tallennettu
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #142 : Lokakuu 27, 2013, 08:09:57 »

Mitähän tälle hankkeelle kuuluu? Paljon on virrannut vettä Vantaassa sitten viimeisten virallisten tiedotteiden. Onkohan vielä loppuvuoden aikana odotettavissa jotain tietoa?
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #143 : Lokakuu 27, 2013, 23:11:57 »

Niinhän sitä pitäisi loppuvuoden aikana tulla tietoa, eli periaatteessa päätös saattaa tulla koska vain. Ensi vuonna pitäisi käsittääkseni kuitenkin ensimmäisen olla jo maassa.(?)
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #144 : Lokakuu 28, 2013, 20:19:16 »

Aika vauhtia pitää...tai siis eihän siinä tarvita kuin 1524mm telit Vectronien alle...  Virnistää

tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #145 : Joulukuu 19, 2013, 19:56:29 »

Tämän päiväisen painetun Kauppalehden mukaan VR päättää uudesta sähköveturihankinnasta pian. Loppusuoralle on päässyt saksalainen Siemens ja ranskalainen Alstom sähkövetureillaan. Uusi Sr3 on siis Vectron tai Prima.

Koska juttu on maksullinen, en voi tähän suoraa linkkiä laittaa.

Juttu löytyy maksullisesta kauppalehden palvelusta tai tänään ilmestyneestä paperiversiosta.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #146 : Joulukuu 20, 2013, 01:25:19 »

Noita Alsthomin tuotteita  (puuttuko nykyään tuo "H" välistä) on jo kokeiltu (Hr13), olisko Siemensin vuoro? Onko muuten tuota Primaa testailtu edes pohjoisissa olosuhteissa?
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 844


« Vastaus #147 : Joulukuu 20, 2013, 09:12:06 »

Iltalehti: VR kertoo tänään "historian suurimmasta investoinnista" http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013122017859070_uu.shtml   Veturien toimittaja ilmoitetaan puoliltapäivin, on varmaan tämän sivuston suurin "uutinen".
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 20, 2013, 09:41:13 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Juha Vuorinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 141


« Vastaus #148 : Joulukuu 20, 2013, 09:48:57 »

Kohta tiedetään..

http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2013/12/20/VR+osti+uusia+s%C3%A4hk%C3%B6vetureita+%E2%80%94+%22historian+suurin+investointi%22/20133528/4
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #149 : Joulukuu 20, 2013, 09:59:17 »

Kauppalehti näköjään käyttää asiallisinta kalustoa kuvituskuvassaan:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/etusivu/


* kl_uutinen.jpg (242.53 kilotavua, 727x762 - tarkasteltu 323 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 18 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sr3?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina