Hangon vuokra-alueen aikana 1940-41 on ymmärtääkseni
Skogby ollut suomalaisten junien pääteasema Hangon radalla.
Erilaisia urheiluun liittyviä ym yleisötapahtumia varten on käytetty seuraavia normaalista poikkeavia pääteasemia matkustajajunia varten. Sitä en tiedä tarkkaan ovatko jotkut junat olleet ihan vakioliikenteen junia jotka ovat jatkaneet jollekin poikkeavalle pääteasemalle.
- Töölön tavara-asema 1952 olympialaisten aikana
- Salpausselkä erilaisten hiihtokisojen aikana, yhä edelleen
- Imatrankoski 1970-luvulla, ainakin 1974 koska itse nähty, Imatran Ajojen (ratamoottoripyöräilyn MM-osakilpailu) aikana
- Turkuhallin (nimetön?) seisake joidenkin Turussa pelattavien jääkiekko-ottelujen aikana
- Hyvinkää Rautatiemuseo, Rautatiemuseon erilaisten teemapäivien sekä Suomen rautatieliikenteen 150-vuotisjuhlien aikana
- mitä muita, onhan niitä varmaan ollut
??
Tietääkö joku enemmän Puolustusvoimien varusmiesten erilaisten lomajunien järjestelyistä, kulkiko junia asemille joihin ei säännöllistä henkilöliikennettä? Itse olen kuullut vain RUK:n junista 1970-luvun alussa Haminaan.
Helsingin pääasetinlaittteen tulipalon takia oli kesällä 1992 muistaakseni poikkeusjärjestelyjä peräti viikon, parin aikana.
-Pääradalla kaukojunien pääteasema oli Oulunkylä, myöhemmin Tikkurila.
-Rantaradan kaukojunien pääteasema oli Pitäjänmäki.
Päärautatieaseman ja näiden asemien välille oli järjestetty heilurijunaliikenne Sm-yksiköillä
Sitten se Kansainvälinen liikenne:
- Pietarin Laatokan asema oli lyhyen aikaa 2000-luvun alussa Sibelius-pikajunan pääteasema Pietarissa. En muista oliko Repinin kanssa?
- Imatrankoski-Viipuri, ajettiinko enemmän kuin yksi juna, vai lässähtikö hanke?
- 2. maailmansodan aikaan on ollut monenlaista junaa Torniosta mm Malmöön ja mahdollisesti Osloon, mutta koska tilaaja Saksan Wehrmacht niin tuskin siviileillä on ollut asia niiden kyytiin. Sama juttu suomalaisia sotalapsia kuskaavien junien kanssa.
Hiihtosesonkijunat:
- Vuokatti, makuu- tai retkeilyvaunuja 1950-60 -luku?
- Taivalkoski, yöpikajuna Helsingistä, 1990-luku
- Pasilan autojuna-asema, siis pelkästään sieltä, nykyisinkin, suoria yöjunia Rovaniemelle tai Kolariin
- Rupesin miettimään onko Nilsiä mahdollisesti ollut pääteasema joko yöjunalle tai pelkälle makuuvaunulle? Joku yöjuna ajettiin hiihtosesonkiaikaan 1980-90 luvulla Juankosken rataa pitkin, mutta kulkiko se Joensuuhun asti vai minne?